Ymmärrän että imetyksen keskeyttäneitä tuetaan, MUTTA
en ymmärrä miksei yleisellä tasolla pohdita keinoja siihen että nämä "maito ei vain riittänyt"-tapaukset saataisiin vähenemään. Yksilötasolla toki tärkeää on ettei tuoretta äitiä syyllistetä, mutta pitäisi tähän jotain keinoja löytää..
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 04:10"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:54"]
Älä käytä amen-sanaa jos et ole uskovainen. Tiedätkö mitä amen tarkoittaa?
Yhtä suuri asia kuin imetys, on lapsen myöhempi ruokavalio ja synnytys. Sektiolapset eivät saa äidin synnytyskanavan bakteereita. Suomessa ei tarvita vasta-aineita läheskään samalla tavalla kuin kehitysmaissa. Vasta-aineethan eivät varastoidu elimistöön mitenkään eikä rintalapsilla ole sen vähempää sairastelua myöhemmässä elämässään. Äitien rintamaidon koostumuskin poikkeaa toisistaan hirveästi. Jos on huono ruokavalio, on rintamaidon laatu heikkoa. Korvikkeessa on paljon enemmän vitamiineja ja lisättyjä hivenaineita.
Imetykseen ylipäätään on muiden turha ottaa kantaa kuin terveydenhuollon ammattilaisten.
[/quote]
Amen on ihan yleinen sanonta jenkeissä.
ps. Uskovaiset ovat tutkitusti tyhmempiä (=alhaisempi äo) kuin muut.
[/quote]
Amen on kristinuskon sana, ei muun. Selvä, valtaosa maailman ihmisistä on siis tyhmiä? Noin kaksi miljardia kristittyä ja he ovat kaikki siis tyhmiä. Enta kun jossain maissa 99% kansasta on uskovaisia, onko tämä maa siis tyhmä?
Tietääkseni se oli vain yksi tutkimus, joka myös totesi että kristityt ovat onnellisempia ja iloisempia kuin ateistit. Tutkimus sai paljon kritiikkiä. Jos jokainen haluaa olla onnellinen ja iloinen, vain tyhmä ihminen ei usko?
Av mammat ovat oikeita äitejä kun ovat synnyttäneet alateitse ja imettäneet vähintään vuoden. Sen jälkeen ei olekaan niin väliä, miten syö tai käyttäytyy.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:20"]
Miksi? Miksi toisten valinnat kuuluvat muille? Lapsi ei kärsi lyhyestä imetyksestä, eikä täydestä imettämättömyydestäkään. Pitäisikö myös puuttua siihen, jos kaikissa perheissä ei anneta luomuruokaa 15-kuukautisille lapsille?
[/quote]
Imetys on todistetusti lapselle hyödyksi. Toki korvike-lapsistakin kasvaa kelpoja, en sitä väitä. Kauhistuin vain kun yksi tuttu ilmoitti just että lopetti imetyksen viikon jälkeen kun nännejä sattui. Olispa hän saanut jostain kunnon tukea ja ohjausta! -ap
[/quote]
Mutta kuten sanottu, imettämättömyys ei ole lapselle haitaksi. Pitäisikö siihen vuoden ikäisen ruokavalioon puuttua, jos se ei ole luomua, joka on parempaa kuin ei-luomu?
[/quote]
En ole itse perehtynyt noihin luomuruoka asioihin sen suuremmin, vaikka päasiassa luomua omilla lapsilla suosin. Jos siitä on selkeää näyttöä että luomu on hyödyksi ja suositeltavaa, niin kyllä mielestäni siihen pitäisi neuvolassa kannustaa. Imetys on lapselle vielä hyödyllisempää kuin korvike, joten mielestäni olisi hyvä, jos mahdollisimman monien imetys saataisiin jatkumaan pidempään.
[/quote]
Lyhyt imetys tai imettämättömyys ei ole millään tapaa haitaksi lapselle, toisin kuin huono ruokavalio, jolle moni lapsi altistuu alettuaan syömään samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Mieti kumpaan oikeasti kannattaisi puuttua ja kummalla on oikeasti merkitystä lapsen tulevan elämän kannalta.
Olisikohan sinunkin kuitenkin parempi keskittää huolesi vaikka näihin ylipainoisiin alaikäisiin ja heidän vanhemmille suunnattuihin neuvohin?
[/quote]
Et voi olla tosissasi. Onko näin yksinkertaisia ihmisiä olemassa? Etkö tiedä että imetys vaikuttaa tulevaan mahd.ylipainoon (imetetyt harvemmin ovat myöhemmin ylipainoisia). Lisäksi tutkimustulosten valossa luomu ei ole ihmiselle parempi vaihtoehto kuin "tavisruoka". Vrt. imetyksen lukuisat todistetut hyödyt korvikkeeseen verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:52"]Siis ihan oikeastihan juttu on niin että nainen, ihminen, on eläin... nisäkäs joka pystyy imettämään jälkeläisiään. Lähes jokaisella naisella on siihen tarvittavat elimet, jos ne eivät toimi on kyse "viasta". Se ei ole läheskään yhtä yleistä kun väitetään. Yhtä harvinaista kuin lehmä jolta ei tule maitoa. Ennemminkin kyse on naisten viitseliäisyydestä ja vaivan näöstä. Toki joillekkin se on helpompaa kuin toisille. Tätä en nyt sano syyllistääkseni niitä naisia jotka eivät imetä. Ei minun mielestäni siihen ole tarvetta jos ei halua. Kuhan nyt vaan sanon jotta kaikki äidit ymmärtäisivät ettei imettäminen voi olla siitä kiinni ettei olisi siihen pystynyt. Jokainen haluava pystyy :)
[/quote]
Ei muuten ole ollenkaan harvinaista että lehmältä ei tule maitoa. Noin kaksi sadasta lehmästä ei ala tuottaa kunnolla poikimisen jälkeen. Usein kyseessä on ensikko, mutta käy sitä vanhemmillekin lehmille. Usein seuraavalla kerralla onnistuu paremmin jos omistaja antaa lehmälle vielä mahdollisuuden.
Lehmällä sektio, ennenaikaisesti syntynyt vasikka ja sairastuminen pian poikimisen jälkeen lisäävät riskiä siitä että tuotos jää pieneksi eikä maitoa tule edes oman vasikan tarpeisiin. Ekan viikon aikana maito ei riitä vasikalle läheskään aina, jolloin sitä otetaan muilta lehmiltä että vasikka saa tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:18"]en ymmärrä miksei yleisellä tasolla pohdita keinoja siihen että nämä "maito ei vain riittänyt"-tapaukset saataisiin vähenemään. Yksilötasolla toki tärkeää on ettei tuoretta äitiä syyllistetä, mutta pitäisi tähän jotain keinoja löytää..
[/quote]
Ei kai tämä asia muille kuulukkaan. Itse kuulun juuri tähän "maito ei vaan riittänyt" ryhmään. Sairaalassa toivat lapselleni jo lisämaitoa ja käskivät antaa kotona myös lisämaitoa.
Jos lapsi imettämisen jälkeenkin itkee nälkää, niin eihän sitä lasta nälässä pidetä vaan annetaan sitä korviketta! Jos maito ei riitä niin ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 01:22"]
Minä ainakin syytän miestäni imetyksen epäonnistumisesta. Aina piti laukata sen kanssa ympäriinsä millon missäkin ja lopulta pullo voitti kun kotona ei saanut olla rauhassa. Imetystietoa miehille.
[/quote]
Toki kotona on helpointa ja rauhillisinta imettää. Mutta kyllä imetin kauppakeskusten lastenhoitohuoneissa, kyläpaikoissa pyysin päästä esim. makkariin rauhassa imettämään (en kykene istumaan sohvalla tissi paljaana jutustelemassa niitä näitä isäntäväen kanssa), huoltoasemien lastenhoitohuoneissa, autossa jne. Molempia lapsia imetin täysimetyksellä 6kk ja osittaisella yli 1v. Pulloa mies käytti esikoisella muutaman kerran, kun kävin jossain ilman vauvaa. Kakkonen ei huolinut pulloa lainkaan, joten en käynyt missään ilman vauvaa.
Samaa mieltä olen, että miehille myös imetystietoutta, mutta ei se pois kotoa oleminen ole imetyksen este.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:46"]Kuuma aihe, herättää tunteita puolesta ja vastaan MUTTA.. ymmärrän täysin ap:n pointin! Ehdottomasti imetystä tulisi tukea ja kannustaa. On vale väittää, että korvike on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Ei pidä paikkaansa. Korvikkeeksi ei ole esimerkiksi vasta-aineita, mitä lapsi tarvitsee! Ne jotka kehittävät ja luovat pohjaa immuunivasteelle. Rasvasolut, joita lapsen keho varastoi, ovat erilaisia korvikkeella ja rintamaidolla.
Lisäksi rintamaito on ekologisempaa, halvempaa ja saatavilla oikealla koostumuksella ja lämpötilalla. Lisäksi imetys auttaa äitiä toipumaan synnytyksestä!
Tarkoitus ei minulla eikä varmaankaan AP:lla ole syyllistää äitejä tai haukkua heitä. Minäkin, WHO:n imetysohjauskurssin käyneenä, haluaisin vain, että imetyksen hyödyistä puhuttaisiin enemmän ja äitejä kannustettaisiin riittävästi imettämään.
On tapauksia, että imetys ei onnistu, oli tukitoimet millaisia hyvänsä. Väitän kuitenkin, että erittäin iso osa korvikkeisiin siirtymisestä on tietämättömyyden, jaksamattomuuden tai muun vastaavan syyn syytä!
[/quote]
Tuohon jaksamattomuuteen vetoan. Tietenkään ei maitoa riitä kun on itse niin väsynyt ettei jaksa edes ruokaa tehdä!
Kärsin koko raskausajan anemiasta, synnyttämään mennessä hb oli 89 (mitattu tämä lukema siiis neuvolassa 5 päivää ennemin) ja kotiim päästyä olin ihan väsynyt.
Asiaa ei auttanut se, että mies ei pitänyt isyyslomaa. Olin 12 h lapsen kanssa yksin kotona ja ensimmäiseen kolmeen päivään en jalsanut syödä mitään muuta kun valmismehukeittoa. Ihme, ettei maito riittänyt?
Siis mitä tukea lopettaneet saa? En mä saanut. Neuvolassakin oltiin vain: ok.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 06:44"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:46"]Kuuma aihe, herättää tunteita puolesta ja vastaan MUTTA.. ymmärrän täysin ap:n pointin! Ehdottomasti imetystä tulisi tukea ja kannustaa. On vale väittää, että korvike on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Ei pidä paikkaansa. Korvikkeeksi ei ole esimerkiksi vasta-aineita, mitä lapsi tarvitsee! Ne jotka kehittävät ja luovat pohjaa immuunivasteelle. Rasvasolut, joita lapsen keho varastoi, ovat erilaisia korvikkeella ja rintamaidolla.
Lisäksi rintamaito on ekologisempaa, halvempaa ja saatavilla oikealla koostumuksella ja lämpötilalla. Lisäksi imetys auttaa äitiä toipumaan synnytyksestä!
Tarkoitus ei minulla eikä varmaankaan AP:lla ole syyllistää äitejä tai haukkua heitä. Minäkin, WHO:n imetysohjauskurssin käyneenä, haluaisin vain, että imetyksen hyödyistä puhuttaisiin enemmän ja äitejä kannustettaisiin riittävästi imettämään.
On tapauksia, että imetys ei onnistu, oli tukitoimet millaisia hyvänsä. Väitän kuitenkin, että erittäin iso osa korvikkeisiin siirtymisestä on tietämättömyyden, jaksamattomuuden tai muun vastaavan syyn syytä!
[/quote]
Tuohon jaksamattomuuteen vetoan. Tietenkään ei maitoa riitä kun on itse niin väsynyt ettei jaksa edes ruokaa tehdä!
Kärsin koko raskausajan anemiasta, synnyttämään mennessä hb oli 89 (mitattu tämä lukema siiis neuvolassa 5 päivää ennemin) ja kotiim päästyä olin ihan väsynyt.
Asiaa ei auttanut se, että mies ei pitänyt isyyslomaa. Olin 12 h lapsen kanssa yksin kotona ja ensimmäiseen kolmeen päivään en jalsanut syödä mitään muuta kun valmismehukeittoa. Ihme, ettei maito riittänyt?
[/quote]
ja siis piti kirjoittaa, että 12h yksin lapsen kanssa PÄIVÄSSÄ :) Ajatuskatko.
Hmm, no mikäs minä sitten olen, kun olen suunnitellut lopettavani imetyksen (tai ainakin täysimetyksen) kun vauva on n. 4 kk? Olenko silloin keskeyttänyt imetyksen? Tähän on minulla syynä mm. yrittäjäurani, jonka takia teen töitä myös nyt kun vauva on ihan pieni.
Miksi korkeasti kouluttaneet imettävät enemmän ja kauemmin kuin matalasti kouluttautuneet? Tästähän on tutkimustietoa. Hyväosaisten lapset saavat jo tässä etumatkaa elämäänsä. Hyväosaisuus periytyy.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 08:02"]Miksi korkeasti kouluttaneet imettävät enemmän ja kauemmin kuin matalasti kouluttautuneet? Tästähän on tutkimustietoa. Hyväosaisten lapset saavat jo tässä etumatkaa elämäänsä. Hyväosaisuus periytyy.
[/quote]
hohhoijaa! Miksi suomessa hyvä-osaisuus tarkoittaa aina korkeaa koulutusta ja hyvää palkkaa?
Olen lähihoitaja ja mies on talonmies. Koen, että olemme hyvä osaisia: Lähipiirissä ei ole sairautta, lapset ovat terveitä ja ihania, Meillä on kiva talo ja päästään joka vuosi pienelle reissullekin koko perhe!
Ei niitä lapsia korkealla koulutuksella ja rahalla kasvateta, vaan rakkaudella! Jääpähän meiltä molemmilta ainakin töiltämme lapsille aikaa.
Kaikki lapset on imetetty, joskin alkaneet myös syömään kiinteitä neljän kk iässä ja siitä vähitellen annettu korvikemaitoa.
Kyllä me olemme hyväosaisia vailla korkeaa koulutusta ei kummallakaan ole.
Itse olin raskausaikana hyvin imetysmyönteinen ja kummastelin kun ennen synnytystä neuvolassa käskettiin varaamaan kotiin valmiiksi korviketta. Että ei ap ihan väärässä ole.
En muuten korviketta ostanut, enkä tarvinnut. Omassa tuttavapiirissä ei ole kuin yksi, jolla ei imetys onnistunut, mutta hän onkin jälkeenpäin kauhistellut imetyksen vaivalloisuutta.
Mulle on ihan yks lysti mitä muut vauvoilleen syöttävät, mutta kyllä motivaatio varmasti on avain imetyksen onnistumiseen.
Ap luki nyt ketjun läpi ja täällä on näköjään aika moni ottanut itseensä. Onneksi osa on ymmärtänyt pointtini. En syyllistä missään nimessä äitejä. Kuitenkin täälläkin on todettu että suurin osa äideistä lähtökohtaisesti haluaa imettää. On myös todettu että todella pienellä osalla maito ei oikeasti riitä kaikista keinoista huolimatta. Näitä keinoja mielestäni pitäisi jonkun tarjota näille äideille. Pitäisi tukea ja neuvoa. Imettäminen kun on tärkeää, vaikka toki ei maailman tärkeintä! :)
No jos se asia olisi niin helposti korjattavissa, niin miksi ei korjata?
Menkää nyt hyvät ihmiset itteenne. Tää viestiketju on asiaton, turha ja hölynpölyä. Luin tämän aloitusviestin koska itse en saanut imetystä toimimaan. Synnytyksessä kuollut lapsi, uusi vauva sektiolla ja masennus joka hoitamatta. Tarviiko muuta?Lapsesta kasvoi erittäin terve ja keskivertoa isompi lapsi vuosien jälkeen. Synnytyssairaalaan niitä keinoja tarvitaan. Miksi laittaa äiti kotiin kun kaikki ei vaan ole ok?
Ymmärrän äidin joka tekee parhaansa imetyksen eteen. On MONIA syitä miksi maito ei välttämättä kaikilla riitä vaikka kovin haluaisikin. Kenenkään "täydellisen imettäjän" on turha muuta väittää.
Mutta niitä en käsitä ketä jo enne lapsen syntymää on päättänyt ettei imetä ettei vaan mene tisut pilalle
Imetyksen onnistuminen on myös paljon omasta halusta kiinni. Mulle oli erittäin tärkeää imetyksen onnistuminen ja onnistuinkin siinä vaikka matkalla oli monta kriisiä. Olen sairastanut rintatulehduksen, masennuksen, unettomuuden ja pahan selkäkivun imetysaikana ja aina saanut kaikkiin niihin lääkityksen ja silti olen pystynyt jatkamaan imettämistä. Olen varmistanut teratologisen tutkimuskeskuksen ja lääkärien kautta imetyksen kanssa sopivan lääkityksen. Hyvin harvoin imetystä täytyy lopettaa jollei sitä itse halua.
Sen sijaan että syyllistäisi äitejä jaksamattomuudesta, voisi lähteä miettimään miksi ihminen ei jaksa? Silloinhan ihminen on väsynyt ja jaksamisensa äärirajoilla, ei ehkä saa tarpeeksi apua ja hoitaa monen ihmisen työt kotona vaikka on itse sairas, jne. Onko tällöin parempi, että lapsi saa korviketta ja mahdollisesti nukkuu hieman pidempiä pätkiä ja on tyytyväinen? Vai pitäisikö tämän jaksamisen äärirajoilla olevan äidin viimeisillä voimillaan keskittyä imetysdieettiin jotta vauvan jatkuvat mahakivut loppuisivat, ja entä kun sekään ei auta? Vai olisiko kaikille parempi vaihtoehto että äiti saisi syödä hyvin haluamaansa ruokaa, nukkua paremmin eikä hänen tarvitsisi iltaisin pumpata useita tunteja maitoa ja imettää, mutta olla seuraavana päivänä väsynyt ja kärttyinen? Mitä jos vauvan vatsavaivat johtuvat äidin lääkkeistä? Jne. Ei imetys voi ajaa kaiken muun edelle eikä sen pidäkään ajaa.