Ymmärrän että imetyksen keskeyttäneitä tuetaan, MUTTA
en ymmärrä miksei yleisellä tasolla pohdita keinoja siihen että nämä "maito ei vain riittänyt"-tapaukset saataisiin vähenemään. Yksilötasolla toki tärkeää on ettei tuoretta äitiä syyllistetä, mutta pitäisi tähän jotain keinoja löytää..
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:51"]Voi helvetti. Jokaisella on oikeus olla imettämättä.
[/quote]
Nämä on JUST niitä ihmisiä keiden pitäisi saada sitä valistusta! Loistava esimerkki! Jos hankit lapsia, olisi oikein, että sinulla EI OLISI sitä valinnan varaa valita ensisijaisesti lapselle huonompaa vaihtoehtoa.
Toki... onhan sinulla valinta myös tupakoida raskaana, voit valita ottaa perjantai pullon raskausaikana ja viedä vauvasi baarin tupakkatilaan. Maailma on täynnä valintoja!
Kuule ap, ei sitä viitsi veristä maitoa lapselle antaa. Ja muutenkin on raskasta ja paikat kipeät, niin se kipu nänneissä kuin partaveitsillä viilleltäisiin puoli tuntia kerrallaan... monta kertaa päivässä. Lapsi sai maitoa kuitenkin ensimmäiset kaksi kuukautta edes osaksi, varmasti sai kaikkia hyviä juttuja äidinmaidosta, koska ei ole millekään allerginen, eikä ole koskaan ollut korvatulehdusta, ja nyt on jo valmistunut merkonomiksi pari kuukautta sitten, ja toukokuussa valmistuu ylioppilaaksi. Lähes kaikki arvosanat aina kiitettäviä. No, ehkä hänestä olisi tullut nero jos olisin sitä veristä maitoa juottanut enemmän.
Se on totta että kättärillä ei -94 ei paljoakaan neuvottu imettämistä, luulin että kaikki ok kun maitoa tulee ja vauva imee. Jälkikäteen sitten sanoivat mitä virheitä olin tehnyt, ja käskivät hieroa sitruunaa verisiin nänneihin.
Seuraavat lapset olivatkin sitten keskoset, joten imettäminen ei taaskaan onnistunut ap:n kriteerien mukaan oikein. Saivat kyllä nenämahaletkustakin minun maitoani, ja ovat terveitä.
Minä en usko että puolen vuoden imettäminen olisi joku autuaaksi tekevä asia, kunhan edes vähän saa aluksi.
No minäkin satun olemaan terveydenhuollon ammattilainen ja sanon sinulle, että älä jaksa mainostaa henk.koht mielipiteitäsi sen varjolla. Tiedät varmasti itsekin aivan hyvin että äideillä on erilaisia tilanteita ja todella harva aloittaa korvikkeen ilman neuvolan ohjeistusta asiasta. Lopeta siis äitien syyttely ja keskity itse äitiyshuoltoon jos koet asian olevan sydämelläsi.
Itse olen imettänyt mutta en kestä tällaisia kaikkitietäviä äitejä, joiden ainoa agenda on haukkua muita äitejä laiskoiksi ja saattaa itsensä jalustalle. Jos motiivit olisivat oikeasti hyvät, hakeutuisi vaikka imetysohjaajaksi eikä haukkuisi ja syyllistäisi äitejä keskustelupalstoilla. Se on noloa ja säälittävää, ja siitä tulee vähän sellainen olo että eikö henkilö tosielämässä uskalla sanoa näitä niin rakentavia mielipiteitään ääneen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:00"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:51"]Voi helvetti. Jokaisella on oikeus olla imettämättä.
[/quote]
Nämä on JUST niitä ihmisiä keiden pitäisi saada sitä valistusta! Loistava esimerkki! Jos hankit lapsia, olisi oikein, että sinulla EI OLISI sitä valinnan varaa valita ensisijaisesti lapselle huonompaa vaihtoehtoa.
Toki... onhan sinulla valinta myös tupakoida raskaana, voit valita ottaa perjantai pullon raskausaikana ja viedä vauvasi baarin tupakkatilaan. Maailma on täynnä valintoja!
[/quote]
ymmärrätkö että kaksi kuukautta vanhoista lapsista vain alle puolet on täysimetyksellä? 99% äideistä sanoo ennen synnytystä että haluaa täysimettää. Vika tuskin on äideissä vaan imetykseen liittyvissä ongelmissa ja tuen puutteessa. Ratkaisu ei siis ole se että sinä vertaat korviketta apsen kemialliseen pahoinpitelyyn. Että kehtaat oikeasti!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:04"]No minäkin satun olemaan terveydenhuollon ammattilainen ja sanon sinulle, että älä jaksa mainostaa henk.koht mielipiteitäsi sen varjolla. Tiedät varmasti itsekin aivan hyvin että äideillä on erilaisia tilanteita ja todella harva aloittaa korvikkeen ilman neuvolan ohjeistusta asiasta. Lopeta siis äitien syyttely ja keskity itse äitiyshuoltoon jos koet asian olevan sydämelläsi.
Itse olen imettänyt mutta en kestä tällaisia kaikkitietäviä äitejä, joiden ainoa agenda on haukkua muita äitejä laiskoiksi ja saattaa itsensä jalustalle. Jos motiivit olisivat oikeasti hyvät, hakeutuisi vaikka imetysohjaajaksi eikä haukkuisi ja syyllistäisi äitejä keskustelupalstoilla. Se on noloa ja säälittävää, ja siitä tulee vähän sellainen olo että eikö henkilö tosielämässä uskalla sanoa näitä niin rakentavia mielipiteitään ääneen.
[/quote]
Tässä alkuperäisessä tekstissä ei nimenomaan ollut kyse heistä, jotka eivät kovan yrityksenkään jälkeen pysty, vaan siitä että asian puolesta PUHUTTAISIIN enemmän! Kyllä hyvää asiaa kannattaa markkinoida ja sen puolesta puhua ja valistaa! JOS todella olet terveydenhuoltoalan ammattilainen, niin varmasti ymmärrät pointin!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:09"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:00"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:51"]Voi helvetti. Jokaisella on oikeus olla imettämättä.
[/quote]
[/quote]
ymmärrätkö että kaksi kuukautta vanhoista lapsista vain alle puolet on täysimetyksellä? 99% äideistä sanoo ennen synnytystä että haluaa täysimettää. Vika tuskin on äideissä vaan imetykseen liittyvissä ongelmissa ja tuen puutteessa. Ratkaisu ei siis ole se että sinä vertaat korviketta apsen kemialliseen pahoinpitelyyn. Että kehtaat oikeasti!
[/quote]
Sinä vertasit, ei kirjoittaja (välihuomautus sivusta)!! Saattoi osua ehkä omaan nilkkaan.
Äitien syyllistäminen ei ole ratkaisu. Valittakaa perusterveydenhuoltoon imetyksen tuen resursseista älkääkä syyllistäkö kanssasisarianne. Voi olla, että oma tyttärenne ei voi imettää, oletteko edelleen yhtä jyrkkiä mielipiteissänne. Kannattaisi yrittää lopettaa tuollainen tuomitseva käytös, se ei auta teitä eikä se auta muita äitejä.
En todellakaan ymmärrä sitä että puhutaan että imetystä ei mainosteta ja siitä ei puhuta, eihän sitä mitään muuta kuulekaan kun odottaa lasta että imetä, imetä ja imetä, joka tuutista. Hyvin, hyvin harva äiti ei imetä sen takia että ei vaan halua, minä tiedän itse vain yhden, hänen mielestään imettäminen tuntui ällöltä ym. oli muutenkin outo ihminen, ei hoitanut lapsiaan muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:13"]Äitien syyllistäminen ei ole ratkaisu. Valittakaa perusterveydenhuoltoon imetyksen tuen resursseista älkääkä syyllistäkö kanssasisarianne. Voi olla, että oma tyttärenne ei voi imettää, oletteko edelleen yhtä jyrkkiä mielipiteissänne. Kannattaisi yrittää lopettaa tuollainen tuomitseva käytös, se ei auta teitä eikä se auta muita äitejä.
[/quote]
Aivan totta! Asia pitäisi ottaa esille ylemmällä taholla järjestelmällisemmin. Oli asian esittäminen miten hyvänsä, äidit kuitenkin syyllistyvät! Vaikka tarkoitus ei näin olisikaan tehdä!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:11"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:09"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:00"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:51"]Voi helvetti. Jokaisella on oikeus olla imettämättä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinä vertasit, ei kirjoittaja (välihuomautus sivusta)!! Saattoi osua ehkä omaan nilkkaan.
[/quote]
mitä siitä jos osui? Olen antanut korviketta lastenlääkärin määräyksestä yhden kuukauden iästä alkaen ja niinpä minulla onkin ensikäden tietoa siitä, että korvikkeen antaminen ei ole yhteydessä laiskuuteen tai äidin huonouteen. Tiesittekö että kaikkien tutkimusten perusteella ei ole merkitystä sillä, onko lapsi osittain vai kokonaan imetyksellä? Yksi teelusikka rintamaitoa sisältää tuhansia bakteereita ja se riittää jos saa vaikka sellaisen kerran päivässä. Vain korvikkeen saaminenkaan ei ole mikään ongelma, sanoi minulle lastenlääkäri hus:ista.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:11"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:09"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:00"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:51"]Voi helvetti. Jokaisella on oikeus olla imettämättä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
mitä siitä jos osui? Olen antanut korviketta lastenlääkärin määräyksestä yhden kuukauden iästä alkaen ja niinpä minulla onkin ensikäden tietoa siitä, että korvikkeen antaminen ei ole yhteydessä laiskuuteen tai äidin huonouteen. Tiesittekö että kaikkien tutkimusten perusteella ei ole merkitystä sillä, onko lapsi osittain vai kokonaan imetyksellä? Yksi teelusikka rintamaitoa sisältää tuhansia bakteereita ja se riittää jos saa vaikka sellaisen kerran päivässä. Vain korvikkeen saaminenkaan ei ole mikään ongelma, sanoi minulle lastenlääkäri hus:ista.
Suomessa lasten ongelmista suurimpia tai edes niitä pienimpiä, ei ole se saako lapsi rintaa vai korviketta. Kunhan saa jotain.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:19"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:11"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:09"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 03:00"][quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:51"]Voi helvetti. Jokaisella on oikeus olla imettämättä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä hukkui taas alkuperäisen idea! Tottakai on eriasia saada lääkärin määräys, kuin lopettaa siksi ettei halua tai jaksa tai viitsi. Kukaan ei varmaan näissä tapauksissa äitiä syytä! Aina on parempi saada yksi lusikallinen rintamaitoa kuin ei yhtään. Mutta toki on parempi saada useita desejä rintamaitoa kuin lusikallinen!
Sinua -rakas kirjoittaja- ei syyllistetä. Kuten ei niitäkään joilla ei ole ollut tarpeeksi tietoa tai tukea tai esim veriset rinnanpäät tai esim rinnat, joista ei vaan heru! Ne ovat asia täysin erikseen!
Joidenkin äitien on erittäin vaikeaa asettua muiden ihmisten asemaan ja ymmärtää muiden ihmisten vaikeuksia. On vain se oma tapa. En tiedä liittyykö tämä laajemminkin näiden äitien empatiakyvyn puutteeseen.
Ja jos vaihtoehto on jäädä kokonaan ilman ruokaa, niin sehän on aivan katastrofaalinen seuraus. Kyllä sen jokainen terveydenhoitoalan ammattilainenkin ymmärtää, että 100 kertaa mielummin korvikkeella hoidettu ja rakastettu vauva, kuin syöttämättä jätetty!
Todella marginaalinen osa äideistä ei jaksa tai halua imettää. Ristiretkenne on sikäli naurettava, että ette taida ymmärtää että yleistätte tämän pienen marginaalijoukon koskemaan koko joukkoa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:46"]
Kuuma aihe, herättää tunteita puolesta ja vastaan MUTTA.. ymmärrän täysin ap:n pointin! Ehdottomasti imetystä tulisi tukea ja kannustaa. On vale väittää, että korvike on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Ei pidä paikkaansa. Korvikkeeksi ei ole esimerkiksi vasta-aineita, mitä lapsi tarvitsee! Ne jotka kehittävät ja luovat pohjaa immuunivasteelle. Rasvasolut, joita lapsen keho varastoi, ovat erilaisia korvikkeella ja rintamaidolla.
Lisäksi rintamaito on ekologisempaa, halvempaa ja saatavilla oikealla koostumuksella ja lämpötilalla. Lisäksi imetys auttaa äitiä toipumaan synnytyksestä!
Tarkoitus ei minulla eikä varmaankaan AP:lla ole syyllistää äitejä tai haukkua heitä. Minäkin, WHO:n imetysohjauskurssin käyneenä, haluaisin vain, että imetyksen hyödyistä puhuttaisiin enemmän ja äitejä kannustettaisiin riittävästi imettämään.
On tapauksia, että imetys ei onnistu, oli tukitoimet millaisia hyvänsä. Väitän kuitenkin, että erittäin iso osa korvikkeisiin siirtymisestä on tietämättömyyden, jaksamattomuuden tai muun vastaavan syyn syytä!
[/quote]
Jaksamattomuus on oikein hyvä syy olla imettämättä. Korvikkeesta ei lapselle ole minkäänlaista haittaa. Kuten täälläkin on moneen kertaan todettu, tärkeämpää lapsen kehityksen kannalta on se, mitä lapsi syö täytettyään 1-vuotta.
Älä puutu muiden asioihin, jooko.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:54"]
Älä käytä amen-sanaa jos et ole uskovainen. Tiedätkö mitä amen tarkoittaa?
Yhtä suuri asia kuin imetys, on lapsen myöhempi ruokavalio ja synnytys. Sektiolapset eivät saa äidin synnytyskanavan bakteereita. Suomessa ei tarvita vasta-aineita läheskään samalla tavalla kuin kehitysmaissa. Vasta-aineethan eivät varastoidu elimistöön mitenkään eikä rintalapsilla ole sen vähempää sairastelua myöhemmässä elämässään. Äitien rintamaidon koostumuskin poikkeaa toisistaan hirveästi. Jos on huono ruokavalio, on rintamaidon laatu heikkoa. Korvikkeessa on paljon enemmän vitamiineja ja lisättyjä hivenaineita.
Imetykseen ylipäätään on muiden turha ottaa kantaa kuin terveydenhuollon ammattilaisten.
[/quote]
Amen on ihan yleinen sanonta jenkeissä.
ps. Uskovaiset ovat tutkitusti tyhmempiä (=alhaisempi äo) kuin muut.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 02:54"]Älä käytä amen-sanaa jos et ole uskovainen. Tiedätkö mitä amen tarkoittaa?
Yhtä suuri asia kuin imetys, on lapsen myöhempi ruokavalio ja synnytys. Sektiolapset eivät saa äidin synnytyskanavan bakteereita. Suomessa ei tarvita vasta-aineita läheskään samalla tavalla kuin kehitysmaissa. Vasta-aineethan eivät varastoidu elimistöön mitenkään eikä rintalapsilla ole sen vähempää sairastelua myöhemmässä elämässään. Äitien rintamaidon koostumuskin poikkeaa toisistaan hirveästi. Jos on huono ruokavalio, on rintamaidon laatu heikkoa. Korvikkeessa on paljon enemmän vitamiineja ja lisättyjä hivenaineita.
Imetykseen ylipäätään on muiden turha ottaa kantaa kuin terveydenhuollon ammattilaisten.
[/quote]
Luepa teksti loppuun!
T: uskoon tullut terveysalan ammattilainen