Maarit, 50, haki oman alansa töitä - nuoren haastattelijan sanat järkyttivät: ”Miten sä pystyt motivoitumaan tähän työhön, kun olet noin vanha?”
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/b58073bd-08a1-48c3-8aac-06be66c07db8
On se "ihanaa" tämä työnhaku nykyään Suomessa. Ja huutava työvoimapula on ilman muuta.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan myös, että eläkeikä pitää mitä pikimmiten saada ylös, koska työvoimapula on niin huutava! Eläkkeelle ei saa jäädä vielä seitsemänkymppisenäkään! Heidänkin osaltaan on nimittäin kova veto työelämään, koska työvoimapula on niin huutava!
Ja eläkeputki poikki heti, ne 10 000 siellä putkessa ehtivät vielä perustamaan työllistäviä yrityksiä ja palkkaamaan niihin monta työtöntä!
Ihan idiootti tuolllainen työhaastattelija !
Nuorilla on ihan vääristynyt perspektiivi ihmiselämästä. Alle kolmekymppisten mielestä kaikki yli 40 vuotiaat ovat ikäloppuja. Eivät tajua, että tehokasta ja täyttä elämää eletään hyvinkin 70 vuotiaaksi, töissään voi olla todella guru vanhempanakin. Vasta eläkkeellä aletaan vähän rauhoittumaan ja hidastamaan, näin ainakin omassa tuttavapiirissäni. Useimmat tämän ikäiset käyvät salilla, urheilevat, laskettelevat, pelaavat golfia, opiskelevat ja matkustelevat. Eri ikäisillä, myös ikäkkäämmillä, on hyödyllistä annettavaa jokaiselle työyhteisölle, mutta sitä on vaikea nähdä jos oma näkökenttä ei ylety kuin oman navan lähistölle.
En usko tuota juttua. En ainakaan, että noilla sanoilla on sanottu noin. Uskon, että kuulija on (halunnut ) käsittänyt väärin.
Toivottavasti valitti haastattelijasta ylemmälle taholle.
Paremmin aikuinen ja (työ-)elämää kokenut henkilö kykenee motivoitumaan vastuulliseen palkkatyöhön kuin joku lapsellinen hattarapää.
Järkyttävää että noin nuori työhönotto-haastattelija on jo tuossa iässä noin ikärasistinen ja ennakkoluuloinen.
Tuohon olisi pitänyt vastata "Etkö siis itse usko viisikymppisenä enää motivoituvasi työstä? Mitä sitten aiot työn sijaan tehdä?"
Vierailija kirjoitti:
En usko tuota juttua. En ainakaan, että noilla sanoilla on sanottu noin. Uskon, että kuulija on (halunnut ) käsittänyt väärin.
Niin että vika on automaattisesti siinä viisikymppisessä, jolla ei enää kuulo ja/tai aivot toimi kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi uskoa, mutta on sattunut myös omalle kohdalle. Ei tasan samoilla sanoilla, mutta merkitys tarkalleen sama. Ikää oli tuolloin 50+, nyt jo enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että tuollainen tilanne on täysin mahdollista. Ikärasisimi on nykypäivää.
Perustelut : samanikäisenä kuin ap:n jutussa työhaastattelussa vihjattiin tyyliin "jaksatko nostaa, työ vaatii nostamista", "tuonikäisenä kuinka käsittelet konflikteja (ikään kuin tämänikäiset riitelisivät eniten työpaikalla ..????) .
Lopuksi onneksi asiallinen työhaastattelu missä keskityttiin osaamiseen ja siihen mitä voimavaroja voin osaltani tuoda mukanani työhön - ja minut palkattiin terveeseen työpaikkaan, mistä olen kiitollinen kun näitä juttuja kuulee ja lukee.
Niin, se ikärasismihan on kaiketi kiellettyä, aina tulisi valita tehtävään pätevin ja kaikin puolin sopivin henkilö. Minulla on työt loppuneet 50v. Olen päässyt joihinkin haastatteluihin varmaan siksi, koska minusta saisi palkkatukea, mutta en kuitenkaan ole työpaikkaa saanut. Odotan mahdollisuutta päästä nostamaan edes osaa varhennetusta eläkkeestäni. Vielä 4 vuotta odottelua...on tämä aika ikävää, kun menee ihmisarvo ja elämä niin pieneksi. Ei kukaan voi elää kovin hyvin noin pienellä perusrahalla. Tyähaluja on jäljellä reippaasti.
Nykypäivän pomot ovat itsekkäitä, omaa etua ajavia. Kylmiä ja kamalia. Näin se on.
No, ihminen haki työpaikkaa, jota nuori uraorientoitunut rekrytoija piti nuoren aloittelijan paikkana.
Haastateltava oli ollut esimiehenä ja oli haastattelijaa vanhempi, haastattelija ei itse ehkä kuvitellut voivansa ikinä tehdä vastaavaa työtä haastateltavan ikäisenä.
Siksi epäili motivaatiota
Ikä-asia ja ennakko-luulot työhönottohaastatteluissa, niinpä niin.
On kyllä tullut aikoinaan kiinnitettyä huomiota näihin kuulemiini tarinoihin aiheesta : tahallisen nöyryyttäviä tilanteita haastattelijan taholta. Paljon kuulee näitä.
Kuulin tapauksesta, missä haettiin koulunkäyntiavustajaa ja hakijoita oli 2 , toinen jotain tyyliin päälle nelikymppinen, pätevä moniosaaja, toinen tyyliin koulun jonkun työntekijän (tyyliin jonku talonmiehen tai siivoojan tai minkälie puolitutun) sukulainen joka ei ollut vaivautunut edes ko haastatteluun paikalle.
Reksi oli haastattellut oikein pitkän kaavan mukaan ja asiallisesti poistunut oikein " ottamaan kopsuja tään vanhemman ceeveestä ja papruista" ---- ja saman tien open huoneessa vetäny nivaskan suoraan silppuriin.
Paikan oli kuulemma sitte saanut arvaatte varmaan kuka.
Reksi kuulemma hihitelly kämmeneen tapausta kesälomallaan tuttavilleen.
Jotenkin toivon todella hartaasti että kyseessä on vain kaupunkilegenda.
Sillä eihän tällaista nyt voisi mitenkään oikeasti sattua.
En saata uskoa moista.
Tästä on aikaa jo kauan, mutta kerran soitin eräästä työpaikasta, valmistuttuani toiseen ammattiini. Työnantaja alkoi haastatella puhelimitse. Kun hän kuuli, mikä on koulutus- ja kokemustaustani hän kysyi suoraan ikääni - siihen aikaan ei vielä niin isosti huudeltu että ikää ei saa kysyä. Hän lopetti haastattelun siihen ja sanoi, että me ajaltetiin kyllä että vastavalmistunut otetaan, mutta että olisit ollut vähän nuorempi. Olin 33.
Assburger kirjoitti:
No, ihminen haki työpaikkaa, jota nuori uraorientoitunut rekrytoija piti nuoren aloittelijan paikkana.
Haastateltava oli ollut esimiehenä ja oli haastattelijaa vanhempi, haastattelija ei itse ehkä kuvitellut voivansa ikinä tehdä vastaavaa työtä haastateltavan ikäisenä.
Siksi epäili motivaatiota
Eli hän oli paitsi ikärasisti, myös ennakkoluuloinen ja asenneongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
Jeps.
Lähtökohtana välittömästi : ilman muuta sen 50-vuotiaan käsityskyvyssä on täytynyt olla vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Paremmin aikuinen ja (työ-)elämää kokenut henkilö kykenee motivoitumaan vastuulliseen palkkatyöhön kuin joku lapsellinen hattarapää.
Järkyttävää että noin nuori työhönotto-haastattelija on jo tuossa iässä noin ikärasistinen ja ennakkoluuloinen.
Miettikääs minkä ikäiset tilastollisesti "saikuttaa" eniten?
Eivät muuten ole näitä päälle viiskymppisiä työntekijöitä, todellakaan.
"Tuohon olisi pitänyt vastata "Etkö siis itse usko viisikymppisenä enää motivoituvasi työstä? Mitä sitten aiot työn sijaan tehdä?"
Juuri näin.
Muistetaan myös, että eläkeikä pitää mitä pikimmiten saada ylös, koska työvoimapula on niin huutava! Eläkkeelle ei saa jäädä vielä seitsemänkymppisenäkään! Heidänkin osaltaan on nimittäin kova veto työelämään, koska työvoimapula on niin huutava!