Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maarit, 50, haki oman alansa töitä - nuoren haastattelijan sanat järkyttivät: ”Miten sä pystyt motivoitumaan tähän työhön, kun olet noin vanha?”

Vierailija
25.10.2020 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/b58073bd-08a1-48c3-8aac-06be66c07db8

On se "ihanaa" tämä työnhaku nykyään Suomessa. Ja huutava työvoimapula on ilman muuta.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin sama kaunistellusti: "Tässä työssä on tärkeää pysyä aallon harjalla mitä tulee esim. someen. Olethan sinä sentään jo 28-vuotias". Haastattelija oli sellainen päälle parikymppinen startup-juppi. Hain kyseiseen firmaan markkinointipäälliköksi, yllättäen en tullut valituksi. 

Vierailija
22/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on aikaa jo kauan, mutta kerran soitin eräästä työpaikasta, valmistuttuani toiseen ammattiini. Työnantaja alkoi haastatella puhelimitse. Kun hän kuuli, mikä on koulutus- ja kokemustaustani hän kysyi suoraan ikääni - siihen aikaan ei vielä niin isosti huudeltu että ikää ei saa kysyä. Hän lopetti haastattelun siihen ja sanoi, että me ajaltetiin kyllä että vastavalmistunut otetaan, mutta että olisit ollut vähän nuorempi. Olin 33. 

Tää on ihan käsittämätöntä, ja ihan sama vaikka olisit ollut 43 tai 53. Mua niin ottaa päähän välillä kun harjoittelijaksikaan ei meillä voida ottaa kuin korkeintaan kaksvitosia, kun se kuka harjoittelua ohjaa tuntee itsensä ilmeisesti joko uhatuksi jos tulee joku jolla on ennestään kokemusta työelämästä tai sitten ajattelee että vanhempaa tyyppiä ei kehtaa pompotella miten sattuu ja nakittaa kaikkia ankeita työtehtäviä sille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan taas jonkun ihanan rekryfirman haastattelija. Voisiko joku jo laittaa stopin vuokratyöfirmoille?

Vierailija
24/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve-itsetuntoisella alan ammattilaisella ei ole mitään merkitystä työhönhakijan iällä,

kunhan paikkaan löytyy työhön osaava tyyppi.

Eivät edes kiinnitä huomiota moiseen saati nosta esiin erikseen ikäseikkaa,

sillä osaaminen ratkaisee.

Tällaiset pilipali ikärasisti-haastattelijat kokevat uhkana toisen osaamisen eli usein syynä se, että omien taitojen suhteen itsetunto heikko.

Vierailija
25/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin sama kaunistellusti: "Tässä työssä on tärkeää pysyä aallon harjalla mitä tulee esim. someen. Olethan sinä sentään jo 28-vuotias". Haastattelija oli sellainen päälle parikymppinen startup-juppi. Hain kyseiseen firmaan markkinointipäälliköksi, yllättäen en tullut valituksi. 

Jotkut nuoret näyttävät kyllä tyhmyytensä luulemalla, että me 60-luvulla syntyneet olemme raapustaneet kivitauluihin tai käyttäneet reikäkortteja. Itse asiassa minä päivitän parin yhdistyksen nettisivuja ja instaa, töissä asennan kaikki käyttämäni ohjelmat itse - meillä ei pikkufirmassa ole mitään erillistä atk-tukea -  osaan jonkin verran koodata jne, enkä ole millään tavoin edes it-alan ammattilainen. 

Vierailija
26/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tuota juttua. En ainakaan, että noilla sanoilla on sanottu noin. Uskon, että kuulija on (halunnut ) käsittänyt väärin. 

Minä uskon että tuollainen tilanne on täysin mahdollista. Ikärasisimi on nykypäivää.

Perustelut : samanikäisenä kuin ap:n jutussa työhaastattelussa vihjattiin tyyliin "jaksatko nostaa, työ vaatii nostamista", "tuonikäisenä kuinka käsittelet konflikteja (ikään kuin tämänikäiset riitelisivät eniten työpaikalla ..????) .

Lopuksi onneksi asiallinen työhaastattelu missä keskityttiin osaamiseen ja siihen mitä voimavaroja voin osaltani tuoda mukanani työhön - ja minut palkattiin terveeseen työpaikkaan, mistä olen kiitollinen kun näitä juttuja kuulee ja lukee.

Meillä kysytään kaikilta nostamisesta kun tätä työtä ei voi tehdä ilman voimaa. Monikaan ei tunnu sitä ymmärtävän. Ei voi työssä olla ihminen oli sitten nuori tai vanha jos kunto on huono, selkävamma tai rakennekynnet ja hennot käsivoimat.

Vierailija
27/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantaja alkoi haastatella puhelimitse.

Kun hän kuuli, mikä on koulutus- ja kokemustaustani hän kysyi suoraan ikääni .....  

lopetti haastattelun siihen ja sanoi, että me ajaltetiin kyllä että vastavalmistunut otetaan, mutta että olisit ollut vähän nuorempi.

Olin 33. "

Sillä lailla.

Nostetaan muuten taas vaihteeksi eläkeikää!

Vierailija
28/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tuota juttua. En ainakaan, että noilla sanoilla on sanottu noin. Uskon, että kuulija on (halunnut ) käsittänyt väärin. 

Minä uskon että tuollainen tilanne on täysin mahdollista. Ikärasisimi on nykypäivää.

Perustelut : samanikäisenä kuin ap:n jutussa työhaastattelussa vihjattiin tyyliin "jaksatko nostaa, työ vaatii nostamista", "tuonikäisenä kuinka käsittelet konflikteja (ikään kuin tämänikäiset riitelisivät eniten työpaikalla ..????) .

Lopuksi onneksi asiallinen työhaastattelu missä keskityttiin osaamiseen ja siihen mitä voimavaroja voin osaltani tuoda mukanani työhön - ja minut palkattiin terveeseen työpaikkaan, mistä olen kiitollinen kun näitä juttuja kuulee ja lukee.

----

"Meillä kysytään kaikilta nostamisesta kun tätä työtä ei voi tehdä ilman voimaa. Monikaan ei tunnu sitä ymmärtävän. Ei voi työssä olla ihminen oli sitten nuori tai vanha jos kunto on huono, selkävamma tai rakennekynnet ja hennot käsivoimat.

-----

Arvasin että tuohon nostamisjuttuun joku erikseen tarttuu... kyseisessä työssä toimenkuvista raskainta mitä olisi työntekijän pitänyt "nostaa" oli kynä tai klemmari lattialta.

Hakijan paino ja kunto taas kohdallaan. Mikä taas ei saisi liittyä tähän mitenkään. Eli ei ollut relevantti kysymys vaan valitettavasti se hakijan ikä siinä närästi.

Mutta hyvä tietysti että tarkensit.

Vierailija
29/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on ihan vääristynyt perspektiivi ihmiselämästä. Alle kolmekymppisten mielestä kaikki yli 40 vuotiaat ovat ikäloppuja. Eivät tajua, että tehokasta ja täyttä elämää eletään hyvinkin 70 vuotiaaksi, töissään voi olla todella guru vanhempanakin. Vasta eläkkeellä aletaan vähän rauhoittumaan ja hidastamaan, näin ainakin omassa tuttavapiirissäni. Useimmat tämän ikäiset käyvät salilla, urheilevat, laskettelevat, pelaavat golfia, opiskelevat ja matkustelevat. Eri ikäisillä, myös ikäkkäämmillä, on hyödyllistä annettavaa jokaiselle työyhteisölle, mutta sitä on vaikea nähdä jos oma näkökenttä ei ylety kuin oman navan lähistölle.

No ei kaikilla todellakaan ole. Olen hieman yli 20-vuotias ja mun yli 70-vuotias ukki on edelleen työelämässä:)

Vierailija
30/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmikyppiset haastattelijanilkit on pahimpia.

Pääsevät räkänokat ensi kertaa pätemään . . .

Pitäisi lailla kieltää rekryhommat noilta.

......................"otetaan hei se hyvännäköinen".

Vierailija
31/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi onnellinen että kysyttiin. Yleensä ei kysytä vaan hiljaisesti todetaan että ei tota kiinnosta/ ei toi pysty ja ei edes kutsuta haastatteluun tai se on vain muodon vuoksi. Onhan noi ihan naurettavia asenteita.

Vierailija
32/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on ihan vääristynyt perspektiivi ihmiselämästä. Alle kolmekymppisten mielestä kaikki yli 40 vuotiaat ovat ikäloppuja. Eivät tajua, että tehokasta ja täyttä elämää eletään hyvinkin 70 vuotiaaksi, töissään voi olla todella guru vanhempanakin. Vasta eläkkeellä aletaan vähän rauhoittumaan ja hidastamaan, näin ainakin omassa tuttavapiirissäni. Useimmat tämän ikäiset käyvät salilla, urheilevat, laskettelevat, pelaavat golfia, opiskelevat ja matkustelevat. Eri ikäisillä, myös ikäkkäämmillä, on hyödyllistä annettavaa jokaiselle työyhteisölle, mutta sitä on vaikea nähdä jos oma näkökenttä ei ylety kuin oman navan lähistölle.

No ei kaikilla todellakaan ole. Olen hieman yli 20-vuotias ja mun yli 70-vuotias ukki on edelleen työelämässä:)

Go Grandpa ! JEEEE !!!

Mieluummin joku teräksisen kokemuksen alalta omaava kehäkettu,  kuin joku älykännykkää räpläämään liimautunut fitnespimu koristeena kahvihuoneessa.

Vierailija
33/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen huomannut saman. Ikä on 50 ja kun haastattelijaksi osuu sellainen 25-30 henkilö, niin tekisi mieli kääntyä ovelta ympäri. Kun kysyvät oikein tyhmiä, tekisi mieli ottaa kaksin käsin poskista kiinni ja sanoa, että voi lapsikulta... niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Ja sitten tosiaan puhutaan vielä työvoimapulastakin..

Vierailija
34/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti siinä on ollut tosi kaunisteltu ilmoitus.

Työnkuva on pelkkää p:tä, eikä siihen kannata ottaa ylipätevää.

Vierailija
35/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan taas jonkun ihanan rekryfirman haastattelija. Voisiko joku jo laittaa stopin vuokratyöfirmoille?

Rekryfirmat ja vuokratyöfirmat ei ole sama asia.

Vuokratyöfirmat on niitä joiden kautta on ketjutettu työsopimuksia, annettu nollatuntisopimuksia, irtisanottu muuten vaan jne. Tosin viime vuosina lainsäädännöllä niitä on vähän yritetty suitsia.

Vierailija
36/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas totuudesta suututtu ja mammat komppaa. Ihan normaaliahan se on kyseenalaistaa miten 50v kiinnostuu jostain kaupan kassan tai heidän esimiehen hommista. Ja todennäköisesti vaihtaa niistä heti pois jos jotain muuta löytää... 

Vierailija
37/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on taas totuudesta suututtu ja mammat komppaa. Ihan normaaliahan se on kyseenalaistaa miten 50v kiinnostuu jostain kaupan kassan tai heidän esimiehen hommista. Ja todennäköisesti vaihtaa niistä heti pois jos jotain muuta löytää... 

Ja nuoretko eivät vaihda työpaikkaa, jos löytävät kiinnostavamman?

Yleensä nuoret juuri ovat niitä, joiden opinnot ja työkokemus etenevät nopeasti -> saattavat lähteäkin parempiin hommiin.

Vierailija
38/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50+ ikäisethän ovat parasta A-luokkaa työntekijöinä!

Teini-ikäisten vanhempina he eivät enää jää kotiin hoitamaan pikku nuhaneniä ja muutenkin ovat fyysisesti/henkisesti hyvässä kunnossa. Moni juoksee maratoneja ja kehittää itseään erilaisilla kursseilla ja harrastuksissa, kun vihdoinkin on sitä omaa aikaa. Työhönkin on intoa panostaa, kun ei ole kiire hakemaan pikkuista päiväkodista ennen klo 17:00 ja usein näillä on sitä työkokemusten tuomaa viisautta. Neuvovat nuorempiaan, etteivät nämä tee samoja virheitä kuin itse. Ja toki ovat avoimia nuorempien kollegojen osaamiselle ja kokemuksille myös, koska ovat tutustuneet omien teiniensä kautta esim. uusimpiin SoMe-trendeihin ja nuorten maailmaan.

N46

Vierailija
39/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nuoret pysyvät samassa työpaikassa seuraavat 50 vuotta. No oman työni sain 45-vuotiaana ja siinä työnantajan nimenomaan halusi vähän vanhemman tyypin, koska heistä saa pysyvämmän tekijän. Paikka ei ollut julkisesti haussa, niin kukaan ei voi valittaakaan ja paikka on pienellä yksityisellä. Joskus näinkin päin. 

Vierailija
40/71 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla on valtavasti poissaoloja ja eniten niitä on nuorilla. 

Onneksi työnantaja palkkasi keski-ikäisiä tekemään työt.