46v ja jatkuvia ongelmia alapäässä. Muita?
Ongelmat alkoi noin reilu 1,5vuotta sitten kun kuukautiset yhtäkkiä alkoivat pitkittyä. Runsasta vuotoa noin 2-3päivää jonka jälkeen maltillista vuotoa joka jatkui tiputteluna kp 14-15 asti.
Samaan aikaan alkoi tulehdukset joita on nyt ollut 1,5vuoden aikana noin 4kertaa.
Tiputteluvuodon aikana myös kirvelyä alapäässä mutta ei tulehdusta.
Kierto ennen nakutettu 28päivää nykyään 25-28päivää.
Ensin ultrassa löyty munasarjoissa kystat joita seurattiin. Hävisivät omia aikojaan. Myös myoma löyty ja myöhemmin toinen gyne sanoi niitä olevan 4-5kpl. Kohdun limakalvonäyte puhdas. Papa puhdas ollut aina.
Nyt taas alko haiskahtamaan alapää ja lievää kirvelyä ulkosynnyttimissä.
Primolutia ja Terolutia kokeiltu. En voi käyttää kun turpoan muodottomaksi ja olo on huono (oksettaa).
Nyt painostetaan hormonikierukkaan. Tätä suositeltu jo viimeiset 20vuotta mutta emmin edelleen kun en oikein siedä mitään hormoneja. Myös kaikki tulppariskit ja migreenin puhkeaminen pelottaa (migreeniä suvussa, mulla ei ole todettu).
Tätäkö tää naisen elämä on? Gynellä ramppaamista ja kaikenmaailman puikkojen tunkemista toosaan. Alkaa avioliitto jo kärsiä tästä.
Onko muilla samanikäisillä tällaista? Tekis mieli jo vaan kuolla pois kun aina vaan vuotaa, kirvelee ja polttaa alapäätä.
Kommentit (58)
Hormonikierukassa ei ole veritulppariskiä. Suosittelen. Veritulppariski koskee yhdistelmäehkäisyvalmisteita kuten e-pillereitä. Hormonikierukka ei ole sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Muita kosteuttavia emätinvoidevinkkejä?
Kuulostaa varmaan kummalliselta mutta Tummeli on ihan paras.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuollaisia ongelmia. Ikää 47v.
Ei niin. 48v.
Vierailija kirjoitti:
Tyrniöljykapselit ja ovestin puikot aina ennen kuukautisia. Näillä olen pärjännyt. Ceridal öljyä ennen seksiä.
Jep, näitä konsteja olen käyttänyt yli 10 vuotta,. Seksi sujuu hyvin vieläkin.
T. 70 v mummeli
Hormonikierukka on ollut erittäin hyvä! Loppui vuodot ja hoitaa kohdun limakalvoa (ei paksuunnu). Samaa kierukkaa voit käyttää nykytiedon mukaan 7 vuotta. Halpa ja hyvä ratkaisu joka parantaa elämänlaatua.
Oireet loppui heti kun lopetti yhdynnät. Siemenneste on tosiaan haitallista emättimelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaaja 3, mikset käy gynekologilla? Et mene vaikka tulisi syöpä?
En, olen sen verran periaatteellinen eläinkokeiden vastustaja että en käytä ollenkaan lääketieteen palveluja, koska sen kehitys perustuu eläinkokeiden tekoon. Muutenkin ihmisiä on minusta liikaa, joten omalta osaltani lähden sitten kun luonto ja sattuma niin päättää, vastaan taistelematta.
Voi yhden kerran nyt taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaaja 3, mikset käy gynekologilla? Et mene vaikka tulisi syöpä?
En, olen sen verran periaatteellinen eläinkokeiden vastustaja että en käytä ollenkaan lääketieteen palveluja, koska sen kehitys perustuu eläinkokeiden tekoon. Muutenkin ihmisiä on minusta liikaa, joten omalta osaltani lähden sitten kun luonto ja sattuma niin päättää, vastaan taistelematta.
Oletpa rohkea! Siinä mallia kaiken karvaisille elokapinoitsijoille ja muille tekoviherpiiperöille!
Itse otin riskin jäädä elämään yhteiseloa kahden myooman kanssa kunnes kuukautisten loppuminen kutistaa ne. Kohdunpoiston kaikki komplikaatiot pahempia kuin myooman aiheuttamat vaivat ja muut hoitokeinot poissuljettuja siksi, etten pysty menemään magneettikuvaus laitteeseen makaamaan pahimmillaan melkein tunniksi.
Joillain naisilla tämä nyt vaan on tällaista. Ikää mulla 46 ja aina on ollut jotain ongelmaa. Mitään tiheitä yhdyntöjä ei ole minun alapääni kestänyt enää reiluun kymmeneen vuoteen. Tulee pissatulehdusta ja hiivaa, sattuukin. Olen koko ikäni juossut gynellä valittamassa pahaa hajua ja hiivaa. Lopputuloksena voin sanoa, että kun yhdyntöjä on vain muutama vuodessa.
Nyt on sitten tullut esivaihdevuosioireet tähän päälle eikä ole kivaa. Aloittajalla varmaan esivaihdevuosioireet myös kyseessä. Hormoneja kun en halua niin kestettävä vaan.
Aina vuosien varrella on suuresti ihmetellyt juttuja, joissa gynet sanoo, että ”kenenkään ei pidä yksi kärsiä gynevaivoista, ja että kaikki hoituu yms yms. ” No ei hoidu, tasan tarkkaan ei hoidu, vaikka kuinka paljon gynellä ja usealla käy. Sitä vaivaa nyt vaan on ja mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän sitä vaivaa tulee. Naisen taakka tämä.
Kannattaa käyttää estrogeenipitoista paikallishoitovalmistetta. Käyttömukavin on Vagifem, se ei sotke ja on helppo käyttää. Hormonittomat valmisteet eivät vahvista limakalvoa, ainoastaan kosteuttavat. Ilman estrogeenia emättimen limakalvo ohenee ja sitä kautta alttius infektioille lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Siemenneste on tosiaan haitallista emättimelle.
Hiljaista olisi jos kaikki ajattelisi niin.
Ei ole koskaan ollut gynekologisia ongelmia. Vaihdevuodet päällä, eikä ole mitään vuotoja, kutinoita tai sotkuja. Yhdyntä onnistuu ilman liukkaria, vaikka ei olisi ihan fiiliksissäkään.
Jokainen saa jotain hyvää geeneissään ja usein myös pahaa. Ei se aina ole ruokavaliosta tms. kiinni.
Ukoilta löytyy usein hyviä voiteluöljyjä, puheväleissä kannattaa pysyä.
Auttaisiko kurkku ja karpalot ruokavaliossa. Btw runsastuneet kuukautiset voi aiheuttaa anemiaa, olethan ap käynyt verikokeessa. Lisärautaa sitten tarvittaessa.
Mirena lopetti mulla kaikki oireet lähes saman tien. Ei hormonikierukkaa kannata pelätä, parantaa elämänlaatua 100%!
Yllättävää tietää, että vaihdevuosi-ikäisillä on säännöllistä seksielämää ja vielä niin, että käytössä ei ole kondomia vaan mies laukeaa sisään.
Tyrniöljykapselit ja ovestin puikot aina ennen kuukautisia. Näillä olen pärjännyt. Ceridal öljyä ennen seksiä.