Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

46v ja jatkuvia ongelmia alapäässä. Muita?

Vierailija
25.10.2020 |

Ongelmat alkoi noin reilu 1,5vuotta sitten kun kuukautiset yhtäkkiä alkoivat pitkittyä. Runsasta vuotoa noin 2-3päivää jonka jälkeen maltillista vuotoa joka jatkui tiputteluna kp 14-15 asti.
Samaan aikaan alkoi tulehdukset joita on nyt ollut 1,5vuoden aikana noin 4kertaa.
Tiputteluvuodon aikana myös kirvelyä alapäässä mutta ei tulehdusta.
Kierto ennen nakutettu 28päivää nykyään 25-28päivää.
Ensin ultrassa löyty munasarjoissa kystat joita seurattiin. Hävisivät omia aikojaan. Myös myoma löyty ja myöhemmin toinen gyne sanoi niitä olevan 4-5kpl. Kohdun limakalvonäyte puhdas. Papa puhdas ollut aina.
Nyt taas alko haiskahtamaan alapää ja lievää kirvelyä ulkosynnyttimissä.

Primolutia ja Terolutia kokeiltu. En voi käyttää kun turpoan muodottomaksi ja olo on huono (oksettaa).
Nyt painostetaan hormonikierukkaan. Tätä suositeltu jo viimeiset 20vuotta mutta emmin edelleen kun en oikein siedä mitään hormoneja. Myös kaikki tulppariskit ja migreenin puhkeaminen pelottaa (migreeniä suvussa, mulla ei ole todettu).

Tätäkö tää naisen elämä on? Gynellä ramppaamista ja kaikenmaailman puikkojen tunkemista toosaan. Alkaa avioliitto jo kärsiä tästä.

Onko muilla samanikäisillä tällaista? Tekis mieli jo vaan kuolla pois kun aina vaan vuotaa, kirvelee ja polttaa alapäätä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon, loppuu tulehdukset.

Vierailija
2/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet lähestyy siis. Voithan kokeilla hormonikierukkaa ja poistaa sen jos ei sovikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä ikä. Itselläni samoja oireita mutta en ole gynekologilla käynyt (20 vuoteen ja tuskin koskaan menen) kuuluu tähän perimenopaussi-ikään.

Mutta joo, jos koet että tarvit hoitoa niin kyllähän se hormonikierukla tai yhdistelmä e-pilleri se hoito on. Koska olet vasta perimenopaussissa jossa kierto lyhentynyt, vaihdevuosien hormonikorvaushoito ei ole vielä ajankohtainen. Mutta noilla ehkäisyllä saat hormonivaihtelut tasattua ja oireet helpottaa.

Paikallisesti emättimeen voit toki käyttää myös ilman reseptiäkin saatavia estradiolia sisältäviä emätinpuikkoja. Jos hormonien syönti epäilyttää. Kotia ensin tuota paikallishoitoa.

Itse olen tosiaan valinnut luomuna menon, on ihan kiinnostavaa seurailla oman kehon prosesseja kun se menee kohti menopaussia. Mulla on myös 2 kroonista kipusairautta ja toinen aiheuttaa myös väsymystä joten jotkut alapäävaivat pieni kiusa siinä.

Vierailija
4/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaisia ongelmia. Ikää 47v.

Vierailija
5/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ohi , mutta mulla hoidettiin kutinaa ja kirvelyä useamman toimesta hiivana, jopa miehen piti jotain tököttiä sivellä. Eräs tohtori sitten tajusi se mitään hiivaa ole vaan kuivuutta eli estrogeenin puutetta. Olin alle 50v .

Vierailija
6/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-vuotias ja alapää on alkanut kuivumaan ikävästi. Aloin juuri käyttämään kosteuttavaa emätinpuikkoa x2/vk. Alku ainakin lupaava. Ärsytys loppunut ja alapää tuntemukset ei enää ole jatkuvasti mielessä. Itselläni kierto säännöllinen, mutta lyhentynyt. Seksielämä säännöllinen. Siemenneste muuttaa alapään ph-arvoja, joihin omat nesteet ei enää vastaa riittävästi. Tämä siis keittiödiagnoosi :). Aion kyllä käydä vielä gynellä.

Vierailija
7/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu ongelmat, kun poistettiin myooma ja sen mukana koko kohtu. Ei enää haise eikä vuoda.

Vierailija
8/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on. Minulla on käytössä hormonitonta emätingeeliä tasapainottamaan ph:ta kun puikot on mielestäni kalliita ja epäkäteviä. Lisäksi niiden ph oli 5 luokkaa ja tarvitsen alle ph 4 joka on emättimen ph. Sitä sipaisen sisuksiin hieman päivittäin ja limakalvot pysyy kunnossa. Käy myös liukkarina.

Saisko tän geelin nimen? :)

Vierailija
9/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on. Minulla on käytössä hormonitonta emätingeeliä tasapainottamaan ph:ta kun puikot on mielestäni kalliita ja epäkäteviä. Lisäksi niiden ph oli 5 luokkaa ja tarvitsen alle ph 4 joka on emättimen ph. Sitä sipaisen sisuksiin hieman päivittäin ja limakalvot pysyy kunnossa. Käy myös liukkarina.

Pääsisin illalla tulemaan.

Lämpimin syysterkukuin. Pena

Vierailija
10/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa tämä.

Puikkojen kanssa lärääminen on ärsyttävää ja juuri epäkäteviä.

Ap

Vierailija
11/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla bakteerivaginoosi vai mikä se on? Mulla on alkanut tulemaan kutinaa ja kirvelyä mutta itsellä yhdistän selkeästi ruokavalioon ja ylipainoon. Välillä pitkiäkin aikoja poissa kun voin muuten fyysisesti paremmin.

Vierailija
12/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 3, mikset käy gynekologilla? Et mene vaikka tulisi syöpä?

Vierailija
13/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla sekin. Täytyy seurailla muutaman päivän ja jos ei häivy haju, niin täytyy taas jälleen varata gynelle aika.

Joku puhui ruokavaliosta...millainen sen pitäis olla?? Nyt ihan tavallinen ruokavalio ns kotiruokaa. Kasviksia menee aika vähän koska vatsani ei siedä niitä. Ehkä kerran-kaks viikossa tulee syötyä esim karkkia.

Ylipainoa on noin 5-8kg.

Kilpparin vajaatoiminta on mutts viimeks elokuussa mitatut arvot ok lääkärin mielestä.

Huoh...on tää taas niin kivaa.

Ap

Vierailija
14/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja 3, mikset käy gynekologilla? Et mene vaikka tulisi syöpä?

En, olen sen verran periaatteellinen eläinkokeiden vastustaja että en käytä ollenkaan lääketieteen palveluja, koska sen kehitys perustuu eläinkokeiden tekoon. Muutenkin ihmisiä on minusta liikaa, joten omalta osaltani lähden sitten kun luonto ja sattuma niin päättää, vastaan taistelematta.

Vierailija
15/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla sekin. Täytyy seurailla muutaman päivän ja jos ei häivy haju, niin täytyy taas jälleen varata gynelle aika.

Joku puhui ruokavaliosta...millainen sen pitäis olla?? Nyt ihan tavallinen ruokavalio ns kotiruokaa. Kasviksia menee aika vähän koska vatsani ei siedä niitä. Ehkä kerran-kaks viikossa tulee syötyä esim karkkia.

Ylipainoa on noin 5-8kg.

Kilpparin vajaatoiminta on mutts viimeks elokuussa mitatut arvot ok lääkärin mielestä.

Huoh...on tää taas niin kivaa.

Ap

Sokeri on pahin, samoin hiiva, ovat molemmat käymisaineita.

Vierailija
16/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen ja itse käytän vagisan-voidetta joka toinen ilta ja aina seksiä harrastettuani canesbalance geeliä. Näin bakteeritasapaino pysyy hyvänä ja limakalvot kosteutettuina.

Hormonipitoiset itsehoitovoiteet eivät minua auttaneet, vaan tärkeämpää on pitää alapään ph sopivalla tasolla ja limakalvot voideltuina.

Mikään ruokavalio ei auttanut kuivumiseen ja tulehduksiin. Sokerittoman kahden kuukauden aikana tilanne vain paheni.

Vierailija
18/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiten emätin ei enää kestä spermaa. Kumppanille kondomi, auttaa.

Vierailija
19/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenipitoista emätinvoidetta kuten pausanolia tai ovestinia. Sokeri pois ruokavaliosta ja tilalle pehmeitä rasvoja. Ilman rasvaa limakalvot eivät pysy hyvinä.

Nämä ovat auttaneet minua.

N49

Vierailija
20/58 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kosteuttavia emätinvoidevinkkejä?