Mitä on se varhaiskasvatus, josta kotihoidossa jää paitsi?
Tämän päivän Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa verrattiin varhaiskasvatusta päiväkodeissa koulussa saatavaan opetukseen. Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen samalla tavalla kuin opetukseen koulussa. Koulua ei pidetä vain lasten hoito- ja ruokintapaikkana vanhempien työpäivän ajan, vaan sen arvo koulutuksen saamisessa on kaikille selvää. Näin ei ole varhaiskasvatuksen laita. Päiväkoteja pidetään lasten hoitopaikkoina.
Minusta näillä kirjoituksilla syyllistetään aivan väärin kotona olevia äitejä siitä, että he epäävät lapsiltaan oikeuden varhaiskasvatukseen. Kuin kotona olevat äidit olisivat sellaisia hirviöitä, jotka eivät päästäisi lapsiaan kouluun!
Haluaisin jonkun vastaavan minulle yksiselitteisesti ja selkeästi. Mitä se on se varhaiskasvatus, jota kotona oleva vanhempi ei voi lapselleen antaa? En kaipaa keskustelua naisten työttömyydestä ja työllisyydestä, en perhevapaista, en kustannuksista tai säästöistä, tässä nyt ei ole kyse mistään näistä. Kyse ainoastaan siitä varhaiskasvatuksesta ja lapsen oikeudesta siihen.
Näiden puheiden jälkeen kotihoitohan pitäisi kieltää lailla tai ainakin vakavasti houkutella kaikkia lapsia päiväkoteihin varhaiskasvatuksen pariin pois äitien luota, kun kotona sitä ei ole tarjolla.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:09"]
Mistä tää päiväkotiviha kumpuaa? Meidän tytön päiväkodissa on ainakin ihan oikeaa opetusta, opetetaan vierasta kieltä ja hyvin oppii. Lisäksi säännöllinen ryhmätoiminta on hänelle tosi tärkeää. Mä en ainakaan (vaikka hyvä äiti olenkin) ole mikään touhutäti joka jaksaa viedä sienestämään, luistelemaan jne. Toki meillä luetaan paljon kirjoja ja piirrellään mutta ilman päiväkotia ohjattu toiminta kuten askartelu ja musiikkituokiot jäisivät lapseltani välistä. Ei todellakaan ole mikään säilöntäpaikka meille päiväkoti. Muissa maissa lapset aloittavat koulun jo siinä 3 vuoden iässä eikä kukaan näe siinä mitään outoa. Kukin tehköön mitä tykkää mutta jotain rajaa tähän päiväkotien dissaukseen.
[/quote]
se 3-vuotiaan koulupäivä taitaa olla sisällöltään aika samanlainen kuin suomalaislapsen tarhapäivä
Kotihoitoa ja vanhempia sekä päiväkotihoitoa ja varhaiskasvattajia on niin monentasoisia, ettei voi yksioikoisesti sanoa että jompi kumpi olisi lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille parempaa. Joskus kotihoito, joskus päiväkoti on parempi vaihtoehto. Päivähoidon laatuun vaikuttaa eniten se, millaisia kasvattajia päiväkodissa on, sen jälkeen ryhmän koko. Kolmas tärkeä tekijä on, kuinka pitkään lapsi on hoidossa - pitkät päivät eivät tue lapsen hyvinvointia.
Tutkimusten mukaan laadukas varhaiskasvatus auttaa lasten itsesäätelykyvyn kehittymistä. Samoin kouluvalmiudet ovat keskimäärin paremmat varhaiskasvatukseen osallistuneilla lapsilla. Pelkkä esiopetusvuosi ei riitä esim, paikkaamaan matemaattisen ajattelun puutteita, jos kotona ei ole lapsen kanssa tutustuttu lukukäsitteeseen ja lukujonotaitoihin, suhdekäsitteisiin, vertailtu ja luokiteltu asioita ja esineitä ja niiden määriä. Usein normaalissa kotiarjessa lapsi saa tällaisista asioista kokemuksia, mutta on myös paljon perheitä, joissa tällaisiin asioihin ei osata tai jakseta kiinnittää huomiota.
En ymmärrä tätä vastakkainasettelua. Olen vienyt lapsen päiväkotiin hieman vajaa 3-vuotiaana, joten olen tietenkin nähnyt ne kotihoidon hyvät puolet. Nyt päiväkodin aloittamisen jälkeen olen päässyt kuitenkin myös seuraamaan päiväkodin tuomaa huimaa kehitystä lapsessani. Vaikka olin aktiivinen kotiäitinä (harrastimme, kävimme kerhoissa, ulkoilimme), niin lapseni puhe,
loruttelutaidot, laulaminen yms. on mennyt yhtäkkiä harppauksin eteenpäin. Lapsi on yhtäkkiä täysin kuiva. On oppinut leikkimään kavereiden seurassa. On oppinut luistelemaan, omatoimisuutta ylipäätään. Edelleen jos joskus vapaapäivinä käymme esim. perhekerhossa, hän takertuu minuun, ei leiki ikäistensä kanssa ja seuraa sivusta muita (minkä aikoinaan tulkitsin siten, että ei olisi päiväkotikypsä). Kuitenkin päiväkodissa hän on aivan erilainen, sosiaalinen ja tykätty kaveri. Ja kyllä, luistelemassa olemme käyneet useasti, mutta meidän vanhempien kanssa hän ei "osaa" luistella. Päiväkodin
kanssa hän kyllä luistelee.
Lapsellemme päiväkoti on ehdottomasti tehnyt hyvää. Joko päivähoidon aloitus tuli hänelle otolliseen ikään (vajaa 3v) tai sitten hän yksinkertaisesti vaan hyötyy päiväkodin virikkeistä, joita luulin itsekin tarjonneeni kotona.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:24"]
Päiväkodissa on aika monipuolista toimintaa. On musiikkia, soittoa, laulua, leikkejä, askartelua erilaisin menetelmin, erilaista liikuntaa, retkiä, projekteja, esim yksi lapsistamme teki päiväkodissa paikallislehden oman numeron, kiersivät haastattelemassa. On näytelmiä, vierailijoita, kummikirjailijaa, konsertteja. Ammattitaitoinen henkilökunta osaa paljon sellaista, mitä tämä fyysikkoäiti ei osaa. Ihan pieniä en hoitoon ole vienyt, mutta kyllä yli kolmevuotiaalle kohtuullinen hoitopäivä on ihan mieleinen.
[/quote]
Meidän lapsen päiväkotipäivä:
Hoitoon klo 7.30
Aamupala ennen klo 8.00
Aamutuokio 8.15, mikä päivä ja kenen synttärit, laulu synttärisankarille
Ulos 9.00 - sitä ennen tietty pissitykset ja pukemiset
Sisään 10.45, käsien pesut, vapaata leikkiä 10 min
Lounas 11.15 - 11.45, valmistautuminen lepohetkeen eli pissitystä jne.
Päivälepo 12.00 - 13.30, jokainen pysyy petissään hiljaa, nukkui tai ei
13.30 välipala
14.00 ulos
15.00 haetaan kotiin
En mitenkään ymmärrä, missä tuossa on se varhaiskasvatus etenkin kun iso osa ulkoilusta on sitä, että odotetaan eteisessä, että viimeinenkin lapsi on puettu.
Kotona meillä on laulua, piirtämistä askartelua, legoilua, kirjoittamista, satuja jne.
[/quote]
Oletko ollut joka päivä seuraamassa lapsesi päiväkotipäivää. Aivan.
Annatko itse kotona työpäivän päätteeksi lapsellesi varhaiskasvatusta. Aivan.
Normaalissa päiväkodissa on juuri noita mainitsemiasi asioita, laulua, piirtämistä, yms. minkä lisäksi siellä leikitään ja pelataan ikäistensä seurassa ja opetellaan sosiaalista kanssakäymistä muiden lasten kanssa, johon kotikasvatuksen saaneet lapset törmäävät kirjaimellisesti vasta koulussa. Curlingvanhempien ainokaiset ovat ääriesimerkkejä alakoulun ekoilla luokilla, ja kyllä, näistä on esimerkkejä lukuisia...
[/quote]
Miksi minun pitäisi olla sitä seuraamassa, koska tuo lista on päiväkodin ilmoitustaululla ja 5v osaa ihan hyvin kertoa, että koko päivänä ei leikitty, ei piirretty, askarreltu, kirjoitettu satuja, tehty palikkatorneja jne.
Päiväkodissa ei ehditä tekemään mitään, koska ryhmässä on 18 lasta, joista tosin jokainen ei ole joka päivä paikalla ja kerrallaan 1 hoitaja heidän kanssaan. Listalla on pari muuta nimeä, mutta nämä ovat jossain palavereissa jne. Lasten tärkein tehtävä on olla hiljaa ja odottaa, muuta heidän kanssaan ei ehdi tekemään, koska heitä on liikaa. Hoitajan aika menee selvittäessä, kuka puri ja miksi Mikken nenästä tulee verta ja huutaessa, että pienempiä ei saa potkia etenkään päähän (tämän olen todistanut hakiessani lasta hoidosta, pihassa kahden ryhmän lapset ja 2 hoitajaa pihan nurkalla katoksen alla , sinne ei lapsilla ole asiaa).
Harva päiväkodissa töissä oleva osaa edes nimetä, mikä päivässä on varhaiskasvatusta.
[/quote]
Olen pahoillani, mutta lapsesi on huonossa päiväkodissa. Askartelut, laulut, leikit, retket yms. kuuluvat päiväkodin toimintaan jo valtakunnallisten ohjeiden mukaan. Jos teillä ei niitä ole, henkilökunta ei yksinkertaisesti tee työtään.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:30"]
Rajaan nyt vielä, että tarkoitan alle 3-4 vuotiaita lapsia. Onko se varhaiskasvatus niin tähdellistä päiväkodissa, että alle 3-4-vuotiaat pitää sinne väkisin viedä? Minusta se kirjoitus nimenomaan syyllistää viemään mahdollisimman pian lapset päiväkotiin synnyttämisen jälkeen, etteivät jää tästä opista paitsi.
ap
[/quote]
Minusta kirjoituksessa ei todellakaan kehoitettu viemään ihan pieniä lapsia päiväkotiin. Kyse on minusta selkeästi isommista lapsista esim. 3-6 vuotiaista, jotka alkavat jo kaivata leikkiseuraa ja on ihan hyvä oppia käyttäytymään ryhmässä jne. Tietenkin monet kotona lasta hoitavat äidit/isät tarjoavat monipuolista kasvatusta kotonakin, mutta minusta kirjoituksessa tartuttiin siihen ettei lasten pääsyä päiväkotiin saa rajoittaa sillä perusteella, että vanhempi kotona. kaikki vanhemmat eivät tarjoa kotona virikkeitä, leiki lapsen kanssa, ei ole leikkikavereita jne.
Ap on tehnyt ihan omat tulkinnat ko. kirjoituksesta.
[/quote]
Minustakin kyse oli tästä. Mutta pielessä oltiin siinä, että vaadittiin oikeutta kokopäivähoitoon. Laadukasta varhaiskasvatusta 3-4 tuntia päivässä riittää, päivähoito sitten erikseen tarpeen mukaan niille lapsille, joiden vanhemmat töissä tai opiskelemassa. Ja alle 3-vuotiaille päivähoitoa tarpeen mukaan, varhaiskasvatus siellä toki elementtinä mukana.
Ei sellaista ole. Itse olen pystynyt ihan kotioloissa antamaan lapsilleni laadukasta varhaiskasvatusta ihan jokainen päivä. Aivan omaan tahtiin ovat saaneet kehittyä ja todella aikaisin ovatkin monet tarvittavat taidot oppineet. Eskariin menneet sitten lisälaatua hakemaan! No, koulussa ovat kyllä menestyneet ihan kärkipäässä, joten olen aika hyvä varhaiskasvattaja, ei minua päiväköti olisi voittanut, hyvä minä!
Meidän 2-vuotiaan puolipäivähoidossa:
-lapset saapuvat hoitoon n. 8-9, sitä mukaa kun saapuvat, saavat aamupalaa. Keittiössä yksi täti ruokkii ja kaksi tätiä vahtii/tervehtii saapuvia lapsia ja jo syöneitä lapsia.
- vapaata leikkiä, mm. sisätilassa olevassa kiipeilytelineessä
- klo 10 laulu- ja jumppa/tanssihetki
- klo 11 välipala, päiväkodin keittiössä itse tehty. Pienemmät lapset (1-vuotiaat tai alle) menevät päiväunille, isompia viedään potalle, vaihdetaan vaippoja.
- isompien lasten kanssa satujen lukua tai esim. leipomista, askartelua tai muuta kädentaitoja kehittävää ja pikkulasten herättyä vapaata leikkiä.
- klo 13 haen tyytyväisen lapsen kotiin
Tämä ei ole Suomessa. Ryhmässä 9 lasta.
Kyllä se on noin pienelle lapselle tärkeintä, että on vanhempi vierellä jolla on aikaa. Muu on roskas. Kyllä niitä sirkushuveja ehtii harrastamaan. Normi puuhailu riittää hyvin. Kokemusta on.
Perhepäivähoito kunniaan! Kouluttautunut ja motuvoitunut pph on erinomainen vaihtoehto. Pienessä ryhmässä oppii toimimaan lapsiryhmässä, mutta samalla ryhmä on niin pieni ettei "kaaosta" synny, jokainen saa yksilöllistä huomiota ja syliä. Perhepäivähoito on tyypillisesti hyvin lapsilähtöistä toimintaa, ja nimenomaan leikistä ja vertaisten kanssa toimimisesta leikki-ikäiset lapset oppivat - eivät toimintatuokioista joissa aikuinen opettaa. Harmi, että perhepäivähoitajilla on niin huono palkka, että se ei motivoi hyviä hoitajia tekemään sitä työtä. Siinä olisi kehittämisen paikka, ja hyötyjinä olisivat ennen kaikkea lapset.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:24"]
Päiväkodissa on aika monipuolista toimintaa. On musiikkia, soittoa, laulua, leikkejä, askartelua erilaisin menetelmin, erilaista liikuntaa, retkiä, projekteja, esim yksi lapsistamme teki päiväkodissa paikallislehden oman numeron, kiersivät haastattelemassa. On näytelmiä, vierailijoita, kummikirjailijaa, konsertteja. Ammattitaitoinen henkilökunta osaa paljon sellaista, mitä tämä fyysikkoäiti ei osaa. Ihan pieniä en hoitoon ole vienyt, mutta kyllä yli kolmevuotiaalle kohtuullinen hoitopäivä on ihan mieleinen.
[/quote]
Meidän lapsen päiväkotipäivä:
Hoitoon klo 7.30
Aamupala ennen klo 8.00
Aamutuokio 8.15, mikä päivä ja kenen synttärit, laulu synttärisankarille
Ulos 9.00 - sitä ennen tietty pissitykset ja pukemiset
Sisään 10.45, käsien pesut, vapaata leikkiä 10 min
Lounas 11.15 - 11.45, valmistautuminen lepohetkeen eli pissitystä jne.
Päivälepo 12.00 - 13.30, jokainen pysyy petissään hiljaa, nukkui tai ei
13.30 välipala
14.00 ulos
15.00 haetaan kotiin
En mitenkään ymmärrä, missä tuossa on se varhaiskasvatus etenkin kun iso osa ulkoilusta on sitä, että odotetaan eteisessä, että viimeinenkin lapsi on puettu.
Kotona meillä on laulua, piirtämistä askartelua, legoilua, kirjoittamista, satuja jne.
[/quote]
Leikki on lapsen työtä eikä tässä listassa juuri ole aikaa leikkimiselle.
Voitaisiinko välillä tehdä tutkimus sitä, mitä vaikuttaa lapsen kehitykseen se, että se saa aikaa ja huomiota sekä hoivaa aikuiselta ihmiseltä aamusta iltaan, joka on hänen biologinen vanhempansa?