Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on se varhaiskasvatus, josta kotihoidossa jää paitsi?

Vierailija
01.02.2014 |

Tämän päivän Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa verrattiin varhaiskasvatusta päiväkodeissa koulussa saatavaan opetukseen. Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen samalla tavalla kuin opetukseen koulussa. Koulua ei pidetä vain lasten hoito- ja ruokintapaikkana vanhempien työpäivän ajan, vaan sen arvo koulutuksen saamisessa on kaikille selvää. Näin ei ole varhaiskasvatuksen laita. Päiväkoteja pidetään lasten hoitopaikkoina.

Minusta näillä kirjoituksilla syyllistetään aivan väärin kotona olevia äitejä siitä, että he epäävät lapsiltaan oikeuden varhaiskasvatukseen. Kuin kotona olevat äidit olisivat sellaisia hirviöitä, jotka eivät päästäisi lapsiaan kouluun!

Haluaisin jonkun vastaavan minulle yksiselitteisesti ja selkeästi. Mitä se on se varhaiskasvatus, jota kotona oleva vanhempi ei voi lapselleen antaa? En kaipaa keskustelua naisten työttömyydestä ja työllisyydestä, en perhevapaista, en kustannuksista tai säästöistä, tässä nyt ei ole kyse mistään näistä. Kyse ainoastaan siitä varhaiskasvatuksesta ja lapsen oikeudesta siihen. 

Näiden puheiden jälkeen kotihoitohan pitäisi kieltää lailla tai ainakin vakavasti houkutella kaikkia lapsia päiväkoteihin varhaiskasvatuksen pariin pois äitien luota, kun kotona sitä ei ole tarjolla.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 10:42"]

Kyllä minäkin osaisin lastani varhaiskasvattaa. Mutta toisaalta minulla on minun palkkatyöni ja kun sitä ammattaitaitoista ja hyvää varhaiskasvatusta saa myös hyvästä lähipäiväkodista, niin en viitsi palkkatyöstäni luopua.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jokaiselle lapselle olisi hyväksi vähintään osa-aikainen päivähoito viimeistään 4-5 -vuotiaasta eteenpäin. Jotkut lapset sitä kaipaavat jo aikaisemmin. Omasta lähi- ja tuttavapiiriä huomioineena olen pannut merkille, että niillä kotihoidetuilla muksuilla on oikeasti kaikista eniten ongelmia siinä miten muiden kanssa leikitään. Enkä siis puhu mistään alle 3-vuotiaista vaan 3-vuodesta ylös päin, jolloin ne leikkitaidot kehittyvät leikkimällä muiden lasten kanssa.

[/quote]

Itse et VIITSI ja perään vähän mutua kavereiden lapsista niin hyvä tulee.

Epäilemättä teille päivähoito sopii. Turha mutua hyväksikäyttäen arvostella muiden valintoja.

[/quote]

Niin sopii, kuten jo aikaisemmin kirjoitinkin. Luit varmaan myös sen osuuden etkä tarttunut pelkästään tuohon viimeiseen osioon, joka taisi kolahtaa? ;)

Minä voin tehdä työtä, josta pidän, työkavereiden kanssa, joista pidän ja elättää sillä perheeni. Ja tämän voin tehdä siksi, että lapseni saavat hyvää varhaiskasvatusta lähipäiväkodissa. Kaikki päiväkodit eivät ole saatanasta ja suurimmalle osalle lapsista päiväkoti on varmasti kiva paikka, josta saa kavereita ja virikkeitä.

[/quote]

aika väsynyttä tää sun kova yritys arvella kirjoittajista erinäisiä asioita..

ja nääh..ei kolahtanut, mulla ei ole tuon ikäisiä lapsia. 

[/quote]

Ja sinähän et yhtään yritä arvella kirjoittajista erinäisiä asioita, et yhtään. Sinähän tiedät faktana kaiken!  :)

Vierailija
42/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yrittää niin selvästi väitellä ja jankata. Hyvää päivänjatkoa vaan. Ei jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:10"]

Joku yrittää niin selvästi väitellä ja jankata. Hyvää päivänjatkoa vaan. Ei jaksa.

[/quote]

Ite alotit :) Heippa!

Vierailija
44/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä kumpuaa vanhempien epövarmuus omista kasvatustaidoista?

Rakkaus omaan lapseen antaa jo aika paljon valmiuksia, perushoidon oppii jokainen ja lähes kaikki osaavat lukea lapselle, antaa piirrustusvälineitä ja vesivärejä, leipoa ja laittaa ruokaa yhdessä, retkeillä, käydä uimassa, luistelemassa, teatterissa..hoitaa lemmikkiä, viihtyä kavereiden ja sukulaisten kanssa, pikku matkailua, ehkä johonkin kerhoon..vessassa oppii käymään ihan omaan tahtiin ja pesemään kädet. Ei näihin mitään kellotusta eikä ryhmäkuria tarvita, vain oma koti ja omat vanhemmat. Luottakaa itseenne, te olette lapsenne ihan parhaat hoitajat! Onnea on hyvä lapsuus ilman kellon kanssa kilpajuoksua.

Vierailija
45/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:17"]

Rakkaus omaan lapseen antaa jo aika paljon valmiuksia, perushoidon oppii jokainen ja lähes kaikki osaavat lukea lapselle, antaa piirrustusvälineitä ja vesivärejä, leipoa ja laittaa ruokaa yhdessä, retkeillä, käydä uimassa, luistelemassa, teatterissa..hoitaa lemmikkiä, viihtyä kavereiden ja sukulaisten kanssa, pikku matkailua, ehkä johonkin kerhoon..vessassa oppii käymään ihan omaan tahtiin ja pesemään kädet. Ei näihin mitään kellotusta eikä ryhmäkuria tarvita, vain oma koti ja omat vanhemmat. Luottakaa itseenne, te olette lapsenne ihan parhaat hoitajat! Onnea on hyvä lapsuus ilman kellon kanssa kilpajuoksua.

[/quote]

Just näin! Päiväkodissa on minuuttiaikataulu jopa vessareissuille. lto

Vierailija
46/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:54"]

Lähes poikkeuksetta, päivähoidon henkilökunta hoitavat omat lapsensa kotona niin pitkään, kuin se vaan on mahdolista... mistäköhän se johtuu? Siitä, että he tietävät lapsen saavan niitä virikkeitä siellä kotonakin ja ettei kotihoitoa ja päivähoitoa voi edes verrata keskenään.

[/quote]

Mulla on 3 tuttua pk:ssä töissä ja kaikki heidän lapsensa ovat myös päiväkodissa. 2:lla samassa pk:ssa, yhdellä erissä. "Lähes poikkeuksetta".

[/quote]

Tuskinpa ne lapset kotona kouluun asti ovat, tuossahan tarkoitettiin sitä, että ovat kotona niin pitkään kuin mahdollista. Eli yleensä sinne n. 3 vuotiaaksi.

Vierailija
47/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:17"]

[/quote]

Just näin! Päiväkodissa on minuuttiaikataulu jopa vessareissuille. lto

[/quote]

Niin, ehkämsinun päiväkodissasi, mutta ei missään muualla! Haloo, sä olet töissä sillä alalla, pitäisköhän sun miettiä alan vaihtoa, jos vessakäynnitkin pitää aikatauluttaa?

Vierailija
48/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:11"]

"Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jokaiselle lapselle olisi hyväksi vähintään osa-aikainen päivähoito viimeistään 4-5 -vuotiaasta eteenpäin. Jotkut lapset sitä kaipaavat jo aikaisemmin. Omasta lähi- ja tuttavapiiriä huomioineena olen pannut merkille, että niillä kotihoidetuilla muksuilla on oikeasti kaikista eniten ongelmia siinä miten muiden kanssa leikitään. Enkä siis puhu mistään alle 3-vuotiaista vaan 3-vuodesta ylös päin, jolloin ne leikkitaidot kehittyvät leikkimällä muiden lasten kanssa."

Siis jos vanhemman on mahdollista olla kotona, niin silti pitäisi viedä hoitoon?

Miksi kerho ei riitä? 

[/quote]

Riippuu kuinka monta päivää viikossa sitä kerhoa on ja kuinka monta tuntia kerrallaan. Joku 2h 2x vko ei kyllä riitä mihinkään varhaiskasvatukseen tai ryhmäkäyttäytymisen oppimiseen. Siinä ajassa ehditään askartelemaan kiva tonttu ja luikauttamaan pari laulua. That´s it.

[/quote]

No höpö höpö. 2 x 3 h viikossa. On retkiä, on satuja, on askartelua, vapaata leikkiä. Kaikkea sopviasti. 

Eskarissa sitten oppii enemmän.

Minusta 4 vuotiaallekin riittää tämä 6 h viikossa, lisäksi muut kaverit, iso kotipiha ja kotona olevat virikkeet. 

Tyytyväinen ja osaava lapsi on. Kerhosta saanut kehuja ryhmäkäyttäytymisestä.

[/quote]

Jesss, kehukortti vedetty! 

[/quote]

Niin, kun munhan pitäisi olla ihan hyshys siitä mitä ammattilainen lapsen käyttäytymisestä kerhossa sanoo.

Koska eihän se kehitä lasta sun mielestä. Hah. Noloa.

[/quote]

Yleensä ihminen, joka muistaa kertoa muiden kehuista, hakee sillä jonkunasteista hyväksyntää tai peittelee totuutta. Facepalm.

[/quote]

samalla tavalla itse kehuit lastesi päiväkotia...

[/quote]

ööööö, en. Aloitin kehukortti-viestistä. Mua oksettaa aina, kun joku sanoo, että se ja sekin on kehunut tai ammattilaisetkin kehuivat. So what? Joku kehuu, joku haukkuu. Tuskin kenellekään päin naamaa sanotaan, että sun pennut ovat idiootteja eivätkä osaa käyttäytyä ryhmässä.

Vierailija
49/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:48"]

ööööö, en. Aloitin kehukortti-viestistä. Mua oksettaa aina, kun joku sanoo, että se ja sekin on kehunut tai ammattilaisetkin kehuivat. So what? Joku kehuu, joku haukkuu. Tuskin kenellekään päin naamaa sanotaan, että sun pennut ovat idiootteja eivätkä osaa käyttäytyä ryhmässä.

[/quote]

No mee oksentamaan. Ei ihan normaalia reagoida asiaan tuolla tavalla. 

Minkähän takia kerhossa järjestetään niitä vanhempainpalavereja? Varmaan siksi että vanhemmille on tarkoitus valehdella?

Vierailija
50/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 11:26"]

Siis lapsen sosiaalisuushan kasvaa suhteessa aikuiseen, ei toiseen taitamattomaan lapseen. Mitä vähemmän aikuisella on lapselle aikaa ja mitä useammin aikuinen vaihtuu, sitä heikompaa tuo kasvatus on. Olen toiminut alakoulun opettajana nyt 25 vuotta ja uskokaa tai älkää ero kotona hoidettujen (en nyt puhu ls-perheistä vaan ns. normaaleista) ja pari vuotiaina tarhaan menneiden välillä on huima. No joo, nämä kotona olleet eivät osaa ehkä rusettisolmua tai ovat hieman arkoja "ryysimään". henkisellä puolella kotona hoidetut eroavat todella edukseen; sosiaaliset taidot ovat huimasti paremman (sosiaalisuushan ei ole sitä että mulle,mulle, mulle), akateemiset valmiudet ja keskittymiskyky huippuluokkaa yleensä. Lapset ovat nykyään opettajan kimpussa ja selvästi aikuisen tarve on valtava. Kyllä minä sanoisin, että tämä hoitopäivä 7-17 näkyy lapsessa ja vaurioita syntyy, vaikkei siä nyky-yhteiskunnassa haluta nähdä.

[/quote]

Mistä sinä tiedät missä kaikki luokkasi lapset on hoidettu? Minä en ole koskaan opettajan kanssa asiasta keskustellut. Vai onko niin, että olet itse hoitanut omat lapsesi pitkään kotona ja mielipiteesi tueksi valikoituu vain sitä tukevia yksilöitä?

Jos olisit oikeasti opettaja, ymmärtäisit että omia henkilökohtaisi mielipiteitä ei ole ok julistaa ammatin varjolla tai ammatin tuomalla auktoriteettiasemalla. 

Vierailija
51/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 12:58"]

[/quote]

Minkähän takia kerhossa järjestetään niitä vanhempainpalavereja? Varmaan siksi että vanhemmille on tarkoitus valehdella?

[/quote]

Jaa, sinäkö sen päätät mikä on normaalia. Oksensin juuri, kuvainnollisesti sun ja sun kehujesi päälle! Ja ihan oikeastiko luilet, että sieltä tullut yksittäinen kehu on kaikki mitä he lapsestasi ajattelevat. Onnea!

Vierailija
52/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

[/quote]

Jaa, sinäkö sen päätät mikä on normaalia. Oksensin juuri, kuvainnollisesti sun ja sun kehujesi päälle! Ja ihan oikeastiko luilet, että sieltä tullut yksittäinen kehu on kaikki mitä he lapsestasi ajattelevat. Onnea!

[/quote]

Juu ei, palaverissa käytiin kattavasti lapsen käyttäytyminen kerhossa läpi. Sinulla ei selvästikään ole tietoa mistä puhut joten viitsisitkö olla hiljaa? 

Muutenkaan turha äkkäilysi ei tuo ketjuusi mitään, pura tuo paha olo muualle.

Vierailija
53/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen terveydenhoitaja ja tunnen lapsen kehitystä, mutta voin sanoa että ystäväni, joka on lastentarhanopettaja, tiedot ja taidot käsitellä ja opettaa lapsia ovat huimasti paremmat kuin minun! Ei sitä voi verrata kotona olevaan aikuiseen, jolla ei ole alan koulutusta. Siinä on niin monia osa-alueita, joissa lasta pystytään kehittämään ja aktivoimaan :) Harva edes jaksaa kotona oikeasti järjestää niin paljon ohjelmaa ja tekemistä, saati että olisi joka päivä jossain tapaamassa muita lapsia.

Vierailija
54/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lto enkä tiedä ketään lto:a, joka hoitais ite lapsensa kotona. Työkavereillani on monilla lapsia ja ihan saman lailla heidän lapsensa ja omat lapseni käyvät päivähoidossa kuin muutkin lapset. Kyllä meidänkin täytyy tehdä töitä ja tienata. Ja mekin viihdymme työssämme ja nautimme siitä, emmekä jaksa olla kotona neljän seinän sisällä hoitovapaalla. Ihan tavis-ihmisiä ollaan :) 

Tämä kirjoittajalle, jonka mukaan "lähes poikkeuksetta" ammattilaiset eivät vie omia lapsiaan päiväkotiin. Pitäisiköhän näiden ammattilaisten hieman katsoa peiliin, jos touhu on jostain syystä niin kamalaa, ettei se sovellu omille lapsille?? Pitäisikö toimintaa hieman kehittää??

Vierailija
55/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:24"]

Varhaiskasvatus on jotain sellaista joka tois heikoimmilla lähtökohdilla olevat lapset yhteiskuntaan mukaan.

Ns tavislapset joiden kotona oleva vanhempi järjestää lapselle harrastuksia, leikkiseuraa, opettaa kynän ja saksien käyttöä, jonka perhe käy uimassa, kenties luistelemassa tai sienestämässä ei tarvi sitä varhaiskasvatusta mutta ne lapset ketkä ei tätä aivan normaslia arkea kotona saa hyötyvät kyllä ' varhsiskssvatuksesta'

[/quote]

Jossain tutkimuksessakin tämä asia todettiin ja esim. romaniperheissä, joissa ei ole perinteisesti esim. askarreltu ja piirrelty lasten kanssa, päiväkoti oli ainoa paikka, jossa he oppivat tarpeellisia hienomotorisia taitoja. Tavallisessa virikkeelliisessä kotiympäristössähän näitä asioita opetellaan päivittäin. Mielestäni mitkään retket tai konsertit eivät ole niin ihmeellisiä asioita, etteikö niitä kotihoidossakin voisi lapselle tarjota. 

Vierailija
56/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsissa ei ole tutkimusten mukaan nähty eroja sillä perusteella, ovatko he olleet kotihoidossa vai tarhassa. Mutta sillä on merkitystä paljonkin, onkko kotona tv vai ei. Lapset, jotka eivät totu helppoon viihdykkeeseen kotona, ovat rauhallisempia ja usein myös mielikuvituksekkaampia kuin tv-lapset. Tätäkin asiaa on tutkittu paljon. Esim. nykyajan lasten kyky kertoa vapaasti tarinoita on melko heikko. On myös sellaisia lapsia, jotka osaavat leikkiä vain matkimalla erilaisia valmiita hahmoja.

Vierailija
57/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:25"]

Mä olen lto enkä tiedä ketään lto:a, joka hoitais ite lapsensa kotona. Työkavereillani on monilla lapsia ja ihan saman lailla heidän lapsensa ja omat lapseni käyvät päivähoidossa kuin muutkin lapset. Kyllä meidänkin täytyy tehdä töitä ja tienata. Ja mekin viihdymme työssämme ja nautimme siitä, emmekä jaksa olla kotona neljän seinän sisällä hoitovapaalla. Ihan tavis-ihmisiä ollaan :) 

Tämä kirjoittajalle, jonka mukaan "lähes poikkeuksetta" ammattilaiset eivät vie omia lapsiaan päiväkotiin. Pitäisiköhän näiden ammattilaisten hieman katsoa peiliin, jos touhu on jostain syystä niin kamalaa, ettei se sovellu omille lapsille?? Pitäisikö toimintaa hieman kehittää??

[/quote]

Ei ymmärrä miksi tuo teksti pitää tahallaan lukea väärin "lähes poikkeuksetta, ovat lastensa kanssa kotona niin pitkään kuin mahdollista" Eli ne ensimmäiset 2-3 vuotta. Väitätkö tosissasi lto, että 1-2 vuotiaalla on parempi olla päivähoidossa, kuin kotona?

Vierailija
58/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun läpi ja tulin surulliseksi, päättäjien ei koskaan tarvitse tehdä mitään, jos kaikki varhaiskasvatuskeskustelut jäävät kotiäitien ja työssäkäyvien väliseksi nokitteluksi.

Fakta on, että suomalaisessa päivähoidossa on paljon ongelmia, niistä on mm. YK:n lasten oikeuksien komitea Suomea huomauttanut. Huomautuksessa nostettiin esiin mm. ryhmäkoot ja korkeakoulutetun henkilöstön vähäinen määrä.

Kuitenkin esim. Helsingissä asiakastyytyväisyyskyselyjen tulokset ovat aivan järkyttävän hyviä. Päättäjät lukevat ne tulokset ja hierovat tyytyväisenä käsiään yhteen, ehkä tuolta on varaa hieman kiristää? On käsittämätöntä, että vanhemmat voivat olla tyytyväisiä, vaikka päiväkodeista puuttuu niinkin tavallisia asioita kuin piirustuspaperi! Sijaisia ei palkata tai jos palkataan, saadaan täysin kokemattomia ns. "hyviä tyyppejä", jotka pahimmillaan vain sotkevat pakkaa entisestään.

Joku tässä ketjussa kysyi, eikö kerho riitä lapselle, jos äiti on kotona. Tottakai riittää ja kerhotoimintaa sekä avointa varhaiskasvatustoimintaa tulisi lisätä. Mutta niiden lisääminenkin edellyttää sitä, että varhaiskasvatus mielletään nimenomaan lapsen oikeudeksi. Kerhotoimintaa voisi aivan hyvin järjestää enemmän myös päiväkodeissa ns. puolipäiväryhmissä ja tähän tulisi yli 3-v. lapsilla olla subjektiivinen oikeus. Päivähoito sitten erikseen niille lapsille, jotka sitä vanhempien työssäkäynnin tai opiskelujen vuoksi tarvitsevat.

Ja nyt teillä kaikilla arvon av:n käyttäjät on tuhannen taalan paikka toimia. Uusi varhaiskasvatuslaki tulee käsittelyyn tänä keväänä. Seuratkaa uutisointia ja lain käsittelyä, kirjoittakaa mielipidekirjoituksia ja vaatikaa enemmän. Laadukas varhaiskasvatus on ihan oikeasti satsaus tulevaisuuteen, Nobel palkitun taloustieteilijä James J. Heckmannin mukaan dollarin satsaus varhaiskasvatukseen tulee seitsenkertaisena myöhemmin takaisin.

Ja ne teistä kenen lapset ovat päiväkodissa. Kun maanantaina haette lapsenne, kysykää henkilökunnalta mitä lapsenne on tehnyt tänään, kenen kanssa leikkinyt, mitä satuja kuullut. Älkää antako henkilökunnankaan mennä siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
59/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö päivähoitoon valita sosiaalisin perustein, eikö sellaisilla lapsilla ole tarve päivähoitoon jos kotona on alkoholismi-huume-mielenterveysongelmia ettei pystytä lapsia hoitamaan. Olisikin mielenkiintoista tietää paljonko on tällaisia lapsia joilla erityistarve. Joka tapauksessa on varmaan paljon lapsia joilla kotona ongelmia. Mitäköhän se vaikuttaa päivähoidon tasoon, ovat varmaan aika tarvitsevia?

Vierailija
60/135 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2014 klo 13:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu ei, palaverissa käytiin kattavasti lapsen käyttäytyminen kerhossa läpi. Sinulla ei selvästikään ole tietoa mistä puhut joten viitsisitkö olla hiljaa? 

Muutenkaan turha äkkäilysi ei tuo ketjuusi mitään, pura tuo paha olo muualle.

[/quote]

Sinullahan on selvästi tietoa kaikesta. Ihan kaikesta. Vaikkapa siitä "äkkäilystä", joskin epäilen, ettet edes äkkää mitä kyseinen sana tarkoittaa!

Ja en, en viitsisi olla hiljaa. Siihenkään sinulla ei liene nokan kopauttamista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi