Ihan kamalan surullisia lauluja Suomessa :,(
http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014012917988883_fd.shtml
"Tämä tuhansien murheellisten laulujen maa, jonka tuhansiin järviin juosta saa" lauloivat Eput aikoinaan. Ja voi pojat, kuinka oikeassa olivatkaan!
Pimeä tie, mukavaa matkaa (Leevi & The Leavings)
Pidä silmät kiinni, kun kaasu pohjassa lähdetään. Takapenkillä lapset nukkuu, ei pimeää tietämme valaise taivaalla tähdetkään. Meidät mutkaan viimeiseen vien. Jäädä saat julma maa, kun emme enää nyt jaksaneet. Meidät saa unohtaa, jos emme tarpeeksi maksaneet.
Voi kuinka me sinua kaivataan (Eppu Normaali)
Mä itkin vähän, kun tiskasin ja lakaisin. Mä tahdon tähän taloon sinut takaisin. Kun yksin sänkyyn kömmin, talo naristi nurkkiaan. Voi kuinka me sinua kaivataan.
Joutsenlaulu (Yö)
Taas hetken lähempänä kuolemaa. Ei haihdu tuska milloinkaan. Tuo tuska laulun tämän kirjoittaa, tuo tuska kiinni saa, kenet vaan. Tuo tuska kiinni saa, kenet vain haluaa.
Elämän valttikortit (Ahti Lampi)
Minä tuhlaajapoikaparka etsin turhaan nyt lohduttajaa. Tämä elämän katkera sarka loppuun täytyy mun taivaltaa. Ei ees katumus enää auta, mitään sillä nyt korjata ei, sillä vanhemmat kätkee jo hauta ja mun kultani toinen vei.
Tähdet, tähdet (Rauli Badding Somerjoki)
Tähdet tähdet, luoksenne tahtoisin pois. Tähdet tähdet, silloin mun helpompi ois. Tähdet tähdet, enkö jo tulla mä saa. Tähdet tähdet, ikuisuuksiin ajan taa.
Lumi teki enkelin eteiseen (Hector)
Minä panin ikkunaan pahvisuojan, että edes jossakin lämmin ois. Radiossa laulettiin "Kiitos Luojan!". Sunnuntaina äitikin nukkui pois.
Hei tonttu-ukot
Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä.
Joutsenet (PMMP)
Lumi on syönyt kaiken, routa raiskaa tämän maan. Joutsenetkin jäätyy kiinni jaloistaan. Unelmat vaihtuu toisiin, valuen vuosiin vihaisiin. Lähtisin mut se vaan ei mee enää niin.
Surujen kitara (Topi Sorsakoski & Agents)
Kitara soi, surua soi, niin hiljaa. Soinnuista sen ilo on mennyt pois. Sinun lähtösi vei siitä riemun. Suru vain siihen jäljelle jäi, surua nyt kitara soi.
Syksyn sävel (Juice Leskinen)
Katu täyttyy askelista, elämä on kuolemista. Pane käsi käteen, ollaan hiljaa. Pyydä minut aamuteelle, anna vettä kuihtuneelle. Nyt on elokuu ja minä olen viljaa.
Tuntematon potilas (Arttu Wiskari)
Kuule mun toive, mä haluan pois. Eikö aikani täynnä jo ois? Tahtoisin lähteä kuin sotilas, terveisin tuntematon potilas.
Mä en haluu kuolla tänä yönä (Jenni Vartiainen)
Pelkään panna silmät kiinni, jos ne eivät aukeekaan. Aamulla kuin aina ennen jäisin siihen makaamaan. Enkä voisi kättä nostaa, saati pysty sanomaan: Mä en haluu kuolla tänä yönä.
Jos mä kuolen nuorena (Heli Kajo)
Jos mä kuolen nuorena, kunpa silloin olisi pakkasta. Mä pidän paljon enemmän talvesta.
Vielä täällä (Jesse Kaikuranta)
Voi pieni lintunen, et surra saa. Kai muistat kuinka kysyit, minne kuolemassa joudutaan. Enkä mitään pystynyt mä kertomaan. Mä vielä täällä käyn, sua vielä suojelen. Sen enempää mä en voi paljastaa.
Päivänsäde ja menninkäinen (Tapio Rautavaara)
Niin lähti kaunis päivänsäde, mutta vieläkin, kun menninkäinen yksin tallustaa, hän miettii, miksi toinen täällä valon lapsi on ja toinen yötä rakastaa.
Pieni sydän (Sakari Kuosmanen)
Ja alakerran emäntä, hänkin oottaa ihmettä. Ikkunasta katsoo talkkari kuuta läpi pullonpohjan --- yksiössä lapsi nukahtaa lainattuun pinnasänkyyn.
En osaa elää (Jippu)
Eilen neljä tuntia mä itkin, eikä mikään helpota --- En osaa elää. En näissä kengissä, en tässä talossa, en tällä kadulla. En osaa elää. En elokuvissa, en yöjunissa, en kenenkään kodissa ilman sinua.
Isä (Danny)
Ja sairas niin on äiti, todettiin. Sen isä ties ja äiti itsekin tiesi sen. Kuoli hän ja isä itki miksen vois hänen sijastaan mä päästä pois.
Ihmisen ikävä toisen luo (Mikko Alatalo)
On silti hyvä, ettet näe minua nyt. En tahdo, että vuokseni sä järkytyt. Kun mennyt kaikki on, niin jäljelle jää vain tuo: Ihmisen ikävä toisen luo.
Via Dolorosa (Tommi Läntinen)
Oooo - Via dolorosa. Oooo - kärsimysten tie.
Puuttuuko joku oleellinen synkistelyveisu listalta? Vai masennuitko niin, ettet pysty ajattelemaan? Jos pystyt, kommentoi alla!
Kommentit (44)
"Hiljaa lasken seppeleen nukkuvan isäni arkun luo" :( Neljä ruusua - Veri
Joooo vanha keskustelu joo, 4 vuoden takaa, mutta nykypäivän biisejä on vielä tullut lisää. Voi kun Suomessa osataan tehdäkin niin masentavaa musiikkia..
Hyviä esimerkkejä: Yksinäisen keijun tarina - Chisu, Jättiläinen - pyhimys, Pimeyteen - Mikael Gabriel, Kynnet kynnet
Vierailija kirjoitti:
Jenni Vartiaisen Suru on kunniavieras. Ihan järkyttävä itkuvirsi!
Surua kyynelin kastella täytyy
Jotta se puhkeais kukkaan
Helli ja hoivaa varoen vaali
Ettei se menisi hukkaanPois älä oveltas käännytä koskaan
Suru jos koputtaa milloin
Pyydä se sisälle syötä ja juota
Tarjoa yösija silloinSitten kun kukkanen kesän on nähnyt
Hajoaa se maahan multaan
Näät sen silti kukkana aina
Muistot on kalleinta kultaa
Eikä sun vieraasi asumaan jäänyt
Lähti se muualle matkaan
Vielä se tulee mennäkseen jälleen
Lähemmäs kuin aavistatkaanSe mitä kunniavieraasi kertoo
Kätke se sydämees tarkoin
Ei niitä oppeja kirjoista löydä
Ei ostaa voi miljoonin markoinItkuja varten on ihmisen silmät
Vierikää kyyneleet
Tuleehan tuolta se toinen päivä
Kun on kepeät askeleetSitten kun kukkanen kesän on nähnyt
Hajoaa se maahan multaan
Näät sen silti kukkana aina
Muistot on kalleinta kultaa
Eikä sun vieraasi asumaan jäänyt
Lähti se muualle matkaan
Vielä se tulee mennäkseen jälleen
Lähemmäs kuin aavistatkaan
Aivan älyttömän kaunis ja lohdullinen kappale!
Näin on. "Mä en haluu kuolla tänä yönä" on loistava bilebiisi, jossa kertoja tekee diilin jumalan kanssa että saisi vielä jatkaa elämäänsä koska kaikki on kesken. Sen sijaan Jennin "Suru on kunniavieras" on tehtykin itkuvirreksi.