Ihan kamalan surullisia lauluja Suomessa :,(
http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014012917988883_fd.shtml
"Tämä tuhansien murheellisten laulujen maa, jonka tuhansiin järviin juosta saa" lauloivat Eput aikoinaan. Ja voi pojat, kuinka oikeassa olivatkaan!
Pimeä tie, mukavaa matkaa (Leevi & The Leavings)
Pidä silmät kiinni, kun kaasu pohjassa lähdetään. Takapenkillä lapset nukkuu, ei pimeää tietämme valaise taivaalla tähdetkään. Meidät mutkaan viimeiseen vien. Jäädä saat julma maa, kun emme enää nyt jaksaneet. Meidät saa unohtaa, jos emme tarpeeksi maksaneet.
Voi kuinka me sinua kaivataan (Eppu Normaali)
Mä itkin vähän, kun tiskasin ja lakaisin. Mä tahdon tähän taloon sinut takaisin. Kun yksin sänkyyn kömmin, talo naristi nurkkiaan. Voi kuinka me sinua kaivataan.
Joutsenlaulu (Yö)
Taas hetken lähempänä kuolemaa. Ei haihdu tuska milloinkaan. Tuo tuska laulun tämän kirjoittaa, tuo tuska kiinni saa, kenet vaan. Tuo tuska kiinni saa, kenet vain haluaa.
Elämän valttikortit (Ahti Lampi)
Minä tuhlaajapoikaparka etsin turhaan nyt lohduttajaa. Tämä elämän katkera sarka loppuun täytyy mun taivaltaa. Ei ees katumus enää auta, mitään sillä nyt korjata ei, sillä vanhemmat kätkee jo hauta ja mun kultani toinen vei.
Tähdet, tähdet (Rauli Badding Somerjoki)
Tähdet tähdet, luoksenne tahtoisin pois. Tähdet tähdet, silloin mun helpompi ois. Tähdet tähdet, enkö jo tulla mä saa. Tähdet tähdet, ikuisuuksiin ajan taa.
Lumi teki enkelin eteiseen (Hector)
Minä panin ikkunaan pahvisuojan, että edes jossakin lämmin ois. Radiossa laulettiin "Kiitos Luojan!". Sunnuntaina äitikin nukkui pois.
Hei tonttu-ukot
Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä.
Joutsenet (PMMP)
Lumi on syönyt kaiken, routa raiskaa tämän maan. Joutsenetkin jäätyy kiinni jaloistaan. Unelmat vaihtuu toisiin, valuen vuosiin vihaisiin. Lähtisin mut se vaan ei mee enää niin.
Surujen kitara (Topi Sorsakoski & Agents)
Kitara soi, surua soi, niin hiljaa. Soinnuista sen ilo on mennyt pois. Sinun lähtösi vei siitä riemun. Suru vain siihen jäljelle jäi, surua nyt kitara soi.
Syksyn sävel (Juice Leskinen)
Katu täyttyy askelista, elämä on kuolemista. Pane käsi käteen, ollaan hiljaa. Pyydä minut aamuteelle, anna vettä kuihtuneelle. Nyt on elokuu ja minä olen viljaa.
Tuntematon potilas (Arttu Wiskari)
Kuule mun toive, mä haluan pois. Eikö aikani täynnä jo ois? Tahtoisin lähteä kuin sotilas, terveisin tuntematon potilas.
Mä en haluu kuolla tänä yönä (Jenni Vartiainen)
Pelkään panna silmät kiinni, jos ne eivät aukeekaan. Aamulla kuin aina ennen jäisin siihen makaamaan. Enkä voisi kättä nostaa, saati pysty sanomaan: Mä en haluu kuolla tänä yönä.
Jos mä kuolen nuorena (Heli Kajo)
Jos mä kuolen nuorena, kunpa silloin olisi pakkasta. Mä pidän paljon enemmän talvesta.
Vielä täällä (Jesse Kaikuranta)
Voi pieni lintunen, et surra saa. Kai muistat kuinka kysyit, minne kuolemassa joudutaan. Enkä mitään pystynyt mä kertomaan. Mä vielä täällä käyn, sua vielä suojelen. Sen enempää mä en voi paljastaa.
Päivänsäde ja menninkäinen (Tapio Rautavaara)
Niin lähti kaunis päivänsäde, mutta vieläkin, kun menninkäinen yksin tallustaa, hän miettii, miksi toinen täällä valon lapsi on ja toinen yötä rakastaa.
Pieni sydän (Sakari Kuosmanen)
Ja alakerran emäntä, hänkin oottaa ihmettä. Ikkunasta katsoo talkkari kuuta läpi pullonpohjan --- yksiössä lapsi nukahtaa lainattuun pinnasänkyyn.
En osaa elää (Jippu)
Eilen neljä tuntia mä itkin, eikä mikään helpota --- En osaa elää. En näissä kengissä, en tässä talossa, en tällä kadulla. En osaa elää. En elokuvissa, en yöjunissa, en kenenkään kodissa ilman sinua.
Isä (Danny)
Ja sairas niin on äiti, todettiin. Sen isä ties ja äiti itsekin tiesi sen. Kuoli hän ja isä itki miksen vois hänen sijastaan mä päästä pois.
Ihmisen ikävä toisen luo (Mikko Alatalo)
On silti hyvä, ettet näe minua nyt. En tahdo, että vuokseni sä järkytyt. Kun mennyt kaikki on, niin jäljelle jää vain tuo: Ihmisen ikävä toisen luo.
Via Dolorosa (Tommi Läntinen)
Oooo - Via dolorosa. Oooo - kärsimysten tie.
Puuttuuko joku oleellinen synkistelyveisu listalta? Vai masennuitko niin, ettet pysty ajattelemaan? Jos pystyt, kommentoi alla!
Kommentit (44)
Käänsin ääneen viime jouluna englantilaiselle tuttavalle suomalaisia joululauluja. Varpunen jouluaamuna, Konsta Jylhän joululaulu, Sylvian joululaulu, jne.
Britti oli ihan epäuskoinen. Hän sanoi, että jos heillä soitettaisiin noin synkkiä lauluja, ihmiset tekisi varmaan itsemurhia. Ja vielä jouluna!
Ja meillä nuo voi soida ihan kauppakeskuksissakin...
Me ollaan pimeää porukkaa.
Hei mummo, mitä kuuluu sinne teille... Ihan järkkyä paatosta... Tästäkin britti oli ian epäuskoinen, että UUSI hittijoululaulu ja tuollainen.
Heillä ei kuulemma enää esim- radiosta tai jossain kaupoissa tms. kuule niitä perinteisempiä, hartaampia, rauhallisempia joululauluja. On vaan niitä poppiversioita, joku Last Christmas, ym, joita soitetaan tai se Lennonin joulun aikaa soitettava joululaulu.
Mitä noista? Kyllä noita lauluja on muissakin maissa. Kertovat useimmat tarinan jokun kohtalosta.
Ekana tuli mieleen i don't like mondays.
Heh heh, onpahan lista.
No, Leevi and the Leavingsilla on kyllä niin paljon surullisia lauluja, ettei yhden mainitseminen riitä.
Esim. Elina mitä mä teen:
"Kun Ellu jäi sen taksin alle joka kääntyessään vasemmalle
ei suuntamerkkiä näyttänytkään, vaikka väitti niin
Ne oli vaatimattomat hautajaiset, itse samanlaiset tahtoisin
Mä en tiedä mitä teen...."
Mieleen tulee myös Kaija Koon Kylmä ilman sua:
"Mulla on niin iso ikävä sua, sade kylmä sisälleni hakkaa
ja mulla on niin iso ikävä sua, muu olemasta lakkaa
Ikävä on mulla on ilman sua, eikä mulla ole mitään ilman sua...."
Onhan noita.
Discon Levottomat tuulet saa mut aina haikeaksi.
Tuhansien murheellisten laulujen maa aika hyvin kokoaa kaikki kliseet. Harmittavan moni vain ottaa sen tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 14:26"]
Käänsin ääneen viime jouluna englantilaiselle tuttavalle suomalaisia joululauluja. Varpunen jouluaamuna, Konsta Jylhän joululaulu, Sylvian joululaulu, jne.
Britti oli ihan epäuskoinen. Hän sanoi, että jos heillä soitettaisiin noin synkkiä lauluja, ihmiset tekisi varmaan itsemurhia. Ja vielä jouluna!
Ja meillä nuo voi soida ihan kauppakeskuksissakin...
Me ollaan pimeää porukkaa.
[/quote]
Puhu vain omasta puolestasi. Pakkohan noita ei ole kuunnella.
Noidenkaan takia en kuuntele kuin Radio Puhetta. Sekin pilattiin urheilulla :(
Sylvian Joululaulu, Varpunen Talviyossa. Kaikki suomalaiset joululaulut meni roskiin kun itkuhan niista tuli.
Tarja Ylitalo - Mua kuule äiti. Voisiko surullisempaa olla, kuunnelkaa juutuupista.
Reijo Taipaleen Viikonloppuisä kuuluu ehdottomasti tähän joukkoon.
Osa suomalaisista on ilmeisesti hyvin karskia ja kovapintaista porukkaa, jos surulliset sanat eivät mitenkään kosketa. Tai jos koskettavat vain vähän.
Itselläni kun on tuo masennusdiagnoosi, niin en todellakaan kuuntele noita perinteisiä. Tulee tosiaan halu vetää itsensä kiikkuun. Niin kävi myös presidentin viime itsepäisyysjuhlia seuratessa. Laulut olivat sitä laatua, että odotin seuraavana aamuna metsän joka toisessa puussa näkyvän hirttäytyneen naapurin.
Mutta tosiaan, kun suomalaisissa tiedotusvälineissä ja täällä vauvalehdenkin sivuilla asiasta sitten keskusteltiin, niin suurin osa kommentoijista oli kokenut ohjelman arvokkaaksi, ei surulliseksi.
Hm. Tämä on kovapintaisille ihmisille varmaan hyvä paikka elää. :) Vanha sanontahan toteaa, että heikot sortuu elon tiellä, mutta jätkä sen kun porskuttaa. Pakkoko tänne pohjan perukoille on tulla, jos ei kestä painetta. Harmi vain, että osaa syntyy tänne ilman omaa valintaa.
Tähän listaan voisi lisätä myös melkeinpä koko tuotannon Sentencediltä ;)
Itku-iskelmä ja alho-aalto. Hyi, kuinka masentavaa.
Totta. Siksi tykkään vain parista kuten nämä
Eppu Normaali - Tahroja paperilla
Vain tahroja paperilla, ala siis suutu,
Ei niista asiat miksikaan muutu.
Ei se, etta meilla oli retkemme,
Eika se, etta meilla oli hetkemme.
Voi tuuli kylmasti kutitaa selkaa se eteenpäin työntää älä siis pelkää..
Jonna Tervomaa - Rakkauden haudalla
Saatan kohtaa vaikeudet silmästä silmään
saatan olla hiljaa jos niin vaaditaan
saatan seppeleen mä laskea ja lähteä jatkamaan
Rakkaus on kuollut elämän virtaan
pelasta mut jos se sopii sinun iltaan.
Laura Närhi - Mä annan sut pois
Mä annan sut pois
Mä päästän sut pois
Vaikka sattuu
Sä annat mut pois
Sä päästät mut pois
Kaikkeen tottuu
Indica - Scarlett
Ei yhdessä, ei erikseen
En tiedä mitä kanssas teen
Me vanhat virheet toistetaan
Me nauhat loppuun kelataan
Ja aina samaan palataan
Scarlett jää pihaan katsomaan
Kun Rhet pois lähtee vaunuillaan
Ja ajaa yksin taivaanrannan taa
Scarlett jää pihaan katsomaan
Vain tuuli liikkuu hiuksissaan
Se kuiskaa sä et koskaan häntä saa"
Täytyy muistaa että iloisiakin suomalaisia lauluja on! kuten Scandinavian music groupilla ja Maija Vilkkumaalla
Pelasta mut jos se sopii sinun PIRTAAN. Ei iltaan.
Mihin jäi Kasevan kappale Meeri? Siinäpä vasta surulliset sanat.
On suuri sun rantas autius:
"On suuri sun rantas autius, sitä sentään ikävöin,
miten villisorsan valitus soi kaislikossa öin.
Joku yksinäinen, eksynyt, joka vilua vaikeroi,
jok' on kaislikossa kierrellyt eik' emoa löytää voi.
Sun harmajata aaltoas olen katsonut kyynelein,
ens surunsa itkenyt rannallas mun on oma nuoruutein.
On syvään sun kuvasi painunut ja sitä ikävöin.
Olen villisorsaa kuunnellut ma siellä monin öin.
Iltaruskon loimu läikehtii, hetkeks veden pintaan vielä jää se.
Venhe valkamassa uneksii ulapoista, joit'ei koskaan nää se.
Ja ma iltaruskoon katselen ja ma olen sairas ikävästä kaikkeen,
jota koskaan saa ma en, kaikkeen, joka katos elämästä."
Vielä surullisempi kuultuna.