Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Välttelettekö glukoosi(-fruktoosi)siirappia?

Vierailija
31.01.2014 |

Lihavuuden syntipukit -dokumentin jälkeen olen taas vähän tarkemmin katsonut tuoteselosteita, mutta ei sitä minun mielestäni juuri missään peruselintarvikkeissa edes ole. Silti suomalaiset on tosi lihavia, joten taitaa se vika olla jossain muualla kuitenkin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisemmin välttele mitään yksittäistä ainetta. Ruokavalion terveellisyys määrittyy isojen linjojen mukaan.

Vierailija
22/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:31"]

En. Miksi pitäisi? Välttelettekö hedelmiäkin, niissäkin on fruktoosia?

[/quote]Se glukoosifruktoosi siirappi ei ole sama asia kuin fruktoosi(hedelmäsokeri) Se on vain harhaanjohtavasti nietty samannimiseksi. Todellisuudessa näillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa glukoosifruktoosisiirapissa Se haitallinen juttu on nimenomaan fruktoosi! Se tuli ilmi tuossa dokkarissakin kyllä... tässä t

oinen juttu fruktoosin haitoista.

http://www.hs.fi/terveys/a1359524662883

Vierailija
24/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:31"]

En. Miksi pitäisi? Välttelettekö hedelmiäkin, niissäkin on fruktoosia?

[/quote]

Hedelmissä oleva aito fruktoosi on ihan eri juttu vaikka kemiallinen kaava tietääkseni sama.

Mulla ainakin makean nälkä pieneni kun vältän kaikkea missä on näitä siirappeja, korkeafruktooseja tai glukooseja. Listaan kuuluu ehdottomasti myös maissisiirapit.

Eli, ei voi ostaa mitään valmiiksi marinoitua tai leivitettyä. Makkarat ja makeiset sekä ehdottomasti jäätelöt sisältävät tätä mönjää! Katsokaapa Lidl:n pienien karjalanpiirakoiden tuoteseloste! Itse maistoin oudon maun ja rupesin tavaamaan tuoteselostusta -ups!

Vierailija
25/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen kyllä. Mutta helppo vältellä, syön muutenkin itse tehtyä ruokaa ja tiedän, mitä siinä on.  

Vierailija
26/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 23:44"]

Kyllä, samoin natriumglutamaattia. Muutenkin kaikki ruoka on gluteenitonta mitä syödään. 

[/quote]

Meneeköhän sulla nyt glukoosi, glutamaatti ja gluteeni kaikki samaan lokeroon? :)

[/quote]

Aika gluton ruokavalio meilläkin. Tuota siirappia on muutenkin hyvin harvoissa meillä tavallisissa ruuissa, glutamaatin välttely on helppoa, mutta lisätyn vehnägluteenin välttely ei ole helppoa.

Olenko ainoa, joka epäilen että viljassa on sama juttu kuin maidossa: sitä enemmän vaivoja mitä enemmän sitä on käsitelty teollisesti? Siksi syön mieluummin aidosta, pelkistä jyvistä jauhetusta jauhosta leivottua, en ties millä teollisella gluteenilla paranneltua.

[/quote]

Glukoosisiirappia tuntuu olevan kyllä hyvin monessa tuotteessa. Gluteenista sen verran että erikoislääkärit sanovat vehnän aiheuttavan monia ongelmia monilla. Esim. jos on syönyt vehnäisiä, pullia ja leipiä niin selkäkipu on hyvin yleinen ongelma. Kun lopettaa niin särkyt lähtevät. Joten se on helppoa kokeilla. Iho-ongelmat on toinen ongelma mikä vehnä voi aiheuttaa. Vatsa ongelma toinen propleema. Keliakia on ongelma erikseen mutta samanlaisia ongelmia saa vehnä ja ruis yliherkkydestä ja monia monia muita ongelmia. Vehnä voi herkillä olla täyttä myrkkyä. Tätä on kuitenkin helppoa tsekata, silloin kun jotain on niin jättää nämä tuotteet täysin pois viikoksi ja tarkastella lähtikö oireet

Vierailija
27/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita siirappeja on miltei kaikissa valmisruoissa. Itse teen lapsille jäätelöt jäätelökoneella. En halua lapsille rasvamaksaa. Hallitus oli oikeassa kun laittoi nuokin myrkyt verolle.

Vierailija
28/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun se on nimenomaan se maissisiirappi se paha! Sitä lisätään elintarvikkeisiin, koska se aiheuttaa riippuvuutta. Siinä yksi syy ahmimishäiriöihin/lihavuuteen. Teollisuus tekee lihavien rahoilla valtavat voitot! Maissisiirapilla on eri nimikkeitä, maissisiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi.. Jne.

Vierailija
29/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja glukoosisiirappi on yksi nimi ainakin.

Vierailija
30/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissisiirappi=fruktoosia.

Vierailija
31/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä. Mutta se on helppoa kun on vhh:lla ja tekee ruuat itse. En koskaan ole käyttänyt esim. liemivalmisteita, en ymmärrä mihin niitä tarvitaan? Siis jos niissä nyt tuota mönjää on.

Sehän on päivänselvää miksi ihmiset lihoo nykyään, eihän sitä tarvitse mitenkään miettiä. Katsokaapa sokerin kulutusta 100 v sitten ja nykyään, se on yli 10-kertaistunut! Vaikka ennen syötiin paljon hiilareita (puuroa, leipää, perunaa), niin oltiin hoikkia, koska kaikki syöty energia kulutettiin raskaassa fyysisessä työssä, joten hiilarit sen puolesta olivat ok. Mutta jos katsotaan elinikää, niin ennenhän ihmiset kupsahtivat paljon nuorempina, joten ei todellakaan voida tuon perusteella sanoa, että hiilihydraatit ovat runsasmääräisinä terveellisiä.

Mitä tulee taas lihansyöntiin, niin kyllä sitä ennen syötiin paljon vähemmän kuin nykyään ja taas: lyhyempi elinikä. Rasvaa ei suurimmassa osassa kansaa myöskään hirveästi syöty, sitähän oli lähinnä eläinkunnan tuotteissa ja se oli kallista. Maalaistaloissakin juotiin ns. kurrimaitoa (vastaa kevytmaitoa), voita käytettiin todella nuukasti, jos ollenkaan. Voi myytiin.

Mutta siis, jos harrastaa joka päivä monta tuntia raskasta liikuntaa, niin voi sen puolesta varmasti syödä hiilareita kohtuullisen runsaastikin, eikä liho. Monelleko se on nykyaikana mahdollista? Ainakin työssäkäyvälle perheelliselle lähes mahdoton yhtälö. Ja onko tuo taas terveellistä, se on toinen juttu.

Vierailija
32/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 11:23"]

Maissisiirappi=fruktoosia.

[/quote]

Korkeafruktoosi on vielä myrkyllisempää kuin fruktoosi!!

Vierailija
33/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus on yksinkertaista. Jos olet nainen ja kulutuksesi on 2000 kcal syö alle 2000 kcal. Se on se liikaenergia mikä lihottaa eikä joku glukoosifruktoosisiirappi. 

Nimim. olen pudottanut yli 10 kiloa.

Vierailija
34/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 12:14"]

Laihdutus on yksinkertaista. Jos olet nainen ja kulutuksesi on 2000 kcal syö alle 2000 kcal. Se on se liikaenergia mikä lihottaa eikä joku glukoosifruktoosisiirappi. 

Nimim. olen pudottanut yli 10 kiloa.

[/quote]

Laihdutus on helppoa mutta jos syö ruokia jotka sisältävät natriumglutamaattia sekä glukoosisiirappia niin niitten syöntiä ei voi lopettaa. Se koukuttaa sekä ihminen ja eläin ei tunne ollenkaan täyttymisen tunnetta ja silloin määrällisesti syö liikaa.

Vierailija
35/57 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glukoosi-fruktoosisiirapin muita kauppanimiä: isoglukoosi, maissisiirappi, fruktoosimaissisiirappi, (englannniksi high-fructose corn cyrup = HFCS).

Myös paholaisen sokeriksi kutsuttu.

Vierailija
36/57 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 00:08"]

Oletteko huomanneet, että monet VAUVANRUUAT (hedelmä- ja marjasoseet) makeutetaan fruktoosilla!!??!!?? Mun mielestä se on jotain käsittämätöntä!

[/quote]

Eli ihmiset koukutetaan tarkoituksella pienestä pitäen tuohon huumeeseen?

Vierailija
37/57 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin kaappejani ja jotain glukoosia/siirappia löytyi ainakin makkarasta, kinkusta, ketsupista, salaattikastikkeesta. Noita käytetään kuitenkin aika vähän.

Mitä onkaan polydekstroosi, jota on jugurtissa? Vaikuttaa joltakin puunjalostusteollisuuden jätteeltä.

Vierailija
38/57 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli jo huippu kun sitä oli pakaste lihapullissakin.295

Vierailija
39/57 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän syödä sellaisia ruokatuotteita, joissa ei ole sisällysluetteloa kyljessä, silloin ei tarvitse sitäkään lukea. Tuoretta kalaa, kasviksia, marjoja, juureksia, riistaa, sieniä, yrttejä - noilla pääsee jo pitkälle. 

Vierailija
40/57 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkälti samoilla linjoilla kuin 38 ja valmistan kaikki ruokani itse. Mielestäni hyvä periaate terveellisen ruokavalion rakentamiseen on myös joskus kuulemani: "syö vain sellaisia ruokia, jotka isoisoisoäitisi olisi tunnistanut ravinnoksi" Tuota noudattamalla ei taida tulla paljoa turhia lisäaineita.