Äidinkielen sisällöistä 2/3 opettavat epäpätevät luokanopettajat
Tiesittekö, että luokanopettajat opiskelevat äidinkieltä minimaalisen vähän? Kun lukee heidän "gradujansa", tekee mieli viiltää ranteensa auki. Suurimmassa osassa kieli on ihan kammottavaa. Näitä graduja käytetään mm. meidän suomen kielen opiskelijoiden kursseilla huonoina esimerkkeinä.
Luokanopettajat kuitenkin opettavat peruskoulun äidinkielen sisällöistä 2/3. Usein yläasteella äidinkielen opettajat tuskissaan korjaavat oppilaiden vääristyneitä käsityksiä kieliopista ja traumoja kirjoittamisesta. Esim. Virke opetetaan lauseena tai yhdyslauseena, ja sitten yläasteella oppilaat ovat aivan sekaisin. Myös esim. Sijamuodot ja pilkut opetetaan jo ala-asteella, ja aivan väärin, koska luokanopettajat ovat hommaan epäpäteviä.
Kieli on suoraan yhteydessä ajatuksen kehittymiseen, joten kielellinen kehitys on tärkeää. Luokanopettajat eivät tätä osaa oikealla tavalla tukea, koska eivät itsekään osaa edes yhdys sanoja.
T. Äidinkielen ope
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 10:12"]
Täällä yläkoulun äidinkielen ope. Aikamoisen kinan olette tänne saaneet aikaa, mutta tuonpa kuitenkin omankin (ja vahvan) näkemykseni asiaan.
Olen aivan kauhistunut, kuinka heikoilla kirjoitustaidoilla 13-vuotiaat uudet seiskat on varustettu. Osa ei osaa kirjoittaa edes isoja ja pieniä kirjaimia oikein, vaan kirjoittavat maTTi Ja TePPo. Se ongelma saadaan korjattua suhteellisen nopeasti, mutta entäs, kun virkkeet ovat sillisalaattia, kun ei olla opiskeltu oikeinkirjoitussääntöjä, pilkkua sivulauseen kanssa tai ylipäänsä kokonaisen, sanajärjestykseltään oikein olevan virkkeen kirjoittamista. Kieleen kiinni pääseminen tulee sekä ahkeran lukemisen ja kirjoittamisen että sääntöjen opettelusta.
Eräs äiti sanoi, että hänen pojillansa ei juurikaan ollut äidinkielen tunteja kuudennella luokalla, vain yksi koe oli huhtikuussa. Se oli varmasti ihan poikkeustilanne, mutta suoraan sanottuna en ole koskaan törmännyt alakoulun opeen, joka panostaisi äidinkielen taitoihin. Onhan täällä jo useampi todennut, että alakoulun ope panostaa ennen kaikkea yhteisöllisyyteen liittyvien taitojen opettamiseen kun taistelee jonkun aineenhallinnan puolesta.
Kun annan seiskoille ensimmäisen kirjoitelman takaisin korjattuna ja pyydän kirjoittamaan virheelliset virkkeet uudelleen, saan kauhistuneita reaktioita: "Mitä!? En todellakaan jaksa kirjoittaa! Mullahan on joka lauseessa virheitä, niin joudun kirjoittamaan koko tekstin! Ei ala-asteella ikinä tarvinnut!" Mietin, että miten niitä omia heikkouksia alakoulussa lähestyttiin? Ilmeisesti ei mitenkään, koska ne alkeellisimmatkin heikkoudet ovat mukana vielä 13-vuotiaana. Myös kiitettävien oppilailta joutuu oikaisemaan vaikka ja mitä.
Olisi mukava päästä opettamaan kohtalaisentaitoisia seiskaluokkia ilman sitä alakoulun parsimista, johon menee koko seitsemäsluokka. Kahdeksannella ja yhdeksännellä niistä kirjoitelmista ei sitten onneksi tarvitse kirjoittaa uudelleen kuin vain ne lipsahdukset vaikeimmissa säännöissä.
Kirjoitustaito nousee silloin aika tärkeään asemaan, kun sitä ei ole. Sitten kun työpaikalla joku kirjoittaa ohjelapun sotkuisella käsialalla, omituisilla vajailla virkkeillä, joista kukaan ei saa selvää ensilukemalta, ja alkeellisimmatkin oikeinkirjoitussäännöt unohtaen, niin sitten kyllä naureskellaan, että sinä varmaan nukuit kaikki äikän tunnit!
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että äidinkielenopettajan pitäisi opettaa jo 5. ja 6. luokkia. Näin päästäisiin paljon parempaan lopputulokseen kuin nykyään. Yo-kirjoitusten taso on romahtanut. Äikänopetuksen lisäämistä luokanopettajille en kannata, koska heillä on jo niin suuri määrä kaikkea muuta työnkuvassaan.
[/quote]
Tässä oli niin paljon puppua, että mietin pitkään, jaksanko vastata.
Lyhyesti: Niitä äidinkielen tunteja on vielä kuudennella luokallakin paljon. Viimeksi kun olin kuudennella opettajana, teimme näytelmää, teimme esitelmiä (1 power pointilla, 1 ryhmätyönä), tutustuimme erilaisiin tekstilajeihin, teimme kirjoitelmia (ja todellakin osa korjattiin tarkasti), kävimme kielenhuoltojaksot läpi (2 koetta vuoden aikana), pidimme lukutunteja, pidimme mediajakson (aiheina mm. mediakriittisyys ja kuvanlukutaito) jne. Samanlaisia juttuja tekivät myös muut meidän koulun kuutoset.
Mikä näistä ei ole äidinkieltä? Oppilaat muuten, samoin kuin sinä, ajattelivat, että vain oikeinkirjoitusharjoittelu on äidinkieltä. Aika onnetonta, jos pätevä opettajakin ajattelee näin.
Lopuksi, olen todella tarkka pilkuista ym. kielioppisäännöistä. Silti useat oppilaistani kirjoittivat monesti väärin. Uskallan väittää, että sinäkään et saa niitä oppilaita, joille virheitä tulee paljon, kirjoittamaan pysyvästi oikein. Niitä asioita joutuu kertaamaan vuodesta toiseen. Tämä on asia, jonka luokanopettajat hyvin tietävät. Mehän näemme oppilaan taipaleesta ja eri aineiden opseista isomman osan kuin aineenopettajat. Kaikki opetettavat asiat kertaantuvat peruskoulussa moneen kertaan. Totta kai sinullakin on ysiluokkalaiset taitavampia kirjoittajia kuin seiskaluokkalaiset! Onhan ne kuutoset meillä alakoulussakin taitavampia kuin esim. neloset. Yleensä kun minulle tulee vaikka kolmosluokka, niin osa ei osaa kirjoittaa edes sanoja oikein. Siitä on kuule iso hyppy siihen, minkä tasoisia oppilaita sinulle tulee.
Joku näkee tarpeelliseksi haukkua luokanopettajia, taas. Tulkaa kokeilemaan tätä kymmenottelijan elämää! Opetan nyt kuutosia ja kaikkea on hallittava fysiikasta ja matematiikasta lähtien aina musiikkiin ja tekstiilitöihin asti. Tärkeintä alakoulussa on oppia perusasiat kaikista asioista ja kasvaa ihmisenä. Opettelemme viitos-kuutosella mm. Sijamuodot, lauseenjäsennystä ja vaikka mitä.
Minä puolestani olisin huolissani aineenopettajien pedagogisista taidoista! Ryhmätyö on jo todella eksoottinen työskentelytapa ja oppilaiden oppimisesta ei pidetä huolta, vaan tehdään vaan omaa opetustyötä.
Ihanaa, että joku aineenopettaja saa taas päteä haukkumalla luokanopettajia, mutta tule ihan oikeesti vaikka kokonaiseksi lukuvuodeksi kokeilemaan työskentelyä alakoulussa ja mietitään sitten uudelleen luokanopettajien ammattitaitoa...
Edelleen olen sitä mieltä, että aineenopettajille tekisi hyvää käydä kokeilemassa vuosi ensimmäisellä, kolmannella ja viidennellä luokalla. Oikeastaan tarkoitan vain niitä aineenopettajia, jotka eivät ymmärrä, mikä työ alakoulussa tehdään.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 20:10"]
44 puhuu asiaa. Miksi äidinkielen vastuu on niin kokonaisvaltaisesti työnnetty aineenopettajille kun todellisuudessa oppilaat käyttävät äidinkieltä erittäin paljon kaikilla tunneilla?
Kielioppia painotetaan nykyisin aivan liikaa. Samoin kaunista käsialaa. Joskus tuntuu, miten hukkaan heitettyä aikaa on olleet sijamuodon opiskelut, kun ei niitä kuitenkaan muista. Samoin on ollut monen kohdalla yhtä tyhjän kanssa kaunokirjoitustunnit aikanaan. Monella aikuisella, mukaan lukien itseni, on aivan kaamea käsiala.
[/quote]
Kieliopin opettamisesta olen eri mieltä! Nykyisin siihen on aivan liian vähän aikaa äidinkielessä. Käsialalla kirjoittamisesta ollaan luopumassa kokonaan. Paljon uutta on sisällytetty äidinkieleen. Ilmaisutaidon vielä ymmärtää, mutta miksi mediaopetus sysätään kokonaan äidinkielen opettajille? Harvalla opettajalla on valmiiksi teknistä osaamista.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 19:14"]
Joku näkee tarpeelliseksi haukkua luokanopettajia, taas. Tulkaa kokeilemaan tätä kymmenottelijan elämää! Opetan nyt kuutosia ja kaikkea on hallittava fysiikasta ja matematiikasta lähtien aina musiikkiin ja tekstiilitöihin asti. Tärkeintä alakoulussa on oppia perusasiat kaikista asioista ja kasvaa ihmisenä. Opettelemme viitos-kuutosella mm. Sijamuodot, lauseenjäsennystä ja vaikka mitä.
Minä puolestani olisin huolissani aineenopettajien pedagogisista taidoista! Ryhmätyö on jo todella eksoottinen työskentelytapa ja oppilaiden oppimisesta ei pidetä huolta, vaan tehdään vaan omaa opetustyötä.
Ihanaa, että joku aineenopettaja saa taas päteä haukkumalla luokanopettajia, mutta tule ihan oikeesti vaikka kokonaiseksi lukuvuodeksi kokeilemaan työskentelyä alakoulussa ja mietitään sitten uudelleen luokanopettajien ammattitaitoa...
[/quote]
Lisään tähän vielä sen, että aineenopettajan työ on nimenomaan hioa niitä yksittäisiä aineen hienouksia ja luokanopettajan työ on antaa oppilaalle tähän perusvalmiudet ja tehdä oppilaista kypsiä aineenopetukselle. Osa aineenopettajista ei pysty tätä ymmärtämään, koska heillä ei ole kokemuspohjaa siitä, mitä oppilaissa tapahtuu alakoulun aikana. He eivät ymmärrä, että alakoulussa aineiden sisällön avulla opetellaan oppimaan oppimisen taitoja. Ei se kuutosen matikka, biologia jne. mitään rakettitiedettä ole, mitä varten tarvittaisiin aineenopettajaa. Mutta taitava luokanopettaja saa oppilaissa tapahtumaan paljon muunlaista kehittymistä, jota aineenopettaja ei ehkä tajua ajatella, jos ei ole oppilaiden lähtötasoa nähnyt.
Snis voiko tästä keskustelusta päätellä, että oikeasti haluaisitte että myös alakoulussa oppilaita opettaa aineenopettaja, eikä luokanopettaja. Toki tiedätte, että aineenopettajalla ei ole välttämättä ollenkaan kasvatustieteellisiä opintoja vaan on ainoastaan keskittynyt omaan aineeseensa ja suorittanut opettajan pedagogiset opinnot. Jokainen aineenopettaja pitää omaa ainettaan tärkeimpänä aineena oli sitten kyseessä äidinkieli, matematiikka, englanti tai joku muu aine. Mitä jos kuitenkin annettaisiin jokaisen opettajan hoitaa se oma pelikenttänsä eli luokanopettajan se alakoulun puoli johon kuuluu myös lasten kasvattaminen ja opettaminen kokonaisvaltaisesti ei ainoastaan oppiainekeskeisesti. Ja aineenopettajat tehköön sitä työtä mikä heille kuuluu yläasteen tai lukion puolella.
Meillä on kyllä todella taitavat niin opettajat täällä Suomessa. Myös opettajankoulutus on mielestäni laadukasta. Jos verrataan muihin Euroopan maihin, esim. Italiassa on ihan koulutetut opettajat opettavat englantia aivan päin mäntyä... :)
Siis niin luokanopettajat kuin aineenopettajat.. :)
mua naurattaa koko tässä keskustelussa eniten se, että joku ihan oikeasti uskoo, että nykynuorten huono kirjoitustaito johtuu siitä, että luokanopettajat opettavat väärin...
Tästä tulikin mieleen kysymys aineenopettajille:
Haluaisitko, että lapsesi olisi alakoulussa, jossa on vain aineenopettajia eikä luokanopettajaa ollenkaan?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 19:21"]
Kieli on suoraan yhteydessä ajatuksen kehittymiseen, joten kielellinen kehitys on tärkeää. Luokanopettajat eivät tätä osaa oikealla tavalla tukea, koska eivät itsekään osaa edes yhdys sanoja.
T. Äidinkielen ope
[/quote]
Yhdyssana on muuten yhdyssana ;) Otsikkosi muotoilu on virheellinen, sillä luokanopettajat ovat päteviä opettamaan äidinkieltä ja kirjallisuutta (suomenkieltä opiskelleena tietänet, että se on ko. oppiaineen nimi) - luokanopettajan monialaiset opinnot ja aineopinnot ovat tälle perusteena. Sen sijaan olen sitä mieltä, että opetusta olla enemmän, onhan ko. oppiaine yksi perusopetuksen
kulmakivistä. Itse olen opiskellut äidinkieltä ja kirjallisuutta 30op.
t. Luokanopettajaopiskelija
No miksi pitäisi enää nykymaailmassa osata sen paremmin äidinkieltä kuin matikkaakaan opettaa jos on luokanopettaja? Kaikki aikahan menee poliisina ja sossuna toimimiseen, vanhempien kasvatuskummallisuuksien sadon korjaamiseen, kiusaamisten kitkemiseen, väkivaltaisten oppilaiden taltuttamiseen, wilmassa ja puhelimessa roikkumiseen, hojksien väsäämiseen puolelle luokalle jne. Aikaa jää tunnista mitätön minuuttimäärä itse asiaan. Ei siinä niin justiinsa ole onko aineenopettaja vai ei. Kyllä ne isot alkukirjaimet ja muut alkeisasiat pystyy kuka vaan opettaja hanskaamaan. Kovin paljon pidemmälle ei harmi kyllä ehditä, aikaa kun ei jää.
Aineenopettajilla vähän eri tilanne. Te saatte luokan monta kertaa viikossa valmiina pakettina suoraan tehtävien pariin kun luokanvalvojaparka hoitaa kaiken paskan ja juoksevat asiat. Onko käynyt mielessä, että luokanopettaja on myös luokanvalvoja ja pienillä oppilailla on aika hemmetisti sitä sosiaalista puolta vielä harjoiteltavana? Ei ihme ettei aikaa juuri jää paneutua virkkeisiin, sijamuotoihin ja kalevalaan täydellä teholla. Yläkouluun mennessä ne pahimmat häiriköt on jo sihdattu joukosta ja lukioonhan niitä ei enää eksy muutenkaan. Joten ei kauheasti kannata antaa näitä ylenkatsovia lausuntoja.
Hahah hohoho ettäkö yläasteeseen mennessä pahimmat häiriköt sihdattu joukosta??? Siellähän me niiden kanssa toimimme sossuna, poliisina ja vaikka minä. Erityistapauksetkin laitetaan nykyään yleisluokkaan, eli tuliko mieleesi, että meille aineenopettajille tulee 45 minuutin välein UUSI porukka käsiteltäväksi, ja jokaisessa porukassa on näitä haastavia hojksilaisia. Olipa niin kaukaa kirjoituksesi kuin vain voi olla! Eiköhän ne ongelmat meillä yläkoululla ole vähintään yhtä pahoja kuin teillä siellä alakoululla.
Kyllä se nykynuorten surkea kirjoitustaito on tekstareiden, somen, netin jne. syytä. Aikaa kulutetaan netissä roikkumiseen, puhekieli on ainoa mitä luetaan ja sanoja lyhennellään, pisteeistä ja pilkuista viis, taivutukset pielessä, iso osa ilmaisusta korvataan hymiöillä jne. Kirjastot on ihan mystisiä paikkoja useimmille. Mitä nyt koulussa kerran kuussa tulee sieltä joku kuvakirja kuudesluokkalaisenkin lainattua. Ei puhettakaan mistään kunnollisesta nuortenkirjallisuudesta, vain kiitettävän arvosanan oppilaat saattavat sitä harrastaa.
Ennen kirjoitettiin kirjeitä, luettiin kunnollisia nuortenkirjoja, kouluissa oli enemmän ainekirjoitusta, luettiin sanomalehtiä ja käsin kirjoitusta ylipäänsä harrastettiin koulussakin enemmän jne. Nykyään äidinkieleen tungetaan jos jonkinlaista oppisisältöä, aikaa ei ole "tuhlata" ainekirjoitukseen montaa tuntia viikossa. Oppilaat ovat kärsimättömiä, keskittyminen heikkoa, mitään ei saisi vaatia ja mitään ei pitäisi joutua tekemään. Kaikki kirjoittaminen on aivan järkyttävää, "vitun turhaa" ja suorastaan simputusta. Että kyllä se syy ihan siinä on.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 20:11"]
No miksi pitäisi enää nykymaailmassa osata sen paremmin äidinkieltä kuin matikkaakaan opettaa jos on luokanopettaja? Kaikki aikahan menee poliisina ja sossuna toimimiseen, vanhempien kasvatuskummallisuuksien sadon korjaamiseen, kiusaamisten kitkemiseen, väkivaltaisten oppilaiden taltuttamiseen, wilmassa ja puhelimessa roikkumiseen, hojksien väsäämiseen puolelle luokalle jne. Aikaa jää tunnista mitätön minuuttimäärä itse asiaan. Ei siinä niin justiinsa ole onko aineenopettaja vai ei. Kyllä ne isot alkukirjaimet ja muut alkeisasiat pystyy kuka vaan opettaja hanskaamaan. Kovin paljon pidemmälle ei harmi kyllä ehditä, aikaa kun ei jää.
Aineenopettajilla vähän eri tilanne. Te saatte luokan monta kertaa viikossa valmiina pakettina suoraan tehtävien pariin kun luokanvalvojaparka hoitaa kaiken paskan ja juoksevat asiat. Onko käynyt mielessä, että luokanopettaja on myös luokanvalvoja ja pienillä oppilailla on aika hemmetisti sitä sosiaalista puolta vielä harjoiteltavana? Ei ihme ettei aikaa juuri jää paneutua virkkeisiin, sijamuotoihin ja kalevalaan täydellä teholla. Yläkouluun mennessä ne pahimmat häiriköt on jo sihdattu joukosta ja lukioonhan niitä ei enää eksy muutenkaan. Joten ei kauheasti kannata antaa näitä ylenkatsovia lausuntoja.
[/quote]
Tästä olen kyllä eri mieltä, vaikka olenkin muutaman luokanopettajuutta puolustavan kirjoituksen ketjuun laittanut.
Kyllä alakoulun aikana opettaja opettaa perusasioita todella paljon ja uskon, että me luokanopettajat painitaan tässä kohdin ihan samojen ongelmien kanssa kuin aineenopettajat.
t. luokanope
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 20:25"]
Kyllä se nykynuorten surkea kirjoitustaito on tekstareiden, somen, netin jne. syytä. Aikaa kulutetaan netissä roikkumiseen, puhekieli on ainoa mitä luetaan ja sanoja lyhennellään, pisteeistä ja pilkuista viis, taivutukset pielessä, iso osa ilmaisusta korvataan hymiöillä jne. Kirjastot on ihan mystisiä paikkoja useimmille. Mitä nyt koulussa kerran kuussa tulee sieltä joku kuvakirja kuudesluokkalaisenkin lainattua. Ei puhettakaan mistään kunnollisesta nuortenkirjallisuudesta, vain kiitettävän arvosanan oppilaat saattavat sitä harrastaa.
Ennen kirjoitettiin kirjeitä, luettiin kunnollisia nuortenkirjoja, kouluissa oli enemmän ainekirjoitusta, luettiin sanomalehtiä ja käsin kirjoitusta ylipäänsä harrastettiin koulussakin enemmän jne. Nykyään äidinkieleen tungetaan jos jonkinlaista oppisisältöä, aikaa ei ole "tuhlata" ainekirjoitukseen montaa tuntia viikossa. Oppilaat ovat kärsimättömiä, keskittyminen heikkoa, mitään ei saisi vaatia ja mitään ei pitäisi joutua tekemään. Kaikki kirjoittaminen on aivan järkyttävää, "vitun turhaa" ja suorastaan simputusta. Että kyllä se syy ihan siinä on.
[/quote]
Juuri näin!
Vai jos mä sittenkin opetin yhden kerran erään yhdyssanan väärin, ja nyt kaikki heti oppi sen niin ;)
92 vastaa.
Olen kyllä opettajana yhtenäiskoulussa ja opetan sekä ala- että yläkoulun puolella. Joinain vuosina vain toisessa, molemmissa olen tehnyt jo monta lukuvuotta töitä. Pääkoulutukseltani olen luokanopettaja, mutta olen kahdesta aineesta lukenut aineenopen pätevyyden. Kyllä ne hasardeimmat lähtevät jo alakoulun puolella pois. Te saatte jo silotellun porukan.
Tiedän kyllä, että luokka vaihtuu lähes joka tunti. Niin vaihtuu kyllä alakoulussakin monta kertaa päivässä. Aika harva pitää vain ja ainoastaan omalle luokalle tunteja. Itselläni on max. 3h oman luokan kanssa per päivä, tämäkin vain yhtenä päivänä viikossa. Niihin tunteihin ängetään sitten kaikki luokanvalvoja-asiat.
Mutta juuri se on oikeastaan minusta helpompaa, että luokka vaihtuu aina. Kun ei ole oma valvontaluokka, ei tarvitse kantaa huolta ihan joka asiasta. Luokanvalvoja kun on päävastuussa. Voi keskittyä paremmin itse opettavaan aineeseen kun aikaa ei tuhlaannu koulunkäynnin taustaongelmien setvimiseen. Ja useimpia aineita kuitenkin on ainakin pari kertaa viikossa, kyllä sitä ryhmää näkee ihan säännöllisesti. Hyvä ote ja kuri kun on niin ei siinä ryhmän vaihtumisessa mitään ongelmaa ainakaan itselläni ole.
Väännän vielä yhden asian aineenopettajille rautalangasta:
Kun viimeksi minulla oli kuutosluokka,käytin karkeasti ottaen:
fykeä erilaisten tieteellisten kokeiden harjoitteluun
historiaa lukutekniikan opetteluun (läksy, koe jne.)
bilsaa ja mantsaa ryhmätöiden teossa
uskontoa luokkahengen nostamiseen/kiusaamisjuttuihin jne.
Kuka aineenopettaja ei ymmärrä, mikä hyöty on luokanopettajasta tässä? Luokanopettajalla on ihan erilainen näkemys oppilaiden kokonaisoppimisesta. Olisi sääli olla käymättä näitä juttuja läpi missään aineessa ja toisaalta totaalista ajanhukkaa käydä niitä läpi joka aineessa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 06:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 19:47"]
(suomenkieltä opiskelleena tietänet, että se on ko. oppiaineen nimi)
t. Luokanopettajaopiskelija
[/quote]
Hyvä luoja, missä sinä olet koulusi käynyt? Suomen kieltä opiskelleena minä tiedän (ja toivoisin sinunkin noin tulevana opiskelijana tietävän, että oppiaineen nimi on suomen kieli.
[/quote]
Etkö sen vertaa tajua, että tarkoitin tietysti peruskoulun oppiaineen nimeä, joka on äidinkieli ja kirjallisuus, ei pelkkä äidinkieli. Meillä luokanopettajilla opintoihin kuuluu siis suomen kielen lisäksi kirjallisuutta JA molempien didaktiikkaa. Haukut väärää puuta, kun syyllistät luokanoettajia. Suuntaa kritiikkisi luokanopettajien koulutuksesta päättäviin, jos on nokan koputtamista.
[/quote]
Huomannet, että en ole haukkunut luokanopettajia vaan ainoastaan huomauttanut, että kirjoitit väärin. Eli nyt sinä luit viestini väärin.
No mutta siinähän menee opettajan iso työ ihan hukkaan, kun oppilas vain vilkaisee arvosana ja ruttaa kirjoitelman joko repunpohjalle tai roskiin. Todella harva oppilas vilkaisee opettajan tekemiä korjauksia ja kommentteja. Mitä siitä kirjoitusprosessista ja kirjoittamisesta opittiin, jos niitä ei käy läpi? Kerropas minulle edellisen kommentin kirjoittaja!
Lisäksi oman tekstin tarkastelu kuuluu kaiken ikäisten hyviin taitoihin: kun kirjoitat tänne tekstin, käyt kai sen läpi, korjailet virheet, vaihdat virkkeiden tai asioiden järjestystä paremmaksi ja niin edelleen? Miksi yläkoululaiselta ei saisi vaatia sellaiseen harjaantumista? Plus että loppujen lopuksi se on se ensimmäinen kirjoitelma, jossa on eniten parsittavaa. Aineenope kyllä osaa harjaannuttaa aika nopsaa kirjoittamisen paremmaksi. ;)