Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9006)

Vierailija
5481/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan ollu täällä, mutta amerikkalaisissa sarjoissa ja elokuvissa aina suljetaan puhelin sanomatta hyvästejä. Olen aina ihmetellyt tätä. Ikäänkuin lyödään luuri korvaan. Tekeekö ne niin oikeeasti?

Samaa olen ihmetellyt.

Kun tanne kirjoitin miten todellisuudessa puhelut lopetetaan sanomalla good bye, I love you tms. niin sain ryopyn alanuolia ja muuta hauskaa.

Jos nyt nama ihmettelijat pysahtyisivat hetkeksi miettimaan miksi kallista filmia ei tuollaiseen tuhlata sen enempaa kuin nayteta miten sankari kay vessassa niin ehka alkaa ymmartamaan.

Vierailija
5482/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen amerikkaisten huonoa kielitaitoa. Eikö heille opeta koulussa vieraita kieliä. Useimmat amerikkalaiset eivät osaa  muita kieliä kuin englantia. 

Etko viitsinyt itse ottaa selvaa vai eiko kielitaitosi riittanyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5483/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan kyllä erittäin useampia kieliä. Tiedätkö miksi useimmat amerikkalaiset eivät osaa englantia? Minua ei kiinnostaa alkaa googlaamaan heidän koulujärjestelmäänsä. Minulla on ihan omakotaisia kokemuskia, että eivät osaa muita kieliä kuin englantia.

Vierailija
5484/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsinyt ottaa selvää. Käsittääkseni tämän ketjun aiheena on, mitä amerikkalaista tapaa olet ihmetellyt.

Olen ihmetellyt heidän erittäin huonoa kielitaitoaan. Koulutetutkin ihmiset osaavat vain yhtä kieltä. 

Vierailija
5485/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan kyllä erittäin useampia kieliä. Tiedätkö miksi useimmat amerikkalaiset eivät osaa englantia? Minua ei kiinnostaa alkaa googlaamaan heidän koulujärjestelmäänsä. Minulla on ihan omakotaisia kokemuskia, että eivät osaa muita kieliä kuin englantia.

What Are The Most Spoken Languages In The U.S.?

English – 254 million native speakers. ...

Spanish – 43,200,000 native speakers. ...

Chinese (including Cantonese, Mandarin and other varieties) – 2,900,000 native speakers. ...

Tagalog – 1,610,000 native speakers. ...

Vietnamese – 1,400,000 native speakers.

Ranskaa kotikielena puhuu myos yli 1 miljoonaa.

Kaikki nama myos puhuvat englantia, muuten taalla ei selvia muuta kuin jossain China Townissa.

Vierailija
5486/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä henkilökohtaisesti ymmärrä miksi kukaan toivoo mieluummin kaasu-uunia kuin sähköuunia. Lieden ymmärrän, mutta en uunia. Samoin miksi aina puutakat korvataan rumilla sähkötakoilla tai kaasu-takoilla? Voiko niissä edes grillata mitään? 

Hei, ihan Suomessa asuvana kerron tästä kaasu-uunista. 

Kaasun palamisen sivutuotteena muodostuu vesihöyryä ja sen seurauksena ruoasta tulee mehevämpää. 

Näin se vaan on.

Ei voi kuin kehua kaasu-uunia. Siinä kaikki paistuu loistavasti, niin leivät ja leivonnaiset kuin ruoatkin. Kaasuliesi on ihan p...tä, hidas kuin mikä esim. saada vesi kiehumaan paksupohjaisessa kattilassa, mutta liedessä on se hyvä puoli, että lämmönsäätö on hyvin tarkkaa, ja riisipuurokin ym. maitoruoat hautuu palamatta pohjaan.

Vierailija
5487/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaruuan syöminen ja väestön sairaalloinen liikalihavuus.

Vierailija
5488/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin luullut etta kun osaat erittain useampia kielia niin olisit tasta ottanut selvaa in a jiffy.

Mita ne useimmat amerikkalaiset sitten puhuvat jos eivat osaa muita kielia mutta eivat puhu englantiakaan?

Vierailija
5489/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chinese (including Cantonese, Mandarin and other varieties) – 2,900,000 native speakers. ...

Kaikki nama myos puhuvat englantia, muuten taalla ei selvia muuta kuin jossain China Townissa.

Tottakai Yhdysvallat on eri kansalaisuuksien sulatusuuni, mutta puhun nyt henkilöistä joiden äidinkieli on englanti. Eivät juurikaan osaa muita kieliä kuin englantia vai väitätkö, että nämä osaavat esim . mandariinikiinaa :)

Vierailija
5490/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskaruuan syöminen ja väestön sairaalloinen liikalihavuus.

FYI, se ei ole roskaruokaa vaan pikaruokaa. Ihan on pihvia, leipaa ja vihanneksia.

Vierailija
5491/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet blondaa hiuksia ja blondi peruukkeja hiuslisäkkeitä Google valkoiset lyhyet peruukit. Naisten jättimäiset peruukit irtohiukset. Irtosilikonit rinnoissa ja tekokynnet.Miksi ne arabimiehet on vahtaamassa kaikkea kaikkialla kyselee kaikkea myös Suomessa. Mitä ne vaihtaa ja vahtii oikeesti !!???

Vierailija
5492/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä puhutaan myös suomea ja ruotsia sekä Irlannin englantia ja italiaa. Yhteensä noin 500 miljoonaa ihmistä.

Vierailija
5493/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai Yhdysvallat on eri kansalaisuuksien sulatusuuni, mutta puhun nyt henkilöistä joiden äidinkieli on englanti. Eivät juurikaan osaa muita kieliä kuin englantia vai väitätkö, että nämä osaavat esim . mandariinikiinaa :)

Sinullehan voisi tuputtaa ihan mita tahansa kun et viitsi itse ottaa selvaa. Tassa nyt kuitenkin muutama tosiasia: Kaikkiin yliopistoihin vaaditaan vieraan kielen opiskelu, useimmiten se on espanja tai ranska. Jos tulet niin pienesta koulusta etta vierasta kielta ei tarjottu joudut sita yliopistossa opiskelemaan.

Ivy League koulut yleensa suosittelevat kahden vieraan kielen opiskelua.

Kiinaa tarjotaan enenevassa maarassa jo oppikouluissa.

Vierailija
5494/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37376 kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että järjestään amerikkalaiset, joilla on jopa alempi korkeakoulututkinto, kirjoittavat then kun pitäisi kirjoittaa than. Samaten your ja you're sekoitetaan koko ajan. Ihan kuin suomalainen ylioppilas osaisi kirjoittaa parempaa englantia kuin syntyperäinen jenkki.

Suomalainen kirjoittaa enään, sydämmessä, kuullostaa jne. loputtomiin mutta ei sillä ole mitään väliä, jenkkiä osataan pilkata.

Mutta kyllähän näitä jatkuvasti räävitään myös! Montako kertaa olen tuohon kuullostamiseen nähnyt puututtava tälläkin palstalla, ja on olemassa sanonta, että "sydämeen mahtuu vain yksi m" jne.

Kuullostaa on ihan oikea keittiöpuolen termi.

Kalaa voi pannulla kuullostaa, ihminen voi kuullostella kun hän yrittää kuulla esim ääniä.

Kuullottaa, kuultava , kuullottuu. Kuulostella.

Vierailija
5495/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää osata muita kieliä, kun Amerikassa ja melkein kaikkialla maailmassa pärjää englannin kielellä?

Vierailija
5496/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia ihmetyttää jenkkifilmeissä. Puhelut lopetetaan noin vain. Eli luuri vain lasketaan kun asia on puhuttu loppuun. Ei minkäänlaista 'heippa hei' tai muuta sanaa millä ilmoitetaan että puhelu lopetaan. 

Voiko tämä olla normaali käytäntö tosielämässä?

Ei ole ja on moneen kertaan selitetty mutta suomalaiset eivat vaan ymmarra.

Siis suomeksi moi heippa buye. Näkemiin yötä nähdään kiitos huomiseen joo. Ihan samalla tavalla okei joo moi.

Vierailija
5497/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, ne kertakäyttöastiat ja etenkin punaiset kertakäyttömukit. Miksi kertakäyttöastiat, eikä oikeita astioita?

Kaikilla on oikeat astiat monella jopa useampia astiastoja. Kertakayttomukeja kaytetaan kun vieraita tulee 150 ja kutsut ovat osaksi ulkona eika kukaan viitsi tiskata niiden jalkeen. 

Ei mitaan ihmeellista.

Höpöhöpö. Totuus on ettei astiastoja ole. Suomessa vähän kälyisempikin opiskelija omaa jonkun astiaston, viimeistään naimisiin mennessä on mieluinen astiasto hankittuna. Ja sitä käytetään. Jenkeissä ruokaa tehdään isoihin foliovuokiin ja tarjoillaan muovihaarukalla ja pahvilautasella sekä kera punaisen kertakäyttömukin. Siis juhla-ateria!

Olet kaynyt kurkkimassa amerikkalaisten astiakaappeihin? Tama juttu ei nayta suomalaisille aukeavan vaikka miten selittaisi. Ehka selittyy silla etta Suomessa asutaan niin ahtaasti etta ei osata kuvitella 25 vierasta syomassa ja juomassa samalla kertaa. Siina olisi opiskelijankin astiavarasto helisemassa.

Pool partyissa ei kannata viedä lasia ja posliinia allasalueelle. Meillä se on ehdottomasti kielletty.

Jos mä järjestäisin jatkuvasti pool partyja, mulla olisi pestävät muovi- tms. astiat korvaamaan lasia ja posliinia. Ja itse asiassa mulla onkin muoviastiat retkikäyttöä ja puutarhassa grillaamista varten.

Minua taas inhottaa tuollaiset pestavat muoviastiat, tuntuvat aina rasvaisilta ja haju tarttuu ruokaan. Kertakayttoiset paljon parempia, one and done.

Just tämä one and done -ajattelu on myös omituista amerikkalaisuutta. Yhtään ei tarvi ajatella tulevaisuutta tai tulevia sukupolvia, voi elää ja kuluttaa täysin rajattomasti, tuhota luonnonvaroja ja täyttää kaatopaikkoja.

USAssa luonnonsuojelu alkoi v.1864 ja ensimmainen kansallispuisto perustettiin v. 1906. Mites Suomessa? Ai niin ei ollut viela itsenaista Suomea silloin.

Suomi ruotsi oli olemassa kauan ennen Neuvostoliittoa kyllä paljon ennen.Suomalaisia asui Amerikassa jo aikojen alussa jo katolisen kirkon aikana ennen lutteria.

Vierailija
5498/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemisiin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia ihmetyttää jenkkifilmeissä. Puhelut lopetetaan noin vain. Eli luuri vain lasketaan kun asia on puhuttu loppuun. Ei minkäänlaista 'heippa hei' tai muuta sanaa millä ilmoitetaan että puhelu lopetaan. 

Voiko tämä olla normaali käytäntö tosielämässä?

Ei ole ja on moneen kertaan selitetty mutta suomalaiset eivat vaan ymmarra.

Siis suomeksi moi heippa buye. Näkemiin yötä nähdään kiitos huomiseen joo. Ihan samalla tavalla okei joo moi.

Bye, adios, au revoir, ciao, hejdå...

Vierailija
5499/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää osata muita kieliä, kun Amerikassa ja melkein kaikkialla maailmassa pärjää englannin kielellä?

Niin onhan se tietysti jenkeille noloa, jos muu seurue alkaa puhumaan vaikka ranskaa tai saksaa ja jenkit kuuntelevat hoo moilasena ymmärtämättä sanaakaan. Kyse on siitä, että sivistyneet ihmiset osaavat useampia kieliä kuin pelkästään yhtä kieltä. 

Vierailija
5500/9006 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onhan se tietysti jenkeille noloa, jos muu seurue alkaa puhumaan vaikka ranskaa tai saksaa ja jenkit kuuntelevat hoo moilasena ymmärtämättä sanaakaan. Kyse on siitä, että sivistyneet ihmiset osaavat useampia kieliä kuin pelkästään yhtä kieltä. 

Etkö sivistyneenä ihmisenä älyä tai tiedä, että on hyvin epäkohteliasta seurueessa muiden puhua kieltä, jota joku/jotkut ei ymmärrä?