Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Asekeskustelu on kyllä todella vaikea aihe. Jos on löysät aselait, niin silloin hullut saa helpommin aseita ja voivat aiheuttaa tuhoa helpommin ja nopeammin. Jos on tiukat aselait, niin silloin et pysty puolustamaan itseäsi jos tilanne niin vaatii. Tätä on suomalaisten ihan turha kommentoida, koska meidän maa ja väkiluku on niin pieni ja elinolot niin hyvät, että tarvitsisi miettiä. Jenkeissä on se 330 miljoonaa ihmistä, joten on ihan matemaattinen fakta, että tuohon väkilukuun mahtuu ihmisiä, joilla napsahtaa lopullisesti päässä ja alkavat satuttamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin jenkeissä joskus 90-luvulla ja ihmettelin kun joka paikassa oli putiikkeja joiden kyltissä luki että Tattoo&Piercing. Omituista joo, mutta annas olla kun tultiin 2000 luvulle niin Suome peräkylilläkin innostuivat tähän touhuun.
Missa asuit? 40+ vuotta olen asunut USAssa enka ole viela yhtakaan tuollaista nahnyt "elavana".
Mä kysyisin mieluummin, missä [i]sinä[/i] asut. Minä olen asunut 4+ vuotta pikkukaupungissa pienen miljoonametropolin laidalla, ja olen nähnyt useita.
Maan kolmanneksi suurimman kaupungin lahella omakotialueella. Ns. collar county.
Et oo sit vissiin koskaan sieltä omakotialueelta poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Asekeskustelu on kyllä todella vaikea aihe. Jos on löysät aselait, niin silloin hullut saa helpommin aseita ja voivat aiheuttaa tuhoa helpommin ja nopeammin. Jos on tiukat aselait, niin silloin et pysty puolustamaan itseäsi jos tilanne niin vaatii. Tätä on suomalaisten ihan turha kommentoida, koska meidän maa ja väkiluku on niin pieni ja elinolot niin hyvät, että tarvitsisi miettiä. Jenkeissä on se 330 miljoonaa ihmistä, joten on ihan matemaattinen fakta, että tuohon väkilukuun mahtuu ihmisiä, joilla napsahtaa lopullisesti päässä ja alkavat satuttamaan muita.
Suomessa myos luullaan etta jokaisella amerikkalaisella on vahintaan yksi ase kun totuus on se etta monessa paikassa tavallisen kansalaisen ei ole helppoa sellaista ostaa. Mm. New York ja Chicago. MUTTA, mutta rikolliset ovatkin sitten asia erikseen, ei heita suuremmasti kiinnosta mita laki sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin jenkeissä joskus 90-luvulla ja ihmettelin kun joka paikassa oli putiikkeja joiden kyltissä luki että Tattoo&Piercing. Omituista joo, mutta annas olla kun tultiin 2000 luvulle niin Suome peräkylilläkin innostuivat tähän touhuun.
Missa asuit? 40+ vuotta olen asunut USAssa enka ole viela yhtakaan tuollaista nahnyt "elavana".
Mä kysyisin mieluummin, missä [i]sinä[/i] asut. Minä olen asunut 4+ vuotta pikkukaupungissa pienen miljoonametropolin laidalla, ja olen nähnyt useita.
Maan kolmanneksi suurimman kaupungin lahella omakotialueella. Ns. collar county.
Olen kylla mutta ei minulla ole mitaan ostamista xxx-liikkeista enka ole koskaan tarvinnut tatuoitsijan palveluita niin ehka juuri siksi en ole sellaisia haeskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan pyoria vahan eri piireissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, ei täällä hyvin rauhallisessa pikkukaupungissa tarvi kuin kävellä hyvin rauhallista ja siistiä Main Streetiä vaikkapa Farmer's Marketilla, niin tuollaisen liikkeen näkee ohikulkiessaan. Toinen on vähän kauempana keskustasta ihan siistillä strip mallilla ravintoloiden välissä. Vaikea näiltä on välttyä, jos yhtään ympärilleen katselee.
Kohdunvuokraus. Olen sanaton.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitäs siinä on vikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitäs siinä on vikana?
Kuinka yleistä kohdunvuokraus on siellä mutta kielletty Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MD, Baltimoren kupeessa. Siis cmoon niitä oli joka liquor storen ja xxx liikkeen vieressä
No ei ole ihme. Baltimore on niin nahty, en liikkuisi siella missaan auringonlaskun jalkeen.
Heh.. olihan se hurja kaupunki, siihen aikaan eniten murhia per capita ja edelleen kärkipäätä. Baltimore Sunista sai lukea enemmän ampumisia, ryöstöjä, tappoja, väkivallantekoa, tuhopolttoa ym kuin koskaan aiemmin eläessä yhteensä Suomessa. Mutta nykyään Suomi alkaa jo olla yhtä omituinen..
Vierailija kirjoitti:
httyfg kirjoitti:
Onko ympärileikkaus oikeesti yleistä jenkeissä tuskimpa sen yleisempää kuin muuallakaan?
The WHO estimates that the overall male circumcision rate in the states is somewhere between 76 and 92 percent. Most Western European countries, by contrast, have rates less than 20 percent.
Seinfeld-sarjassa Seinfeld kysyi kerran Elainelta, onko tämä nähnyt leikkaamatonta. Elaine vastasi, että kerran, ja se näytti jotenkin persoonattomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, ei täällä hyvin rauhallisessa pikkukaupungissa tarvi kuin kävellä hyvin rauhallista ja siistiä Main Streetiä vaikkapa Farmer's Marketilla, niin tuollaisen liikkeen näkee ohikulkiessaan. Toinen on vähän kauempana keskustasta ihan siistillä strip mallilla ravintoloiden välissä. Vaikea näiltä on välttyä, jos yhtään ympärilleen katselee.
Effing good for you. Must be like that everywhere because you say so. Ever got outside that idyllic small town? Bonehead.
Toisten vaatetuksen kehumista tavattaessa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11484 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11484 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pelkällä haarukalla ruuan mättäminen. Siis aikuiset ihmiset. Eivätkö ole oppineet syömään edes oikein hampurilaismaassa?
Eurooppalaiset taas pitavat haarukkaa nurinpain syodessaan. Samalla logiikalla lusikkaakin pitaisi kayttaa kupera puoli ylospain.
Nyt olikin kyse siitä että kahdella kädellä operoiminen samanaiksaisesti ( veitsi/haarukka) on liian monimutkaista pikkulapsille ja amerikkalaisille.
Haarukkaa pidän oikeassa kädessä ja oikein päin . Veistä käytän vain silloin kun sitä tarvitaan esim. lihaa leikatessa. Silloin käytän veistä oikeassa kädessä ja haarukkaa vasemmassa. Tämä siksi, että aikoinaan eräs sivistyneenä pitämäni vanha rouva opetti näin.
Venkslaat siis haarukkaa oikean ja vasemman käden välillä ja lepuutat veistä puolet ajasta. Kuulostaa epäloogiselta ja turhan monimutkaiselta. Veistä tarvitaan koko ruokailun ajan, muuten voi ottaa suosiolla lusikan oikeaan käteen ja lappaa sillä vasemman käden pidellessä nokkamukista kiinni.
Toisen mailmansodan aikaan Ranskan vastarintaliike auttoi alasammuttuja englantilaisia ja ameriikkalaisia lentäjiä Ranskan halki Espanjaan. Mukaan annettiin hyvät henkkarit ja ohjeet missä syödä ja mitenkä mennä. Englantilaiset selvisivät määränpäähän huomattavasti useammin kuin ameriikkalaiset. Eivät moneen vuoteen keksineet miksi näin kävi. Kunnes huomasivat että kun amerikaano meni syömään paikalliseen tavernaan veitset ja haarukat meni sekaisin. Eurooppalainen ei koskaan laske veistä kädestään eikä vaihda haarukkaa oikeaan käteen. Paikalliset sakut huomasivat heti että fransulta näyttävä ei ole fransu.
Voisi kuvitella, että paikallisia sakuja olisi vähintään yhtä paljon ihmetyttänyt se, etteivät nämä "ranskalaiset" osaa ranskaa.
Mitenkä sen kielitaidon voi tietää jos sakut istuskelee ristoranten toisella puolen ja ihmettelevät mitenkä joku käsittelee haarukoitaan? Usein lentäjillä oli myös fransu saattaja mukana.
No, oli niitä sakuja vähän muuallakin kuin vain ristoranten nurkkapöydissä. Miehitetyn Ranskan läpi kulkeminen ilman ranskan tai saksan kielen taitoa kuulostaa melko epäuskottavalta. Tarkastuspisteitä ja muuta valvontaa oli kaikissa vähänkin merkittävissä taajamissa ja tienristeyksissä. Eiköhän suurin osa näistä lentäjistä painellut metsien ja peltojen läpi öisin eivätkä ristoranteissa haarukoitaan heilutelleet.
Totta toinen puoli mutta syödä piti. Luepas joskus Ranskan vastarintaliikken dokkareita saati enkkujen vastaavia menneen sodan ajalta.
Hei, ihan Suomessa asuvana kerron tästä kaasu-uunista.
Kaasun palamisen sivutuotteena muodostuu vesihöyryä ja sen seurauksena ruoasta tulee mehevämpää.
Näin se vaan on.
Enkä henkilökohtaisesti ymmärrä miksi kukaan toivoo mieluummin kaasu-uunia kuin sähköuunia. Lieden ymmärrän, mutta en uunia. Samoin miksi aina puutakat korvataan rumilla sähkötakoilla tai kaasu-takoilla? Voiko niissä edes grillata mitään? [/quote]
Hei, ihan Suomessa asuvana kerron tästä kaasu-uunista.
Kaasun palamisen sivutuotteena muodostuu vesihöyryä ja sen seurauksena ruoasta tulee mehevämpää.
Näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ja inhoan amerikkalaisten ulvomista, joka yrittää levitä muuallekin. Filmi- ja äänitallenteista havaitsee, että vielä 70-luvulla esimerkiksi konserteissa taputettiin käsiä ja huudeltiin normaalilla ihmisäänellä, mutta sittemmin se h****tin vouvouvou on ollut reaktio kaikkeen. Koiranäyttelyissä vouvou. Klassisen musiikin esityksissä vouvou. Tavauskilpailuissa vouvou. Paavi teki vierailun USA:han ja parinkymmenen ihmisen yleisö pääsi lentokoneen viereen ihmettelemään muutaman metrin päästä ja vouvou.
Amerikkalaisten kohdalla pitää aivan erityisen hyvin paikkansa sanonta siitä, että kun pitää suunsa kiinni, ei välttämättä vaikuta niin tyhmältä kuin oikeasti on. Mutta ei, ei se kiinni pysy vouvou.
Minullekin tuo 'vouvou' ulvomisen kuuleminen tuottaa lähinnä myötähäpeää.
Mistä se on opittu. Opetetaanko sitä koulussa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan ollu täällä, mutta amerikkalaisissa sarjoissa ja elokuvissa aina suljetaan puhelin sanomatta hyvästejä. Olen aina ihmetellyt tätä. Ikäänkuin lyödään luuri korvaan. Tekeekö ne niin oikeeasti?
Samaa olen ihmetellyt.
Ihmettelen amerikkaisten huonoa kielitaitoa. Eikö heille opeta koulussa vieraita kieliä. Useimmat amerikkalaiset eivät osaa muita kieliä kuin englantia.
Ei ole ja on moneen kertaan selitetty mutta suomalaiset eivat vaan ymmarra.