Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?

Vierailija
24.10.2020 |

Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat

Kommentit (9006)

Vierailija
5221/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Sitä kun usein lounaaksi syödään kerrosvoileipiä ja sipsejä.

Mitä outoa tässä on? Sipsejä ei ole kenenkään pakko syödä. Niiden sijasta voi ottaa vaikka omenan tai jotakin muuta jos tilaukseen kuuluu leivän lisäksi.

No en ole kuullut, että Suomessa tai yleensäkään Euroopassa syötäisiin lounaalla sipsejä. No amerikkalsiet ovat maailman lihavin kansa.

Suomessa syödään sipsejä ja karkkia iltaisin, kun katsotaan kivaa reality-ohjelmaa.

Vierailija
5222/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Sitä kun omakotilassa saattaa olla kolme makuuhuonetta, mutta kuusi kylpyhuonetta.

Ei ole.

Iltalehdessä tänään juttua Sylvester Stallonen talosta, jossa makuuhuoneita on kahdeksan, kylpyhuoneita 12. Siis tätä tarkoitin. Mitä järkeä on siinä, että taloissa on yleensä enemmän kylpyhuoneita kuin makuuhuoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5223/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Suomessa syödään sipsejä ja karkkia iltaisin, kun katsotaan kivaa reality-ohjelmaa.[/quote]

No niin syödään, mutta ihmettelin, miksi amerikassa syödään sipsejä lounaaksi.

Vierailija
5224/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Sitä kun omakotilassa saattaa olla kolme makuuhuonetta, mutta kuusi kylpyhuonetta.

Ei ole.

Iltalehdessä tänään juttua Sylvester Stallonen talosta, jossa makuuhuoneita on kahdeksan, kylpyhuoneita 12. Siis tätä tarkoitin. Mitä järkeä on siinä, että taloissa on yleensä enemmän kylpyhuoneita kuin makuuhuoneita.

Rikkailla voi olla vaikka mitä erikoisuuksia, mutta ei tavallisissa taloissa. Joskus vessatkin lasketaan mukaan eli powder room, half bath. Millä nimellä sitä nyt kutsutaankin.

Vierailija
5225/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Suomessa syödään sipsejä ja karkkia iltaisin, kun katsotaan kivaa reality-ohjelmaa.

Jep, sipsi on herkku. Ei edes viikottain syötävä herkku. Lounaalla syödään ruokaa, ei herkkuja.

Vierailija
5226/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Itse saatan syödä muutaman sipsin lounaalla leivän kanssa, mutta muulloin en syö koskaan sipsejä. Amerikassa olen tämän tavan oppinut.

Vierailija
5227/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saatan syödä muutaman sipsin lounaalla leivän kanssa, mutta muulloin en syö koskaan sipsejä. Amerikassa olen tämän tavan oppinut.

Otsikossa kysyttiin mitä amerikkalaista tapaan olet ihmetellyt ja juurikin tätä tapaan olen ihmetellyt. Porukka menee usein lounaalla syömään kerrosvoileipiä ja sipsejä.

Vierailija
5228/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli jännä ylläri, että siellä voi aikaa sitten jo kuolleetkin äänestää nykyista presidenttiä.

Tämä väite on todistettu vääräksi jo useaan kertaan. Muutamia virheitä sattui, ja nekin suurimmaksi osaksi republikaaniäänestäjien kohdalla. Virheitä oli eniten republikaanialueilla, ja väärinkäytöksiä yritettiin eniten republikaanien osalta. (esimerkiksi auton peräkontti täynnä äänestyslippuja, joissa oli Trumpin ja muiden republikaaniehdokkaiden kohdat valmiiksi merkattu)

Muistaakseni oli kaksi todistettua tapausta joissa oli aanestetty aikaisin ja kun aanet laskettiin henkilo oli silla valin kuollut. 300++ miljoonaisen kansalaisen maassa aika vahan.

Vierailija
5229/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli siellä asuessa yllätys arjen hankaluus. Hirveän takapajuinen yhteiskunta, jossa monet asiat tehdään vanhanaikaisella ja kankealla tavalla. Esimerkiksi maksuliikenne, virastoasioiden hoitaminen jne. ovat ihan tavattoman vaikeita koska mitään sähköisiä palveluita ei joko tunneta tai nekin on toteutettu niin kökösti että niiden käyttö on ihan älyttömän monimutkaista ja kankeaa. Siellä ne niitä shekkejään ja dollareitaan pyörittelee edelleen siinä missä monessa Euroopan maassa kaikki sujuu kätevästi ja nopeasti korteilla, mobiilimaksuilla yms.

Milla vuosisadalla asuit USAssa?

Mina jouduin lopettamaan suomalaisen naistenlehden tilaamisen kun suuressa lehtitalossa ei ollut "valmiuksia luottokortilla maksamiseen". Pankissa piti kayda kerran vuodessa siirtamassa rahaa Suomeen ja pankkivirkailijat olivat helisemassa kun kaikki oli niin vaikeata. Etta toimii se nainkin pain hankalasti.

Joo Suomen Sesam aukenee pankkitunnuksilla on tosi hankala meille ulkosuomalaisille kyllä.

Sorry ohis

Ja sitten kun ei aukea niin ei aukea. "Kayta pankkitunnusta", kayttaisin mutta sen antoi Merita ja nyt pankin nimi on Nordea ja tunnuksessa on liian vahan numeroita. Soita pankkiin, juu mutta se on auki silloin kun meilla nukutaan. Kayttaisin sahkopostia mutta sita ei pankilla ole.

HALUAN RAHANI POIS PANKISTANNE, taytyy tulla henkilokohtaisesti hakemaan (USAsta). Haluan puhua jonkun kanssa, pankissa ei ole ketaan elavaa ihmista.

Ratkaisu: Pitakaa rahani ja ostakaa vaikka Fazerin suklaata itsellenne.

Nain hienosti toimii suomalainen pankki. Never, ever again.

WTF - mielenterveyspalvelut siellä ei ainakaan toimi. Take a chill pill 382

Kuinka hanakasti sina itse jattaisit rahasi pankkiin? Koita saada palvelua suomalaiselta pankilta, ei tipu eika tassa mitkaan pillerit auta.

Merita vaihtui Nordeaksi 90 luvulla. Ei ole nämä sun ongelmat ihan tuoreita?

Ne rahat on lojuneet pankissa odottamassa lomamatkaa. Olin jo unohtanut kun Nordea alkoi vaatia henkilollisyyden todistamista viime vuonna ja siita tama karuselli alkoi. Saako suomalainen pankki vaan ottaa omakseen jonkun rahat? Aikaisemmin sukulainen on hoitanut asioitani valtakirjalla mutta nyt ei kay sekaan.

Minun piti yhtenä vuonna käydä kaksi kertaa tunnistautumassa, kun pieni rahan siirtely johtuu tietenkin rahanpesusta ja ulkomaille muuttaminen on tehnyt minusta rikollisen. Piti vielä todistaa mistä rahat ovat tulleet meidän ulkomaan tilille.

USAssa on sellainen laki etta $10,000 ja suuremmat pankkitalletukset pitaa ilmoittaa viranomaisille. Mieheni sai kerran ulkomailta $15,000 ja kysyi pankissa etta pitaisiko jakaa kahteen osaan ettei verottaja kiinnostu. Nauroivat vaan ja sanoivat etta kylla me tiedetaan etta ei tassa mitaan huumeita ole myyty, ei ilmoiteta kenellekaan.

Noin toimii asiakaspalvelu.

Ei ole tarvinnut oman maan talletuksia ilmoittaa, mutta ulkomailla olevat varat on pitänyt ilmoittaa. Demokraatit haluaisivat kuitenkin sellaisen lain voimaan, jossa jatkossa omankin maan pankkitalletukset pitäisi ilmoittaa. Saa nähdä meneekö tällainen lakiehdotus läpi.

Kirjoitin epaselvasti, vankilassa tassa oltaisiin jos talletukset pitaisi ilmoittaa. Tassa oli kysymys rahasummasta joka ilmestyi pankkitilille "ilmasta", ei siis palkka tai muu maksu. Tuon lain takiahan esim. huumediilerit ostavat autoja kateisella kun ei voi laittaa rahoja pankkiin.

Vierailija
5230/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sundew kirjoitti:

Pakata ostokset kahvattomiin pussiin.  Rakastamisen ryöstöviljelyä puheessa. Jatkuvia superlatiivin käyttöä. Olematonta terveydenhuoltoa. Virkamiesten tylyyttä.  Tietämättömyyttä muun maailman asioista. Positiivisessa mielessä tavallista ihmisten sydämellisyyttä. 

nuo kahvattomat paperipussit saavat minut toisinaan raivonpartaalle. Ensinnäkin ne täytyy kantaa sylissä sisälle ja silläkin matkalla ne usein hajoavat ja ostokset tippuu maahan (ellei ole hajonnut jo autoon pakatessa). Superlatiivin käyttöä minä rakastan :D, suomessa oli niin masentavaa se "humble brag" tapa tai muunlainen passiivisuus ja pessimistisyys, joskin vei vähän aikaa tottua amerikkalaiseen höveliyteen pitää kaikkia ihmisiä ystävinä. se mitä itse ihmettelen, on tapa lähettää shekkejä kirjepostin mukana. Taannoin kumppanilleni tuli 8000 dollarin shekki postissa. Olisi ehkä ollut helpompaa laittaa se summa suoraan tilille, mutta ei.

Kaliforniassa kaikilla saannollisesti kaupassa kavijoilla on aina omat kangaskassit mukana.

Safewayssa pakataan kahvallisiin muovipusseihin ja Whole Foodissa kahvallisiin paperikasseihin. Kahvatonta ei ole nakynyt.

Vierailija
5231/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Ne lounassipsit ovat pienessa, muutaman unssin pussissa. Ei niita vedeta kaksin kasin.

Vierailija
5232/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Master bedroom, joka on valtavan iso ja siihen kuuluu jättimäinen kylpyhuone ja vaatehuone

The best! Ja viela California King bed.

Vierailija
5233/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Ei nyt ihan noin. Tuli vahan liioiteltua.

Vierailija
5234/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Ne lounassipsit ovat pienessa, muutaman unssin pussissa. Ei niita vedeta kaksin kasin.

Niin en maininnut mitään minkä kokoisia sipsipussit ovat, mutta syövät joka tapauksessa sipsejä lounaaksi. En ole koskaan kuullut, että Suomessa joku menisi syömään lounaalla sipsejä tai pannukakkuja, jotka myöskin kuuluvat amerikkalaisten lounaslistalle.

Vierailija
5235/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Sitä kun kaupassa maksetaan edelleen joko shekillä tai käteisellä

Tosiaankin ihan kaypia maksuvalineita kumpikin. Samoinkuin luottokortti tai debitkortti tai valtiolta saatu covid-visakortti.

Vierailija
5236/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Mitä outoa tässä on? Sipsejä ei ole kenenkään pakko syödä. Niiden sijasta voi ottaa vaikka omenan tai jotakin muuta jos tilaukseen kuuluu leivän lisäksi.

No en ole kuullut, että Suomessa tai yleensäkään Euroopassa syötäisiin lounaalla sipsejä. No amerikkalsiet ovat maailman lihavin kansa.

En minakaan ole kuullut etta joku tarjoaisi paivallisella vain keittoa, ei paaruokaa. En ole myoskaan kuullut kenenkaan amerikkalaisen tilaavan maksalaatikkoa lounaaksi.

Maailma on ihmeellinen, eiko vaan?

Vierailija
5237/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En minakaan ole kuullut etta joku tarjoaisi paivallisella vain keittoa, ei paaruokaa. En ole myoskaan kuullut kenenkaan amerikkalaisen tilaavan maksalaatikkoa lounaaksi.

Maailma on ihmeellinen, eiko vaan?[/quote]

Eikös tämä ketjun aiheena ole, mitä amerikkalaista tapaa ihmettelet ei siis mitä suomalaista tapaa? Sinun pitää perustaa oma ketju suomalaisten tapojen ihmettelyyn.

Vierailija
5238/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa kysyttiin mitä amerikkalaista tapaan olet ihmetellyt ja juurikin tätä tapaan olen ihmetellyt. Porukka menee usein lounaalla syömään kerrosvoileipiä ja sipsejä.

Niin, mutta mitä ihmeellistä tuossa on? Ei taida paljon järki päätä pakottaa.

Vierailija
5239/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on ihmeellinen, eiko vaan?

Oliko tässä keskustelussa tarkoitus ihmetellä amerikkalaisia vai suomalaisia tapoja?

Itse ymmärsin, että amerikkalaisia tapoja, joten miten tähän liittyy suomalaiset tavat?

Vierailija
5240/9006 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakari Ezmedz kirjoitti:

Sitä kun kaupassa maksetaan edelleen joko shekillä tai käteisellä

Tosiaankin ihan kaypia maksuvalineita kumpikin. Samoinkuin luottokortti tai debitkortti tai valtiolta saatu covid-visakortti.

On ihan luksusta, kun voi itse maksutavan päättää.