Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Sakari Ezmedz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakari Ezmedz kirjoitti:
Sitä kun usein lounaaksi syödään kerrosvoileipiä ja sipsejä.
Ne lounassipsit ovat pienessa, muutaman unssin pussissa. Ei niita vedeta kaksin kasin.
Niin en maininnut mitään minkä kokoisia sipsipussit ovat, mutta syövät joka tapauksessa sipsejä lounaaksi. En ole koskaan kuullut, että Suomessa joku menisi syömään lounaalla sipsejä tai pannukakkuja, jotka myöskin kuuluvat amerikkalaisten lounaslistalle.
Mihin vuorokauden aikaan pannukakkuja voi mielestäsi syödä. Amerikassa ne ovat aamiaisruokaa, mutta itse voi päättää milloin niitä syö. Itse olen syönyt kaikkina muina vuorokauden aikoina, mutta yöllä en. Olimme kerran road tripillä menossa IHOPiin syömään iltayöllä, mutta yllättäen ravintola olikin silloin suljettu. Olisin ehkä syönyt pannukakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli siellä asuessa yllätys arjen hankaluus. Hirveän takapajuinen yhteiskunta, jossa monet asiat tehdään vanhanaikaisella ja kankealla tavalla. Esimerkiksi maksuliikenne, virastoasioiden hoitaminen jne. ovat ihan tavattoman vaikeita koska mitään sähköisiä palveluita ei joko tunneta tai nekin on toteutettu niin kökösti että niiden käyttö on ihan älyttömän monimutkaista ja kankeaa. Siellä ne niitä shekkejään ja dollareitaan pyörittelee edelleen siinä missä monessa Euroopan maassa kaikki sujuu kätevästi ja nopeasti korteilla, mobiilimaksuilla yms.
Milla vuosisadalla asuit USAssa?
Mina jouduin lopettamaan suomalaisen naistenlehden tilaamisen kun suuressa lehtitalossa ei ollut "valmiuksia luottokortilla maksamiseen". Pankissa piti kayda kerran vuodessa siirtamassa rahaa Suomeen ja pankkivirkailijat olivat helisemassa kun kaikki oli niin vaikeata. Etta toimii se nainkin pain hankalasti.
Joo Suomen Sesam aukenee pankkitunnuksilla on tosi hankala meille ulkosuomalaisille kyllä.
Sorry ohis
Ja sitten kun ei aukea niin ei aukea. "Kayta pankkitunnusta", kayttaisin mutta sen antoi Merita ja nyt pankin nimi on Nordea ja tunnuksessa on liian vahan numeroita. Soita pankkiin, juu mutta se on auki silloin kun meilla nukutaan. Kayttaisin sahkopostia mutta sita ei pankilla ole.
HALUAN RAHANI POIS PANKISTANNE, taytyy tulla henkilokohtaisesti hakemaan (USAsta). Haluan puhua jonkun kanssa, pankissa ei ole ketaan elavaa ihmista.
Ratkaisu: Pitakaa rahani ja ostakaa vaikka Fazerin suklaata itsellenne.
Nain hienosti toimii suomalainen pankki. Never, ever again.
WTF - mielenterveyspalvelut siellä ei ainakaan toimi. Take a chill pill 382
Kuinka hanakasti sina itse jattaisit rahasi pankkiin? Koita saada palvelua suomalaiselta pankilta, ei tipu eika tassa mitkaan pillerit auta.
Merita vaihtui Nordeaksi 90 luvulla. Ei ole nämä sun ongelmat ihan tuoreita?
Ne rahat on lojuneet pankissa odottamassa lomamatkaa. Olin jo unohtanut kun Nordea alkoi vaatia henkilollisyyden todistamista viime vuonna ja siita tama karuselli alkoi. Saako suomalainen pankki vaan ottaa omakseen jonkun rahat? Aikaisemmin sukulainen on hoitanut asioitani valtakirjalla mutta nyt ei kay sekaan.
Minun piti yhtenä vuonna käydä kaksi kertaa tunnistautumassa, kun pieni rahan siirtely johtuu tietenkin rahanpesusta ja ulkomaille muuttaminen on tehnyt minusta rikollisen. Piti vielä todistaa mistä rahat ovat tulleet meidän ulkomaan tilille.
USAssa on sellainen laki etta $10,000 ja suuremmat pankkitalletukset pitaa ilmoittaa viranomaisille. Mieheni sai kerran ulkomailta $15,000 ja kysyi pankissa etta pitaisiko jakaa kahteen osaan ettei verottaja kiinnostu. Nauroivat vaan ja sanoivat etta kylla me tiedetaan etta ei tassa mitaan huumeita ole myyty, ei ilmoiteta kenellekaan.
Noin toimii asiakaspalvelu.
Ei ole tarvinnut oman maan talletuksia ilmoittaa, mutta ulkomailla olevat varat on pitänyt ilmoittaa. Demokraatit haluaisivat kuitenkin sellaisen lain voimaan, jossa jatkossa omankin maan pankkitalletukset pitäisi ilmoittaa. Saa nähdä meneekö tällainen lakiehdotus läpi.
Kirjoitin epaselvasti, vankilassa tassa oltaisiin jos talletukset pitaisi ilmoittaa. Tassa oli kysymys rahasummasta joka ilmestyi pankkitilille "ilmasta", ei siis palkka tai muu maksu. Tuon lain takiahan esim. huumediilerit ostavat autoja kateisella kun ei voi laittaa rahoja pankkiin.
Ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
En minakaan ole kuullut etta joku tarjoaisi paivallisella vain keittoa, ei paaruokaa. En ole myoskaan kuullut kenenkaan amerikkalaisen tilaavan maksalaatikkoa lounaaksi.
Maailma on ihmeellinen, eiko vaan?
Olet nyt ymmärtänyt asian väärin. Tässä keskustellaan amerikkalaisten tavoista, ei suomalaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sundew kirjoitti:
Pakata ostokset kahvattomiin pussiin. Rakastamisen ryöstöviljelyä puheessa. Jatkuvia superlatiivin käyttöä. Olematonta terveydenhuoltoa. Virkamiesten tylyyttä. Tietämättömyyttä muun maailman asioista. Positiivisessa mielessä tavallista ihmisten sydämellisyyttä.
nuo kahvattomat paperipussit saavat minut toisinaan raivonpartaalle. Ensinnäkin ne täytyy kantaa sylissä sisälle ja silläkin matkalla ne usein hajoavat ja ostokset tippuu maahan (ellei ole hajonnut jo autoon pakatessa). Superlatiivin käyttöä minä rakastan :D, suomessa oli niin masentavaa se "humble brag" tapa tai muunlainen passiivisuus ja pessimistisyys, joskin vei vähän aikaa tottua amerikkalaiseen höveliyteen pitää kaikkia ihmisiä ystävinä. se mitä itse ihmettelen, on tapa lähettää shekkejä kirjepostin mukana. Taannoin kumppanilleni tuli 8000 dollarin shekki postissa. Olisi ehkä ollut helpompaa laittaa se summa suoraan tilille, mutta ei.
Kaliforniassa kaikilla saannollisesti kaupassa kavijoilla on aina omat kangaskassit mukana.
Safewayssa pakataan kahvallisiin muovipusseihin ja Whole Foodissa kahvallisiin paperikasseihin. Kahvatonta ei ole nakynyt.
Ei ole meilläkään päin kahvattomia paperipusseja näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vuorokauden aikaan pannukakkuja voi mielestäsi syödä. Amerikassa ne ovat aamiaisruokaa, mutta itse voi päättää milloin niitä syö. Itse olen syönyt kaikkina muina vuorokauden aikoina, mutta yöllä en. Olimme kerran road tripillä menossa IHOPiin syömään iltayöllä, mutta yllättäen ravintola olikin silloin suljettu. Olisin ehkä syönyt pannukakkuja.
Pannukakkuja syödään muualla yleensä jälkiruokana ei pääruokana kuten Amerikassa.
Sakari Ezmedz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta mitä ihmeellistä tuossa on? Ei taida paljon järki päätä pakottaa.
No ei todellakaan, jos lounasruokana on sipsit. Tätä juuri tarkoitin, joten osuit asian ytimeen.
Tämä menee nyt sinun käsityskyvyn yli, mutta yritä jotenkin järkeillä asia.
Sakari Ezmedz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakari Ezmedz kirjoitti:
Sitä kun usein lounaaksi syödään kerrosvoileipiä ja sipsejä.
Ne lounassipsit ovat pienessa, muutaman unssin pussissa. Ei niita vedeta kaksin kasin.
Niin en maininnut mitään minkä kokoisia sipsipussit ovat, mutta syövät joka tapauksessa sipsejä lounaaksi. En ole koskaan kuullut, että Suomessa joku menisi syömään lounaalla sipsejä tai pannukakkuja, jotka myöskin kuuluvat amerikkalaisten lounaslistalle.
Niihin sipsipusseihin ei ole painettu kellonaikoja milloin niita saa syoda.
Sakari Ezmedz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannukakkuja syödään muualla yleensä jälkiruokana ei pääruokana kuten Amerikassa.
Öö, tuota, niitä voi syödä jälkiruokana, pääruokana, välipalana jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli siellä asuessa yllätys arjen hankaluus. Hirveän takapajuinen yhteiskunta, jossa monet asiat tehdään vanhanaikaisella ja kankealla tavalla. Esimerkiksi maksuliikenne, virastoasioiden hoitaminen jne. ovat ihan tavattoman vaikeita koska mitään sähköisiä palveluita ei joko tunneta tai nekin on toteutettu niin kökösti että niiden käyttö on ihan älyttömän monimutkaista ja kankeaa. Siellä ne niitä shekkejään ja dollareitaan pyörittelee edelleen siinä missä monessa Euroopan maassa kaikki sujuu kätevästi ja nopeasti korteilla, mobiilimaksuilla yms.
Milla vuosisadalla asuit USAssa?
Mina jouduin lopettamaan suomalaisen naistenlehden tilaamisen kun suuressa lehtitalossa ei ollut "valmiuksia luottokortilla maksamiseen". Pankissa piti kayda kerran vuodessa siirtamassa rahaa Suomeen ja pankkivirkailijat olivat helisemassa kun kaikki oli niin vaikeata. Etta toimii se nainkin pain hankalasti.
Joo Suomen Sesam aukenee pankkitunnuksilla on tosi hankala meille ulkosuomalaisille kyllä.
Sorry ohis
Ja sitten kun ei aukea niin ei aukea. "Kayta pankkitunnusta", kayttaisin mutta sen antoi Merita ja nyt pankin nimi on Nordea ja tunnuksessa on liian vahan numeroita. Soita pankkiin, juu mutta se on auki silloin kun meilla nukutaan. Kayttaisin sahkopostia mutta sita ei pankilla ole.
HALUAN RAHANI POIS PANKISTANNE, taytyy tulla henkilokohtaisesti hakemaan (USAsta). Haluan puhua jonkun kanssa, pankissa ei ole ketaan elavaa ihmista.
Ratkaisu: Pitakaa rahani ja ostakaa vaikka Fazerin suklaata itsellenne.
Nain hienosti toimii suomalainen pankki. Never, ever again.
WTF - mielenterveyspalvelut siellä ei ainakaan toimi. Take a chill pill 382
Kuinka hanakasti sina itse jattaisit rahasi pankkiin? Koita saada palvelua suomalaiselta pankilta, ei tipu eika tassa mitkaan pillerit auta.
Merita vaihtui Nordeaksi 90 luvulla. Ei ole nämä sun ongelmat ihan tuoreita?
Ne rahat on lojuneet pankissa odottamassa lomamatkaa. Olin jo unohtanut kun Nordea alkoi vaatia henkilollisyyden todistamista viime vuonna ja siita tama karuselli alkoi. Saako suomalainen pankki vaan ottaa omakseen jonkun rahat? Aikaisemmin sukulainen on hoitanut asioitani valtakirjalla mutta nyt ei kay sekaan.
Minun piti yhtenä vuonna käydä kaksi kertaa tunnistautumassa, kun pieni rahan siirtely johtuu tietenkin rahanpesusta ja ulkomaille muuttaminen on tehnyt minusta rikollisen. Piti vielä todistaa mistä rahat ovat tulleet meidän ulkomaan tilille.
USAssa on sellainen laki etta $10,000 ja suuremmat pankkitalletukset pitaa ilmoittaa viranomaisille. Mieheni sai kerran ulkomailta $15,000 ja kysyi pankissa etta pitaisiko jakaa kahteen osaan ettei verottaja kiinnostu. Nauroivat vaan ja sanoivat etta kylla me tiedetaan etta ei tassa mitaan huumeita ole myyty, ei ilmoiteta kenellekaan.
Noin toimii asiakaspalvelu.
Ei ole tarvinnut oman maan talletuksia ilmoittaa, mutta ulkomailla olevat varat on pitänyt ilmoittaa. Demokraatit haluaisivat kuitenkin sellaisen lain voimaan, jossa jatkossa omankin maan pankkitalletukset pitäisi ilmoittaa. Saa nähdä meneekö tällainen lakiehdotus läpi.
Kirjoitin epaselvasti, vankilassa tassa oltaisiin jos talletukset pitaisi ilmoittaa. Tassa oli kysymys rahasummasta joka ilmestyi pankkitilille "ilmasta", ei siis palkka tai muu maksu. Tuon lain takiahan esim. huumediilerit ostavat autoja kateisella kun ei voi laittaa rahoja pankkiin.
Ymmärrän.
Thank You! Manners are so rare here.
Muovipussit. Myyjä tai avustaja pakkaa ostokset kaupassa pieniin hedelmäpusseihin, joita kertyy yhdeltä kauppareissulta ihan tajuton määrä. Muoviroskaa tulee muutenkin aivan älyttömästi, sillä kaikki liivinsuojuksista ja juustoviipaleista lähtien yksittäispakataan. Not cool.
Kypärät eivät tunnu olevan kovin yleisiä ainakaan täällä etelässä. Tuntuu todella hurjalta ajaa viisikaistaisella moottoritiellä, kun ohi kaahaa motoristi tukka hulmuten! Myös esimerkiksi luistelukehässä lapsetkin luistelivat ilman kypärää, mikä jonkun verran hämmästytti meitä.
Päivämäärät kirjoitetaan meidän mukaan väärin päin. Esimerkiksi ensimmäisellä lääkärikäynnillä ilmoitin tyttärelleni väärän syntymäkuukauden tästä johtuen, sillä en ollut koskaan kuullutkaan tästä! Nyt yritän opetella kirjoittamaan päivämäärät uudella tavalla. Eli tänään on 1/5/2022.
Liikennevaloissa saa pysähtymisen jälkeen kääntyä oikealle, vaikka punainen valo palaisikin. Tähän kesti tottua, nyt taas toivon, että muistaisin Suomessa punaisen tarkoittavan aina punaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minakaan ole kuullut etta joku tarjoaisi paivallisella vain keittoa, ei paaruokaa. En ole myoskaan kuullut kenenkaan amerikkalaisen tilaavan maksalaatikkoa lounaaksi.
Maailma on ihmeellinen, eiko vaan?
Olet nyt ymmärtänyt asian väärin. Tässä keskustellaan amerikkalaisten tavoista, ei suomalaisten.
Onko siis laitonta yrittaa selittaa suomalaisille miksi joku asia tehdaan muualla eri tavalla kuin Suomessa? Meneeko maailmankuvanne ihan sekaisin kun ette voikaan kukkoilla ja osoittaa sormella. Sehan tassa oli tarkoituksena, vai?
Amerikkalaiset eivät käytä veistä aterioidessaan. Ravintolassa tunnistaa heti eurooppalaiset siitä, että he syövät veitsellä ja haarukalla. Juuri viikonloppuna olimme syömässä uusien tuttaviemme luona (!! jee, olemme alkaneet tutustua ihmisiin, tästä lisää myöhemmin) ja pöytään katettiin pelkät haarukat. Itsestäni tuntuu vielä ihan kömpelöltä syödä ilman veistä ja kotona syömme kyllä aina veitsellä ja haarukalla.
Mukitelineitä on kaikissa mahdollisissa väleissä, esimerkiksi meidän tavallisesta henkilöautosta niitä taitaa löytyä 8. Jenkit kulkevat usein jokin iso juoma kädessä, limsat ja jääteet ovat aina xxl-kokoisia.
Verkkopankkeja käytetään tosi vähän. Esimerkiksi palkat tulevat useimmille shekkeinä ja mm. päiväkotimaksutkin maksetaan kortilla. Tämä oli kyllä suuri yllätys, me suomalaiset kun hämmästelemme asioita, joita enää EI voi tehdä sähköisesti.
Ihmisiä puhutellaan etunimillä mm. tervehdittäessä. "Hi Elina, how are you?". Tässä on opeteltavaa (minulla on huono nimimuisti, että nyt suorastaan stressaan nimien muistamista).
Sen lisäksi, että kaupassa tai missä vaan saattaa päätyä juttusille kenen tahansa kanssa, on minusta vieläkin tosi hauskaa, jos joku huikkaa johonkin toteamaani ”amen sister, tell me about it!”. Suomessa vastaava lausahdus ruokakaupassa tuntemattomalle saattaisi saada aikaan vain todella vaivautuneen tunnelman, mutta täällä vastaavat puheenparret ovat normaaleista normaaleinta.
No ei todellakaan, jos lounasruokana on sipsit. Tätä juuri tarkoitin, joten osuit asian ytimeen.