Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luullaan, että Eurooppa on maa eikä maanosa. Kun mennään lomalle vaikka Ranskaan sanotaan, että mennään Eurooppaan.
Samoinhan suomalaiset menevat Amerikkaan, kasittamatta etta se on maanosa.
Oikeastaan Amerikka on kyllä manner, ei maanosa.
Suomessa on ihan normaalia puhekieltä kutsua Yhdysvaltoja Amerikaksi. Mantereesta puhuttaessa sanotaan Amerikan manner erotukseksi. Koettakaa kestää.
Tai Jenkkiläksi. Koettakaa kestää vielä enemmän.
On vaan huvittavan tietamatonta kutsua teksasilaisia jenkeiksi. Ei toimi edes mielikuvana. Sama kun kutsuisi kaikkia suomalaisia lappalaisiksi.
Mitäs ne teksasilaiset ovat jos ei jenkkejä?
Ja muuten, lappalaiset ovat suomalaisia. Mikseivät teksasilaiset siis ole jenkkejä?
Jenkit (Yankees) ovat pohjoisvaltiolaisia. Etelässä asuvat ovat ihan etelävaltiolaisia (Southerners) tai sitten ihan osavaltion mukaan teksasilaisia (Texans).
"Yea I still can't stand the Yankees" sanoi minulle teksasilainen turisti kerran Suomessa kun juteltiin. :)
Ikävää, että Yhdysvallat ovat noin kahtiajakautunut maa :(
Jos onkin, niin ei sitä kohtaamisissa toisten ihmisten kanssa koe ollenkaan, eikä se näy arkielämässä mitenkään.
”"Yea I still can't stand the Yankees" sanoi minulle teksasilainen turisti kerran Suomessa kun juteltiin. :)”
Jos tämä on asenne niin uskonko ettei arkielämässä erimielisyydet näy? Ei, en usko hetkeäkään. Tämänkin teksasilaisen turistin asenne kertoo, miten huonossa jamassa etelän ja pohjoisen välit on.
Olen tuon alkuperäisen turistikommentin kirjoittaja. Tuo tapahtui 2009, eli ennen nykyistä Trump-hölmöilyn aikakautta. Se oli lisäksi heitetty pilke silmäkulmassa, vähän niin kuin Suomessa tykätään huomauttaa helsinkiläisten ylimielisyydestä ja vastaavasti helsinkiläiset katsovat muuta maata nenänvartta pitkin.
Onhan se USA jakautunut maa, mutta tuo oli vielä kuitenkin erilaista aikaa. Silloin ei vielä Qanonit ja muut vaikuttaneet, Bush Juniorin ja Obaman kausi ei omista vastakkainasetteluistaan huolimatta ollut niin kärkästä kuin nykyään.
Ja mukava kaveri oli tämä teksaani.
Jos poliittisen kiihkon ja ylimielisyyden jättää vähän vähemmälle, niin ymmärtää että vastakkainasettelu syveni jo Bill Clintonin presidenttikaudella.
?
Kumpikos meistä nyt kiihkoilee? Ja mikä ihmeen ylimielisyys?
Olette te kyllä tällä palstalla melkoisia. Hyvää loppuiltaa kaikille teille USA-tietäjille, toivottavasti paremman tekemisen parissa. :)
Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti näitä turhanpäisiä heittoja, vaan antaa faktojen puhua puolestaan. Clintonin presidenttiaika oli hienoa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa teidät suomalaiset istumaan alasti vieraan ihmisen kanssa saunassa?
Meillä ei ole juutalaisia esinahansilpojia riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alastomuus on luonnollista, kehohäpeä on p*rseestä. Anteeksi suorasanaisuus.
Kunpa olisikin, mutta kun ei vaan ole. Kehohäpeästä tässä ei ole kyse, vaan jostakin ihan muusta. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet päälläkö sinne saunaan pitäisi mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisikin, mutta kun ei vaan ole. Kehohäpeästä tässä ei ole kyse, vaan jostakin ihan muusta. Mieti sitä.
Juutalaisista esinahansilpojista.
Ihmettelen, että amerikkalainen miniäni on aina ystävällinen ja kohtelias, kun vietämme yhteistä aikaa, hän on aina läsnä, siitä tulee tunne, että hän oikeasti välittää minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutalaisista esinahansilpojista.
Lopeta tuo tyhjänaikainen länkytys esinahoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei siina kaikki mutta ensin rakennetaan pieni talo jota sitten lammitetaan kiehuvaksi ja siella istutaan alasti ja hakataan itseaan koivunoksilla. Weird.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin suomalainen, etten edes keksi muuta syytä. Ehkä amerikkalaisten kristillinen kasvatus, jossa kaikki on syntiä, häpeää ja tuomittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siina kaikki mutta ensin rakennetaan pieni talo jota sitten lammitetaan kiehuvaksi ja siella istutaan alasti ja hakataan itseaan koivunoksilla. Weird.
Ei kaikkien tarvitse ymmärtää saunomisen hienoutta. Itselleni se on seksin jälkeen eräs nautinnollisimmista asioista. Eikä vastankaan tarvitse olla koivua. Itse suosin leppävastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin suomalainen, etten edes keksi muuta syytä. Ehkä amerikkalaisten kristillinen kasvatus, jossa kaikki on syntiä, häpeää ja tuomittavaa.
Ihan perisuomalainen olen, ja perisuomalaisen kasvatuksen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tarvitse ymmärtää saunomisen hienoutta. Itselleni se on seksin jälkeen eräs nautinnollisimmista asioista. Eikä vastankaan tarvitse olla koivua. Itse suosin leppävastaa.
Suomalaiset saisivat myos oppia tuputtamatta sita saunomista sellaisille jotka eivat sita halua. Minusta se on kamala karsimys mutta sita ei edes yritetakaan ymmartaa vaan pakotetaan ja pakotetaan. Kysyin jo kerran etta itkeaoko tassa pitaisi etta saisi olla rauhassa.
Tekopyhyys ja yleinen typeryys, joka ilmenee esim. presidentin vaaleissa usein.
Saunomista vastaava hikimajassa istuminen on myös natiiviamerikkalainen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja tykkään saunomisesta, mutta vain itsekseni ja puolison kanssa. En häpeä itseäni tai alastonta vartaloani, ja on mulla synnintunto, mutta se ei liity alastomuuteen.
Preston kirjoitti:
Tekopyhyys ja yleinen typeryys, joka ilmenee esim. presidentin vaaleissa usein.
No jaa, tuo on mihin vertaa. Suomessa oli Die Rote Tarja, äkäinen punainen muumimamma maata 'edustamassa' peräti kaksi kautta. Tekopyhyyttä riittää kyllä valitettavasti Suomessa vaikka muille jakaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten palaan takaisin alkuperäiseen vastaukseen. Kehohäpeä estää käymästä alasti saunassa muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten palaan takaisin alkuperäiseen vastaukseen. Kehohäpeä estää käymästä alasti saunassa muiden kanssa.
Tästä ei ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja tykkään saunomisesta, mutta vain itsekseni ja puolison kanssa. En häpeä itseäni tai alastonta vartaloani, ja on mulla synnintunto, mutta se ei liity alastomuuteen.
Mutta kaverin kanssa et menisi? Ehkä jotenkin sitten seksualisoit alastomuuden.
Ay-liike aloitti ja sitten kun ensimmäiset todelliset vastoinkäymiset öljy-kriisi ja ulkomaalaiset pikkuautot iskivät AY-liike ei taipunut vaatimuksissaan, tehtaat joutuivat säästämään käytännössä kaikessa ja leikkaamaan myös suunnittelubudjetteja, mikä käytännössä vaikutti mm. autojen laatuun ja kierre alkoi.