Mitä amerikkalaista tapaa sinä olet ihmetellyt?
Minulla ei ole kokemusta muusta kuin telkkarista, mutta oletan että nämä asiat ovat hyvin tavallisia Amerikassa.
-kokolattiamatot
-kengät jalassa sisällä
-kertakäyttöastiat
Kommentit (9006)
Vierailija kirjoitti:
Moe Lester kirjoitti:
Aivan naurettava terveydenhuolto.
Insuliinipiikki voi olla monta sataa dollaria, synnytys maksaa yhteensä noin 50 tuhatta dollaria, ja ihmiset usein ottavat Uberin tai Taksin, koska ambulanssi maksaa monta tuhatta. Vakuutus tosin kattaa osan siitä, mutta jos ei sitä ole, niin olet kirjaimellisesti kusessa.
Toinen on aivan naurettava opintojärjestelmä.
Lapsille ei opeteta mitään amerikan ulkopuolelta, ja kouluissa joka päivä pitää vannoa uskollisuuttaan amerikan lipulle. Siis kuulostaa kyllä ihan joltain P.Korean touhulta.
Kouluruoka on kirjaimellisesti ihan täyttä paskaa, eikä ole edes ilmaista.Osittain totta, osittain ei. Kouluissa opetetaan maailman historiaa esim Afrikasta Suomea kattavammin, koska ei olla niin Eurooppa-keskeisiä kuin meillä. Kouluruuan suhteen moni kunta on tehnyt isoja projekteja, ja terveellistä ruokaa on saatavilla. Pienituloisille se on ilmaista, ja mikä parasta, pienituloisille järjestetään ruokatarjoilua myös koulujen loma-aikoina. Ilmaiseksi.
Äläpä satuile, jos jossain yhdessä koulussa tapahtuu näin, se ei kerro mitään amerikkalaisista kouluista, joissa ei todellakaan ole tarjolla mitään kouluruokailua. Saati vielä loma-aikoina.
Ja tavallisissa amerikkalaisissa kouluissa ei kyllä opeteta kattavasti mitään afrikan historiaa, hyvä jos amerikan historiaa edes.
Tämä on ihan yleistä tietoa miten huono ja epätasa-arvoinen koulujärjestelmä siellä on. Jos sinä suomalaisena elät rikkaan elämää siellä, ei se ole valtaosan todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät jalassa sisällä kotona.
Sanotaan miehistä her, ja naisista joskus myös his.Tuosta tulikin mieleeni: Suomessa ei saa enää sanoa tyttöä tytöksi ja poikaa pojaksi. Millä pronominilla he ja she on korvattu? Entä han ja hon? Tai er ja sie jne?
Toki saa sanoa, sekä Suomessa että Usassa. Pitää vain kunnioittaa ihmisen itsensä toiveita asiasta. Ja jotkut ihmiset haluavat käyttää pronomineja they/them. Ja niiden käyttö tosiaan rajautuu vain ihmisiin, jotka tätä toivovat.
Käytännössä suomalainen ei törmää tähän koskaan elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Motelleissa asuminen pitkiä aikoja.
Monet asunnottomat saattavat asua jossain "rähjäisessä" motellissa viikkoja, jopa kuukausia, kunnes ei ole enää varaa.Olen joskus asunut kaksi kuukautta tuollaisessa extended stay hotellissa. Ei se mikään luksushotelli ollut, mutta ihan mukava ja siisti, ja aika edullinenkin. Huoneistossa oli perusvarusteltu keittiö, ja pystyi itse laittamaan ruokaa. Lisäksi huoneistossa oli olohuone, makuuhuone ja kylpyhuone. Hotellissa oli myös pyykinpesumahdollisuus, kuntosali ja uima-allas.
Minä puhuin motellista, en mistään luksushotellista.
Eräs kotia vaille jäänyt perhe asui kodittomaksi jäätyään viikkoja motellihuoneessa, sen jälkeen siirtyivät asumaan autoonsa ja siitä varmaan sitten kadulle.
Se on sitä todellisuutta mitä ei tämän ketjun jenkkifaniänkyrä ole kokenut eikä koekaan. Jos joutuisi kodittomaksi, voisi aina tulla häntä koipien välissä Suomeen takasin. Tavallinen kotinsa menettänyt amerikkalainen ei voi paeta minnekään.
Se kun kaupan kasseista puuttuu kantokahvat, ja lapioista puuttuu ponsi eli kahva.
Se etteivät viitsi opetella ajamaan polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Se kun kaupan kasseista puuttuu kantokahvat, ja lapioista puuttuu ponsi eli kahva.
Miten niin puuttuu? Wal Martin kassan yhteydessä on muovipussikaruselli, jossa oleviin hentoisiin, mutta kahvallisiin muovipusseihin kassaihminen laittaa ostokset. On kai jossakin myös niitä isoja kahvattomia paperipusseja, mutta itse en ole niihin törmännyt.
Rautakaupasta löytyy myös ponsikahvalapioita. Suoravartisella on parempi iskeä maahan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin puuttuu? Wal Martin kassan yhteydessä on muovipussikaruselli, jossa oleviin hentoisiin, mutta kahvallisiin muovipusseihin kassaihminen laittaa ostokset. On kai jossakin myös niitä isoja kahvattomia paperipusseja, mutta itse en ole niihin törmännyt.
Rautakaupasta löytyy myös ponsikahvalapioita. Suoravartisella on parempi iskeä maahan
Samaa mietin. Lukemattomissa kauppaketjuissa ja kaupoissa olen 35 osavaltiossa käynyt, ja olen nähnyt kestokasseja, ohuita muovikasseja ja kahvallisia paperikasseja, mutta missään en niitä vanhoista elokuvista tai sarjoista tuttuja kahvattomia kasseja. Tietääkö joku, onko niitä jossain nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin kyllä rautakaupan kaikki parhaat lapiot ja leikkurit on ihan Fiskarsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin kyllä rautakaupan kaikki parhaat lapiot ja leikkurit on ihan Fiskarsia.
Ehkä ne parhaita suomalaisen mielestä onkin. Joku rämejenkki ostaa kuitenkin suoravartisen 1600-luvun tekniikkaa edustavan ojalapion.
Vaikeus elää ekologisesti.
Esim. pyöräillä suurkaupungeissa. Joskus 100 metrin kävelymatka asuinalueelta kauppaan on mahdotonta ilman että poliisi pysäyttää ja kysyy, mikä hätänä.
Kuvitellaan, että koti pitää puhdistaa kloorilla ennen kuin tulee puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, että kun ohjelmissa (reality) nainen alkaa (muka, kyyneltäkään ei näy) itkeä, niin se pyyhkii sen mukakyyneleen silmänurkastaan ja katsoo sitä sormeaan, että mitähän siihen mahtoi tarttua.
Amerikkalaisilla on hirveä määrä maneereja, jotka minua eurooppalaisena ärsyttävät.
Tämä muuten vaikuttaa paljonkin siihen millaisena pitää eri maiden näyttelijöitä. Koska he melkein poikkeuksetta ovat kulttuurisien maneeriensa orjia. On vaikea pitää amerikkalaisnäyttelijöitä hyvinä näyttelijöinä koska heidän maneerinsa ovat suomalaisesta outoja.
Tämä on totta. Mä pidin näyttelemistä huonona silloin kun ihminen surun keskellä muistellessaan jotain myönteistä asiaa, esim. suomurhaajan tappaman siskon kanssa tehtyjä eväsretkiä, hän hymyilee kertoessaan.
.. kunnes sitten törmäsin vastaavaan ilmiöön dokkareissa ja totesin, että näinhän ne tekevät ihan oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jokamiehen oikeuksia. Kaikkialla private property kylttejä.
En nae mitaan syyta miksi sinulla pitaisi olla oikeus tulla omistamalleni maalle. Osta oma.
Mulla on metsää, mutta en asu samassa kunnassa missä metsä sijaitsee. Aivan älytön ajatus, että kukaan ei saisi marjastaa ja sienestää metsässäni vain koska minä olen Omistaja.
Apulaisseriffin nimeäminen heppoisin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- "Are you excited" -hokeminen.
Ja tuohonhan on tietenkin taas vain yksi oikea vastaus.
- juhlien järjestäminen krääsäpohjalta. Ilman kaupan rompeosastolta haettua rekvisiittaa ei voi kai järjestääkään mitään
- lyhyt joulunaika siihen nähden, paljonko siihen satsataan markkinamielessä
Joulunaika on ihanaa, vaikka itse ei rahallisesti siihen paljon panostaisikaan. Pääasia on, että ympäröivä "maailma" sen tekee.
Joulun juhlinta kestää ihanuudesta huolimatta yhden päivän.
Pitää kysyä maanomistajalta lupa kävelyyn metsässä.
Lyijylle pohjavedessä ei tehdä mitään. Ihmiset saa sairastua ja kuolla.
Oikeustieteellisessä ei voida käydä enää läpi seksuaalirikoksia, koska opiskelijoita ”ahdistaa” nämä aiheet. Eivät kykene siis edustamaan työssään myöhemmin näitä uhreja.
Opiskelijat ovat asiakkaita, jotka päättävät opintojen sisällöstä, koska maksavat ne lukukausimaksut.
Vierailija kirjoitti:
Kysytään kuulumisia, vaikka ei haluta tietää niitä.
Mitä pahaa siinä on jos kysyy kuulumisia?
Mun mielestä on hyvä olla sosiaalinen
Ihmetyttää, että onko jenkot oikeasti niin perhekeskeisiä? Monen miehenkin haaveena tuntuu olevan vaimo ja lapsia, oma perhe. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että tavoite on mennä naimisiin ja saada lapsia, oli köyhä, rikas, kouluttamaton tai koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen maksaminen jollain stipendipelleilyllä. Eli käytännössä urheilulla. Ihmeellistä. Urheilullisimmat nuoret ovat niitä tyhmimpiä. Siksi urheilevat kun eivät muuta osaa.
Olet stereotyyppinen ihminen kun sanot urheilullisia nuoria tyhmiksi.
Toki saa sanoa, sekä Suomessa että Usassa. Pitää vain kunnioittaa ihmisen itsensä toiveita asiasta. Ja jotkut ihmiset haluavat käyttää pronomineja they/them. Ja niiden käyttö tosiaan rajautuu vain ihmisiin, jotka tätä toivovat.