Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta
En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....
Kommentit (985)
En kestäny enää jännitystä ja maksoin 500.
Miten muut? Teinköhän tyhmästi...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En edes missään vaiheessa harkinnut tuota vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin itse ollut tuon hakkeroinnin kohteena ja kiristäjä ottaisi yhteyttä, aloittaisin vuolassanaisen saarnan hänen toimintansa moraalisuudesta. Kyselisin, onko hän miettinyt millaista kärsimystä toiminta voi aiheuttaa viattomille ihmisille ja kuvailisin pitkäpiimäisesti ja sydäntäriipaisevasti mahdollisimman monta esimerkkikeissiä. Väliin sanoisin jotain sellaista, joka antaisi ymmärtää että olen vakavissani harkitsemassa rahojen siirtämistä kiristäjän tilille, jotta hän jatkaisi keskustelua kanssani mahdollisimman kauan.
Jos kaikki muutkin tekisivät näin (tai moni), kiristäjällä loppuisi tunnit vuorokaudesta kaikille vastaillessa ja heiltä rahaa anellessa.
Muistakaa te kohteeksi joutuneet, että tiedot ovat jo netissä ja niistä voi olla vaikka kuinka paljon kopioita. Kiristäjä ei voi millään osoittaa poistaneensa ainoan olemassaolevan kopion koneeltaan korvaukseksi maksusta. Joten hänellä ei ole mitään sellaista, millä voi teitä kiristää. Maito on jo kaatunut ja mitkään maksamiset eivät tilannetta muuta miksikään. Oikein paljon voimia teille!
LOL ::::::::::D
nuo saarnaajanaiset kuvittelevat, että saarnallaan onjotain vaikutusta lopputulokseen. ei ole. ollessani töissä aspassa, koskaan ei vuolassanaiset saarnaajanaiset/miehet saaneet mitään muuta korvausta kuin ns. pakollisen lain säätämän korvauksen. fiksusti käyttäytyvät saivat enemmän. tietysti omassa työssäni ei ollut kyse laittomuuksien tekemisestä, mutta voisin vannoa, että rikolliset eivät välitä senkään vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella seuraavan keskustelun työpaikalla:
A: Kiia, otan osaa vanhempasi poismenon johdosta.
B: Älä suotta. Hyvä vain että se lapsiaan hakannut paskakasa on nyt vihdoin poissa.
A: Täh?
B: Älä teeskentele ettet it-ammattilaisena muka ole käynyt tor-verkossa lukemassa tietomurron uhrien tietoja. Minä olin yksi heistä enkä enää jaksa peitellä asioitani.
A: Ok, nyt pitääkin tästä lähteä töiden pariin...
Mikäli yhteiskuntamme olisi vapaa tabuista, niin tällainen paljastus herättäisi kuulijassa paheksunnan (miten se kehtaa puhua kuolleesta tuolla tavalla!) sijaan sympatiaa kovia kokenutta ihmistä kohtaan. Mutta tuskin yksi tietomurto riittää tabuja murtamaan.
"Nörttipsykologi koodasi ohjelman, jolla voi tarkistaa, onko omat Vastaamon tiedot julkaistu – siinä voi olla ongelma, mutta tietoturva-asiantuntija puoltaa palvelua"
Onkohan KRP pyytänyt vielä virka-apua Europolilta?
Ihmiset haluavat terapiassa käyneistä ihmisistä nähtäväkseen yleensä ainoastaan sen vaikeudet voitoksi kääntäneen version. Tosiasiassa traumaattiset tapahtumat herättävät kokijassa myös paljon vihaa ja raivoa, mutta sille ei terapian ulkopuolella varsinaisesti ole tilaa. Ihmiset eivät yksinkertaisesti kestä nähdä toisten tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mietin sellaista, että entäs jos vastaamolla on ollut potilas, jonka sähköpostiosoite on muuttunut, tai hän on unohtanut salasanan eikä ole voinut palauttaa tiliä käyttöönsä. Miten vastaamo aikoo hänelle sitten ilmoittaa tietomurrosta, kun ainakin median luoman mielikuvan perusteella ilmoitus on tehty sähköpostilla? Ja kun vastaamo on itse epäiltynä tässä huonon tietoturvan vuoksi, niin eikö olisi viisainta, että poliisi ilmoittaisi kaikille listalla oleville ihmisille tekstiviestinä asiasta. Poliisi kyllä voi saada puhelinnumerot tietoonsa.Poliisi olisi myös ehkä neutraalimpi ilmoittaja kuin taho, joka potentiaalisestimahdollisti tämän tietomurron. Onko vastaamolle ylipäätän ollut välttämätöntä antaa sähköpostiosoite?
Entäjos ihminen on käynyt vastaamolla vuonna 2018, epäilee tietonsa tulleen vuodetuksi, mutta ei sitten voi tarkistaa sitä mistään, kun ei enää muista mitä sähköpostiosoitetta käytti tuona vuonna, miten hän sitten saa tietää esim. sen onko aiheellista ryhtyä toimenpiteisiin? Eli ei voisi käyttää tuotatarkistatietosi palvelula. Tässäkin suhteessa olisi vähintäänkin kohtuullista, että poliisi ilmoittaisi kaikille uhreille.
soita itse poliisille että katsoovat sieltä onko sun tiedot siellä.
minun tietojani ei ole siellä, koska en ole ollut vastaamon potilas, enkä muunkaan mielenterveystoimipisteen asiakas.
mistä tiedät ettei joku sukulaisesi ole, tai exäsi, joku jota kiusasit koulussa lapsena....jne? Et mistään. Silti sinusta voi olla kirjoitettu.
terapeutit eivät kirjoita epikriiseihin ns. toisen osapuolen tietoja.
ja muutenkin: ei ole mitään väliä sillä vaikka siellä olisi minun tietojani, niitä voi olla vaikka tuttava A: n ja tuttava B:n keskinäisessä sähköpostiviestittelyssä, jota eivät ole salanneet millään lailla. En voi tietää sitäkään. Tuo asia ei minua huoleta.
minua huolettaa ne ihmiset, joilla on esim. sähköpostiosoite vaihtunut ja joille ilmeisesti vastaamo on lähetellyt tietoja tietojensa varastamisesta sähköpostitse. mutta jos et tätä tajua, anna olla. Edelleen olen sitä mieltä, että kun poliisilla on listat kaikista tietomurron kohteista, poliisi voisi myös ilmoittaa ihan kaikille uhreille asiasta henk.kohtaisesti.
Vastaamon sivuilla taisi olla myös, että lähettävät postia, jos sähköposti ei mene perille. Mutta eivät ehkä saa kaikista niistä tietoa? Toki näiltä otsikoilta on ollut nyt vaikea välttyä eli jotain oma-aloitteisuuttakin voi käyttää asian suhteen, jos ei ole saanut meiliä.
Vastaamolla on lakisääteinen velvollisuus hoitaa itse aktiivisesti tiedotus.
Eipä ole vastaamo näyttänyt hoitaneen muitakaan lakisääteisiä velvoitteitaan, joten sikäli idea siitä, että poliisin tulisi hoitaa on pelkästään järjenkäyttöä. Lisäksi poliisi on ns. puolueeton taho: tuskin monikaan uhri haluaa olla vastaamon kanssa missään tekemisissä nyt tai tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku olla noin epäkypsä että luulee että nämä kaikki 40000 ovat mt-ongelmaisia?
He todennäköisesti ovat fiksuimmasta päästä tässä maassa. He yrittävät että apua on saatavilla ja sitä pitää hakea.Osa mt-ongelmaisista eivät hakeudu mihinkään terapiaan tms. Heillä on oikeasti todella huonosti asiat.
Usein omat läheiset joutuvat kestämään kaiken oireilun. Moniko esim perhesurmaajista yritti itse hakeutua hoitoon ennen tekoaan? Todella harva, jos kukaan heistä.Terv. psykiatrinen sairaanhoitaja
jos hakee apua mt-puolelta, ihmisellä on mt-ongelma, poislukien työnohajusryhmät yms. Mt-ongelma ei merkitse psykiatrista sairautta, tajuatko sinä sen?
Noin yksinkerta se ei ole. Ihmisellä voi olla kriisi aihe elämässä, johtuen läheisen kuolemasta, avioerosta, työuupumisesta tai muusta akuutista tilanteesta johtuen. Kyseessä ei ole varsinaisesti mielenterveyteen liittyvä asia, vaan kriisi johon hän kaipaa keskusteluapua ja näkökulmia.
Mutta sinulla on tarve leimata, miten sun oma mielenterveys voi?
Leimaaminen on kyllä nyt sinun puolellasi. Jos on fyysinen vaiva, kyseessä on fyysinen ongelma, jos on mielellinen vaiva, kyseessä on mielellinen ongelma, mt-ongelma.
Tuo ei ole leimaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tulit ihan muiden tahojen huijaamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit vielä ottaa sinne aspaan yhteyttä ja perua. Suosittelen.
Ei kannata maksaa jo senkään takia, että tiedot ovat jo levinneet käytännössä yleiseen verkkoon. Ne on voitu kopioida sen jälkeen vaikka kuinka moneen paikkaan.
Tyhjästä ei kannata kenenkään maksaa.
Päävikaiset Vauveli palstan mammat täällä hakee vertaistukea.
Hei, olis tärkeä kysymys, onko henkilöitä, ketkä EI ole saaneet vielä saaneet henkilökohtaista kiristyssähköpostia? Joiden tiedot kuitenkin pitäis olla tiedossa. Mietin, että onko osalle tulossa vielä jotain...
Vierailija kirjoitti:
60 prosenttia vastasmon asiakkaista maksoi itse eikä saanut kelatukia
40 prosentin asiakkaista kulut maksoivat toiset veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Hei, olis tärkeä kysymys, onko henkilöitä, ketkä EI ole saaneet vielä saaneet henkilökohtaista kiristyssähköpostia? Joiden tiedot kuitenkin pitäis olla tiedossa. Mietin, että onko osalle tulossa vielä jotain...
Minä. Vaihtoehtoja on pari:
-Annoin aikanaan yliopiston opiskelijasähköpostin joka ei ole enää voimassa
Tai
-Vastaamo munasi ja talletti kaiken vaan mieheni nimellä, en ole saanut edes vastaamon tiedotetta.
En usko, että kiristäjä on jaksanut eritellä potilaita.
Minuakin kiristetään mutta en aio maksaa. En tee yhtään mitään muuta kuin pidän varalta tallessa tuon saamani viestin.
Tosiaankaan ei kannata maksaa mitään noille koijareille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 prosenttia vastasmon asiakkaista maksoi itse eikä saanut kelatukia
40 prosentin asiakkaista kulut maksoivat toiset veronmaksajat.
Hyvä sijoitus veronmaksajilta. Terapialla tuetaan työkyvyn ylläpitämistä, jolloin henkilö ei luultavasti vuosikausia ole veronmaksajien kukkarolla.
40.000 asiakkaan tietoja ja 250 terapeuttia varten on 9 hengen esikunta: Tj Ex omistaja Ville ja Hr johtaja Nina ja sitten talousjohtaja joka aloitti 2020 ja on selvästi uusien omistajien valinta. Lisäksi siis loput 6 hoitaa palkat ja tietoturvan ja sihteerihommat ja markkinoinnin.....palkanmaksun..,,
LOL ::::::::::D