Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta
En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mietin sellaista, että entäs jos vastaamolla on ollut potilas, jonka sähköpostiosoite on muuttunut, tai hän on unohtanut salasanan eikä ole voinut palauttaa tiliä käyttöönsä. Miten vastaamo aikoo hänelle sitten ilmoittaa tietomurrosta, kun ainakin median luoman mielikuvan perusteella ilmoitus on tehty sähköpostilla? Ja kun vastaamo on itse epäiltynä tässä huonon tietoturvan vuoksi, niin eikö olisi viisainta, että poliisi ilmoittaisi kaikille listalla oleville ihmisille tekstiviestinä asiasta. Poliisi kyllä voi saada puhelinnumerot tietoonsa.Poliisi olisi myös ehkä neutraalimpi ilmoittaja kuin taho, joka potentiaalisestimahdollisti tämän tietomurron. Onko vastaamolle ylipäätän ollut välttämätöntä antaa sähköpostiosoite?
Entäjos ihminen on käynyt vastaamolla vuonna 2018, epäilee tietonsa tulleen vuodetuksi, mutta ei sitten voi tarkistaa sitä mistään, kun ei enää muista mitä sähköpostiosoitetta käytti tuona vuonna, miten hän sitten saa tietää esim. sen onko aiheellista ryhtyä toimenpiteisiin? Eli ei voisi käyttää tuotatarkistatietosi palvelula. Tässäkin suhteessa olisi vähintäänkin kohtuullista, että poliisi ilmoittaisi kaikille uhreille.
soita itse poliisille että katsoovat sieltä onko sun tiedot siellä.
minun tietojani ei ole siellä, koska en ole ollut vastaamon potilas, enkä muunkaan mielenterveystoimipisteen asiakas.
mistä tiedät ettei joku sukulaisesi ole, tai exäsi, joku jota kiusasit koulussa lapsena....jne? Et mistään. Silti sinusta voi olla kirjoitettu.
terapeutit eivät kirjoita epikriiseihin ns. toisen osapuolen tietoja.
ja muutenkin: ei ole mitään väliä sillä vaikka siellä olisi minun tietojani, niitä voi olla vaikka tuttava A: n ja tuttava B:n keskinäisessä sähköpostiviestittelyssä, jota eivät ole salanneet millään lailla. En voi tietää sitäkään. Tuo asia ei minua huoleta.
minua huolettaa ne ihmiset, joilla on esim. sähköpostiosoite vaihtunut ja joille ilmeisesti vastaamo on lähetellyt tietoja tietojensa varastamisesta sähköpostitse. mutta jos et tätä tajua, anna olla. Edelleen olen sitä mieltä, että kun poliisilla on listat kaikista tietomurron kohteista, poliisi voisi myös ilmoittaa ihan kaikille uhreille asiasta henk.kohtaisesti.
Vastaamon sivuilla taisi olla myös, että lähettävät postia, jos sähköposti ei mene perille. Mutta eivät ehkä saa kaikista niistä tietoa? Toki näiltä otsikoilta on ollut nyt vaikea välttyä eli jotain oma-aloitteisuuttakin voi käyttää asian suhteen, jos ei ole saanut meiliä.
Vastaamolla on lakisääteinen velvollisuus hoitaa itse aktiivisesti tiedotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mietin sellaista, että entäs jos vastaamolla on ollut potilas, jonka sähköpostiosoite on muuttunut, tai hän on unohtanut salasanan eikä ole voinut palauttaa tiliä käyttöönsä. Miten vastaamo aikoo hänelle sitten ilmoittaa tietomurrosta, kun ainakin median luoman mielikuvan perusteella ilmoitus on tehty sähköpostilla? Ja kun vastaamo on itse epäiltynä tässä huonon tietoturvan vuoksi, niin eikö olisi viisainta, että poliisi ilmoittaisi kaikille listalla oleville ihmisille tekstiviestinä asiasta. Poliisi kyllä voi saada puhelinnumerot tietoonsa.Poliisi olisi myös ehkä neutraalimpi ilmoittaja kuin taho, joka potentiaalisestimahdollisti tämän tietomurron. Onko vastaamolle ylipäätän ollut välttämätöntä antaa sähköpostiosoite?
Entäjos ihminen on käynyt vastaamolla vuonna 2018, epäilee tietonsa tulleen vuodetuksi, mutta ei sitten voi tarkistaa sitä mistään, kun ei enää muista mitä sähköpostiosoitetta käytti tuona vuonna, miten hän sitten saa tietää esim. sen onko aiheellista ryhtyä toimenpiteisiin? Eli ei voisi käyttää tuotatarkistatietosi palvelula. Tässäkin suhteessa olisi vähintäänkin kohtuullista, että poliisi ilmoittaisi kaikille uhreille.
soita itse poliisille että katsoovat sieltä onko sun tiedot siellä.
minun tietojani ei ole siellä, koska en ole ollut vastaamon potilas, enkä muunkaan mielenterveystoimipisteen asiakas.
mistä tiedät ettei joku sukulaisesi ole, tai exäsi, joku jota kiusasit koulussa lapsena....jne? Et mistään. Silti sinusta voi olla kirjoitettu.
terapeutit eivät kirjoita epikriiseihin ns. toisen osapuolen tietoja.
ja muutenkin: ei ole mitään väliä sillä vaikka siellä olisi minun tietojani, niitä voi olla vaikka tuttava A: n ja tuttava B:n keskinäisessä sähköpostiviestittelyssä, jota eivät ole salanneet millään lailla. En voi tietää sitäkään. Tuo asia ei minua huoleta.
minua huolettaa ne ihmiset, joilla on esim. sähköpostiosoite vaihtunut ja joille ilmeisesti vastaamo on lähetellyt tietoja tietojensa varastamisesta sähköpostitse. mutta jos et tätä tajua, anna olla. Edelleen olen sitä mieltä, että kun poliisilla on listat kaikista tietomurron kohteista, poliisi voisi myös ilmoittaa ihan kaikille uhreille asiasta henk.kohtaisesti.
Vastaamon sivuilla taisi olla myös, että lähettävät postia, jos sähköposti ei mene perille. Mutta eivät ehkä saa kaikista niistä tietoa? Toki näiltä otsikoilta on ollut nyt vaikea välttyä eli jotain oma-aloitteisuuttakin voi käyttää asian suhteen, jos ei ole saanut meiliä.
Vastaamolla on lakisääteinen velvollisuus hoitaa itse aktiivisesti tiedotus.
Luottaako joku vielä postiin?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan käyttänyt Vastaamon palveluita, eli en ole uhri. Mutta jos olisin ollut, niin minulla olisi käynyt hyvä tuuri, koska henkilötunnukseni on juuri muuttumassa.
Miksi alapeukku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee alusta jossa voi julkaista omat tiedot (Ellun Kanat ja Vincet kai suunnittelee), kiinnostaako mahdollisuus? Itse olen kyllä kiinnostunut, sillä minulla on paljon minua ja lähipiiriä koskevaa arkaa tietoa.
Julkaista omat tiedot? Miksi?
Mä ainakin haluan julkaista mun tiedot. Suurimmasta osasta sairaukista, kipeistä kokemuksista ja traumoista olen kertonut jo julkisesti, joten ehdottomasti julkaisisin omat tietoni ja avautumiseni.
60 prosenttia maksoi itse hupiterapiansa kun halusi tehostaa ja parantaa elämäänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee alusta jossa voi julkaista omat tiedot (Ellun Kanat ja Vincet kai suunnittelee), kiinnostaako mahdollisuus? Itse olen kyllä kiinnostunut, sillä minulla on paljon minua ja lähipiiriä koskevaa arkaa tietoa.
Mä ainakin haluan julkaista mun tiedot. Suurimmasta osasta sairaukista, kipeistä kokemuksista ja traumoista olen kertonut jo julkisesti, joten ehdottomasti julkaisisin omat tietoni ja avautumiseni.
Olisithan voinut tehdä niistä blogin tai kirjan jo aiemminkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku olla noin epäkypsä että luulee että nämä kaikki 40000 ovat mt-ongelmaisia?
He todennäköisesti ovat fiksuimmasta päästä tässä maassa. He yrittävät että apua on saatavilla ja sitä pitää hakea.Osa mt-ongelmaisista eivät hakeudu mihinkään terapiaan tms. Heillä on oikeasti todella huonosti asiat.
Usein omat läheiset joutuvat kestämään kaiken oireilun. Moniko esim perhesurmaajista yritti itse hakeutua hoitoon ennen tekoaan? Todella harva, jos kukaan heistä.Terv. psykiatrinen sairaanhoitaja
jos hakee apua mt-puolelta, ihmisellä on mt-ongelma, poislukien työnohajusryhmät yms. Mt-ongelma ei merkitse psykiatrista sairautta, tajuatko sinä sen?
Noin yksinkerta se ei ole. Ihmisellä voi olla kriisi aihe elämässä, johtuen läheisen kuolemasta, avioerosta, työuupumisesta tai muusta akuutista tilanteesta johtuen. Kyseessä ei ole varsinaisesti mielenterveyteen liittyvä asia, vaan kriisi johon hän kaipaa keskusteluapua ja näkökulmia.
Mutta sinulla on tarve leimata, miten sun oma mielenterveys voi?
Minulle on lätkitty kaikenlaisia masennus- ja ahdistusdiagnooseja läheisen itsemurhan takia. Pitkään en niiden vuoksi saanut esimerkiksi henkivakuutusta hankittua. Olen toki tyytyväinen, että olen saanut apua ahdistukseeni, mutta diagnoosit olisin jättänyt mielelläni välistä, jos olisin ollut niin varoissani että olisin itse pystynyt maksamaan hoitoni. Hoidon voi joku jättää välistä, mutta kyseenalaistan sen että samasta kokemuksesta kovin moni olisi selvinnyt mielenterveyden järkkymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blogi on jo, samoin lehtihaastatteluita. Kun "häpeällisistä" asioilta viedään pohja pois, ne eivät ole enää häpeällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blogi on jo, samoin lehtihaastatteluita. Kun "häpeällisistä" asioilta viedään pohja pois, ne eivät ole enää häpeällisiä.
Aivan, mutta et voi päättää miten muut sinusta tai muista paljastuneisiin asioihin suhtautuvat. Tästä syystä itse haluan päättää sen mitä kerron ja millä tavalla. Vääränlainen suhtautuminen huonona aikana voi haavoittaa psyykkisesti todella pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta et voi päättää miten muut sinusta tai muista paljastuneisiin asioihin suhtautuvat. Tästä syystä itse haluan päättää sen mitä kerron ja millä tavalla. Vääränlainen suhtautuminen huonona aikana voi haavoittaa psyykkisesti todella pahasti.
Minulla ainakin on monen vuoden ajalta kokemuksia siitä miten ikävä suhtautuminen toisen ongelmiin voi heikentää vointia merkittävästi pitkän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan käyttänyt Vastaamon palveluita, eli en ole uhri. Mutta jos olisin ollut, niin minulla olisi käynyt hyvä tuuri, koska henkilötunnukseni on juuri muuttumassa.
Koska asia ei koske sinua sitten mitenkään niin pääsit kuitenkin pätemään ja olemaan mukamas ovela.
Ei mitään empatiaa.
Onko se sinun yleinen asenteesi noin myös naisia kohtaan, trans?
Nuo yksityishenkilöille osoitetut kiristykset ovat kansallispukuisten järjestäytynyttä toimintaa, vrt. poliisina esiintyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska asia ei koske sinua sitten mitenkään niin pääsit kuitenkin pätemään ja olemaan mukamas ovela.
Ei mitään empatiaa.
Onko se sinun yleinen asenteesi noin myös naisia kohtaan, trans?
Kunhan sanoin vaan, oli ehkä typerä kommentti tähän tilanteeseen. Ja kyllä, kaikki myötätuntoni on uhrien puolella ja kauhistuttaa ajatus siitä, miten paljon haittaa ja ahdistusta tästä aiheutuu uhreille.
Miten asenteeni naisia kohtaan liittyy tähän? Mutta kun sitä pohdit, niin arvostan ja kunnioitan naisia paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, voisin kyllä julkaista alastonkuvani vastineeksi sille, ettei hetua ja muita tietoja julkisteta. Sen sijaan niiden tietojen levittäminen itse olisi täysin älyvapaata.
Tässä on siitä tarkemmin: https://ellunkanat.fi/nakemys/artikkelit/ellun-kanat-hyokkaa-yhdessa-vi…
Toi on vapaaehtoista ja ei siellä hetuja jaeta, vaan ihmiset voivat kertoa omasta terapiastaan.
Jätän välistä. Ei niinkään siksi että minua huolettaisi mitä joku käyntieni sisällöstä tuumaa, vaan ylipäätään se, että jo pelkkä tieto siitä että olen terapiaa tarvinnut voi olla rekrytoijan näkökulmasta kielteinen asia.
Nyt kun minulla on tilaisuus nimettömänä kysyä tätä, niin käytän tilaisuuteni: kuinka moni muu jotakin hyvin traumaattista kokeneista kokee että varsinaista tapahtumaa vielä paljon kamalampaa on ollut ihmisten suhtautuminen sinuun sen jälkeen, jos asia jotenkin käy ilmi? Lukuisat pettymykset ovat väistämättä vaikuttaneet yleisellä tasolla paljon suhtautumiseen ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun minulla on tilaisuus nimettömänä kysyä tätä, niin käytän tilaisuuteni: kuinka moni muu jotakin hyvin traumaattista kokeneista kokee että varsinaista tapahtumaa vielä paljon kamalampaa on ollut ihmisten suhtautuminen sinuun sen jälkeen, jos asia jotenkin käy ilmi? Lukuisat pettymykset ovat väistämättä vaikuttaneet yleisellä tasolla paljon suhtautumiseen ihmisiin.
Traumat ovat todella yksityisiä. EIvät kaikki suhtaudu niihin ymmärryksellä.
Olen lisäksi tehnyt aikoinani nuorena tuomittavaksi katsottavia, joskaan en ketään satuttavia tekoja, jotka on todella helppo ymmärtää niin, että olen kaikkea muuta kuin se ihminen, joka olen terapian jälkeen. Traumaoireet näkyvät joskus käytöksenä, jota on itsekin vaikeaa ymmärtää jälkeenpäin.
Pelkään sitä, että joku kuspo-tuttu lukee niitä vanhoja asioita ja tekee tulkintoja ilman ammattiosaamista. Olen itse maksanut terapiani ja olen työssäkäyvä normaali-ihminen, josta nyt tehdään ties mitä tulkintoja jos tiedot osuvat silmiin.
Kivat ihmiset ovat vain tukevia eikä minulla ole mitään epäilystä esim. oman pomoni suhteen - hän tietää, millainen olen työntekijänä, tietää myös vaikeista asioista, kun joskus tuli puheeksi vuosia tunnettuamme erässä yhteydessä kahden kesken.
"Psykoterapiakeskus Vastaamolla on alan silmissä kehno maine: Harhaanjohtavaa mainontaa, painostusta ja ”härskiä toimintaa”"
hs.fi/talous/art-2000006700529.html
Voin kuvitella seuraavan keskustelun työpaikalla:
A: Kiia, otan osaa vanhempasi poismenon johdosta.
B: Älä suotta. Hyvä vain että se lapsiaan hakannut paskakasa on nyt vihdoin poissa.
A: Täh?
B: Älä teeskentele ettet it-ammattilaisena muka ole käynyt tor-verkossa lukemassa tietomurron uhrien tietoja. Minä olin yksi heistä enkä enää jaksa peitellä asioitani.
A: Ok, nyt pitääkin tästä lähteä töiden pariin...
60 prosenttia vastasmon asiakkaista maksoi itse eikä saanut kelatukia
kysy voiko maksaa luonnossa