Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiristäjältä tuli minulle henkilökohtainen yhteydenotto, 200 euroa maksamalla 24 tunnin kuluessa Vastaamon tietoja ei minun osalta paljasteta

Vierailija
24.10.2020 |

En tosin yhtään tiedä onko tuo rahojen pyytäjä edes tuo kiristäjä vai joku ihan ulkopuolinen huijari.... Todennäköisesti joku ulkopuolinen. Varmaan hetu ja sähköpostiosoite jo levinnyt pimeään verkkoon ja siksi osaa ottaa yhteyttä....

Kommentit (985)

Vierailija
961/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin käyttää ruokatuntini sähköpostin kirjoittamiseen. Kenelle ministereille tai mihin osoitteeseen kannattaa viestiä? Kävin eduskunnan sivuilla ja siellä oli vaan liuta nimiä. Terv. Se joka on raivona

Hyvä! Eduskuntaan meilit etunimi.sukunimi@eduskunta.fi ja valtiovarainministeriöön etunimi.sukunimi@vm.fi

Itse laitoin sisäministerille, oikeusministerille ja valtiovarainministeriön kansliapäällikölle. Viimeksimainittu oli juuri tänä aamuna mediassa esillä tämän uhrien hetujen muuttamisen vuoksi. Muillekin voi laittaa, vaikka pääministerille, ei sitä tarvitse arkailla. He ovat meillä töissä, ei toisinpäin.

Uhrien hetujen muuttaminen on laastarointia, sillä uudetkin hetut on varastettavissa ja ihan yhtä haavoittuvia kuin vanhatkin. Eikä 40 000 tuhannen uhrin hetujen vaihto suojele millään lailla muita suomalaisia hetujen väärinkäytöltä. Siksi pitää saada pikainen laki, että henkilötunnuksella ei voi tunnistautua MISSÄÄN, ja jos näin on silti tehty, niin vastuu ja esim. taloudelliset seuraukset eivät jää asiakkaan kannettaviksi.

Vierailija
962/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näitä nyt missään nimessä kannata maksaa, koska ihminen, joka on tarpeeksi epäempaattinen julkaistakseen toisten terveystietoja, tuskin välittää siitä maksatko vai et, vaan julkaisee tiedot siitä riippumattomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin käyttää ruokatuntini sähköpostin kirjoittamiseen. Kenelle ministereille tai mihin osoitteeseen kannattaa viestiä? Kävin eduskunnan sivuilla ja siellä oli vaan liuta nimiä. Terv. Se joka on raivona

Hyvä! Eduskuntaan meilit etunimi.sukunimi@eduskunta.fi ja valtiovarainministeriöön etunimi.sukunimi@vm.fi

Itse laitoin sisäministerille, oikeusministerille ja valtiovarainministeriön kansliapäällikölle. Viimeksimainittu oli juuri tänä aamuna mediassa esillä tämän uhrien hetujen muuttamisen vuoksi. Muillekin voi laittaa, vaikka pääministerille, ei sitä tarvitse arkailla. He ovat meillä töissä, ei toisinpäin.

Uhrien hetujen muuttaminen on laastarointia, sillä uudetkin hetut on varastettavissa ja ihan yhtä haavoittuvia kuin vanhatkin. Eikä 40 000 tuhannen uhrin hetujen vaihto suojele millään lailla muita suomalaisia hetujen väärinkäytöltä. Siksi pitää saada pikainen laki, että henkilötunnuksella ei voi tunnistautua MISSÄÄN, ja jos näin on silti tehty, niin vastuu ja esim. taloudelliset seuraukset eivät jää asiakkaan kannettaviksi.

Ja jos uhrien hetut vaihdetaan, he joutuvat ITSE huolehtimaan uuden hetun jokaiseen paikkaan, pankeille, virastoihin, lainapaperit uusiksi, sopimukset ynnä muut. Kauhea homma, ja täysin epäreilu.

Lisäksi he joutuvat hankkimaan kaikki henkilökortit ja asiakirjat uusiksi omalla kustannuksellaan. Tulee kalliiksi ja vaivan määrä on suunnaton.

Vastustetaan tätä vaatimalla hetun käyttämisen ehdotonta kieltoa ainoana tunnisteena. Näin jo nyt hirveän vaikeaan asemaan joutuneet uhrit eivät joudu tuohon paperisotaan ja kustannusten maksajiksi! Tässä ei nyt pidä mennä perse edellä puuhun,  vaan järkiperäistää koko systeemi.

Vierailija
964/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti yksikään ei maksanut ja jannu miettii nyt, että voiko vit utuk seen kuolla?

Olen melko varma, että jotkut ovat maksaneet. Joidenkin mieli on niin heikoilla kantimilla, etteivät pysty ajattelemaan selvästi.

Bitcoinilla maksaminen on melkoinen prosessi ja mulla ainakin menisi varmaan ensin päivä guuglaamiseen ennen kuin se onnistuu ja mikäli sitä varten pitää liittyä johonkin bit torrent verkkoon tai rekisteröityä mahdolliselle huijarisivustoille niin jää ainakin minulta tekemättä.

Vierailija
965/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan nuo kansanedustajat ovat tästä hetu-aiheesta puhuneet, joten meilien floodaus kyseisestä aiheesta on turhaa + tukkii edustajien postit.

Vierailija
966/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://dvv.fi/blogi/-/blogs/henkilotunnusten-vaarinkaytto-ei-lopu-niit…

Kirjoittaja on digi- ja väestötietoviraston ylijohtaja.

Vierailija
967/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

johan nuo kansanedustajat ovat tästä hetu-aiheesta puhuneet, joten meilien floodaus kyseisestä aiheesta on turhaa + tukkii edustajien postit.

Ehkä, mutta tietojen mukaan haluavat uhreille uudet tunnukset. Tämä tarkoittaa uhreille kovaa paperisotaa ja paljon kustannuksia henkilökorttien ja muiden uusimisessa omalla kustannuksellaan.

Asiassa pitää edetä toisella tavalla.

Vierailija
968/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tällä hetkellä päällimmäinen tunne raivo! Olen maksanut lähes 40€ luottokiellosta ja tulen maksamaan loppuelämäni joka toinen vuosi tuon summan! Miten tuollaisella voi edes rahastaa?! Entä jos joku tekee klarnan löperön tietoturvapolitiikan takia ( ostaa hetullani ) ostoja ?! Olenko minä vastuullinen maksamaan laskut ??! Yritin eilen soittaa klarnaan, 2 tunnin jono!!!

Minä olen kunnossa, terapiakäynneistä on aikaa! Silti meinaan hajota tämän alla kun pitää muistaa vaikka mitä ja silti tietoni voivat joutua väärinkäytetyksi! Onko muilla samoja fiiliksiä??!

moni on yrittänyt sanoa jo monta kertaa että vähemmällä olisitte päässyt kun olisitte maksaneet sille kiristäjälle. Mutta ei. Ette uskoneet. Nyt maksatte kiristäjä-Klarnalle, Kiristäjä-Luottokiellolle, ...jne Ja kuka tietää vielä kenelle jatkossa. Ihan samanlaisia kiristäjiä nuo muutkin tahot on.  Kaikkien noiden maksujen säästön lisäksi tietonne olisi suuremmalla todennäköisyydellä pysyneet salassa. Mikään rahasumma ei ainakaan mulla korvaisi sitä harmitusta/huolta/pelkoa mitä tommonen asia toisi mukanaan, vuosienkin päästä kenties. Syyttelitte meitä että lobbaamme kiristäjää...millaisia kiristäjiä ne terapeutit on. Jos et olisi voinut maksaa terapiakäyntejäsi,( 200 e/45 minuuttia) olisi neki alkaneet vaatia korkojen kanssa rahojaan. Kaikki kiristää kaikkia tässä maailmassa. En tue tietojen kaapaajaa  tai levittelijöitä tietenkään.

Vierailija
969/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne lähti harakalle postia. Täytyy sanoa että miten helvet***ä on helpompaa muuttaa 40 tuhannen ihmisen hetu kuin se että lakimuutoksella kaikki toimijat velvoitetaan käyttämään vahvaa tunnistautumista!! Mikä duuni siinä on meille joiden tietoihin on murtauduttu... passit, ajokortit, kaikki virastot 😡🤬🤬 ihan meinaan pimahtaa päästäni kohta!

Vierailija
970/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän näitä nyt missään nimessä kannata maksaa, koska ihminen, joka on tarpeeksi epäempaattinen julkaistakseen toisten terveystietoja, tuskin välittää siitä maksatko vai et, vaan julkaisee tiedot siitä riippumattomasti.

Vaikka olisi kuinka rehellinen ja empaattinen kiristäjä, niin ne tiedot on jo levinneet laajemmin, joten ei se yksi kiristäjä voi estää etteikö muut levitä ja käytä tietoja.

Vierailija
971/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tällä hetkellä päällimmäinen tunne raivo! Olen maksanut lähes 40€ luottokiellosta ja tulen maksamaan loppuelämäni joka toinen vuosi tuon summan! Miten tuollaisella voi edes rahastaa?! Entä jos joku tekee klarnan löperön tietoturvapolitiikan takia ( ostaa hetullani ) ostoja ?! Olenko minä vastuullinen maksamaan laskut ??! Yritin eilen soittaa klarnaan, 2 tunnin jono!!!

Minä olen kunnossa, terapiakäynneistä on aikaa! Silti meinaan hajota tämän alla kun pitää muistaa vaikka mitä ja silti tietoni voivat joutua väärinkäytetyksi! Onko muilla samoja fiiliksiä??!

moni on yrittänyt sanoa jo monta kertaa että vähemmällä olisitte päässyt kun olisitte maksaneet sille kiristäjälle. Mutta ei. Ette uskoneet. Nyt maksatte kiristäjä-Klarnalle, Kiristäjä-Luottokiellolle, ...jne Ja kuka tietää vielä kenelle jatkossa. Ihan samanlaisia kiristäjiä nuo muutkin tahot on.  Kaikkien noiden maksujen säästön lisäksi tietonne olisi suuremmalla todennäköisyydellä pysyneet salassa. Mikään rahasumma ei ainakaan mulla korvaisi sitä harmitusta/huolta/pelkoa mitä tommonen asia toisi mukanaan, vuosienkin päästä kenties. Syyttelitte meitä että lobbaamme kiristäjää...millaisia kiristäjiä ne terapeutit on. Jos et olisi voinut maksaa terapiakäyntejäsi,( 200 e/45 minuuttia) olisi neki alkaneet vaatia korkojen kanssa rahojaan. Kaikki kiristää kaikkia tässä maailmassa. En tue tietojen kaapaajaa  tai levittelijöitä tietenkään.

Haista sinä kuule...!

Vierailija
972/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, ettei kellään ole mitään tietoa siitä, mihin kaikkialle uhrien tiedot ovat päätyneet? Niitä on imuteltu pimeästä verkosta, julkaista jo muutoinkin verkossa, kiristäjä on voinut myydä/jakaa/tallentaa niitä ties minne. Maksamalla kiristäjälle (joka vaikuttaa hieman epävakaalta muutenkin) saat turvallisuudentunteen siitä, että tiedot pysyvät salassa? Ok.

Argumentti "kiristäjiä ne terapeutitkin on" on melko erikoinen. Voin itse valita, mille terapeutille maksan, jos haluan sellaista palvelua käyttää. Jos tietoni ovat rikollisten käsissä, ei minulla ole mitään kontrollia siihen, mitä, milloin ja missä määrin nimissäni tilaillaan ja  lasku voi kasvaa suureksi ja elämäni vaikeutua huomattavasti. Tämän estämiseksi on käytännössä pakko tehdä luottokielto, joka ei sekään turvaa kaikkea.

Todella ikävä ja suututtava tilanne kaiken kaikkiaan, mutta itse olen yrittänyt "tuudittautua" siihen ajatukseen, etten voi enää tehdä asian (tietojen leviämisen) suhteen mitään, se ei ole käsissäni. Teen ne toimet mitä pystyn (luottokiellot ym.) ja yritän parhaani mukaan jatkaa elämääni, tuli mitä tuli.

Vierailija
973/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, ettei kellään ole mitään tietoa siitä, mihin kaikkialle uhrien tiedot ovat päätyneet? Niitä on imuteltu pimeästä verkosta, julkaista jo muutoinkin verkossa, kiristäjä on voinut myydä/jakaa/tallentaa niitä ties minne. Maksamalla kiristäjälle (joka vaikuttaa hieman epävakaalta muutenkin) saat turvallisuudentunteen siitä, että tiedot pysyvät salassa? Ok.

Argumentti "kiristäjiä ne terapeutitkin on" on melko erikoinen. Voin itse valita, mille terapeutille maksan, jos haluan sellaista palvelua käyttää. Jos tietoni ovat rikollisten käsissä, ei minulla ole mitään kontrollia siihen, mitä, milloin ja missä määrin nimissäni tilaillaan ja  lasku voi kasvaa suureksi ja elämäni vaikeutua huomattavasti. Tämän estämiseksi on käytännössä pakko tehdä luottokielto, joka ei sekään turvaa kaikkea.

Todella ikävä ja suututtava tilanne kaiken kaikkiaan, mutta itse olen yrittänyt "tuudittautua" siihen ajatukseen, etten voi enää tehdä asian (tietojen leviämisen) suhteen mitään, se ei ole käsissäni. Teen ne toimet mitä pystyn (luottokiellot ym.) ja yritän parhaani mukaan jatkaa elämääni, tuli mitä tuli.

1.kukaan ei ole vielä kertaakaan sanonut missään että hän on maksanut kiristäjälle, joka silti meni julkaisemaan hänen tiedot. Päin vastoin MONI on kertonut että on maksanut, eikä ole -ainakan vielä-löytänyt tietojaan mistään. Vauvalla oli myös ketju tästä.

2.Mistä tulee siis epäily ettei se tyyppi pidä sanaansa? Kukaan ei tiedä sitä vielä pitääkö vai ei. EI KUKAAN. Et sinä, en minä. Joten ihan hyvin se voi myös pitää. 

3. Se mitä olen lukenut, se tyyppi ei ole ollut aktiivinen muutamaan päivään missään, vaikka niin uhkaili. En tiedä, mut eikös se poistanut kaikki ne tiedot pois sieltä pimeeltä verkolta? Joku ehkä kerkesi napata ne, ehkä ei. Emme tiedä. Iso mahis että ei. Jokuhan maksoi sille ne 40 bitcoinia. Senäjälkeen ne potilastiedot katosi.

Miksi päinvastoin te yritätte lobata että mahollisemman monen tiedot vuotaisi?

Vierailija
974/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.kukaan ei ole vielä kertaakaan sanonut missään että hän on maksanut kiristäjälle, joka silti meni julkaisemaan hänen tiedot. Päin vastoin MONI on kertonut että on maksanut, eikä ole -ainakan vielä-löytänyt tietojaan mistään. Vauvalla oli myös ketju tästä.

2.Mistä tulee siis epäily ettei se tyyppi pidä sanaansa? Kukaan ei tiedä sitä vielä pitääkö vai ei. EI KUKAAN. Et sinä, en minä. Joten ihan hyvin se voi myös pitää. 

3. Se mitä olen lukenut, se tyyppi ei ole ollut aktiivinen muutamaan päivään missään, vaikka niin uhkaili. En tiedä, mut eikös se poistanut kaikki ne tiedot pois sieltä pimeeltä verkolta? Joku ehkä kerkesi napata ne, ehkä ei. Emme tiedä. Iso mahis että ei. Jokuhan maksoi sille ne 40 bitcoinia. Senäjälkeen ne potilastiedot katosi.

"kukaan ei ole vielä kertaakaan sanonut missään että hän on maksanut kiristäjälle, joka silti meni julkaisemaan hänen tiedot."

Ei kai, kun nämä ensimmäiset 300 eivät saaneet edes mitään mahdollisuutta harkita maksavatko vai eikö, kun tiedot jo meni nettiin. Ja näistäkin osa ovat saaneet kiristysviestejä. Eikö kiristäjä pidä kirjaa siitä, kenen tietoja on jo julkaissut? Miksi lähettää noillekin kiristysviesti, eikö tuo itsessään jo aiheuta epäluottamusta? Toisekseen kiristäjä ei ole nyt tietääkseni julkaissut ainakaan aikaisemmalla alustalla tietoja, joten emme ole vielä voineet edes kuulla tarinoita "maksoin ja kiristäjä ei julkaissut tietojani". Ja vaikka tietoja ei lähiaikoina julkaistaisikaan, mistä maksaneet voivat tietää, etteikö tietoja julkaistaisi myöhemmin tai jossain muualla?

"Mistä tulee siis epäily ettei se tyyppi pidä sanaansa? Kukaan ei tiedä sitä vielä pitääkö vai ei. EI KUKAAN. Et sinä, en minä. Joten ihan hyvin se voi myös pitää."

Eihän tätä kukaan tiedäkään. Sitähän voi pohtia, kannattaako tällaiseen häikäilettömään rikolliseen luottaa. Jos ajatellaan, että tällainen rikos on kansainvälisesti ja historiallisesti ennennäkemätön, kiristäjä haalii itsellään kymmenien tuhansien yksityishenkilöiden arkaluontoiset potilastiedot ja henkilötiedot, kiristää niillä ensin yritystä ja siirtyy tämän jälkeen julkaisemaan tietoja verkossa ja kiristämään yksityishenkilöitä, ei itselleni piirry kiristäjästä sellainen kuva, että hän omaisi minkäänlaista "normaalin" ihmisen empatiakykyä. Jos olisi kyseessä jokin sellainen asia, mistä voisin lunnaiden maksamisen jälkeen saada varmuuden että varastattu asia siirtyy minulle, tilanne voisi olla toinen. Tässä lunnaita maksaessaan täytyy ainoastaan luottaa kiristäjän oikeustajuun siitä, että hän todella eliminoi minua koskevat tiedot. Ei hirveästi herätä luottamusta.

"Se mitä olen lukenut, se tyyppi ei ole ollut aktiivinen muutamaan päivään missään, vaikka niin uhkaili. En tiedä, mut eikös se poistanut kaikki ne tiedot pois sieltä pimeeltä verkolta? Joku ehkä kerkesi napata ne, ehkä ei. Emme tiedä. Iso mahis että ei. Jokuhan maksoi sille ne 40 bitcoinia. Senäjälkeen ne potilastiedot katosi."

Ilmeisesti poisti tiedot ainakin aiemmalta alustalta, mutta monet ehtivät ne ladata itselleen. Lisäksi suuresta paketista (missä todennäköisesti kaikki potilastiedot) ehtivät jotkut ladata koneelleen muidenkin ihmisten tietoja (ja näiden ihmisten tietoja jotka eivät olleet tuossa julkaistujen 300 joukossa, on kuulemma levitelty muiden käyttäjien toimesta pimeässä verkossa). Tämäkään ei vahvista sitä kuvaa, että kiristäjä kiltisti poistaa tiedot (jotka ovat mahdollisesti jo levinneet) maksun jälkeen. Lisäksi tuo sähellys lisämaksuajasta (mitä jotkut kuulemma saaneet kun kiristäjä ei tajunnut että bitcoineilla maksaminen ei ole ihan helppoa kaikille) ei hirveästi vahvista kuvaa kiristäjän "ammatillisesti osaamisesta", jos niin voi sanoa. Edelleenkin, saahan sitä toki maksaa, jos olo sillä helpottuu.

Vierailija
975/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, mutta tietojen mukaan haluavat uhreille uudet tunnukset. Tämä tarkoittaa uhreille kovaa paperisotaa ja paljon kustannuksia henkilökorttien ja muiden uusimisessa omalla kustannuksellaan.

Asiassa pitää edetä toisella tavalla.

'väärin. Ovat puhuneet myös vaihtoehdosta, että pelkällä hetulla ei voisi tulevaisuudessa tilailla/tehdä mitään,että tunnustautumisen olisi pakko olla vahvempi.

Vierailija
976/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutiset osasivast kertoa erään keskustelupalstan nimenkin, jossa niitä tietoja on julkaistu, siis ei pelkkää nimilistaa, vaan pitkiä otteita epikriisistä eri henkilöiden toimesta. Tämä kertoo jo osaltaan siitä, että tietoja on imuteltu pitkin maata useassa eri paikassa, eli ei auta mitään, vaikka uhrit maksaisivat mitä: tietoja ei enää saa pois. Nyt poliisi vain jäljittää sitten kiristäjää sekä tietoja ladanneita ja lukeneita.

Vierailija
977/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laudalla puhuttiin että ois tullut 2000 uutta nimeä, pitääköhän paikkaansa?

Vierailija
978/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://dvv.fi/blogi/-/blogs/henkilotunnusten-vaarinkaytto-ei-lopu-niit…

Kirjoittaja on digi- ja väestötietoviraston ylijohtaja.

Olin just ite tulossa linkkaamaan tätä erinomaista kirjoitusta, kiitos, että olit jo tehnyt niin!

Kirjoituksessa kerrotaan, miten henkilötunnuksen vaihtaminen ei ole ratkaisu, kun henkilötietoja on joutunut vääriin käsiin, vaan negatiivisia vaikutuksia voitaisiin tehokkaimmin vähentää näin:

* Lainsäädännöllä voitaisiin edellyttää vahvaa tunnistautumista eli pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen käyttöä kaikessa verkossa tapahtuvassa luoton myöntämisessä. 

* Kaikessa liike- ja viranomaistoiminnassa pitäisi noudattaa asiakkaan henkilöllisyydestä varmistumisen hyviä käytäntöjä eli henkilötunnusta ei pitäisi käyttää tunnistautumiskeinona.

Vierailija
979/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisperse. Mene pois täältä.

Vierailija
980/985 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

F-Secure yrittää jäljittää kiristäjää. Kaikki ketkä ovat maksaneet lunnaat, voisi olla yhteydessä Mikko Hyppöseen.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f-secure-jaljittaa-vastaamo-kirista…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän