Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ex-mies lopetti työnsä, kun elatukset alkoi mennä ulosottoon

Vierailija
30.01.2014 |

Joskus vuosi sitten täällä kerroin kipeästä erosta ja exän kusipäisyydestä ja sain paljon paskaa niskaan, kun kuulema exällä on isänä niitä oikeuksia.

Tilannekatsaus:

Vuoden ajan olen nahjuksena suostunut kaikkeen, että isän OIKEUDET toteutuvat eli isä saanut tavata lastaan, kun haluaa. (ei suostunut sovittuihin tapaamisiin työhönsä vedoten) On halunnut nähdä 8 kertaa ajalla elokuu-tammikuu. Tapaaminen 2 tuntia per kerta. Lapsi itkee isänsä perään ja on aiempaaa levottamampi.

Elatuksia ei maksanut. Joulukuusta alkoi palkasta ulosotto ja nyt se sitten irtisanoi itsensä. Ei kuulema rupea maksamaa mitään ulosmittauksia ja sossupummeilee ennemmin.

Minähän olin silloin aikinaan sitä meltä, että lapsen ja isän ei tarvitse nähdä jos isä ei kykene noudattamaan esim. joka toinen vkonloppu tms aikataulua, vaan haluaa tapaamisten menevän niin, että soittaa edellisenä päivänä.

Nyt vuoden tilannetta seuranneena en ole löytänyt yhtään hyvää syytä ylläpitää isä/lapsi- suhdetta ja puhallan pelin poikki ellei jollain ole hiton pätevä syy puoltaa tapaamisia.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinun velvoolisuutesi ponnistella sen eteen, että LAPSEN oikeudet toiseen vanhempaan toteuttuu. Sinulla ei ole oikeutta määritellä millaista se isyys on vaan tukea sitä sellaisena, kuin se on.

Juridisesti on säädetty isän ainoaksi velvollisuudeksi elatukset, muut velvollisuudet on sinulla.

Vierailija
2/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinun velvoolisuutesi ponnistella sen eteen, että LAPSEN oikeudet toiseen vanhempaan toteuttuu. Sinulla ei ole oikeutta määritellä millaista se isyys on vaan tukea sitä sellaisena, kuin se on.

Juridisesti on säädetty isän ainoaksi velvollisuudeksi elatukset, muut velvollisuudet on sinulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:37"]

[/quote]

Miksi MINUN? Miksei ISÄN? Ja sanoppa se lakipykälä mikä tuon määrittelee? En ole löytänyt, vaikka exäkin on yrittänyt lässyttää samaa.. täytyy kysästä varmaan lakimieheltä...

ap

Vierailija
4/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

So what?! Hänellä on oikeutensa tehdä omat valintansa. Ja sinulla on velvollisuutesi lasta kohtaan auttaa häntä hyväksymään isänsä sellaisena kuin hän on.

Vierailija
5/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlainen tilanne, isä tapaa silloin kun tapaa, yleensä ei tapaa. Sitten sattaa soittaa että haluaa NYT viedä lapsen puistoon ja kun meille ei sovi niin syyttää etten anna tavata. Katson kyllä ettei minun tarvitse noudattaa hänen mielivaltaisia tapaamissysteemejään. Tavata siis saa vaikka kuinka kunhan siitä sovitaan etukäteen. Mutta sehän ei isälle sovi.

Vierailija
6/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se velvollisuus jossain vaiheessa loppuu, jos toinen ei yritä yhtään. Sinuna ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan noiden tapaamisten takia. Hakisin lähinnä hyväksyntää sille ettei tarvitsisi joustaa joka kerta kun isä soittaa ja pomppia hänen pillin mukaan. Kirjaisin myös ylös kaikki lapsen ja isän tapaamiset, ajat, milloin isä on sopinut kyseisen tapaamisen yms. Ettei tule jälkikäteen mitään etten antanut heidän tavata kun isä keksii taas kerran viime hetkessä vaatia tapaamista.

Vierailija
7/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:43"]

[/quote]

Miksi MINUN? Miksei ISÄN? Ja sanoppa se lakipykälä mikä tuon määrittelee? En ole löytänyt, vaikka exäkin on yrittänyt lässyttää samaa.. täytyy kysästä varmaan lakimieheltä...

ap

[/quote]

TUTUSTU suomen lakiin ja YK:n Lapsen oikeuksien yleissopimukseen koskien lapsen oikeuksia. Lapsen kanssa asuvana vanhempana sinulla on velvollisuus  tukea ja edesauttaa  muualla asuvan oikeuksia tavata lastaan ja turvata lapsen oikeudet toiseen vanhempaan.

Vierailija
8/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:47"]

Meillä vähän samanlainen tilanne, isä tapaa silloin kun tapaa, yleensä ei tapaa. Sitten sattaa soittaa että haluaa NYT viedä lapsen puistoon ja kun meille ei sovi niin syyttää etten anna tavata. Katson kyllä ettei minun tarvitse noudattaa hänen mielivaltaisia tapaamissysteemejään. Tavata siis saa vaikka kuinka kunhan siitä sovitaan etukäteen. Mutta sehän ei isälle sovi.

[/quote]

Samaa tekee exä.. eli jos meille ei heti käy lapsitapaaminen, niin alkaa syyttely. Lastenvalvoja aikanaan painotti, että tapaamiset pitää paperille sopia ja nimenomaan se on lapsen etu. Exä ei suostunut ja asia jäi roikkumaan, kun ei se menny lastenvalvojalle allekirjoittaa tapaamisaikoja.

mua syyttää taloudellisesta ahdingosta (elatusmaksut), vaikka sillä on varaa pitää kahta autoa, käydä muutama kerta vuodessa ulkomailla, roikkua baareissa (on jo yli 40v), mutta elatusmaksuun ei ole ollut koskaan rahaa. Ja nyt sitten oikeasti irtisanoi itsensä, että välttyy ulosotolta (joka mun siis mun syytä)

ap

Vierailija
9/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vitutukset on vain nieltävä ja koitettava antaa lapselle aina kun vain mahdollista tavata isänsä. Itse olet lapsen valinnut elämään ja siinä tuli sitten valittua se mieskin. Se on vaan kestettävä. Kun on tuollainen silloin tällöin nyt mies, niin lapsen kasvaessa, voi itse sopia nämä parin tunnin tapaamiset. Eli loppu tuossakin häämöttää joskus.

Tuolle joka sanoi, että ei hänen tarvitse aina taipua. No ei, mutta jos ei ole sovittuna jotain isompaa, niin lapsen etu on se, että sinä järjestät, että käy. Olet lapsen valinnut ja mies saa valita tapansa. Vaikka sinusta väärä ja huono, niin se vain on.

Vierailija
10/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:50"]

[/quote]

ap

[/quote]

TUTUSTU suomen lakiin ja YK:n Lapsen oikeuksien yleissopimukseen koskien lapsen oikeuksia. Lapsen kanssa asuvana vanhempana sinulla on velvollisuus  tukea ja edesauttaa  muualla asuvan oikeuksia tavata lastaan ja turvata lapsen oikeudet toiseen vanhempaan.

[/quote]

Olen tutustunut ja jokaisen lakipykälän kahlannut. Ei löydy tollasta. Linkitä. Ap

Vierailija
11/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Juu niin varmaan. Ja etävanhemmalla ei ole mitään maailman velvollisuuksia? Eihän ap:n exä edes hoida elatusvelvollisuuttaan, jos meinaat, että elatuksen maksu etän ainoa "laissa" määritelty velvollisuus.

Lähivanhempi voi tehdä oman osansa mahdollistaessaan lapsen ja etävanhemman tapaamiset. Mikäli etä laiminlyö velvollisuuttaan, lähivanhemmalla ei ole mitään velvoitetta "paikkailla" näitä puutteita.

Vierailija
12/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:58"]

Omat vitutukset on vain nieltävä ja koitettava antaa lapselle aina kun vain mahdollista tavata isänsä. Itse olet lapsen valinnut elämään ja siinä tuli sitten valittua se mieskin. Se on vaan kestettävä. Kun on tuollainen silloin tällöin nyt mies, niin lapsen kasvaessa, voi itse sopia nämä parin tunnin tapaamiset. Eli loppu tuossakin häämöttää joskus.

Tuolle joka sanoi, että ei hänen tarvitse aina taipua. No ei, mutta jos ei ole sovittuna jotain isompaa, niin lapsen etu on se, että sinä järjestät, että käy. Olet lapsen valinnut ja mies saa valita tapansa. Vaikka sinusta väärä ja huono, niin se vain on.

[/quote]

Ei tää elämä ole mikään valintatalo, jossa "valitaan" lapsia ja miehet "valitsevat" mielivaltaisesti koska tapaavat tai ovat tapaamatta lapsiaan. Höpölöpö.

Vierailija
13/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:59"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Olen tutustunut ja jokaisen lakipykälän kahlannut. Ei löydy tollasta. Linkitä. Ap

[/quote]

Sinä olet jo lain jo lukenut ja päättänty tulkita sen omalla tavallasi ja on vain sinun pyhä totuutesi kyseisestä laista ja sen linkittäminen ei sitä muuta.

Anna anteeksi jo se ero ja sopeudu. Lapselle riittää yksi kyllin hyvä vanhempi. Viranomaiset tulkitsevat kiusaamisen usein molempien osapuolten riitelynä, joten kannattaako...Isät ovat alkaneet äänekäästi puolustamaan oikeuksiaan ja he ovat olleet oikeudettomia vanhempia ja heidän asemansa ovat jo nyt luultua parempia. Paljon puhutaan myös vieraannuttamisesta jne. Laki on tässä lapsen puolella...sen tiedät jo itsekin, että lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, eikä sinulla ole oikeutta omia lasta automaattisesti itsellesi, kun asiat eivät mene niin kuin sinä haluat.

Vierailija
14/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 09:59"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinä olet jo lain jo lukenut ja päättänty tulkita sen omalla tavallasi ja on vain sinun pyhä totuutesi kyseisestä laista ja sen linkittäminen ei sitä muuta.

Anna anteeksi jo se ero ja sopeudu. Lapselle riittää yksi kyllin hyvä vanhempi. Viranomaiset tulkitsevat kiusaamisen usein molempien osapuolten riitelynä, joten kannattaako...Isät ovat alkaneet äänekäästi puolustamaan oikeuksiaan ja he ovat olleet oikeudettomia vanhempia ja heidän asemansa ovat jo nyt luultua parempia. Paljon puhutaan myös vieraannuttamisesta jne. Laki on tässä lapsen puolella...sen tiedät jo itsekin, että lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, eikä sinulla ole oikeutta omia lasta automaattisesti itsellesi, kun asiat eivät mene niin kuin sinä haluat.

[/quote]

Voisitko ystävällisesti kuitenkin linkittää, kun täällä ois toinenkin hieman samassa tilanteessa, kuin ap. Kiitos :) 

Vierailija
15/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis mitä höpölöpöä ihmiset täällä suoltaa, että etävanhempi voi tulla ja mennä fiiliksen mukaan ja lähivanhempi joutuu vain nielemään kiukkunsa?

Näinhän ei todellakaan ole, vaan jos mies ei pysty pitämään kiinni sovituista tapaamisajoista, ei hän silloin näe lastaan. Äidillä on toki velvollisuus myötävaikuttaa isän mahdollisuuteen nähdä lastaan, esim. tuomalla lapsi sovittuun aikaan sovittuun paikkaan (ette usko kuinka moni yrittää tästä venkoilla), mutta jos isä ei noudata sovittuja pelisääntöjä, ei äidin tarvitse joustaa.

Oma kysymyksensä on toki moraalinen kysymys lapsen oikeudesta isäänsä yms, mutta juridista velvollisuutta sietää miehen temppuilua ei ole! Ja elatusmaksuthan vanhenee muistaakseni kymmenessä vuodessa (en ole satavarma tästä, enkä ehdi tähän hätään tarkistaa) eli aika kauan saa sossupummeilla menemään. Tosin en ymmärrä miten miehellä on 2 autoa jos ulosotossa rästejä, koska ne pitäisi realisoida ekana?

Mutta tsemppiä ap:lle, tee parhaasi, mutta jos ei ukko ala pelata sääntöjen mukaan niin anna olla. Onneksi suominen oikeuslaitos ei ole yhtä miestä palvova kuin A.. ;)

t: juristi

Vierailija
16/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuslain 6§:n mukaan kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, jolloin kumpaankin vanhempaan tulisi soveltaa samoja sääntöjä, mutta näin ei kuitenkaan ole. Muualla asuva vanhempi on oikeudeton vanhempi. Sinulla on diktatuurimainen rajaton valta tehdä lastasi koskevia päätöskiä, kenenkään siihen puuttumatta.

Vierailija
17/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex taas sanoi ettei mene töihin ettei tarvi hu*ralle maksaa baarirahaa ;) Siis elareita. 

Vierailija
18/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:24"]Perustuslain 6§:n mukaan kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, jolloin kumpaankin vanhempaan tulisi soveltaa samoja sääntöjä, mutta näin ei kuitenkaan ole. Muualla asuva vanhempi on oikeudeton vanhempi. Sinulla on diktatuurimainen rajaton valta tehdä lastasi koskevia päätöskiä, kenenkään siihen puuttumatta.

[/quote]

Entä etä-vanhemman velvollisuudet? Elatusmaksujen laistaminen? Välinpitämättömyys? Ne lienevät mielestäsi sitten oikeutettuja ja lapsen edun mukaisia.

Vierailija
19/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku miesasiamies tai tossukkanainen vääntää minulla rautalangasta miksi miehellä tulisi aina olla vain oikeuksia muttei koskaan velvollisuuksia ja miksi naisilla tulisi olla vain velvollisuuksia muttei oikeuksia? Jos lapsilla olisi oikeuksia niin vanhemmat pakotettaisiin toimimaan lapsen hyväksi, mutta tällä hetkellä painotetaan aina miehen oikeuksia lasten sijaan.

Vierailija
20/85 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 10:29"]Mun ex taas sanoi ettei mene töihin ettei tarvi hu*ralle maksaa baarirahaa ;) Siis elareita. 

[/quote]

Saman kommentin olen myös exältäni kuullut. Samasta syystä ei osta lapselle edes synttärilahjoja. Muakun hyysätään vitusti kaikilla tuilla (lapsilisä ainoona ja elatustyki kun mies ei niitä maksa)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän