Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua hautuumaahölkkääjiin?

Vierailija
23.10.2020 |

Olin syyskävelyllä läheisellä hautausmaalla ja vastaan tuli urheiluasuinen juoksija kuin pururadalla olisi. Hieman paheksuin mielessäni. Mitäs muut mieltä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen maastopyörälenkillä aina hautausmaan läpi. Käyn samalla vanhempieni haudalla. Kesäisin kastelemassa kukat tai muuten vaan moikkaamassa ja pidän juomatauon. Täällä pururata ja hautausmaa ovat ihan vierekkäin ja lenkkeilijöitä näkee usein myös hautausmaalla. Ei täällä kukaan pahasti katso, ehkä tottuneet kun ovat ihan vierekkäin.

Sopu sijaa antaa.

Vierailija
22/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on hautakiveä vasten treeniliikkeitä tehnyt kuntoilija vastannut, että tämä on julkinen alue, täällä saa tehdä ihan mitä tahtoo. Huomautin, että hautakivet on kuitenkin yksityisten maksamia, joten kiven potkiminen tai sen päällä punnertaminen ei tunnu omaisista mukavalta.

Palkaksi sain haistattelua.

Olikohan sama valopää joka punnersi isovanhempieni hautakiveä  vasten ja vi""ili vaan virne naamalla? Jos kännykästäni ei olisi juuri loppunut akku, olisin ottaut videon ja pistänyt nettiin kiertoon! Nyt tyydyin kaatamaan pullollisen vichyvettä äijän  päähän todeten että sori kun kukat pitää kastella, mieluiten olisin suhauttanut hiuslakkaa silmille mutta en halunnut pahoinpitely syytettä. Siitä lähti sitten märkänä ja haistatellen  tiehensä, olisi varmaan puhkonut pyörästäni renkaat jos olisi tiennyt mikä on minun.

MILLAINEN VALOPÄÄ PUNNERTAA HAUTAKIVIÄ VASTEN? No ok, jos siellä lepää urheilullinen Erkki-serkkusi jolle haluat esitellä voimiasi niin ole hyvä vain mutta jätä sukulaiseni rauhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua inhottaa hautuumaalla kävelijät. Voisivat mennä pururadalle kävelemään.

Kävely on ihan eri juttu. Suomessa liittyy hautausmaihin sellainen erityispiirre, että ihmiset menevät sinne myös rauhoittumaan ja hiljentymään. Hautausmaat ovat usein miellyttäviä ympäristöjä.

Vierailija
24/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menen maastopyörälenkillä aina hautausmaan läpi. Käyn samalla vanhempieni haudalla. Kesäisin kastelemassa kukat tai muuten vaan moikkaamassa ja pidän juomatauon. Täällä pururata ja hautausmaa ovat ihan vierekkäin ja lenkkeilijöitä näkee usein myös hautausmaalla. Ei täällä kukaan pahasti katso, ehkä tottuneet kun ovat ihan vierekkäin.

Sopu sijaa antaa.

Minäkin menen usein. Tosin toisin sinä, minä talutan pyöräni haustaumaan läpi. Ihan vaan kunnioituksesta muita hautausmaalla kävijöitä kohtaan.

Vierailija
25/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas kamalaa! Varmaan lähtee hirveä meteli kun joku hölkkää. :)

Joillekin tällaisten asioiden ja toisten ihmisten kunnioitus on vain niin ylivoimaista.

Koska minäminäminäminä...

Vierailija
26/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua mitä juokseminen hautausmaalla haittaa kunhan pysyy polulla eikä töni muita jne.

Vierailija
27/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua mitä juokseminen hautausmaalla haittaa kunhan pysyy polulla eikä töni muita jne.

Minä en tajua miksi sinne hautuumaalle ylipäätään pitää mennä juoksemaan?

Voihan sen kiertääkin. Vai onko tarkoitus oikaista sitä kautta lyhyempää reittiä, mutta mikä järki siinä nyt taas olisi, jos kerta on varta vasten lenkille lähtenyt...?

Vierailija
28/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ajetaan autolla ja pyörillä hautuumailla ja se on täysin sallittua, joten kyllä minäkin saan siellä kuntokävellä. Ketä se häiritsee laajalla alueella. Ei niitä koiriakaan kukaan ulkoiluta hautojen päällä. Varmaan jossain tuppukylissä on näitä hautuumaapoliiseja missä pitää varpaillaan sipsutella ja supista.

Vierailija
29/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestyslaissa hautausmaat rinnastetaan puistoihin, mutta niiden alueella noudatettava käyttäytymismalli on selvästi erilainen. Kirkkohallitus on antanut ohjesäännön, jonka mukaan hautausmaalla noudatetaan hiljaisuutta ja arvokkuutta.

Miten juoksija sopii tähän kuvaan?

Ei mitenkään.

Vierailija
30/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisko hakeutua terapiaan? Ei ole ihan terveetä tuollainen inho. 

Vierailija
31/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Muualla maailmassa hautuumailla jopa ASUTAAN niin täällä vedetään herneet nenään kun joku käy kauniissa ympäristössä lenkillä :D

Vierailija
32/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä kyllä lenkkeilen läheisellä hautausmaalla. En siis juokse, mutta kävelen rivakasti. En ymmärrä, miksi se olisi enemmän paheksuttavaa kuin esimerkiksi kuuluisten henkilöiden haudoille järjestettävät kiertokävelyt, joissa isompi tai pienempi ryhmä kulkee oppaan perässä haudalta toiselle. Tällaisia kiertokävelyitä järjestetään ainakin Kalevankankaan hautausmaalla Tampereella, tarjolla on jopa ihan kartta, josta voit itsekin katsoa, mihin on hauduttu Juice, Kikka tms. Samanlaisia kiertokävelyitä varmasti muillakin isommilla hautausmailla, joihin on hauduttu kuuluisuuksia.

Pienellä hautausmaalla tilanne on toki eri, mutta ei kai kukaan nyt edes halua pienellä hautausmaalla lenkkeillä, mitä iloa siitä olisi. Juoksemista ja pyöräilyä en kyllä hyväksy minäkään, mutta kävely lenkkivermeissä on ihan ok.

Vierailija
33/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Muualla maailmassa hautuumailla jopa ASUTAAN niin täällä vedetään herneet nenään kun joku käy kauniissa ympäristössä lenkillä :D

Maassa maan tavalla.

Vierailija
34/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lähihautausmaalla ihmiset ovat ottaneet asiakseen ruokkia oravia ja lintuja. Eläimet tulevat sitten kerjäämään, kun hautajaisseurue on edennyt haudalle asti.

Vierailija
35/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskonnoton, ja minusta hautausmaalla lenkkeily tai muu urheilu on sivistymätöntä. 

Aivan yhtä sivistymätöntä kuin vaikkapa holokaustin muistomerkillä joogaaminen ja instagrammaaminen. (Sitäkin on kuulemma nähty, Berliinissä.) 

Jotain kunnioitusta pitäisi olla. 

Vierailija
36/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että jatkaa vaan juoksuaan jos on kiire hautuumaalle. Ja hullun naurua perään.

Vierailija
37/37 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet unhoittavat kunnioittaa hautausmaan rauhaa. Hölkätään, ajetaan polkupyörällä, puhutaan äänekkäästi tai jopa naureskellaan. Eniten päähäni ottaa näin syksyisin joku omituinen uskonlahko, joka käy hautausmailla haravoimassa lehtikasoja polkujen tukkeeksi. Me huonojalkaiset joudumme sitten kompuroimaan epätasaisilla alustoilla polun sivussa.

Uskonlahko haravoi lehtikasoja??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi