Leskeneläkkeen suuruus ??
Tämä on Suomessa järkyttävän ISO Tabu ! Kuka osaisi kertoa paljonko on leskeneläkkeen suuruus ?? Jos lesken kuollut puoliso on esimerkiksi ansainnut ennen kuolemaansa keskimäärin 3000 euroa kuukaudessa useamman vuoden.. En muista että missään tiedotusvälineessä olisi kerrottu oikeasti ihan euromääristä, muutenkaan ei asiasta Suomessa kirjoiteta, jopa palkoista kerrotaan enemmän/ mielummin.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeen kaava on seuraava:
0.5× vainajan työeläke, josta vähennetään 0.5×(lesken työeläke-695€)
Entä jos leski on työssä?
Jos leski on vielä työssä, tehdään laskelma, jonka mukaan leski olisi tullut työkyvyttömäksi edunjättäjän kuolinpäivänä. Tehdään eläkkeistä yhteensovitus, jossa lasketaan mahdollisen eläkkeen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Leski saa puolisonsa työeläkkeestä puolet. Isäni sai työeläkettä nettona 1600e kuussa, nyt äitini on saanut yli kymmenen vuotta n. 800e kuussa, ja saa koko loppuelämänsä ajan. Eli vuodessa 9 600 euroa tilille nettona, 10 vuodessa 96 000e, jne.
Ja tämä on totuus. Kuolinpesän osakkaana tiedän koska hoidan äidin asioita.
Leskeneläkettä kuolleen puolison työeläkkeestä saa loppuelämän ajan.
Leski saa mennä uusiin naimisiin yli 50 vuotiaana ja silti saa tätä työelääkeen leskeneläkettä.Nyt suunnitellaan että leskeneläke poistuu, mutta se koskee vuoden 1975 jälkeen syntyneitä.
Onhan se eriarvoistavaa, että leski saa kuolleen henkilön työeläkettä?
Suomessa on kuitenkin toimeentulotuet ja eläkeläiset saa asumistukea helpommin kuin muut.
Juuri näin. Tässä on asia hyvin selitetty. Isäni työeläke oli bruttona reilut 3100 euroa kk, hän oli hyvätuloinen eläessään. Hän kuoli sairauskohtaukseen oltuaan nelisen vuotta eläkkeellä. Äiti sai about 55 % isän työeläkkeestä. Äidin oma eläke on bruttona jotain 1800 € ja äiti saa nyt isän työeläkkeen puolikasta elämänsä loppuun asti. Ihan varmasti olis kyllä mieluummin isän pitänyt rinnallaan.
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että 3000 euron brutto kk-tuloilla ei kummoista eläkettä ehdi kertyä, vaikka tekisi täyden työuran. Kertymä on ehkä 1450 € kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jo pelkästään lapset saavat lapseneläkettä n. 70e/kk/lapsi ja perusleskeneläke KELAsta on n. 300e.
Höpö höpö itsellesi. Esim. minä saan Kelasta leskeneläkettä 69,25 €/kk ja lapsi saa 60,27 €/kk.
Mies kuoli nelikymppisenä.
Miten lasteneläkkeet ovat oikeasti noin pieniä? Eroperheissä jo minimi elatusmaksu on 150 e. Vanhempansa menettäneellä lapsella on vielä suuri suru kaiken lisäksi. Tämä epäkohta pitäisi korjata.
Tuttavani saa leskeneläkettä Kelalta muutaman satasen kuussa (pari alaikäistä lasta). Lisäksi työeläkeyhtiö maksaa 1500 € kuussa ja tämän hän saa lopun ikänsä. On uudessa parisuhteessa ja hyväpalkkaisessa työssä eikä noita rahoja lapset näe sillä ne käytetään uuteen puolisoon. Naimisiin eivät kuitenkaan mene koska muuten menettää tuon ison summan. Mielestäni ne eläkerahat pitäisi maksaa perillisille eli lapsille...
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani saa leskeneläkettä Kelalta muutaman satasen kuussa (pari alaikäistä lasta). Lisäksi työeläkeyhtiö maksaa 1500 € kuussa ja tämän hän saa lopun ikänsä. On uudessa parisuhteessa ja hyväpalkkaisessa työssä eikä noita rahoja lapset näe sillä ne käytetään uuteen puolisoon. Naimisiin eivät kuitenkaan mene koska muuten menettää tuon ison summan. Mielestäni ne eläkerahat pitäisi maksaa perillisille eli lapsille...
Siinä vaiheessa, kun tuttavasi lapset (tai oikeastaan nuorinkin heistä) tulee täysi-ikäiseksi, tuttavasi leskeneläkkeessä otetaan huomioon tuttavasi omat tulot. Jos hän on oikeasti hyväpalkkaisessa työssä, hänen leskeneläkkeensä pienenee.
Ja perhe-eläke (lasten osuus siitä) on ihan oikeasti tarkoitettu alaikäisten lasten elättämiseen eli heidän jokapäiväisten kulujensa maksamiseen. Sitä ei tarvitse säästää lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski saa puolisonsa työeläkkeestä puolet. Isäni sai työeläkettä nettona 1600e kuussa, nyt äitini on saanut yli kymmenen vuotta n. 800e kuussa, ja saa koko loppuelämänsä ajan. Eli vuodessa 9 600 euroa tilille nettona, 10 vuodessa 96 000e, jne.
Ja tämä on totuus. Kuolinpesän osakkaana tiedän koska hoidan äidin asioita.
Leskeneläkettä kuolleen puolison työeläkkeestä saa loppuelämän ajan.
Leski saa mennä uusiin naimisiin yli 50 vuotiaana ja silti saa tätä työelääkeen leskeneläkettä.Nyt suunnitellaan että leskeneläke poistuu, mutta se koskee vuoden 1975 jälkeen syntyneitä.
Onhan se eriarvoistavaa, että leski saa kuolleen henkilön työeläkettä?
Suomessa on kuitenkin toimeentulotuet ja eläkeläiset saa asumistukea helpommin kuin muut.Kumman syntymävuoden mukaan mennään - lesken vai vainajan? Olen syntynyt 1974 ja puoliso 1977.
Lesken.
Vierailija kirjoitti:
Saahan ne kuolleen alaikäiset lapset lapseneläkettä 18 vuotiaaksi saakka.
Vierailija kirjoitti:
isäni kuoli 9v sitten ollessaajn 66v. Äitini saa leskeneläkettä nettona hänestä 1000E/kk ja tuohon oma eläke päälle.
Käteen tulee yhteensä 2100E kuukaudessa. Eli paremmin, kuin hänen ollessaan työelämässä. Ikää äidilläni 72v.
Äitisi oli pienituloinen ja hänen eläkkeensä on pieni, isäsi oli suht hyvätuloinen, kun hänen eläkkeensä oli suuri. Siitä isäsi eläkkeestä jäi leskelle puolet eli tällaisessa tilanteessa leskeneläke on hyvä.
Leskeneläkkeen optimaalinen saaja on se, jonka puoliso on tienannut hyvin.
Jos molemmat tienaavat hyvin, leskeneläke on todella pieni.
Hyvätuloisina minä ja mieheni ei tulla saamaan leskeneläkettä kuin kymppejä. Laskurilla todettu. Silti olen leskeneläkkeen kannattaja. Katto leskeneläkkeelle kyllä pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jo pelkästään lapset saavat lapseneläkettä n. 70e/kk/lapsi ja perusleskeneläke KELAsta on n. 300e.
Höpö höpö itsellesi. Esim. minä saan Kelasta leskeneläkettä 69,25 €/kk ja lapsi saa 60,27 €/kk.
Mies kuoli nelikymppisenä.
Miten lasteneläkkeet ovat oikeasti noin pieniä? Eroperheissä jo minimi elatusmaksu on 150 e. Vanhempansa menettäneellä lapsella on vielä suuri suru kaiken lisäksi. Tämä epäkohta pitäisi korjata.
Tästä olen samaa mieltä! Miksi orpo saa vähemmän tukea kuin eroperheen lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että se on tosi paljon. Sen takiahan sanotaan, että kannattaa mennä naimisiin, kun leskeneläke takaa henkilölle kuin henkilölle vauraat eläkevuodet.
Ei sillä rikastumaan pääse. Sen tarkoituksena on osittain paikata taloudesta katoavaa toisen henkilön tulokertymää.
Minä ottaisin talouteeni silti mieluummin puolison palkkatulon 2500 euroa/kk kuin vaikkapa 800 euroa perhe-eläkkeitä.
Silti hiukan kummallista, kun katoaahan siinä samalla se toinen henkilö kuluttamasta.
Mutta yhteiset lapset eivät katoa mihinkään vaan heidät pitää edelleen elättää yksinhuoltajana.
Saako leskeneläkettä jos on avioehto?
Vierailija kirjoitti:
Saako leskeneläkettä jos on avioehto?
Saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun tuttavasi lapset (tai oikeastaan nuorinkin heistä) tulee täysi-ikäiseksi, tuttavasi leskeneläkkeessä otetaan huomioon tuttavasi omat tulot. Jos hän on oikeasti hyväpalkkaisessa työssä, hänen leskeneläkkeensä pienenee.
Ja perhe-eläke (lasten osuus siitä) on ihan oikeasti tarkoitettu alaikäisten lasten elättämiseen eli heidän jokapäiväisten kulujensa maksamiseen. Sitä ei tarvitse säästää lapsille.
Kun toinen vanhempi kuolee, niin alaikäisen varoista pidetään huolta maistraatin toimesta. Joka vuosi vaaditaan ns. vuositilinpäätös jossa tiliotteet yms. Lapsen saamasta perhe-eläkkeestä voi käyttää 500€/kk elämiseen. Jos lapsella on joku isompi kulu kuten ajokortti niin lapsen varoja voi käyttää siihen jos kuitti löytyy. Lapseni saa nettona 1600 euroa joka kuukausi. Siitä tuo 500 € siirretään omalle tililleni lapsen elämiseen, vaatteisiin yms. Loput 1100 € siirretään lapsen tilille eikä niitä voi käyttää ilman perusteltua syytä. Näitä rahoja voi käyttää ainoastaan lapsen kuluihin. Ei esim koko perheen lomailuun. Täytettyään 18 perhe-eläke lakkaa ja lapsi saa oikeuden käyttää rahansa mihin haluaa.
On siis edullista olla kymmeniä vuosia itse pienituloisessa työssä tai jopa varaton, kunhan on nainut rikkaan puolison, jonka kanssa on mennyt ajoissa naimisiin? No, tämä jää historian hämärään onneksi pikku hiljaa.
Äitini saa oman eläkkeensä päälle leskeneläkettä melkein 900e kuussa.
Aika mukavasti mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
On siis edullista olla kymmeniä vuosia itse pienituloisessa työssä tai jopa varaton, kunhan on nainut rikkaan puolison, jonka kanssa on mennyt ajoissa naimisiin? No, tämä jää historian hämärään onneksi pikku hiljaa.
Tämä on kuitenkin ollut hyvin harvinaista. Nyt näitä korkeita leskeneläkkeitä saavat ovat menneet naimisiin 50-60 vuotta sitten, jolloin yhteiskunta oli ihan erilainen kuin nyt.
Vaikka eläke onkin vainajan omaa eläkekertymää, ei näinä aikoina ole enää mitään syytä, miksi sen pitäisi mennä puolisolle. Ei sinkkujenkaan eläkekertymiä voi testamantata kenellekään, ne jäävät eläkekassaan. Nykyään sosiaaliturva riittää paikkaamaan aukkoja toimeentulossa, eri asia 50 vuotta sitten, jolloin yhteiskunta oli erilainen. Leskeneläke on kallis meille kaikille, sillä se nostaa YLE:n mukaan työeläkemaksua parilla prosenttiyksiköllä.
Kyllä tuo olisi jo aika siirtää historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että se on tosi paljon. Sen takiahan sanotaan, että kannattaa mennä naimisiin, kun leskeneläke takaa henkilölle kuin henkilölle vauraat eläkevuodet.
Ei sillä rikastumaan pääse. Sen tarkoituksena on osittain paikata taloudesta katoavaa toisen henkilön tulokertymää.
Minä ottaisin talouteeni silti mieluummin puolison palkkatulon 2500 euroa/kk kuin vaikkapa 800 euroa perhe-eläkkeitä.
Silti hiukan kummallista, kun katoaahan siinä samalla se toinen henkilö kuluttamasta.
Mutta yhteiset lapset eivät katoa mihinkään vaan heidät pitää edelleen elättää yksinhuoltajana.
Yhteiskunta tukee ihan riittävästi yksinhuoltajia. Sitä paitsi leskeneläkettä saa, vaikka yhteisiä lapsia ei olisi sekä sen jälkeenkin, kun lapsi on aikuinen.
Olen 65v leski. Mieheni kuoli kun olimme 40 vuotiaita. Lapsia on kolme. Kun lapset tulivat aikuisiksi, leskeneläkkeeni tippui 138 euroon ja siitä verot. Mieheni oli ihan tavallinen työmies. Minulle Kela ei ole maksanut mitään sen jälkeen, kun lapset täyttivät 18v vaan kaikki tuo valtava summa tulee työeläkelaitokselta.
Kumman syntymävuoden mukaan mennään - lesken vai vainajan? Olen syntynyt 1974 ja puoliso 1977.