Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leskeneläkkeen suuruus ??

Vierailija
23.10.2020 |

Tämä on Suomessa järkyttävän ISO Tabu ! Kuka osaisi kertoa paljonko on leskeneläkkeen suuruus ?? Jos lesken kuollut puoliso on esimerkiksi ansainnut ennen kuolemaansa keskimäärin 3000 euroa kuukaudessa useamman vuoden.. En muista että missään tiedotusvälineessä olisi kerrottu oikeasti ihan euromääristä, muutenkaan ei asiasta Suomessa kirjoiteta, jopa palkoista kerrotaan enemmän/ mielummin.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö tässä nyt leskeneläke ja perhe-eläke sekasin?

Vierailija
42/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.kela.fi/leskenelake-maara-ja-maksaminen

Ei kannata sotkea Kelan määräaikaista leskeneläkettä työeläkkeen perusteella saatavaan leskeneläkkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse Jartsa juokse!!

Vierailija
44/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö tässä nyt leskeneläke ja perhe-eläke sekasin?

Suomalaiset tuon osaavat. Yhdessä toisessa ketjussa sekoitettiin autovero ja ajoneuvovero keskenään, joten mikä ettei nämä eläkeasiatkin ole tietyille ihmisille vaikeita ymmärtää.

Vierailija
45/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke on 50% vainajan eläkkeestä.

Vierailija
46/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse Jartsa juokse!!

Vierailija
47/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse Jartsa juokse!!

Vierailija
48/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke on 50% vainajan eläkkeestä.

Ei pidä paikkaansa. Tässä keskustelussa on jo esitetty laskentakaava. Joskus muinoin oli noin, mutta jo viime vuosituhannella otettiin käyttöön eläkkeiden yhteensovitus.

Vierailija
49/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni mies kuoli vuosi sitten, olivat eroamassa mutta harkinta-aika vielä kesken. Mies kuoli (perintöä ei jäänyt), mutta nyt näyttää leskellä olevan rahaa millä mällätä.

Vähän epäreilua, jos mies olisi kuollut pari kuukautta myöhemmin, olisi ero ollut lopullinen ja eläke jäänyt saamatta.

Ja kyllä, olen kateellinen pienituloinen yh.

Kateus on luonnollinen tunne. Maailma ei ole reilu paikka. Mä taas kadehdin sua kun sulla on sentään lapsi. Minä en pysty lapsia saamaan koskaan ja sen lisäksi olen vielä köyhä vanhapiika. Eli ikuisesti yksin ja köyhä.

Vierailija
50/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta kiellon päälle, juokse Jartsa juokse!!

Vierailija
51/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä verisenä vääryytenä pitäville kysymys. Mitä haluaisitte, että itse omille säästämillenne eläkevaroille tapahtuisi kuoleman jälkeen? Haluatteko, että ne sujahtavat siihen yhteiseen pottiin vai että ne hyödyttävät etupäässä läheisiänne?

Jos jokainen joutuisi säästämään eläkevaransa vapaaehtoisesti itse, ei niitäkään varoja varmaankaan vapaassa demokratiassa saisi omistajansa kuoleman jälkeen automaattisesti sosialisoida. Itse ainakin testamenttaisin sen ensisijaisesti puolisolleni ja toissijaisesti lapsille.

No niinhän ne palkasta otetut eläkerahat suhjahtavat yhteiseen pottiin minullakin kun olen eronnut ja nyt elän yksin. Niinkuin muidenkin yksineläjien, avoparien ja väärään aikaa naimisiin menneiden eläkkeet. Kun niitä ei voi testamentata esimerkiksi lapsille.

Jos nyt kuolisin niin sinne yhteiseen pottiin ne jäisivät.

Siksi moni kokeekin vääryytenä, että vain kuoleman kautta naimisissa olevat lesket ovat oikeutettuja leskeneläkkeeseen. Jotka on siis jonkun muun tienaamia rahoja.

Ei me muutkaan toisten tienaamia rahoja mistään saada. Ihan riippumatta sitä kuinka hyvä rahatilanne itsellä on.

Vanhemmalle leskelle vielä monesti jää maksettu asunto, mökki, auto, sijoituksia ja rahaa. Sekä on nauttinut miehen suomasta hyvinvoinnista siihen saakka.

Raha ei korvaa menetettyä puolisoa, mutta tuo turvallisuutta ja on yksi huoli poissa.

Vierailija
52/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä verisenä vääryytenä pitäville kysymys. Mitä haluaisitte, että itse omille säästämillenne eläkevaroille tapahtuisi kuoleman jälkeen? Haluatteko, että ne sujahtavat siihen yhteiseen pottiin vai että ne hyödyttävät etupäässä läheisiänne?

Jos jokainen joutuisi säästämään eläkevaransa vapaaehtoisesti itse, ei niitäkään varoja varmaankaan vapaassa demokratiassa saisi omistajansa kuoleman jälkeen automaattisesti sosialisoida. Itse ainakin testamenttaisin sen ensisijaisesti puolisolleni ja toissijaisesti lapsille.

Minusta olisi olennaisempaa, että nostettaisiin KAIKKIEN pienituloisten eläkeläisten eläkkeitä. On se minusta vähän epäreilu tilanne, että toinen saa isomman eläkkeen, ja samaan aikaan hänellä on puolisovainajansa palkan turvin ostettu ja maksettu velaton asunto, ehkä kesämökkikin ja muuta omaisuutta, mutta sitten pienipalkkainen, vuokralla asuva naimaton eläkeläinen (tai köyhän kanssa parisuhteessa ollut) joutuu kituuttamaan pienellä eläkkeellä, josta menee vielä vuokrakin. En itse mitenkään vastusta varakkaiden puolisoiden leskien eläkkeitä enkä halua kurjistaa heidän elintasoaan, MUTTA haluaisin, että parannettaisiin köyhien ja pienituloisten eläkeläisten asemaa esimerkiksi pienimpien eläkkeiden määrää nostamalla tai esimerkiksi mahdollistamalla sen, että pientä eläkettä saava voisi saada toimeentulotukea, vaikka hänellä olisikin jotain omaisuutta, kuten vaikka joku kesämökki.

Minun äitini oli vähävarainen eläkeläinen, vaikka olikin velaton asunto ja kesämökkikin. No, isän kuoltua minä ja veljeni olimme mukana kuolinpesässä, mutta siltikin äiti sai oma työeläke, osa omasta kansaneläkkeestään, isäni jälkeinen perhe-eläke ja eläkkeensaajan asumistuki kaikki yhdessä juuri ja juuri tuhat euroa kuussa, ei mennyt edes tuhanteensataan saakka. Ei kaikkia velattomia asunnonomistajia kannata kadehtia, laskut ja vakuutukset, sairaalalaskut ja lääkemenot menevät heiltäkin, eikä kaikilla isoa eläkettä todellakaan ole.

Vierailija
53/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja äiti kylläkin elossa, vaikka tuntuu ilmaa olevan sinun osaltasi.

Vierailija
54/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläkettä maksetaan puolet siitä, mitä kuollut puoliso on saanut, lesken koko loppuelämän ajan. Jos puolison eläke on esim. 2000e/kk, niin leskelle maksetaan 1000e/kk. Eikä se siis katkea lesken oman työ- tai kansaneläkkeen alkamiseen.

Vierailija
55/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni saa omaishoidon tukea kun hoitaa puolisoaan. Syöttää , pesee. pukee , pyykkää siivoaa, antaa monet lääkkeet, valvoo yöt, hoitaa suhteet ulkomailmaa, maksaa laskut , pitää yhteyttä lääkäriin ja sairaalaan,ostaa vaatteee ja kaikki apuvälineet, Vaihtaa vaipat ja auttaa pyörätuoliin. Oma eläkettä pienentää se tuki.  Mitä järkeä kun oma eläke nyt pienenee.

Vierailija
56/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun leskeneläkkeeni on noin 3200 € kuukaudessa (miinus verot). Eläkkeen maksaa miehen työeläkeyhtiö. Lisäksi saan omaa pientä työeläkettä (olin ajoittain töissä mieheni elinaikana). Kansaneläkettä en tietenkään saa.

Hoidin vuosikaudet lapsia ja kotiamme. Olen yli 70-vuotias.

Vierailija
57/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä maksetaan puolet siitä, mitä kuollut puoliso on saanut, lesken koko loppuelämän ajan. Jos puolison eläke on esim. 2000e/kk, niin leskelle maksetaan 1000e/kk. Eikä se siis katkea lesken oman työ- tai kansaneläkkeen alkamiseen.

No ei todellakaan ole noin enää, siitä on yli 20 vuotta, kun nykyinen leskeneläkelaki tuli voimaan. Eläkkeet yhteensovitetaan.

Vierailija
58/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisit googlannut.

Leskeneläkkeen määrä

Enimmillään leski voi saada puolet edunjättäjän eläkkeestä. Leskeneläkkeen määrään vaikuttavat lasten lukumäärä ja lesken omat eläkkeet tai ansiotulot. Lesken omat eläkkeet ja tulot eivät kuitenkaan vaikuta leskeneläkkeen määrään ennen kuin nuorin lapsista täyttää 18 vuotta.25.9.2020

Työeläke.fi

Vierailija
59/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja äiti kylläkin elossa, vaikka tuntuu ilmaa olevan sinun osaltasi.

Vierailija
60/123 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Lesken oma eläke otetaan laskennassa huomioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän