Leskeneläkkeen suuruus ??
Tämä on Suomessa järkyttävän ISO Tabu ! Kuka osaisi kertoa paljonko on leskeneläkkeen suuruus ?? Jos lesken kuollut puoliso on esimerkiksi ansainnut ennen kuolemaansa keskimäärin 3000 euroa kuukaudessa useamman vuoden.. En muista että missään tiedotusvälineessä olisi kerrottu oikeasti ihan euromääristä, muutenkaan ei asiasta Suomessa kirjoiteta, jopa palkoista kerrotaan enemmän/ mielummin.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tasan yhden leskeneläkettä nauttivan. En tiedä summaa mutta hän on sanonut että kyllä tuntuu elintasossa ja käyttövarassa tämä leskeneläke. Kivalla asuinalueella kivassa asunnossa Helsingissä. Varaa asioihin.
Eeelii olettaisin että kyllä on hyvä leskeneläke.
Niin, tutullasi on hyvä leskeneläke. Et voi väittää, että sama tilanne on kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äiti saa nyt leskeneläkettä saadessaan noin 200 euroa kuukaudessa enemmän eläkettä mitä sai silloin, kun isä oli vielä elossa. Nykyisellään eläke on hänellä vajaa 1200 euroa kuukaudessa.
Jos äitisi eläke on nyt noin pieni yhteenlaskettuna leskeneläkkeen kanssa niin isällä täytyi olla aika pieni palkka? Tai eläkekertymä jos oli jo eläkkeellä kuollessaan.
Leskeneläkettä maksetaan sen mukaan miten paljon puolison eläke olisi tai on ollut.
Mitä suurempi kuolleen puolison palkka on ollut niin sen suurempi leskeneläke.
Tähän vaikuttaa myös lesken oma laskennallinen työeläke.
Kuten sanottu, heti oltiin yksinkertaisuuden ytimessä.
Ei seläke ole mikään tabu ollut. Onhan äitiyspalkka myös tabu, siksi kun se riippuu henkilön edeltävästä palkasta. Kyllä ne yleiset tiedot löytyy netistä. Harva kertoo sukulaisilleen paljonko saa vuokra tukea, sillä se riippuu myös tuloista. Isot tulot aihettavat selvästi vihaa. Meillä Suomessa myös isot asunnot aiheuttavat vihaa, vaikka aivan normi on että ne on itse maksettu ja omia. Jos se onkin niin että sana iso muuttuu toimittajan suussa sanaan ÖKY.
Oma työeläkkeeni on vain n 300 euroa netto. Saan mieheni jälkeen lesken eläkettä hänen työeläkkeestään 900 euroa, eläkeeni on siis 1200 e kuussa käteen. Minut katsotaan vähätuloiseksi kaikissa laskelmissa. En saa mitään yhteiskunnan tukia mutta pärjään taloudellisesti erittäin hyvin. Säästän joka kuukausi pakollisten ( ja vähän muidenkin) menojen jälkeen 500 e kuussa. Tai siis minulla jää käyttämättä, kun kaikkea on.
En osaa olla katellinen kuolleen ihmisen leskelle. Jos pärjää ilman monia muita Kelan tukia, mm.asumistukea, leskeneläkkeen saajana, niin sehän on vaan hyvä.
Lukekaa ja laskekaa tästä ja lopettakaa ne kertomukset tutuntuttujen saamista eläkkeistä. P.s. Kela maksaa leskeneläkettä vain alle 65 vuotiaille leskille.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/leskelle-ja-laps…
Pian tulee voimaan uusin laki leskeneläkkeestä. Sitä maksetaan vain 10 vuotta tai niin kauan kunnes nuorin lapsi täyttää 18 vuotta. Laki tulee koskemaan vuonna 1975 ja sen jälkeen syntyneitä.
Nyt on voimassa laki leskeneläkkeestä, jossa leskeneläkettä maksetaan seuraavan kaavan mukaan.
0.5 x vainajan työeläke - 0.5 x (lesken työeläke - 695)
Vierailija kirjoitti:
Oma työeläkkeeni on vain n 300 euroa netto. Saan mieheni jälkeen lesken eläkettä hänen työeläkkeestään 900 euroa, eläkeeni on siis 1200 e kuussa käteen. Minut katsotaan vähätuloiseksi kaikissa laskelmissa. En saa mitään yhteiskunnan tukia mutta pärjään taloudellisesti erittäin hyvin. Säästän joka kuukausi pakollisten ( ja vähän muidenkin) menojen jälkeen 500 e kuussa. Tai siis minulla jää käyttämättä, kun kaikkea on.
Leskeneläkkeet niin kuin muutkin eläkkeet lasketaan ja ilmoitetaan bruttona. Se millainen netto on riippuu tietenkin omasta veroprosentista.
Vierailija kirjoitti:
Pian tulee voimaan uusin laki leskeneläkkeestä. Sitä maksetaan vain 10 vuotta tai niin kauan kunnes nuorin lapsi täyttää 18 vuotta. Laki tulee koskemaan vuonna 1975 ja sen jälkeen syntyneitä.
Nyt on voimassa laki leskeneläkkeestä, jossa leskeneläkettä maksetaan seuraavan kaavan mukaan.
0.5 x vainajan työeläke - 0.5 x (lesken työeläke - 695)
Kiitos tästä laskentakaaviosta. Pitkään piti etsiä, mutta lopulta löysin itsekin sen Ilmarisen sivuilta.
laskin, kun molemmilla eläke on n. 1600€, niin leskeneläke olisi 347,50€
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jo pelkästään lapset saavat lapseneläkettä n. 70e/kk/lapsi ja perusleskeneläke KELAsta on n. 300e.
Höpö höpö itsellesi. Esim. minä saan Kelasta leskeneläkettä 69,25 €/kk ja lapsi saa 60,27 €/kk.
Mies kuoli nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden noin 35-vuotiaan ihmisen, joka saa leskeneläkettä 30-vuotiaana kuolleen puolisonsa jälkeen.
Hänen saamansa eläke on hyvin pieni, käsittääkseni vain joitakin kymppejä tai korkeintaan satasia.
Lisäksi hänen kumpikin lapsensa saa toisen vanhemman menehdyttyä pientä eläkettä, mutta ei sekään ole kuin muutaman kympin verran.
Ilmeisesti vanhempien ihmisten leskeneläke on suurempi, kun kuollut puoliso on ehtinyt kartuttaa sitä eläkettään enemmän.
Tämä tässä AINA on se ongelma, kun ihmiset sekoittaa kaiksi eri leskeneläkettä.
Toinen on se, jota maksaa eläkevakuutusyhtiö. Oma mieheni kuoli, kun olimme vielä hyvin nuoria. Silti hänellä oli jo hyvä työpaikka, jonka työntekijät oli vakuutettu Ilmarisella. Saan edelleen sitä Ilmarisen maksamaa leskeneläkettä, joka ei todellakaan ole mikään kymppejä tai muutama satanen. Se on kohtuullisen hyvä, vaikka onkin kaikkein näiden vuosien jälkeen menettänyt ostovoimaansa.
Se on se leskeneläke, jota maksetaan minulle. Lapsellekin maksettiin ns. puoliorvon eläke, joka ei sekään ollut mikään aivan vähäinen. Kun lapsi täytti 18, sen maksaminen loppui.
Silloin heti miehen kuoleman jälkeen sain Kelalta myös eläkkeen, jota maksettiin vain puoli vuotta. Muistelisin sen olleen jotain 200-300 markkaa (siis markka-ajassa elettiin silloin). Lapselle maksettiin myös lapseneläke, joka oli jotain 150 markkaa kk. Kelan eläke minun kohdallani loppui siis 6 kk:n jälkeen, mutta lapsi sai tuon kuukausittaisen summan aina sinne 18-vuotiaaksi asti. Tällä tavalla siis Kela tuli minuakin vastaan heti puolison kuoleman jälkeen, mutta koska sain sitä Ilmarisen eläkettä myös, niin Kela ei maksanut kuin sen määrätyn puoli vuotta.
Eli käsittäkää nyt tämä, kun alatte setviä näitä ihmisten leskeneläkkeitä, että on todella kaksi eri asiaa saada leskeneläkettä yksityiseltä vakuutusyhtiöltä ja Kelalta.
Jotkut eivät saa mitään muuta kuin sen Kelan eläkkeen siksi, että se puoliso ei ollut vakuutettu missään eläkevakuutusfirmassa. Ja se Kelan eläke on todella jotain satasia tai kymppejä.
Jos puoliso oli vaikka yrittäjä, eikä maksanut itselleen eläkettä, ei sitä sitten tule leskellekään mistään muualta, kuin Kelalta.
Tai jos puoliso ei ole ollut missään töissä, tai jos hän on ollut työssä sellaisessa firmassa, mikä ei ole maksanut mitään eläkevakuutusmaksuja, niin silloin tilanne on tuo, että Kela on ainoa maksaja.
Sitä en tiedä, miksi tuolla joku sanoi, että leskeneläke loppuu 65 vuotiaana. Ei minulta ainakaan loppunut.
Ihmiset myös uskottelevat toisilleen, että kun jää itse eläkkeelle, niin koko leskeneläke loppuu tai se ainakin pienenee kovasti.
No ei loppunut, eikä pienentynyt.
Muistan vieläkin oikein hyvin, kun minulle virkailija sanoi, että tulet saamaan tätä eläkettä lopun ikäsi ja kun jäät itse eläkkeelle, ei tapahdu mitään eläkesovitusta kohdallasi, vaan saat omasi täysimääräisenä ja samoin tämän leskeneläkkeen. Näin tapahtui. Päätöksetkin on minulla vieläkin tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa ja laskekaa tästä ja lopettakaa ne kertomukset tutuntuttujen saamista eläkkeistä. P.s. Kela maksaa leskeneläkettä vain alle 65 vuotiaille leskille.
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/leskelle-ja-laps…
Tossa on laskuri, laskekaa sillä niin ei tarvitse miettiä mitään kaavoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden noin 35-vuotiaan ihmisen, joka saa leskeneläkettä 30-vuotiaana kuolleen puolisonsa jälkeen.
Hänen saamansa eläke on hyvin pieni, käsittääkseni vain joitakin kymppejä tai korkeintaan satasia.
Lisäksi hänen kumpikin lapsensa saa toisen vanhemman menehdyttyä pientä eläkettä, mutta ei sekään ole kuin muutaman kympin verran.
Ilmeisesti vanhempien ihmisten leskeneläke on suurempi, kun kuollut puoliso on ehtinyt kartuttaa sitä eläkettään enemmän.
Tämä tässä AINA on se ongelma, kun ihmiset sekoittaa kaiksi eri leskeneläkettä.
Toinen on se, jota maksaa eläkevakuutusyhtiö. Oma mieheni kuoli, kun olimme vielä hyvin nuoria. Silti hänellä oli jo hyvä työpaikka, jonka työntekijät oli vakuutettu Ilmarisella. Saan edelleen sitä Ilmarisen maksamaa leskeneläkettä, joka ei todellakaan ole mikään kymppejä tai muutama satanen. Se on kohtuullisen hyvä, vaikka onkin kaikkein näiden vuosien jälkeen menettänyt ostovoimaansa.
Se on se leskeneläke, jota maksetaan minulle. Lapsellekin maksettiin ns. puoliorvon eläke, joka ei sekään ollut mikään aivan vähäinen. Kun lapsi täytti 18, sen maksaminen loppui.
Silloin heti miehen kuoleman jälkeen sain Kelalta myös eläkkeen, jota maksettiin vain puoli vuotta. Muistelisin sen olleen jotain 200-300 markkaa (siis markka-ajassa elettiin silloin). Lapselle maksettiin myös lapseneläke, joka oli jotain 150 markkaa kk. Kelan eläke minun kohdallani loppui siis 6 kk:n jälkeen, mutta lapsi sai tuon kuukausittaisen summan aina sinne 18-vuotiaaksi asti. Tällä tavalla siis Kela tuli minuakin vastaan heti puolison kuoleman jälkeen, mutta koska sain sitä Ilmarisen eläkettä myös, niin Kela ei maksanut kuin sen määrätyn puoli vuotta.
Eli käsittäkää nyt tämä, kun alatte setviä näitä ihmisten leskeneläkkeitä, että on todella kaksi eri asiaa saada leskeneläkettä yksityiseltä vakuutusyhtiöltä ja Kelalta.
Jotkut eivät saa mitään muuta kuin sen Kelan eläkkeen siksi, että se puoliso ei ollut vakuutettu missään eläkevakuutusfirmassa. Ja se Kelan eläke on todella jotain satasia tai kymppejä.
Jos puoliso oli vaikka yrittäjä, eikä maksanut itselleen eläkettä, ei sitä sitten tule leskellekään mistään muualta, kuin Kelalta.
Tai jos puoliso ei ole ollut missään töissä, tai jos hän on ollut työssä sellaisessa firmassa, mikä ei ole maksanut mitään eläkevakuutusmaksuja, niin silloin tilanne on tuo, että Kela on ainoa maksaja.
Sitä en tiedä, miksi tuolla joku sanoi, että leskeneläke loppuu 65 vuotiaana. Ei minulta ainakaan loppunut.
Ihmiset myös uskottelevat toisilleen, että kun jää itse eläkkeelle, niin koko leskeneläke loppuu tai se ainakin pienenee kovasti.
No ei loppunut, eikä pienentynyt.
Muistan vieläkin oikein hyvin, kun minulle virkailija sanoi, että tulet saamaan tätä eläkettä lopun ikäsi ja kun jäät itse eläkkeelle, ei tapahdu mitään eläkesovitusta kohdallasi, vaan saat omasi täysimääräisenä ja samoin tämän leskeneläkkeen. Näin tapahtui. Päätöksetkin on minulla vieläkin tallessa.
Kela maksaa leskeneläkettä vain 65 vuotiaaksi. Työeläkeyhtiöillä ei ole ns ikärajaa. Perheeläkeuudistus on piakkoin tulossa ja siinä rajoitetaan leskelle maksettavan eläkkeen aikaa. Ei tietenkään koske niitä jotka saavat päätöksen ennen uutta perhe-eläkelakia.
Olet ilmeisesti saanut päätöksesi ennen 90-luvun loppupuolta koska leskeneläkkeeseesi ei ole tehty tarkistusta kun olet jäänyt omalle työeläkkeelle. Nykyisen lain mukaan tarkistus tehdään kun leski jää omalle työeläkkeelle ja hyvin usein tällöin leskeneläkkeenmääräpienenee.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eläke on alle 600 euroa. Aina silti vastustajat nostavat nämä tuhansien eurojen eläkkeet esille.
Olet oikeassa.
Anoppini saa leskeneläkettä pari tonnia bruttona kuukaudessa.
Appeni tienasi sen verran hyvin, että pääsi juorukalenteriin joka vuosi.
Keskimääräinen leskeneläke on n.550 €. Kaikki lesket eivät saa senttiäkään eläkettä, vaikka olisi yhteisiä lapsia. Ainoastaan kelan maksama alkueläke tulee kaikille, jotka täyttävät ehdot.
Makaaberia tienata kuolleella ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eläke on alle 600 euroa. Aina silti vastustajat nostavat nämä tuhansien eurojen eläkkeet esille.
Tarkoitatko keskimääräinen leskeneläke on 600e?
Oma kehitysvammainen 16v poikani saa pienimmän takuueläkkeen, sekin on yli 700e
Leskeneläkettä ei voi verrata takuueläkkeeseen. Tiedän erään nuoren lesken, joka sai eläkettä 4 € kuukaudessa. Luit oikein.
Koska summa oli niin pieni, leski sai tulevat eläkkeet könttäsummana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikille ole nykyään takuueläke yli 800 euroa? Ei kai voi olla pelkästään 300 euroa. Eikö kaikilla ole ensin se ainakin takuueläkkeen suuruinen eläke itsellä ja siihen sitten päälle mahdollinen leskeneläke?
Voiko olla sitten vaikka niin, että jos oma työeläke on vaikka 300 euroa ja miehen eläke on myös pieni, vaikka 400 euroa, niin lasketaanko sitten vielä jotain jostain päälle niin, että loppusummaksi tulee takuueläkkeen suuruinen? Aika monimutkaista.
Vai miten toimii? Olen siis tosissani luullut, että yksittäisen ihmisen eläkkeen suuruus on aina takuueläkkeen suuruinen vähintään.
Vähän kapuloita rattaisiin, saa sormesi vähän lisäliikuntaa. Helppoa, kun tietää miten tämä homma kanssasi toimii. Yksinkertaista.