Leskeneläkkeen suuruus ??
Tämä on Suomessa järkyttävän ISO Tabu ! Kuka osaisi kertoa paljonko on leskeneläkkeen suuruus ?? Jos lesken kuollut puoliso on esimerkiksi ansainnut ennen kuolemaansa keskimäärin 3000 euroa kuukaudessa useamman vuoden.. En muista että missään tiedotusvälineessä olisi kerrottu oikeasti ihan euromääristä, muutenkaan ei asiasta Suomessa kirjoiteta, jopa palkoista kerrotaan enemmän/ mielummin.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Leski saa puolisonsa työeläkkeestä puolet. Isäni sai työeläkettä nettona 1600e kuussa, nyt äitini on saanut yli kymmenen vuotta n. 800e kuussa, ja saa koko loppuelämänsä ajan. Eli vuodessa 9 600 euroa tilille nettona, 10 vuodessa 96 000e, jne.
Ja tämä on totuus. Kuolinpesän osakkaana tiedän koska hoidan äidin asioita.
Leskeneläkettä kuolleen puolison työeläkkeestä saa loppuelämän ajan.
Leski saa mennä uusiin naimisiin yli 50 vuotiaana ja silti saa tätä työelääkeen leskeneläkettä.Nyt suunnitellaan että leskeneläke poistuu, mutta se koskee vuoden 1975 jälkeen syntyneitä.
Onhan se eriarvoistavaa, että leski saa kuolleen henkilön työeläkettä?
Suomessa on kuitenkin toimeentulotuet ja eläkeläiset saa asumistukea helpommin kuin muut.
Mihin sinä sen kuolleen puolison koko työuransa aikana omasta palkastaan maksetun työeläkkeen ajattelit sitten kohdentaa? Jos luet tarkkaan palkkakuittia ovat siinä myös eläkemaksut mukana.
Tuttuni mies kuoli vuosi sitten, olivat eroamassa mutta harkinta-aika vielä kesken. Mies kuoli (perintöä ei jäänyt), mutta nyt näyttää leskellä olevan rahaa millä mällätä.
Vähän epäreilua, jos mies olisi kuollut pari kuukautta myöhemmin, olisi ero ollut lopullinen ja eläke jäänyt saamatta.
Ja kyllä, olen kateellinen pienituloinen yh.
Vierailija kirjoitti:
Leski saa puolisonsa työeläkkeestä puolet. Isäni sai työeläkettä nettona 1600e kuussa, nyt äitini on saanut yli kymmenen vuotta n. 800e kuussa, ja saa koko loppuelämänsä ajan. Eli vuodessa 9 600 euroa tilille nettona, 10 vuodessa 96 000e, jne.
Ja tämä on totuus. Kuolinpesän osakkaana tiedän koska hoidan äidin asioita.
Leskeneläkettä kuolleen puolison työeläkkeestä saa loppuelämän ajan.
Leski saa mennä uusiin naimisiin yli 50 vuotiaana ja silti saa tätä työelääkeen leskeneläkettä.Nyt suunnitellaan että leskeneläke poistuu, mutta se koskee vuoden 1975 jälkeen syntyneitä.
Onhan se eriarvoistavaa, että leski saa kuolleen henkilön työeläkettä?
Suomessa on kuitenkin toimeentulotuet ja eläkeläiset saa asumistukea helpommin kuin muut.
Leskeneläkkeessä otetaan huomioon lesken tulot tai oma eläke. Muussa tapauksessa isäni olisi saanut työeläkettä vajaa 800 euroa bruttona kuukaudessa vaikka hän oli palkkatöissä koko ikänsä.
Tuttavani on avoliitossa lesken kanssa. Eivät mene naimisiin juurikin sen takia, että leski menettäisi leskeneläkkeen. Eli ilmeisesti merkittävä summa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni mies kuoli vuosi sitten, olivat eroamassa mutta harkinta-aika vielä kesken. Mies kuoli (perintöä ei jäänyt), mutta nyt näyttää leskellä olevan rahaa millä mällätä.
Vähän epäreilua, jos mies olisi kuollut pari kuukautta myöhemmin, olisi ero ollut lopullinen ja eläke jäänyt saamatta.
Ja kyllä, olen kateellinen pienituloinen yh.
Tuttusi mies olisi voinut elää 95-vuotiaaksi tai oma miehesi olisi voinut menehtyä ennen teidän eroa. Kaikesta ne jotkut jaksaa kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkettä verisenä vääryytenä pitäville kysymys. Mitä haluaisitte, että itse omille säästämillenne eläkevaroille tapahtuisi kuoleman jälkeen? Haluatteko, että ne sujahtavat siihen yhteiseen pottiin vai että ne hyödyttävät etupäässä läheisiänne?
Jos jokainen joutuisi säästämään eläkevaransa vapaaehtoisesti itse, ei niitäkään varoja varmaankaan vapaassa demokratiassa saisi omistajansa kuoleman jälkeen automaattisesti sosialisoida. Itse ainakin testamenttaisin sen ensisijaisesti puolisolleni ja toissijaisesti lapsille.
Minusta olisi olennaisempaa, että nostettaisiin KAIKKIEN pienituloisten eläkeläisten eläkkeitä. On se minusta vähän epäreilu tilanne, että toinen saa isomman eläkkeen, ja samaan aikaan hänellä on puolisovainajansa palkan turvin ostettu ja maksettu velaton asunto, ehkä kesämökkikin ja muuta omaisuutta, mutta sitten pienipalkkainen, vuokralla asuva naimaton eläkeläinen (tai köyhän kanssa parisuhteessa ollut) joutuu kituuttamaan pienellä eläkkeellä, josta menee vielä vuokrakin. En itse mitenkään vastusta varakkaiden puolisoiden leskien eläkkeitä enkä halua kurjistaa heidän elintasoaan, MUTTA haluaisin, että parannettaisiin köyhien ja pienituloisten eläkeläisten asemaa esimerkiksi pienimpien eläkkeiden määrää nostamalla tai esimerkiksi mahdollistamalla sen, että pientä eläkettä saava voisi saada toimeentulotukea, vaikka hänellä olisikin jotain omaisuutta, kuten vaikka joku kesämökki.
Keskimääräinen eläke on alle 600 euroa. Aina silti vastustajat nostavat nämä tuhansien eurojen eläkkeet esille.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on avoliitossa lesken kanssa. Eivät mene naimisiin juurikin sen takia, että leski menettäisi leskeneläkkeen. Eli ilmeisesti merkittävä summa.
Se summa voi olla satanen tai kaksi kuukaudessa. Onhan tuo iso summa, olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkettä verisenä vääryytenä pitäville kysymys. Mitä haluaisitte, että itse omille säästämillenne eläkevaroille tapahtuisi kuoleman jälkeen? Haluatteko, että ne sujahtavat siihen yhteiseen pottiin vai että ne hyödyttävät etupäässä läheisiänne?
Jos jokainen joutuisi säästämään eläkevaransa vapaaehtoisesti itse, ei niitäkään varoja varmaankaan vapaassa demokratiassa saisi omistajansa kuoleman jälkeen automaattisesti sosialisoida. Itse ainakin testamenttaisin sen ensisijaisesti puolisolleni ja toissijaisesti lapsille.
Minusta eläkkeen idea on turvata toimeentulo työuran jälkeen jos elinpäiviä riittää.
Leskeneläkkeen maksaminenhan päättyy, kun leski pääsee vanhuuseläkkeelle.
(Yksityisen, "itse maksetun" eläkevakuutuksen maksamatta jääviä varoja ei suinkaan sosialisoida, vaan ne siirtyvät palveluntarjoajalle, eli vakuutusyhtiön voitoksi. Kannattaa siis ottaa henkivakuutus samalla, kun alkaa omaa eläkettään itselleen säästää)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se summa voi olla satanen tai kaksi kuukaudessa. Onhan tuo iso summa, olet oikeassa.
Tätini tulot putosivat, kun jäi eläkkeelle, koska oma eläkkeensä oli pienempi kuin mitä oli saanut miehestään sitä ennen lesken- ja/tai perhe-eläkettä. Kelan maksaman leskeneläkkeen lisäksihän tulee vainajan työeläkelaitoksen leskeneläke.
Leskeneläkkeen kaava on seuraava:
0.5× vainajan työeläke, josta vähennetään 0.5×(lesken työeläke-695€)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi olennaisempaa, että nostettaisiin KAIKKIEN pienituloisten eläkeläisten eläkkeitä. On se minusta vähän epäreilu tilanne, että toinen saa isomman eläkkeen, ja samaan aikaan hänellä on puolisovainajansa palkan turvin ostettu ja maksettu velaton asunto, ehkä kesämökkikin ja muuta omaisuutta, mutta sitten pienipalkkainen, vuokralla asuva naimaton eläkeläinen (tai köyhän kanssa parisuhteessa ollut) joutuu kituuttamaan pienellä eläkkeellä, josta menee vielä vuokrakin. En itse mitenkään vastusta varakkaiden puolisoiden leskien eläkkeitä enkä halua kurjistaa heidän elintasoaan, MUTTA haluaisin, että parannettaisiin köyhien ja pienituloisten eläkeläisten asemaa esimerkiksi pienimpien eläkkeiden määrää nostamalla tai esimerkiksi mahdollistamalla sen, että pientä eläkettä saava voisi saada toimeentulotukea, vaikka hänellä olisikin jotain omaisuutta, kuten vaikka joku kesämökki.
Onhan tuo pienituloisten eläkeläisten köyhyys varmasti ongelma Suomessa. Toisaalta sitä varten on kehitetty kansaneläkejärjestelmä, jonka pitäisi taata jokaiselle jonkunlainen toimeentulo. Lisäksi työeläkettä verotaan progressiivisesti, joten suurituloisimmat eläkeläiset(kin) osallistuvat mm. kansaneläkkeiden rahoittamiseen. En sano, että tilanne olisi optimaalinen, mutta ainakin oikean suuntainen. Toisaalta tämä ei liity oikeastaan leskeneläkkeisiin. Halusin vain osoittaa, että leskeneläke sinänsä ei ole välttämättä niin "käsittämättömän väärin" kuin usein annetaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eläke on alle 600 euroa. Aina silti vastustajat nostavat nämä tuhansien eurojen eläkkeet esille.
Tarkoitatko keskimääräinen leskeneläke on 600e?
Oma kehitysvammainen 16v poikani saa pienimmän takuueläkkeen, sekin on yli 700e
Vierailija kirjoitti:
Entä jos leski on työssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko keskimääräinen leskeneläke on 600e?
Oma kehitysvammainen 16v poikani saa pienimmän takuueläkkeen, sekin on yli 700e
Eikös tässä leskeneläkkeestä ollut puhe?
Naimisiin kannattaa todellakin mennä juuri leskeneläkkeen takia. Äitini ei mennyt isäpuoleni kanssa naimisiin riittävän ajoissa. Molemmilla oli niin huono aiempi avioliitto, että eivät uskaltaneet mennä naimisiin kuin vasta vanhoina. Se oli kuitenkin leskeneläkkeen kannalta liian myöhään.
Isäpuoli kuoli syöpään, äiti jäi yksin pienellä eläkkeellä omakotitaloa pitämään. Hän olisi saanut tosi hyvää leskeneläkettä koska isäpuolellani oli iso palkka ja hyvä eläke.
Isäpuoleni oli kuitenkin testamentannut pienen pärjäämis summan äidilleni, ettei ihan pulaan jää.
Tunnen tasan yhden leskeneläkettä nauttivan. En tiedä summaa mutta hän on sanonut että kyllä tuntuu elintasossa ja käyttövarassa tämä leskeneläke. Kivalla asuinalueella kivassa asunnossa Helsingissä. Varaa asioihin.
Eeelii olettaisin että kyllä on hyvä leskeneläke.
Vierailija kirjoitti:
Laskin tuosta, että kun isän bruttoeläke on 1800 ja äidin 1.400, niin jos isä kuolee ensin, saa äiti leskeneläkettä 547,50. Jos taas äiti kuolee ensin, saa isä leskeneläkettä 147,50€.
Ei lopu, koska kyseessä on työeläke. Isä kuoli viime vuonna ja äiti on nyt 82-vuotias.