Kotikokit, kertokaa mitä ruokia arkisin laitatte ja mikä tekee teillä kauppansa
Millainen ruoka maistuu teille, miehelle/vaimolle ja lapsille?
Kommentit (54)
Emma K. kirjoitti:
Kuhaa, merianturaa, mustajuurta ja rätvänää.
Vaihda ainakin rätvänä vaikka voikukkaan.
Meillä näin parhaaseen metsästysaikaan riistaa: nyt paistetaan sisäfilepihviä, ja päivälliseksi keitetään isoista luista hyvä lihakeitto.
Me tehdään seuraavien päivien ruokalista yhdessä, jokainen saa listalle jotain toivomaansa. Jos joka päivä ei olekaan omaa herkkua, niin parin päivän sisään sitten on.
Muksu ei välitä vokatuista kasvinsista, muuten hänkin on melko kaikkiruokainen, mä en tykkää pienistä enkä marinoiduista kaloista, mies ei välitä kaaliruuista...silti niitä silloin tälllöin on, kun 2 muuta niistä tykkää.
Mies teki eilen kasvisgratiinia. Voi että oli hyvää. Yrttipatongin kanssa syötiin eikä muuta edes kaivattu. Kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, lanttua ja sipulia, sulatejuustoa, kermaa ja juustoraastetta. Yllättävän hyvä yhdistelmä tuo lanttu ja sipulikin samassa.
Meillä syödään aika paljon keittoja ja kaaliruuat on suuressa suosiossa. Mies on huono syömään kasviksia raakana lukuunottamatta kurkkua ja pikkutomaattia, joten koetetaan niitä sitten käyttää ruuissa. Suolaiset kasvispiiraat on myös suosiossa, laitetaan mitä kaapissa sattuu olemaan.
Meillä syödään:
Kananmunaa pannulla, makkaraa ja leipää
Haudutettuja papuja ja leipää
Makkarakastike kasviksilla ja pastaa
Lihapullat, ruskea kastike + joku hiilihydraattilisäke
Haudutettua tomaattia ja paprikaa + leipää
Kanaa ja riisiä
Hernekeittoa itse tehtynä
Jauhelihakastike johon tungettu erilaista kasvista mitä kaapista löytyy
Kalaa pannulla tai uunissa + jokin hiilihydraattilähde
Nuudelia
Mac and cheese
Tässä pitää ottaa huomioon, että mies pitää eri ruoista kuin minä ja itse teen usein myös salaatteja ruoalle.
Meijän top10:
- makaronilaatikko
- tortillat
- paistettu kuha ja perunamuusi
- lasagne
- kasvisosekeitto + raejuusto
- lohikeitto
- pinaattikeitto + kananmuna
- spagetti ja jauhelihakastike
- tonnikalapastavuoka
- uunikasvikset + halloumi + tsatziki
Vierailija kirjoitti:
Tomaattikastike,
silvo 2 sipulia ja raasta porkkana, siitä kattilaan, 3/6 lämpöjä, kansi päälle ja muhii puoli tuntia. Suolaa voi laittaa, pyöräytä pari kertaa muhimisen aikana.Lisää sekaan tomaattisoseet ja pyree, 10 maustepippuria ja pari mustapippuria. Anna muhia on taas 30 min.
Jauhelihat sekaan, antaa muhia vielä 15-30 min.
Lisää lopuksi suolaa jos tarvitsee, ja mausta paprikalla ja yrteillä. Aikaa menee, mutta vaivaa ei, todella toimiva soossi.
Pyree tulisi ensin hiukan paistaa öljyssä ja ripauttaa sokeria sekaan. Terveisiä Kyprokselta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili con carne
Lihamureke
Karjalanpaisti
Stroganoff (liha, kana tai nakki)
Makaronilaatikko
Lasse joko levyistä tai nauhamakaronista
Pyttipannu
Lohi-kermakastike pastan kanssa
Paistettu lohi
Siskonmakkara-/jauhelihakeitto oikeista tuoreista keittojuureksista
Juustoinen kanakeittonoiden monen lisukkeena menee pannulla paistetut porkkana/punajuurilohkot, keitetty kukka-/parsakaali, perunamuusi/paadetut perunanpuolikkaat
Haluaisitko keskustella ilmastonmuutoksesta? Vai eikö enää veri kierrä parkkiintuneissa suonissasi?
Sorppa, että sun elämä on ankeeta. Mä olen sen verran kehittynyt yksilö, että,kykenen syömään kasvisten lisäksi myös lihaa. Luuletko tosiaan, että, meillä,syödään aamusta iltaan vain noita ruokia? Sitä paitsi nuo ovat terveellisiä, kun niissä on niin paljon kotimaisia juureksia.
Meillä käytetään paljon kasviksia, mutta toki myös lihaakin. Lemppariruokia:
Turkkilainen keittiö (ei köfte, ei kebab vaan munakoisot, kesäkurpitsat, kurpitsat , tomaatit jne. )
Tzaziki on taivaallista, samoin kesäkurpitsalasagne, erilaiset tomaattipohjaiset padat hyvin maustettuna jne.
Terveellistä mieluiten ja nopeaa ja vaivatonta. Yksin syön, en viitsi erikoisempia harrastaa. Uuniruokia usein, jos useammaksi päiväksi teen. Tänään paistoin kanasuikaleleita ja wokkivihanneksia, mausteena kurkumaa, mustapippuria ja suolaa.
Grilliboxit (noin kilo broilerin osia) tekee kauppansa ja niitä meillä syödään varmaankin kerran viikossa. Kirjolohta menee myös usein. Perunoita ja erilaisia kastikkeita, kinkkukiusausta.
Haluan päästä ruuanlaitosta mahdollisimman helpolla, uuniruuat on siinä mielessä käteviä. Lasagnekin maistuu mutta onhan siinä laittamista.
Keittiön pelastus on pippurikerma, jolla voi maustaa lähes tulkoon kaikkea.
Ihan taidoista kiinni mitä pystyy tekemään.
Nyt on jääkaapissa valkosipuliperunoita ja paahdettua parsakaalia. Näiden kanssa sorsapadan loput tai pannulla paistettua lohta valkoviinikastikkeella. Pidän kokkaamisesta, kaikki kelpaa mikä käy terveydellisiin rajoitteisiin (crohnikko&viljaton moniallergikko).
Igorin kana?