Kotikokit, kertokaa mitä ruokia arkisin laitatte ja mikä tekee teillä kauppansa
Millainen ruoka maistuu teille, miehelle/vaimolle ja lapsille?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Laatikkoruuat eivät uppoa meillä jostain syystä, eikä keitot. Ne olisivat helppoja, mutta nuoriso ei syö. Joku kinkkukiusaus tai makaroonilaatikko on aivan toivotonta edes yrittää.
Ilmeisesti raaka-aineet on liian sekaisin.
Sekö se syy onkin, olen ihmetellyt kun meilläkin esim salaatti ei lapsiin uppoa, mutta jos laittaa kurkut, tomaatit ja paprikat erikseen, niin hyvin tekevät kauppansa.
Kanawokkia
Kanakasviskastike
Jauhelihakeitto
Pizzaa
Lämpimät tonnikalaleivät
Italianpata
Jauhelihakastike
Kanafileitä paistettuna+ jotain kastiketta
Lasagne
Kalamurekepihvit+muusi (tätä teen vain itselleni, mies ei syö kalaa, siksi meillä on harvoin sitä)
Lehtipihvit+maustevoi
Karjalanpaisti
Jauhelihapihvit
Tylsää varmaan, mutta ollaan melko laiskoja kokkaamaan (ei lapsia) ja mies on tosi nirso. Ollaan aika pienituloisia, joten ei ole varaa tehdä kahta eri ruokaa kovin usein. Joskus jos innostun, teen itselleni liharuoan lisukkeeksi jotain ratatouille-tyyppistä kasvisjuttua perunan tai riisin tilalle.
Gluteenitonta ja vegaanista. Keittoja, patoja, kastikkeita, curryja, uuniruokia, wokkeja... Koko perhe syö tyytyväise ja kiittävät pöydästä noustessaan. Jotakin olen sentään tehnyt oikein.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsääntöisesti uppoo kaikki kaikille.
Tänään teen myskikurpitsakeittoa, ja koska olen tehnyt tätä muistaakseni vain kerran aiemmin, enkä ole varma kuinka tulee lapsille maistumaan, ja siksi teen varuilta lisukkeeksi näkkäripitsoja. Nuo on siis sama kuin lämpimätvoileivät, mutta pohjalla näkkileipää.
Mutta siis niitä peruskotiruokia meillä syödään. Tällä viikolla on ollut spagettikastiketta, karjalanpaistia ja lohipyöryköitä. Tänään se kurpitsakeitto ja viikonloppuna nyhtökana-pitaleivät ja kanapastavuokaa. Yhdelle aterialle jää paistin ja kurpitsakeiton tähteet, kanavuoasta syö kahdesti.
Myskikurpitsa on nyt parhaassa sesongissa ja on todella hyvää. Paistoin itse uunissa pitkittäin lohkottuina (vähän öljyä ja mieleisiä mausteita pintaan ensin.
Tämmöiselle persaukiselle 2 + 2 lapsiperheelle ( toinen opiskelee, toinen vauvan kanssa kotona ), jauheliha on se ruuanlaiton kulmakivi.
Lihapullat
Lindströminpihvit
Kaalilaatikko
Jauhelihakeitto
Ruskea sås ( hyvin tehtynä aivan mahtavaa )
Kasvis-sosekeitot
Erilaiset tuliset curryt ( kana & tofu )
Kaslerista pitkään haudutettua pataa
Lenkkisoppa
Lohilaatikko ( jos lohi tarjoukessa )
Pastaa ei syödä juurikaan koskaan, aivan turha ruoka-aine.
Chili con carne
Lihamureke
Karjalanpaisti
Stroganoff (liha, kana tai nakki)
Makaronilaatikko
Lasse joko levyistä tai nauhamakaronista
Pyttipannu
Lohi-kermakastike pastan kanssa
Paistettu lohi
Siskonmakkara-/jauhelihakeitto oikeista tuoreista keittojuureksista
Juustoinen kanakeitto
noiden monen lisukkeena menee pannulla paistetut porkkana/punajuurilohkot, keitetty kukka-/parsakaali, perunamuusi/paadetut perunanpuolikkaat
Vierailija kirjoitti:
Chili con carne
Lihamureke
Karjalanpaisti
Makaronilaatikko
Pyttipannu
Paistettu lohi
Juustoinen kanakeittonoiden monen lisukkeena menee pannulla paistetut porkkana/punajuurilohkot, keitetty kukka-/parsakaali, perunamuusi/paadetut perunanpuolikkaat
Haluaisitko keskustella ilmastonmuutoksesta? Vai eikö enää veri kierrä parkkiintuneissa suonissasi?
Tässä lempparit:
Tonnikala- tai salamipizza
Kana Fajitakset/burritot
Lasagne liha tai kasvis
Pestopasta fetajuustolla
Tikka Masala kanaa+ riisiä
Wienerleike + lisuke
Täytetyt letut (maustettu jauhelihatäyte)
Musta-Pekka-juusto lihapata + lisuke
Tomaattikeitto
Borssikeitto
Pinaattikeitto
Riisipuuro
Tortillat erilaisilla täytteillä
Karjalanpaisti ja muussi
Uunijuurekset ja lohi
Kaalilaatikko tai kaalikääryleet
Halloumsalaatti
Itsetehty pizza tai itsetehdyt hampurilaiset
Peruna ja lihakääryleet
Täytetyt paprikat
Wok-vihanneksia ja riisiä
Nuudelikasari, jossa seassa mm kebabbia/kanaa ja vihanneksia
Spaghettia ja tonnikalakastiketta
Lanttukuutioita ja kermaviilikastiketta
Jne
Olen kai onnekkaassa asemassa, kun meillä lapsille kelpaa kaikki ruoat. Ei ole vielä kertaakaan yksikään lapsi jättänyt syömättä tai sanonut ruokansa olevan pahaa. Meillä aikuisilla taas on omat (vähäiset) rajoitteet. Itse en siedä juustoa, joten kaikki ruoat on meillä aina juustottomia ja toinen taas ei välitä seiti-kalasta.
Meillä arkiruoat ovat aina perunaa lihan/ kalan kanssa sekä lisänä juureksia/ salaattia. Kerran viikossa toki keittoa (kasvissosekeitto, hernekeitto, pinaattikeitto, borssikeitto).
Tällä ja viime viikolla meillä oli perunoiden ja vihannesten kanssa esim.
- uunilohta
- lammaspaistia
- possupihvejä
- kanafileitä
- jauhelihapyöryköitä
- seitiä
- sienikastiketta
Ruoanlaitossa meillä käytetään voita, kermaa yms. mahdollisimman vähän jalostettua? Eli mielellään suosin ruokaa ilman turhia lisäaineita ja tavallaan syödään sellaista mitä isovanhempani opettivat minut lapsena syömään (sieltä perunainnostus tulee), sillä tällaisella ruokavaliolla he ovat pysyneet terveinä ja eläneet pitkään.
Viisivuotias on alkanut nirsoilemaan ja suhtautuu epäluuloisesti moneen ruokaan. Nyt hoitovapaalla kun on aikaa, olen oman kiinnostuksen vuoksi koittanut laajentaa vähän ruokalistaa, mutta aika vaikea tuolle on löytää kelpaavia.
Tonnikalapastavuoka uunissa upposi tällä viikolla hyvin, kesäkurpitsalasagne ei, ei myöskään mifuwokki, siitä en itsekään piitannut.
Hyvällä menekillä on makaronimössö, spaghetti ja jauhelihakastike, kana ja riisi, pasta carbonara vähällä pippurilla, muusi ja lohi, keitot. Eineksistä pinaattilätyt.
Kunnon ulkoilun jälkeen näin lauantaina menee oudotkin kasvikset.
Huokealla saa maustarnalla monenlaista vaikka perunasta ja
pavuistä.
Jalostajan hernekeittoa. Yllättävän riittoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili con carne
Lihamureke
Karjalanpaisti
Makaronilaatikko
Pyttipannu
Paistettu lohi
Juustoinen kanakeittonoiden monen lisukkeena menee pannulla paistetut porkkana/punajuurilohkot, keitetty kukka-/parsakaali, perunamuusi/paadetut perunanpuolikkaat
Haluaisitko keskustella ilmastonmuutoksesta? Vai eikö enää veri kierrä parkkiintuneissa suonissasi?
Ilmastonmuutos on NWO-kusetus.
Juuri väsäsin, taas, kauppalappua ja seuraavien päivien ruoat on mm lihamureke (en ole tehnyt sitä piiiitkääään aikaan), kanakeitto, lohiomeletit, ja pinaattipasta mozzarella.
Elämä on lounaiden (1 teini koko ajan kotona lounaalla, toinen sentään arkisin syö koulussa) ja päivällisen miettimistä, töitä ja Koronaa 🤔😖.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsääntöisesti uppoo kaikki kaikille.
Tänään teen myskikurpitsakeittoa, ja koska olen tehnyt tätä muistaakseni vain kerran aiemmin, enkä ole varma kuinka tulee lapsille maistumaan, ja siksi teen varuilta lisukkeeksi näkkäripitsoja. Nuo on siis sama kuin lämpimätvoileivät, mutta pohjalla näkkileipää.
Mutta siis niitä peruskotiruokia meillä syödään. Tällä viikolla on ollut spagettikastiketta, karjalanpaistia ja lohipyöryköitä. Tänään se kurpitsakeitto ja viikonloppuna nyhtökana-pitaleivät ja kanapastavuokaa. Yhdelle aterialle jää paistin ja kurpitsakeiton tähteet, kanavuoasta syö kahdesti.
Myskikurpitsa on nyt parhaassa sesongissa ja on todella hyvää. Paistoin itse uunissa pitkittäin lohkottuina (vähän öljyä ja mieleisiä mausteita pintaan ensin.
Kyllä, pyrin ostamaan mahdollisimman paljon sesonkikasviksia. Esimerkiksi syödään syksyllä paljon kukka- ja parsakaalia niin kauan kun sitä saa kotimaisena. Nyt oli jo tullut ruotsalaista rinnalle, joten taitaa kotimaisen saanti olla lopuillaan.
Ja myskikurpitsaa olen tehnyt myös noin kuten kuvailit ja hyvää tulee myös samalla tavalla tehtynä kuin hasselbackan perunat.
Ja keitto muuten maistui yhdelle lapsista, muut irvisteli kookoskerman takia. :D Itse tykkään kookoksen mausta, niin vähän oma lehmä ojassa tein sillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä uppoaa kaikki tavallinen ja tylsä. Kuten makaronilaatikko, perunamuussi ja lihapullat, nakkikastike jne.
Meillä nämä uppoaa lapsille, mutta ei minulle eikä miehelle. Olen niin kyllästynyt laittamaan ruokaa, josta en pidä ja jota en syö. Jos laitan oman maun mukaista, mies on ainoa joka syö ja lapset jäävät nälkäisiksi. Itse tykkään Lähi-idän ruoista ja muista aasialaisista, joissa on paljon mausteita ja tulisuutta. Myös kalasta pidän miehen kanssa, mutta lapset maistavat pienen palan ja se on siinä. Luulisi, että kun ihan pienestä lapsesta asti olen tehnyt mausteista ruokaa, olisivat oppineet syömään, mutta ei.
Igorin kana uppoaa kaikille, kylläkin jätän suolakurkut ohjeesta pois. Lempeä ja simppeli ateria. Joku pieni punainen keittiö mistä resepti löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä uppoaa kaikki tavallinen ja tylsä. Kuten makaronilaatikko, perunamuussi ja lihapullat, nakkikastike jne.
Meillä nämä uppoaa lapsille, mutta ei minulle eikä miehelle. Olen niin kyllästynyt laittamaan ruokaa, josta en pidä ja jota en syö. Jos laitan oman maun mukaista, mies on ainoa joka syö ja lapset jäävät nälkäisiksi. Itse tykkään Lähi-idän ruoista ja muista aasialaisista, joissa on paljon mausteita ja tulisuutta. Myös kalasta pidän miehen kanssa, mutta lapset maistavat pienen palan ja se on siinä. Luulisi, että kun ihan pienestä lapsesta asti olen tehnyt mausteista ruokaa, olisivat oppineet syömään, mutta ei.
Sama kokemus! Lapset ja teinit haluavat makkaraa/jauhelihaa/nakkia ja vierastavat kaikkea hyvää, kuten avokaadoja, papuja, katkarapuja, sushia, voimakkaita juustoja jne.
Siksi teen lapsille makaronilaatikkoa ja itse herkuttelen sushilla.
Laatikkoruuat eivät uppoa meillä jostain syystä, eikä keitot. Ne olisivat helppoja, mutta nuoriso ei syö. Joku kinkkukiusaus tai makaroonilaatikko on aivan toivotonta edes yrittää.
Ilmeisesti raaka-aineet on liian sekaisin.