Pitääkö saatavan rahan riittää elämiseen?
Onko ihan jees vonkua rahattomuutta jos ei osaa suhteuttaa menoja tulojen mukaan?
http://secretlifeanytime.blogspot.com/2020/05/jengi-kitisee-ku-raha-ei-…
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Blogisti leijuu omahyväisyydessään kun rahat tuo talouteen palkkatöissä käyvä mies? On tosi hankalaa joo olla tuhlaamatta toisen tienaamia rahoja. Omaishoitajan korvauksella tuskin hirveästi juhlitaan. Saisiko puheenvuoron rahansa ITSE tienaavalta yksinhuoltajaäidiltä vastaukseksi?
Moni pienipalkkainen yh saa vähemmän rahaa verojen jälkeen kun tuilla oleva yh.
Vierailija kirjoitti:
Oon myös sitä mieltä että pääsääntöisesti pitäisi. On toki myös sellaisia tapauksia että elämä on tuonut eteen niin ikäviä asioita äkkiä että tilanteen pitkittyessä vaikka miten karsit ihan kaiken turhan niin ne rahat ei vaan riitä.
Jos joutuu elämään tuilla (esim. kuntoutustuki, sairauspäiväraha tai työkyvyttömyyseläke ilman kertyneitä palkkatuloja), niillä tulee toimeen, jos elämässä ei mikään mene ns. pieleen. Eli olet "perusterve", tai sairas vain siten, että lääkkeet ja hoito tulee halvaksi. Mutta jos satut sairastamaan jotain sellaista, mikä vaatii esim. jatkuvaa matkustamista yliopistosairaalaan, kalliita lääkkeitä ja/tai käyttämään erilaista kuntoutusta, putoaa aikamoiseen kuiluun. Perustuet eivät riitä ja joudut laittamaan selvitystä, hakemusta, todistusta Kelaan jatkuvalla syötöllä. Näiden lisäksi mikään ei saisi kotona kulua loppuun, tai hajota, silloin joutuu olemaan ilman.
t. Nuoren, mutta parantumattomasti sairaan aikuisen äiti - ei riitä Kelan rahat ei, onneksi käyn töissä ja maksan kaiken mihin tuet eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala blogi
Miksi kamala? Eikö totuutta saa sanoa ääneen?
Tuo kirjoitustyyli ja kouluttamattomana tehty noin monta lasta.
Kai voi kouluttautua myöhemminkin? Jokainen elää kuten tahtoo.
Ihan vapaasti saa minun puolesta elää kuten tahtoo, mutta ei yhteiskunnan tukemana.
Iso osa lapsiperheistä saa jotain tukea yhteiskunnalta. Bloggaaja kuitenkin kertoi saavansa myös palkkatuloa
Palkkatuloa omaishoitajuudesta. Ei se ole oikeaa työtä.
Sometyöstä kanssa. Ei sekään ole oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blogisti leijuu omahyväisyydessään kun rahat tuo talouteen palkkatöissä käyvä mies? On tosi hankalaa joo olla tuhlaamatta toisen tienaamia rahoja. Omaishoitajan korvauksella tuskin hirveästi juhlitaan. Saisiko puheenvuoron rahansa ITSE tienaavalta yksinhuoltajaäidiltä vastaukseksi?
Ja juuri sen takia haluaisinkin kuulla juuri näiltä ihmisiltä, miten Laura Laitoshuoltaja tai Katri Kaupankassa saavat kuukausittain lasten mahat täyteen, katon pään päälle, ja pankkitilin balanssiin. Samalla pyörittäen koko sirkusta yksin.
Jo ihan yksinasuvana normisinkkuna kiroan miten kallista kaikki aina on, eikä minulla ole edes lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon myös sitä mieltä että pääsääntöisesti pitäisi. On toki myös sellaisia tapauksia että elämä on tuonut eteen niin ikäviä asioita äkkiä että tilanteen pitkittyessä vaikka miten karsit ihan kaiken turhan niin ne rahat ei vaan riitä.
Jos joutuu elämään tuilla (esim. kuntoutustuki, sairauspäiväraha tai työkyvyttömyyseläke ilman kertyneitä palkkatuloja), niillä tulee toimeen, jos elämässä ei mikään mene ns. pieleen. Eli olet "perusterve", tai sairas vain siten, että lääkkeet ja hoito tulee halvaksi. Mutta jos satut sairastamaan jotain sellaista, mikä vaatii esim. jatkuvaa matkustamista yliopistosairaalaan, kalliita lääkkeitä ja/tai käyttämään erilaista kuntoutusta, putoaa aikamoiseen kuiluun. Perustuet eivät riitä ja joudut laittamaan selvitystä, hakemusta, todistusta Kelaan jatkuvalla syötöllä. Näiden lisäksi mikään ei saisi kotona kulua loppuun, tai hajota, silloin joutuu olemaan ilman.
t. Nuoren, mutta parantumattomasti sairaan aikuisen äiti - ei riitä Kelan rahat ei, onneksi käyn töissä ja maksan kaiken mihin tuet eivät riitä.
Mäkin olen nuoren, mutta parantumattomasti sairaan aikuisen äiti (lapsellani on lisäksi 3 eri sairautta) ja hänen kohdallaan Kela maksaa kuntoutuksen (Kuntoutujalle itselleen tulee erittely kuluista, muttei laskua), lääkkeisiin saa erityiskorvauksen Jos niitä tosiaan tarvitsee ja matkakuluissa on 140€ vuosikatto, jonka jälkeen kela maksaa nekin.
Vierailija kirjoitti:
[ja matkakuluissa on 140€ vuosikatto, jonka jälkeen kela maksaa nekin.
Siis tietenkin tämä koskee vain sairauden tutkimuksia ja hoitoa - omat Vapaa-ajan ja työn/koulun matkat pitää maksaa itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri sen takia haluaisinkin kuulla juuri näiltä ihmisiltä, miten Laura Laitoshuoltaja tai Katri Kaupankassa saavat kuukausittain lasten mahat täyteen, katon pään päälle, ja pankkitilin balanssiin. Samalla pyörittäen koko sirkusta yksin.
Jo ihan yksinasuvana normisinkkuna kiroan miten kallista kaikki aina on, eikä minulla ole edes lapsia.
Aivan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen nuoren, mutta parantumattomasti sairaan aikuisen äiti (lapsellani on lisäksi 3 eri sairautta) ja hänen kohdallaan Kela maksaa kuntoutuksen (Kuntoutujalle itselleen tulee erittely kuluista, muttei laskua), lääkkeisiin saa erityiskorvauksen Jos niitä tosiaan tarvitsee ja matkakuluissa on 140€ vuosikatto, jonka jälkeen kela maksaa nekin.
Meillä Kela ei maksa kuntoutusta kokonaan, vaan siinä on omavastuu. Kuntouksesta jää itse maksettavaa n. 300 euroa kuukaudessa. Tarvittava kuntoutus oli määritelty lääkärinlausunnossa ja Kela myönsi siihen tuen, mutta tällä omavastuulla. Matkakuluissa on 500 €:n vuosikatto, en tiedä miten teillä voi olla vain 140 €? Yliopistosairaalareissuihin tarvitaan lisäksi aina saattaja, hoidon jälkeen ei voi lähteä yksin julkisilla kotiin. Käytännössä käytän vuosilomapäiviäni näihin saattokeikkoihin. Vaikka lääkkeissä on erityiskorvaus, tulee niistäkin se 500 €:n vuosikatto reilussa puolessa vuodessa täyteen. Näiden lisäksi menee sairaalakäynneistä lääkäri- ja poliklinikkamaksut, joissa vuosikatto ei tule täyteen. Eli niistä tuista pitäisi kaikkeen tähän rahat riittää. No, ei riitä. Teillä ilmeisesti on parempi tilanne matkojen ja lääkekulujen jälkeen, meillä ei.
Jokaisella perheellä on eri tulot ja eri menot. Toiset osaa hallita rahoja ja toiset ei.
meillä riittää. Tulot kasvavat kuukausittain. Ollaan palkkatuloissa keskituloisia, pääomatulot nostavat tuloja mukavasti.
Miksi blogin pitäjä on kouluttamattomana tehnyt noin monta lasta? Useamman koulutuksen lopettanut kesken. Luultavasti lorvii kotona omaishoidontuella loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
meillä riittää. Tulot kasvavat kuukausittain. Ollaan palkkatuloissa keskituloisia, pääomatulot nostavat tuloja mukavasti.
Hyvä juttu 👏
Vierailija kirjoitti:
Miksi blogin pitäjä on kouluttamattomana tehnyt noin monta lasta? Useamman koulutuksen lopettanut kesken. Luultavasti lorvii kotona omaishoidontuella loppuelämän.
Lapsi asiaan en voi ottaa kantaa kenenkään puolesta. Omaishoitajana oleminen ei ole lorvimista.
Tienaatko tuolla blogilla? Mistä somejutuista saat rahaa ja paljonko?
Vierailija kirjoitti:
Blogi on kaksplussan alla.
Vierailija kirjoitti:
kuuluuko vieraan ihmisen lompakon sisältö sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Lapsentekoon ei onneksi tarvita yhtäkään tutkintotodistusta.
Itse olen suurperheen äiti ja vaikka takana on hyvä koulutus, sen voisi vetää vessanpöntöstä alas koska olen ollut 12 vuotta lasten kanssa kotona.
Aivan järjetön ajatus edes että äidin joka haluaa suuren perheen kannattaisi käydä mitään koulua ennen lasten tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuuluuko vieraan ihmisen lompakon sisältö sinulle?
Öö. Ellet ole blogin pitäjä, kuuluuko sinulle mitä kysyn ja mitä AP vastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blogi on kaksplussan alla.
Joo huomasin tosiaan itsekin kysyttyäni.
Wau. Ihan mahtavaa että noin huonolla äidinkielellä kirjoittamisesta voi saada työn itselleen! Siitä että suoltaa ajatuksiaan internetiin ilman suodatinta, ilman kappalejakoja ja joku maksaa palkkaa kirjoittamisesta!
Tämä on oikeasti hienoa!
Palkkatuloa omaishoitajuudesta. Ei se ole oikeaa työtä.