Mitä te saatte toisen koulutuksen mollaamisesta? Rehellisesti
Joka päivä saa nähdä tätä ihme vinkumista siitä että jos jollain ei ole yliopistollista koulutusta, hän ei olisi muka kouluttautunut.
Kenen silmissä? Mitä te saatte siitä toisten vähättelystä?
Itse olen käynyt paljonkin kouluja, mutta uskoisin että ne on ne muut asiat elämässä jotka onnelliseksi tekee.
Elämän lopulla tuskin titteleistä mitään palkintoa saa.
Miksi se on niin tärkeää ja jopa ihmisarvoa alentavaa jos ei ole tätä maagista avn standardi-koulutusta ennen lapsien tekoa esimerkiksi saanut?
Äitinähän me kaikki olemme samalla viivalla, ensimmäistä kertaa äidiksi tulevat varsinkin. Siihen ei koulut auta millainen äiti on.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:01"]
Ainakin se kouluja käynyt osaa kirjoittaa oikein...
No joo.
On kaksi asiaa: se, millainen on ihmisenä, mikä on ihmisen arvo. Ja se, miten korkealle koulutettu ja sivistynyt ihminen on. Kenestäkään ei tule ystävällistä, hellää, ymmärtäväistä, avuliasta tai vaikkapa ahkeraa opiskelemalla.
Mutta opiskelemalla kartutetaan tiedollista sivistystä ja kehitetään kykyä kyseenalaistaa asioita, ottaa asioista selvää. Kehitetään loogisuutta ja kannustetaan mielenkiintoa uusia, ja oman välittömän elinpiirin ylittäviä asioita kohtaan.
On olemassa sivistyneitä ja yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneita ihmisiä, joilla ei ole korkeakoulututkintoa. Mutta kieltämättä opiskelleissa on sellaisia ihmisiä enemmän.
Tietysti kyse on yksilöllisistä arvostuksista. Mutta ainakaan itse en varmaan ystävystyisi ja jaksaisi kovin pitkään seurustella sellaisen henkilön kanssa, jonka mielenkiinnon kohteet ovat kovin rajatut ja kyky keskustella rajoittuu ip-lehtimäisiin, mustavalkoisiin argumentteihin. Ystävissäni on enimmäkseen akateemisia ihmisiä, mutta ei pelkästään, enkä ikinä mollaisi kenenkään koulutusta - tämä yleisellä tasolla netissä käytävä keskustelu jääköön ainoaksi pohdiskelukseni.
[/quote]
Osasitko edes lukea vai muutenko vain vittuilet? Puhelimella kirjoitan, joten anteeksi mahdollisista virheistä. Vain typerä tosin nillittää niistä virheistä.
Kovin paljon et ole siis sivistystä koulutuksestasi saanut, kun kerran tällä tavalla kommentoit.. Samalla myös lokeroit vähemmän kouluttautuneet iltapäivälehtien lukijoiksi ja mustavalkoisiksi ihmisiksi.
Ehkä hieman ristiriitaista, eikös?
[/quote]
Rauhoitu. Kuten sanoin, "no joo", ymmärrän sinun kirjoittavan mobiilisti.
Huvitti vain, että kovin korostat "käyneesi kouluja", kun kumminkin aloituksessasi niin on pointtina se, ettei koulutusasteella ole väliä. Ja kirjoituksesi vilisee virheitä ;-)
Kuten selvästi sanoin, vähän koulutetuissakin on laajasti maailmasta kiinnostuneita ja argumentointikykyisiä ihmisiä. Mutta koska korkea-asteen koulutuksessa vuosikausia hiotaan ko. kykyjä, akateemisissa ihmisissä on sellaisia ihmisiä keskimäärin enemmän. Ja minä satun sellaista arvostamaan. Siksi itse ystävystyn todennäköisemmin akateemisen ihmisen kanssa. Se olennainen vaikuttava tekijä on kumminkin siis kyky keskustella, ei koulutus itsearvona.
Tämä nyt oli vain tällaista pohdiskelua, millaisia ihmisiä itse arvostan keskustelukumppaneina, eikä tuosta kannata kenenkään vetää hernettä nenään. Keskustelukyvyllä kun ei ole kenenkään ihmisarvon tai hyvyyden kanssa tekemistä. Ja kuten tässä on moneen kertaan toistettu, kaikki ammatit ovat tärkeitä, enkä väheksy niiden tekijöitä.
[/quote]
Hassua, että vaikka vouhkaat kirjoitusvirheistä, oma tekstisi suorastaan vilisee niitä.
Terveisin amiksen käynyt parturi-kampaaja (eli WT)[/quote]
Asiasta toiseen...ettekös te parturi-kampaajat ole nykysin hiustaiteilijoita tjn? Maskeeraaja/meikkaajat ovat meikkitaiteilijoita. Edellämainitut hyvin arvostettuja, kuten stailaajatkin, joten samaan joukkoon kuulut. (Mitäs tässä akateemisuudella tekee?) Et siis wt. =D
Höpöhöpö. Hiusmuotoilija on valmistunut yksityisestä koulusta, amiksessa koulutetaan edelleen parturi-kampaajia. Kosmetologit tulee myös amiksesta.
Meikkaaja-maskeeraaja ja meikkitaiteilija on sama asia, heitä myös koulutetaan yksityisissä koulutuslaitoksissa.
Kaikki heistä tekee töitä, toiset heistä hieman eri kuin toiset, muttei kumpikaan ammatti toista parempi ole.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:15"]En ole mollannut ketään. Ei kaikilla tarvi olla yliopistokoulusta eikä sellaiset ole mitenkään alempiarvoisia. MUTTA en pidä siitä että amk tutkinnon suorittaneiden pitää rinnastaa julistaen noiden tutkintojen olevan "samaa tasoa". Kun ne ei ole. Tradenomi ei ole kouluttautunut yhtä korkealle kun minä t ekonomi. Prkl
[/quote]
Minusta sinun pitäisi miettiä miksi asia on sinulle tärkeä. Miksi sinun hiertää, että joku tradenomi voisi ajatella teillä olevan samanarvoinen koulutus? Pelkäätkö sen korruptoivan oman koulutuksesi arvoa? Pelkäätkö, et tradenomi saa vähemmällä työllä saman palkan ja aseman työelämässä kuin sinä?
:) :D
Terveisin amiksen käynyt hiustaiteilija/ -muotoilija/ -stailaaja ;)
18, ei kyllä muuten ole.
19, kannattaa lukea koko kommentti, ei vain ensimmäistä riviä. Kuten jo toisesta lauseesta käy ilmi, ei se eka heitto ollut tarkoitettu vakavasti otettavaksi. Pilkuttomuus on tyypillistä älykännykällä kirjoitetussa tekstissä, minkä oikein hyvin itsekin tiedän. Ainakin Samsung Galaxy kolmosessa pilkku on eri välilehdellä.
Koettakaahan nyt päästä sen yli, että opiskelu lisää tiedollista sivistystä. Eiköhän sen pitäisi olla kaikille selvää, samoin kuin sen, että osa arvostaa sitä enemmän kuin toiset.
-2-
"Koettakaahan nyt päästä sen yli, että opiskelu lisää tiedollista sivistystä. Eiköhän sen pitäisi olla kaikille selvää, samoin kuin sen, että osa arvostaa sitä enemmän kuin toiset."
Kukaan tätä ei ole kieltänyt. Sinä sen sijaan vaikutat enemmän rajoittuneelta tekstiesi perusteella, kuin moni vähemmän koulutettu ystäväni.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:51"]
Höpöhöpö. Hiusmuotoilija on valmistunut yksityisestä koulusta, amiksessa koulutetaan edelleen parturi-kampaajia. Kosmetologit tulee myös amiksesta.
Meikkaaja-maskeeraaja ja meikkitaiteilija on sama asia, heitä myös koulutetaan yksityisissä koulutuslaitoksissa.
Kaikki heistä tekee töitä, toiset heistä hieman eri kuin toiset, muttei kumpikaan ammatti toista parempi ole.
[/quote]
Parturi-kampaaja on se virallinen ammattinimike aina, hiusmuotoilija-nimikettä voi käyttää kuka tahansa parturi-kampaaja, jos haluaa kuulostaa trendikkäämmältä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:54"]
18, ei kyllä muuten ole.
19, kannattaa lukea koko kommentti, ei vain ensimmäistä riviä. Kuten jo toisesta lauseesta käy ilmi, ei se eka heitto ollut tarkoitettu vakavasti otettavaksi. Pilkuttomuus on tyypillistä älykännykällä kirjoitetussa tekstissä, minkä oikein hyvin itsekin tiedän. Ainakin Samsung Galaxy kolmosessa pilkku on eri välilehdellä.
Koettakaahan nyt päästä sen yli, että opiskelu lisää tiedollista sivistystä. Eiköhän sen pitäisi olla kaikille selvää, samoin kuin sen, että osa arvostaa sitä enemmän kuin toiset.
-2-
[/quote]
Oletko ihan varma, ettet opiskeltuasi tiedä mitä sinun halutaan tietävän?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:51"]
[/quote]
Parturi-kampaaja on se virallinen ammattinimike aina, hiusmuotoilija-nimikettä voi käyttää kuka tahansa parturi-kampaaja, jos haluaa kuulostaa trendikkäämmältä.
[/quote]
Eikä ole.
Yksityisistä kouluista ei nimenomaan saada parturi-kampaaja titteliä vaan ainoastaan hiusmuotoilijan/hiusstylistin titteli.
Mä nyt sanon ihan alkuun, että minä en hauku kenekään koulutusta, koska ihmisenhän pitää hankkia sellainen koulutus, jolla voi tehdä niitä tpitä, joita haluaa tehdä. Ei ole mitään järkeä lukea humanistitutkintoa yliopistossa, jos haluaa käsityöläiseksi, eikä ole järkeä lukea tradenomiksi, jos haluaa kielenkääntäjäksi. Lisäksi, koska olen itse ollut monena vuonna laatimassa ja tarkastamassa yliopiston pääsykokeita, mulle on aika konkreettisesti selvinnyt, että iso kasaa ihan nomaaliälyisiä ja fiksumpiakin ihmisiä ei tosiaankaan pääse yliopistoon sisään. korkeakoulututkinto ei siis todellakaan ole mikään normi.
Saamalla kuitenkin haluaisin huomauttaa, että kyllä koulutus TUO onnea ihmisn elämään. Joku, mikä tahansakoulutus mahdollidtaa sen,e ttä pystyy elättämään itsensä paremmin kuin kouluttamaton ihminen. Siksi koulutus ylipäänsä tuottaa onnea tai ainakin mukavuutta elämään. Koulutus siihen ammattiin, jota haluaa tehdä ja josta saa tyydytystä, tuottaa onnellisemman elämän kuin koulutus väärälle alalle. Ja kaltaisilleni ihmisille, jotka saavat. Tyydytystä sellaisista töistä, jotka vaativat korkeakoulutusta tai peräti tohtorikoulutusta, sellainen tuo onnellisuutta. MINÄ en voisi olla onnellinen amiskoulutukslla. Epåilemättä on myös tyytväisiä putkimiehiä, otka turhautuisivat filosofian tohtorin opintoja yrittäessään. Me olemme erilaisia ja koulutus heijastaa (ja tuottaa lisää) näitä eroja - minä ja tuo putkimies emme voisi vaihtaa paikkaa ja olla onnellisia. Nämä erot eivät ole paremmuusjärjetseroja, mutta kyllä ne eroja silti selvästi ovat.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:55"]
"Koettakaahan nyt päästä sen yli, että opiskelu lisää tiedollista sivistystä. Eiköhän sen pitäisi olla kaikille selvää, samoin kuin sen, että osa arvostaa sitä enemmän kuin toiset."
Kukaan tätä ei ole kieltänyt. Sinä sen sijaan vaikutat enemmän rajoittuneelta tekstiesi perusteella, kuin moni vähemmän koulutettu ystäväni.
[/quote]
Heh, kyllä tämä koko ketju kertoo selvää kieltä tuosta kieltämisestä. Minähän en ketään mollaa, enkä pidä huonona ihmisenä, vaikka olisi kuinka vähän koulutettu. On minulla ystävissäkin pelkän lukion käyneitä. Mutta sanoin, että koulutuksestakin on hyötyä, ja sepäs näyttää muita raivostuttavan.
Antaa olla, ketjusta ei järkevää keskustelua nyt kehity.
-2-
OK. No olen aikaani jäljessä kai, kun itse kävin ammattikoulua (12v sitten), myös yksityisessä koulussa mainostettiin pa-ka-tutkintoa. Joitain luokkakavereitani työskentelee ns.trendikampaamoissa, ja tituleeraavat itseään hiusmuotoilijoiksi, koska se kuulostaa hienommalta :) Koulutuksella ei sinänsä varmaan paljoa eroa, minun opiskeluaikoina arvostettiin (työnantajat lähinnä) yksityisiä vähemmän.
Joillekin on selvästi vaikea ymmärtää ettei koulutus määrittele ihmistä saatika ihmisarvoa. Kaikilla älykkäillä ihmisillä ei ole ammatillista kunnianhimoa eikä se laske heidän älykkyysosamääräänsä. Miksi pitäisi hakea yliopistoon, jos tietää haluavansa tehdä vaikka metsurin hommia. Yliopistoista löytyy älykkäitä ihmisiä, mutta myös ihan keskivertoja ihmisiä. On myös paljon ihmisiä, jotka ovat ns. älykkäitä eli heillä voi olla hyvä yleissivistys ja paljon faktatietoa, mutta sosiaalisesti heillä ei ole juurikaan tilannetajua eivätkä he osaa asettua toisten kenkiin.
18, ei kyllä muuten ole.
-2-
[/quote]
Opiskelu lisää tiedollista sivistystä... Eikö voi lukea vaikka ei opiskelisikaan? Tietysti opiskelu lisää tietoa, mutta aika outona pidän oletusta, että sitä voisi tehdä vain koulunpenkillä.
18, ei kyllä muuten ole.
-2-
[/quote]
Opiskelu lisää tiedollista sivistystä... Eikö voi lukea vaikka ei opiskelisikaan? Tietysti opiskelu lisää tietoa, mutta aika outona pidän oletusta, että sitä voisi tehdä vain koulunpenkillä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:01"]
Ainakin se kouluja käynyt osaa kirjoittaa oikein...
No joo.
On kaksi asiaa: se, millainen on ihmisenä, mikä on ihmisen arvo. Ja se, miten korkealle koulutettu ja sivistynyt ihminen on. Kenestäkään ei tule ystävällistä, hellää, ymmärtäväistä, avuliasta tai vaikkapa ahkeraa opiskelemalla.
Mutta opiskelemalla kartutetaan tiedollista sivistystä ja kehitetään kykyä kyseenalaistaa asioita, ottaa asioista selvää. Kehitetään loogisuutta ja kannustetaan mielenkiintoa uusia, ja oman välittömän elinpiirin ylittäviä asioita kohtaan.
On olemassa sivistyneitä ja yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneita ihmisiä, joilla ei ole korkeakoulututkintoa. Mutta kieltämättä opiskelleissa on sellaisia ihmisiä enemmän.
Tietysti kyse on yksilöllisistä arvostuksista. Mutta ainakaan itse en varmaan ystävystyisi ja jaksaisi kovin pitkään seurustella sellaisen henkilön kanssa, jonka mielenkiinnon kohteet ovat kovin rajatut ja kyky keskustella rajoittuu ip-lehtimäisiin, mustavalkoisiin argumentteihin. Ystävissäni on enimmäkseen akateemisia ihmisiä, mutta ei pelkästään, enkä ikinä mollaisi kenenkään koulutusta - tämä yleisellä tasolla netissä käytävä keskustelu jääköön ainoaksi pohdiskelukseni.
[/quote]
Osasitko edes lukea vai muutenko vain vittuilet? Puhelimella kirjoitan, joten anteeksi mahdollisista virheistä. Vain typerä tosin nillittää niistä virheistä.
Kovin paljon et ole siis sivistystä koulutuksestasi saanut, kun kerran tällä tavalla kommentoit.. Samalla myös lokeroit vähemmän kouluttautuneet iltapäivälehtien lukijoiksi ja mustavalkoisiksi ihmisiksi.
Ehkä hieman ristiriitaista, eikös?
[/quote]
Rauhoitu. Kuten sanoin, "no joo", ymmärrän sinun kirjoittavan mobiilisti.
Huvitti vain, että kovin korostat "käyneesi kouluja", kun kumminkin aloituksessasi niin on pointtina se, ettei koulutusasteella ole väliä. Ja kirjoituksesi vilisee virheitä ;-)
Kuten selvästi sanoin, vähän koulutetuissakin on laajasti maailmasta kiinnostuneita ja argumentointikykyisiä ihmisiä. Mutta koska korkea-asteen koulutuksessa vuosikausia hiotaan ko. kykyjä, akateemisissa ihmisissä on sellaisia ihmisiä keskimäärin enemmän. Ja minä satun sellaista arvostamaan. Siksi itse ystävystyn todennäköisemmin akateemisen ihmisen kanssa. Se olennainen vaikuttava tekijä on kumminkin siis kyky keskustella, ei koulutus itsearvona.
Tämä nyt oli vain tällaista pohdiskelua, millaisia ihmisiä itse arvostan keskustelukumppaneina, eikä tuosta kannata kenenkään vetää hernettä nenään. Keskustelukyvyllä kun ei ole kenenkään ihmisarvon tai hyvyyden kanssa tekemistä. Ja kuten tässä on moneen kertaan toistettu, kaikki ammatit ovat tärkeitä, enkä väheksy niiden tekijöitä.
[/quote]
Hassua, että vaikka vouhkaat kirjoitusvirheistä, oma tekstisi suorastaan vilisee niitä.
Terveisin amiksen käynyt parturi-kampaaja (eli WT)[/quote]
Huomasin saman! Ironosta! T:
toinen parturi-kampaaja :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:04"]
Joillekin on selvästi vaikea ymmärtää ettei koulutus määrittele ihmistä saatika ihmisarvoa. Kaikilla älykkäillä ihmisillä ei ole ammatillista kunnianhimoa eikä se laske heidän älykkyysosamääräänsä. Miksi pitäisi hakea yliopistoon, jos tietää haluavansa tehdä vaikka metsurin hommia. Yliopistoista löytyy älykkäitä ihmisiä, mutta myös ihan keskivertoja ihmisiä. On myös paljon ihmisiä, jotka ovat ns. älykkäitä eli heillä voi olla hyvä yleissivistys ja paljon faktatietoa, mutta sosiaalisesti heillä ei ole juurikaan tilannetajua eivätkä he osaa asettua toisten kenkiin.
[/quote]
Unohdit, että yliopistosta löytyy myös tyhmiä ihmisiä.
Rupesi taas huvittamaan yksi koulutukseen liittyvä muisto kun Hankenista silloin vasta valmistunut kaveri sattumalta näki kirjahyllyssä amk:n lopputyö. Hälle oli niin kauhea pettymys kun lopputyössä oli kovat kannet, tiivistelmät ja abstraktit. Alkoi naukumaan vihaisena että oli kuulemma hirveätä huijausta naamioida joku amk:n lopputyö koviin kuoriin ja kirjoittaa vielä abstraktitkin. :D Naamasta näki miten meillä amkilaisilla täytyisi olla vaan joku kevätjuhlassa jaettu paperi ilman tutkintotodistuksia tai turhia ainesta karsivia lopputöitä :D. Noo, kawerilla oli kyllä muutenkin kyllä sellanen ego että nykyään olemme entisiä kavereita. Ei kukaan jaksa pitkään ihmistä jonka elämän sisältö on kertoa kaikille ihmisille kuinka hyvä on kaikessa. Terveiset jos tunnistat itsesi tästä :D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 11:55"]
[/quote]
Heh, kyllä tämä koko ketju kertoo selvää kieltä tuosta kieltämisestä. Minähän en ketään mollaa, enkä pidä huonona ihmisenä, vaikka olisi kuinka vähän koulutettu. On minulla ystävissäkin pelkän lukion käyneitä. Mutta sanoin, että koulutuksestakin on hyötyä, ja sepäs näyttää muita raivostuttavan.
Antaa olla, ketjusta ei järkevää keskustelua nyt kehity.
-2-
[/quote]
Ei. Se ärsyttää ihmisiä miten ristiriitainen olet.
Mitä koulukiusaaja saa siitä, kun haukkuu muita? En tiedä, koska en ole koskaan ollut koulukiusaaja, mutta luultavasti nämä täällä AV-palstalla toisten koulutusta, ulkonäköä jne. mollaavat saavat kiusaamisesta samaa mielihyvää kuin koulukiusaajat. Ilmiöhän itsessään on samanlainen; vain kiusaajan ikä muuttuu.
Luulen, että toisiin meistä on sisään rakennettu vahva taipumus saada mielihyvää kanssaihmisille aiheutetusta kärsimyksestä. Tai ehkä se on sisään rakennettu meihin kaikkiin, mutta osalla se on niin vahva, että se hiljentää omatunnon äänen täysin - ja tästä osasta tulee kiusaajia.