Pienten lasten korvakoruista asiaa
Tietääkö kukaan onko enää laillista laitattaa esim alle vuoden ikäiselle lapselle korvakoruja? Ja kertokaa mielipiteitänne tästä. Ystäväni on raskaana, odottaa tyttöä, ja aikoo laitattaa korvakorut jo vauvana. Itse kauhistuin tästä ja sanoinkin sen suoraan sillä itse en oman tyttäreni (11kk) kohdalla voisi kuvitellakkaan tuottavani mitään ylimääräistä kipua. Jo pelkät rokotukset ovat mielestäni niin kauheita, kun itkevä lapsi pyristelee sylistä karkuun, että itken joka kerta. Vaikkei lapsi vielä paljoa ymmärrä tuolloin niin sen kuitenkin että se yksi ihminen johon pitäisi luottaa, oma äiti, tekee tällaista hänelle eikä hän voi ymmärtää syytä. Tiedän ettei asia ole samassa mittakaavassa mutta itse rinnastan korvien rei'ittämisen jollain tasolla ympärileikkaamiseen. Tarpeetonta kipua, esteettisistä syistä. Ystäväni kommentoi ja perustelee päätöstään vain sillä että "kyllä mun mielestä tyttölapsilla pitää olla korvakorut. Onhan mullekkin laitettu enkä mä sitä muista. Eikä se satu kun sen hetken". En ensinnäkään ymmärrä miten edes meidän aikana (n 20 vuotta sitten) on ollut mahdollista tällaista tehdä, saatikka enää. Lapsillakinhan pitäisi olla itsemäärämisoikeus omaan kehoonsa. Vai siis saisiko vuoden ikäiselle teetättää kivan pienen tatuoinnin nilkkaan? Enpä usko.. Joo okei korvikset saa pois eikä niistä jää niin suurta jälkeä, mutta onhan niissä jo infektioriski, varsinkin kun ei sen ikäinen ymmärrä ettei niihin saa koskea yms.. Ei minulla ole muuten mitään korvakoruja vastaan, itselläni on useammat kuin kahdet ja mulle on ihan ok jos tyttäreni haluaa ottaa. Heti kun haluaa, saa ottaa, vaikka olisi vasta 5. Silloin lapsi on itse halunnut "kärsiä kauneuden vuoksi". Onneksi tämä ystäväni on sellainen jolle voin sanoa tuollaisesta asiasta suoraan. Perustelin kantani näillä samoilla jo mainitsemillani asioilla. Vielä yksi "pelastava" oljen korsi on lapsen isä. He eivät kuulemma ole yhdessä puhuneet asiasta. Ystäväni onneksi sanoi ettei tietenkään tekisi sellaista ilman isän suostumusta. Toivottavasti isä on viisaampi.
No mutta nyt tuli pitkää tekstiä. Kertokaa mielipiteenne ja jos jollaan on faktatietoa asiasta niin laittakaa alle :)
Kommentit (47)
Esikoinen sai vuoden kinuttuaan 3-vuotiaana reiät korviin. Siitä on nyt jo useampi vuosi, mutta silloin oli jotain antiseptista muovia ne korvikset. Mainosjulisteessa oli jotain niukin naukin ala-aste-ikäisiä.. Kaikki meni ihan hyvin, esikoinen on tosi iloinen ja ylpeä korviksistaan vieläkin. Toinen tytär on pian 5-vuotias, eikä ole vielä korvakoruja halunnut.
Kannattaa miettiä myös sitä, että vaikka olisi kuinka "turvakorvikset" (onko näitä vielä?), ne voivat irrota, ja pieni ihminenhän työntää yleensä kaiken tuollaisen suuhunsa. Voiko korviksen tappi puhkaista jonkin osan ruoansulatuskanavasta tai takaosa tehdä pieniä haavoja suoleen? Ei ehkä kovin todennäköistä, mutta enpä lähtisi vauvan kanssa ottamaan sitä riskiä. Plus tietty kaikki repimis-, repeytymis- ja tulehdusriskit. Hullua, sanon ma. Itte sain korvikset pari viikkoa ennen kouluun menoa, koska oli niitä pyytänyt jo useita kuukausia, ja ymmärsin kyllä miksi pitää olla "iso tyttö", ennen kuin voi huvin vuoksi rueta rei'ittelemään nahkaansa. Ja silti meinasi olla välillä hankalaa toimia niin, etteivät ne tulehtuisi.
Kyllä ainakin itäkeskuksessa keskellä käytävää oleva pieni rei'itys liike laittaa ihan vauvoillekin, ystäväni kävi vasta muutaman viikoa sitten ottamassa alle 3kk ikäiselle tytölleen. Tyttö ei edes itkenyt laitettaessa eikä muutenkaan ollut moksiskaan. Ihan kun ei olisi koko asiaa huomannut, vasta illemmalla alkoi hieman itkemään ja haromaan korvia mutta meni ohi seuraavaan päivään mennessä. En kuitenkaan itse uskaltaisi omalle vauvalle laittaa, pelkäisin niiden repeytyvän jos vauva repii unissaan tai miksei päivälläkin korviaan.
Minusta on järkyttävää, että alaikäiselle lapselle saa laitattaa minkäänlaisia lävistyksiä... Eikö oikeasti voi odottaa siihen, että lapsi täyttää 18 ja päättää itse aikuisena omasta kehostaan? Kinuavathan lapset monesti muutakin älytöntä, niin miksi pitää antaa periksi näinkin pysyvässä ja joskus jopa vaarallisessa asiassa? Ihan järkyttävää ja koska vanhemmilla ei ole tervettä järkeä tarpeeksi, pitäisi lain tulla tässä asiassa vastaan.
Oikeasti vanhemmat, mihin alaikäinen lapsi tarvitsee reikiä korvalehdissään? Korujakin voi käyttää ihan ilman reikiä, on nipsukoruja ja on magneettikoruja...
Muistakaa sitten myös se, ettei kannata antaa lapsen pitää rihkamakorviksia. Itse olen 80-luvun teini ja muistutuksena sen ajan näyttävistä rihkamakorviksista on vieläkin ärhäkkä nikkeliallergia.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 07:56"]
Voi kuule, kun tää asia ei sulle mitenkään kuulu. Keskity siihen oman Nico-Petteri Micaelin hoitamiseen ja hyysäämiseen ja annappa sen ystäväsi tehdä ihan omat valintansa.
Mulle laitettiin korvikset 1,5-vuotiaana, tyttärelleni laitettiin 3-vuotiaana kun niitä osasi kinuta. Voi, kauhistus. Olen julma äiti :D
[/quote]
Ethän sä julma ole, vaan jollain tapaa "sairas". Annatko tyttärellesi kaiken mitä osaa kinuta?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 07:56"]
Mulle laitettiin korvikset 1,5-vuotiaana, tyttärelleni laitettiin 3-vuotiaana kun niitä osasi kinuta. Voi, kauhistus. Olen julma äiti :D
[/quote]
Et sitten näe mitään eroa sen välillä, että laitatat korvikset tyttärellesi joka osasi kinuta, ja sen välillä, että ap:n ystävä aikoo laitattaa ne vastasyntyneelle vauvalle, joka niitä taatusti ei halua?
En kyllä ihan ymmärrä näitä korvakorujen vertaamisia tyttöjen ympärileikkauksiin. Vertaukset tuntuu enemmän vain ympärileikkausten ongelmien vähättelyltä, vaikka se tuskin on tarkoitus :( Korvakorujen laitto pienelle tytölle on ihan yhdentekevä juttu, jos verrataan silvontaan, josta voi jäädä elinikäiset kivut ja vaivat!
Mielestäni on kuitenkin hyvä, että ihan pienille harvassa paikassa korviksia laitetaan Suomessa. Pitäsin kuitenkin jo kouluikäistä sen ikäisenä, että voi tuollaisesta päättää, kuten vaikka siitä millaisia vaatteita haluaa pitää (toki kohtuuden rajoissa). Joku 18 v. ikäraja nyt ei ehkä korvakorujen suhteen ole tarpeen, jo teinikin kun voi päättää monista muista vartaloaan koskevista asioista mm. ehkäisystä ja tehdä vaikka itse ne lävistykset neulalla, jos haluaa (mikä ei liene toivottavaa).
Pieni lapsi ei korvakoruja mihinkään tarvitse, turha vedota joihinkin ulkomaihin, jossa taaplataan heidän tyylillään tai että lapsi kinuaa sitä ja tätä, niin täytyy antaa lapselle, mitä se haluaa. Eikö lapsiperheen elämä ole muutenkin jo täynnä tekemistä, niin siihen vielä päälle tulehtuneet korvanlehdet, joita lapsi räpeltää likaisilla sormillaan. Kuka ne kulut maksaa?
Suomessa näitä laitetaan eniten maahanmuuttajataustaisille lapsille tai sellaisille, joilla on esim afrikkalainen isä. Tosiasia on se, että jos ei Suomessa ole laitettu vauvana, niin ekalla visiitillä sukulaisten luona toisessa maassa ne isketään ensimmäisenä ja hygienia on ihan jotain toista.. Siksipä kannattaa laitattaa ne jo täällä. :/
Omalla tytölläni liuskahti koko korvis korvan sisään 3-vuotiaana. Piti lääkärissä ottaa pois. Mut reikä ei mennyt umpeen, eli saatiin korvis takas.
Mä laitoin vauvalle itse, kun oli n. viikon ikäinen. Ei ole täällä päin liikkeitä jotka laittaisi, joten samapa se on itse laittaa, mulla on kuitenkin aika paljon kokemusta lävistämisestä.
Laitoin muuten vauvalle Emlaa ensin korviin, ja ei tuntenut mitään. Helppo tapa puuduttaa kaikki tuntemukset pois.
Mä jotenkin ajattelisin, että aivan pienellä vauvalla se tulehtumisriskikin on pienempi. Vanhemmat hoitavat puhdistuksen huolellisesti, ja pariviikkoinen vauva ei vielä korviansa koskettele likaisilla käsillä-
Mulle myös laitettu vauvana korvikset, ja itseasiassa toinen korvanlehti tarhassa repeytynytkin, kun oli isot renkaat, mistä joku tarrasi hipassa kiinni. En siis suosittele mitään muutakun nappikorviksia lapsille, mutta niissä en näe mitään vikaa.
Minäkin aion laittaa tyttövauvalleni korvakorut heti kun hän on syntynyt ja ollaan kotiuduttu. Eikä siinä kaikki, alamme myös hiljalleen venyttämään korvakoruja. Ollaan miehen kanssa tällaisia vähän erikoisempia tapauksia, molemmilla on 30 mm venytykset joten tytölle kanssa. Ajateltiin että venytetään vauvavuotena 3mm ja siitä sitten vähän hitaammalla tahdilla, niin että kouluikään mennessä tytöllämme olisi jo 6mm venytykset korvissaan.
Suomessa tää ehkä kuulostaa oudolta, mutta afrikassa venytetään huuli- ja nenälävistyksiäkin ihan nuorillakin ihmisillä ja korvareiän venytys on ihan arkista.
Vanhukset tietenki on ihan kauhuissaan, mutta eiköhän me saada kasvattaa meidän lapsi miten halutaan, ja se kuitenki haluaa venytykset jossain vaiheessa elämäänsä kun vanhemmillakin on. Ja erästä televisiossa elänyttä teiniäitiä lainataksemme: 18-vuotiaaksi asti me saadaan päättää meidän lapsen puolesta asiat, ja me ollaan päätetty että sen korvat lävistetään vauvana ja niitä reikiä venytetään pikkuhiljaa isommiksi.
...................TAI sitten voitaisiin olla inhimillisiä ja antaa lapsen, joka on oma yksilönsä eikä vanhempiensa jatke päättää itse oman kehonsa koristuksista.
Herranjumala taas joku korvakoruhysteerikko.... ja törkeä vertaus ympärileikkaukseen... olen asunut yli 30 vuotta eteläeuroopassa ja lähes kaikille korvikset laitoksella ja en yhdestäkään tapauksesta kuullut että olisi tulehtunut tms... ei niin mitään haittaa!
Suomessa asuu muutama miljoona ja espanjassa 10krt enemmän+italia latinalainen amerikka jnejne ja lähes kaikilla tytöillä ne reiät laitoksella niin jos niistä olisi ongelmaa edes vähän niin eiköhän se olisi yleisesti tiedossa.
Oulussa saa korviin reiät sen ikäsenä, ku vanhempi ja lapsi on sitä mieltä, et kestää sen "kivun". Aika mitättömältä se korvien rei´itys tuntuu vaikkapa ampiaisen pistoon tai paarman purentaan verrattuna, eikä kukaan ole hoksannu tollasia vielä kieltää. Mulla poika otti korvikset 5-vuotiaana, tyttö 6-vuotiaana, eikä kummallakaan ole ollu tulehduksia tai muutakaan vaivaa korujen kans.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:11"]Lueskelin vähän muilta foorumeilta vanhoja ketjuja... Aika monissa oli perusteltu tolla että monissa maissa laitetaan jo tyyliin sairaalassa tai ainakin alle 2 viikkoisena.. Olis tehnyt mieli vastata, jos ei olisi ollut jostain vuodelta 2009 ne keskustelut että, monissa maissa myös ympärileikataan tyttöjä, tekeekö se siitä hyväksyttävää? Toivon todella että ystävä tulisi järkiinsä. Luin myös kauheita juttuja siitä kuinka pienillä lapsilla on revennyt ja tulehtunut ne. Lapset hierovat ja "repivät" usein korviaan ja mitäs tapahtuu kun vetää korun korvalehdestä läpi? Se on sitten halki vielä aikuisenakin. Varmaan tytär sitten kiittää äitiään. Tiedän että ylitän tässä rajaa, eihän se mun lapsi ole, mutta asia oikeasti häiritsee minua. Itse otan asian niin että onhan mulla nyt velvollisuus suojella lasta. Samoin tekisin jos vanhemmat löisivät tätä. Sattuuhan se muuten paljon enemmän ja on vaarallisempaa kuin läpsy avokämmenellä poskelle. Ja se on laitonta.
-ap
[/quote] no ei kyllä satu
Ihme hysteriaa ja aika sairasta verrata ympärileikkaukseen ja läpsyyn avokämmenellä :D
Jos miljoonat latinot kautta aikojen laittanut korvakorut tytöille ja siitä ei ole koitunut ei siis mitään harmia niin mikä ihme on ap:n ongelma?
Älkää sitten itkekö, jos kohdallenne sattuu vähän ärhäkkäämpi bakteeri, johon lapsi voi vaikka kuolla.
Ihmisiä kuolee vuosittain lävistysten aiheuttamiin tulehduksiin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:22"]
Herranjumala taas joku korvakoruhysteerikko.... ja törkeä vertaus ympärileikkaukseen... olen asunut yli 30 vuotta eteläeuroopassa ja lähes kaikille korvikset laitoksella ja en yhdestäkään tapauksesta kuullut että olisi tulehtunut tms... ei niin mitään haittaa!
Suomessa asuu muutama miljoona ja espanjassa 10krt enemmän+italia latinalainen amerikka jnejne ja lähes kaikilla tytöillä ne reiät laitoksella niin jos niistä olisi ongelmaa edes vähän niin eiköhän se olisi yleisesti tiedossa.
[/quote]missähän mahdat oikeasti asua... meinaan minä asun Madridissa, ja täällä ei kyllä ole korviksia kuin lähinnä mustalaisilla ja alemman sosiaaliluokan lapsilla. Eikä todellakaan laitetan korviksia LAITOKSELLA, hulluko olet! Mitä, kätilökö tekee mula lävistyksiä!
pöh, täällä av-mammat keksii mitä paskaa tahansa pönkittääkseen omaa mielipidettään. Kas kun ette tatuoikon sinä vauvaa! Oikeasti tulehtumis- ja repeämisriski on vauvan korviksissa iso.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 16:41"]
Älkää sitten itkekö, jos kohdallenne sattuu vähän ärhäkkäämpi bakteeri, johon lapsi voi vaikka kuolla.
Ihmisiä kuolee vuosittain lävistysten aiheuttamiin tulehduksiin.
[/quote]
Laitatko lähteen ja myös noista vastasyntyneiden tapauksista. Kun en ole koskaan lukenut että siihen olisi vauva kuollut, tuntuu uskomattomalta tuo sinun tietosi koska jos ympäri maailmaa miljoonille laitetaan reiät laitoksella ja yhdestäkään en ole lukenut, mutta koska sinä ilmeisesti olet niin vinkkaapa mistä luit.
Yleisesti ottaen latinot vielä hysteerisempiä lasten suhteen kun suomalaiset,jos jonkun kumminkaimanserkunnaapurin lapsen korva tulehtuu niin ei niitä kukaan halua.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:38"]
Minä ostin pitkän vonkumisen jäleen korvikset esikoiselle kymmenvuotislahjaksi. Kirurginteräksestä valmistettuja korviksia pidettiin pitkään ja puhdistettiin asiamukaisesti ja huolella. Reiät tehtiin isossa kultasepäliikkeessä, hygienisesti. Ja silti reiät tulehtuivat pahasti ja koruista oli pakko luopua. Siksi en todellakaan suosittele korviksia pienille lapsille, hyvin hoidetutkin voivat aiheuttaa kipua ja märkimistä.
[/quote]
lävistyksiä ei saa puhistaa liikaa ettei hyvät bakteerit kuole myös. Lävistysliikkeistä saa steriiliä vettä jolla on hyvä puhdistaa ei mitään desinfiointiaineita ollenkaan!
Minulla on ollut yli 12 lävistystä ja ensimmäiset olen pilannut liialla pesulla.
[/quote]
ok. Voi ollakin noin. Ohjeiden mukaan kumminkin toimittiin, joten riski on iso.