Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten korvakoruista asiaa

Vierailija
28.01.2014 |

Tietääkö kukaan onko enää laillista laitattaa esim alle vuoden ikäiselle lapselle korvakoruja? Ja kertokaa mielipiteitänne tästä. Ystäväni on raskaana, odottaa tyttöä, ja aikoo laitattaa korvakorut jo vauvana. Itse kauhistuin tästä ja sanoinkin sen suoraan sillä itse en oman tyttäreni (11kk) kohdalla voisi kuvitellakkaan tuottavani mitään ylimääräistä kipua. Jo pelkät rokotukset ovat mielestäni niin kauheita, kun itkevä lapsi pyristelee sylistä karkuun, että itken joka kerta. Vaikkei lapsi vielä paljoa ymmärrä tuolloin niin sen kuitenkin että se yksi ihminen johon pitäisi luottaa, oma äiti, tekee tällaista hänelle eikä hän voi ymmärtää syytä. Tiedän ettei asia ole samassa mittakaavassa mutta itse rinnastan korvien rei'ittämisen jollain tasolla ympärileikkaamiseen. Tarpeetonta kipua, esteettisistä syistä. Ystäväni kommentoi ja perustelee päätöstään vain sillä että "kyllä mun mielestä tyttölapsilla pitää olla korvakorut. Onhan mullekkin laitettu enkä mä sitä muista. Eikä se satu kun sen hetken". En ensinnäkään ymmärrä miten edes meidän aikana (n 20 vuotta sitten) on ollut mahdollista tällaista tehdä, saatikka enää. Lapsillakinhan pitäisi olla itsemäärämisoikeus omaan kehoonsa. Vai siis saisiko vuoden ikäiselle teetättää kivan pienen tatuoinnin nilkkaan? Enpä usko.. Joo okei korvikset saa pois eikä niistä jää niin suurta jälkeä, mutta onhan niissä jo infektioriski, varsinkin kun ei sen ikäinen ymmärrä ettei niihin saa koskea yms.. Ei minulla ole muuten mitään korvakoruja vastaan, itselläni on useammat kuin kahdet ja mulle on ihan ok jos tyttäreni haluaa ottaa. Heti kun haluaa, saa ottaa, vaikka olisi vasta 5. Silloin lapsi on itse halunnut "kärsiä kauneuden vuoksi". Onneksi tämä ystäväni on sellainen jolle voin sanoa tuollaisesta asiasta suoraan. Perustelin kantani näillä samoilla jo mainitsemillani asioilla. Vielä yksi "pelastava" oljen korsi on lapsen isä. He eivät kuulemma ole yhdessä puhuneet asiasta. Ystäväni onneksi sanoi ettei tietenkään tekisi sellaista ilman isän suostumusta. Toivottavasti isä on viisaampi.

No mutta nyt tuli pitkää tekstiä. Kertokaa mielipiteenne ja jos jollaan on faktatietoa asiasta niin laittakaa alle :)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, kun tää asia ei sulle mitenkään kuulu. Keskity siihen oman Nico-Petteri Micaelin hoitamiseen ja hyysäämiseen ja annappa sen ystäväsi tehdä ihan omat valintansa.

Mulle laitettiin korvikset 1,5-vuotiaana, tyttärelleni laitettiin 3-vuotiaana kun niitä osasi kinuta. Voi, kauhistus. Olen julma äiti :D

Vierailija
2/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Etelä- euroopassa ja jossain pöin aasiaa ne korvikset on tapana laittaa muutaman päivän ikäisenä. En jotenkin osaa pitää sitä pahana asiana, kaikilla tuttavaperheillä joissa jompi kumpi puoliso espanjalainen on tytöillä korvikset. Mutta ystäväsi ei tule suomesta löytämään ketään joka ne reiät laittaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä mä ymmärrän ettei mulle kuulu. Mutta tuntuu kauheelta että ystävä voi tuollaista edes tehdä.. Enkä mä sitä yritä estää, laittaa jos laittaa, yritän vaan selittää ettei siinä ole järkeä, vain turhamaisuuden takia, kyllä se musta pahalta tuntuu vaikkei olekkaan oma. Ja kuteen tossa mainitsin, ei se ole "julmaa" jos lapsi on itse halunnut

Vierailija
4/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kolmonen varma? Hänelle on tosiaan 20 vuotta sitten suomessa laitettu alle vuoden ikäisenä

Vierailija
5/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen vastaa: tuttavat kyselivät suomesta, niin useammasta paikasta tuli vastaus että vasta yli 6 vuotiaiöle tekevät. Mutta toki en voi vannoa josko joku paikka tekisi.

Vierailija
6/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin erittäin julma päätös. Ei vauvan tai pienen lapsen. Ihme, ettei lapselle laiteta samalla selän kokoista lohikäärmetatuointia ja muutamaa nenälävistystä.

Todella sivistymättömiä perheitä, todella sivistymättömiä tapoja.

Vierailija
7/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää PERUSTELTUJA mielipiteitä kiitos :) Ja onko ihan oikeasti niin että on laillista tällainen?

Vierailija
8/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, mitä varten alle kouluikäisille pitäisi laittaa korvakorut. Ne tulehtuvat isommillakin lapsilla herkästi, riittää kun korvaa vähän hieroo likaisilla käsillä.

Ja pahinta on repeytymisriski. Mitä pienempi lapsi, sitä kapeampi ja ohuempi korvalehti. Koru voi tarttua vaikkapa vaatteeseen (lapsen omaan tai vaikka sylissä ollessa äidin paitaan) ja revetä korvalehden halki. Opiskelukaverilla oli käynyt lapsena niin ja korvalehti oli lovella aikuisenakin.

Vierailija
9/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin piittaamattomuutta oman lapsensa hyvinvoinnista.

Vierailija
10/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se laitonta ole, mutta mun on vaikea uskoa, että löytyy joku, joka suostuu pienelle lapselle laittamaan korvikset. Minun tyttäreni mankui korviksia vuosia ja kaikki paikat, mistä kysyin piti ikärajana kuutta vuotta. Ja 6-vuotislahjaksi tyttö sitten ne korvikset saikin. Enkä minä itse missään nimessä laittaisi nuoremmalle ja tuonkin ikäiselle vain, jos oikeasti itse ne haluaa. 

Vierailija
11/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin vähän muilta foorumeilta vanhoja ketjuja... Aika monissa oli perusteltu tolla että monissa maissa laitetaan jo tyyliin sairaalassa tai ainakin alle 2 viikkoisena.. Olis tehnyt mieli vastata, jos ei olisi ollut jostain vuodelta 2009 ne keskustelut että, monissa maissa myös ympärileikataan tyttöjä, tekeekö se siitä hyväksyttävää? Toivon todella että ystävä tulisi järkiinsä. Luin myös kauheita juttuja siitä kuinka pienillä lapsilla on revennyt ja tulehtunut ne. Lapset hierovat ja "repivät" usein korviaan ja mitäs tapahtuu kun vetää korun korvalehdestä läpi? Se on sitten halki vielä aikuisenakin. Varmaan tytär sitten kiittää äitiään. Tiedän että ylitän tässä rajaa, eihän se mun lapsi ole, mutta asia oikeasti häiritsee minua. Itse otan asian niin että onhan mulla nyt velvollisuus suojella lasta. Samoin tekisin jos vanhemmat löisivät tätä. Sattuuhan se muuten paljon enemmän ja on vaarallisempaa kuin läpsy avokämmenellä poskelle. Ja se on laitonta. 

-ap

Vierailija
12/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repeytymisriski minullakin kävi heti mielessä. Oma reilu vuodenikäinen haroo sinne sun tänne, väsyneenä korviaan ja ihan kiskoo omaa ihoaan. Ajatus että kiskaisisi korvakorua, hui..

Vierailija
13/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi koska se vauvan korva on niin pieni ja ne reijät tulee helposti vääriin kohtiin. Minusta ne pitää olla tasan keskellä, reunalla ihan hullun näköiset.

Minulla on tokaluokkalainen tyttö joka ei halua reikiä korviinsa (ainakaan vielä).

Vierailija
14/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on mun mielestä nykyään kiellettyä laittaa korviksia alle 6v. lapsille, eettisistä syistä. Hyvä niin! Mitä se pieni tyttö niillä korviksille tekee, ei yhtään mitään. Aika pinnallinen ajatusmaailma:/

Vierailija
15/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja on täällä stadin liikkeissä usein,iten KYMMENEN vuotta, ei kuusi. Ja juurikin siksi, että alaluokkalainenkin vielä saattaa laiminlyödä puhtautta, eikä osaa varoa korua ja se voi repeytyä korvalehden halki.

Vierailija
16/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tosiaan ole mikään automaatti edes Etelä-Euroopassa. Huomasin työni kautta, että koulutetumpi ja korkeammassa asemassa oleva porukka ei laita enää korviksia tyttövauvoille. Se näyttää sielläkin siirtyvän wt-porukan asiaksi.

Ei näytä olevan korviksia esimerkiksi Espanjan pikkuprinsessoilla.

Vierailija
17/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin pitkän vonkumisen jäleen korvikset esikoiselle kymmenvuotislahjaksi. Kirurginteräksestä valmistettuja korviksia pidettiin pitkään ja puhdistettiin asiamukaisesti ja huolella. Reiät tehtiin isossa kultasepäliikkeessä, hygienisesti. Ja silti reiät tulehtuivat pahasti ja koruista oli pakko luopua. Siksi en todellakaan suosittele korviksia pienille lapsille, hyvin hoidetutkin voivat aiheuttaa kipua ja märkimistä.

Vierailija
18/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:38"]

Minä ostin pitkän vonkumisen jäleen korvikset esikoiselle kymmenvuotislahjaksi. Kirurginteräksestä valmistettuja korviksia pidettiin pitkään ja puhdistettiin asiamukaisesti ja huolella. Reiät tehtiin isossa kultasepäliikkeessä, hygienisesti. Ja silti reiät tulehtuivat pahasti ja koruista oli pakko luopua. Siksi en todellakaan suosittele korviksia pienille lapsille, hyvin hoidetutkin voivat aiheuttaa kipua ja märkimistä.

[/quote]

lävistyksiä ei saa puhistaa liikaa ettei hyvät bakteerit kuole myös. Lävistysliikkeistä saa steriiliä vettä jolla on hyvä puhdistaa ei mitään desinfiointiaineita ollenkaan!

Minulla on ollut yli 12 lävistystä ja ensimmäiset olen pilannut liialla pesulla.

Vierailija
19/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko laillista? Totta hemmetissä on. Kaksi reikää korviin vs. 12 rokotusta - kumpaakohan itketään enemmän?

Vierailija
20/47 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 10:56"]

Onko laillista? Totta hemmetissä on. Kaksi reikää korviin vs. 12 rokotusta - kumpaakohan itketään enemmän?

[/quote]

Rokotuksista on todettuja terveydellisiä hyötyjä. Korviksista vain ulkonäköhyöty ja liuta terveysriskejä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän