Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?

n28
22.10.2020 |

Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?

Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?

Kommentit (472)

Vierailija
161/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko it-alalla on törkeän räikeää ikäsyrjintää, siihen kannattaa varautua henkisesti. Ja pelkkä nettisivujen rakentaminen ei riitä, laajenna osaamistasi.

Tuo ikäsyrjintä tuli itselle isona yllätyksenä Suomessa työelämässä, kannattaa suunnitella ura siten että Suomessa kun täytät 35 niin olet löytänyt loppuelämän koodaustyöpaikan, sillä sen jälkeen et tule enää saamasn kutsua haastattteluun jos kuulut 95% koodareista, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Itse tunsin että minua on petetty käytettyäni kaikki nuo vuodet jatkuvaan uuden oppimiseen omalla ajalla. Joten äänestin jaloillani ja muutin Ruotsiin, olen nyt lähes 50, edelleen saan 3 kutsua haastatteluun jos laitan 4-5 hakemusta paikkoihin joihin olen pätevä. Suomessa 30 hakemukseen en yhtään. Bonuksena palkat täällä +20% suomen it palkkoihin verrattuna ja tahti kohtuullisen rentoa. Ainoa todellinen ongelma on vuokra-asunnon hankinta Tukholman seudulla johon kannattaa varata 6 kk aikaa, itse vuokrat ovat vain puolet PK-seudun vuokrista kiitos vuokrakattojen. Suomessa alan ikäsyrjintätilanne on kestämätön ja täysin moraaliton!

Vierailija
162/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan koulun - siis amk-, korkeakoulu- ti yliopistotutkinnon - kesken jättänytkin sentään jotain alalla opiskellut. Esim. jos on suorittanut edes puolet tutkinnosta. Opiskelutaustana sekin on huomattavasti enemmän kuin nolla.

Suomessa on tosiaan eri aloilla paljon porukkaa, jotka varsinkin gradu- tai lopputyövaiheessa kosahtavat opinnoissaan. Se on tietysti sääli. Koulutus on ilmaista, siis ainakaan ei ole lukukausimaksuja, niin ihmiset eivät ehkä arvosta tarpeeksi sitä, että ovat päässeet amk- , korkeakoulu- yliopistotasoiseen koulutukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko it-alalla on törkeän räikeää ikäsyrjintää, siihen kannattaa varautua henkisesti. Ja pelkkä nettisivujen rakentaminen ei riitä, laajenna osaamistasi.

Tuo ikäsyrjintä tuli itselle isona yllätyksenä Suomessa työelämässä, kannattaa suunnitella ura siten että Suomessa kun täytät 35 niin olet löytänyt loppuelämän koodaustyöpaikan, sillä sen jälkeen et tule enää saamasn kutsua haastattteluun jos kuulut 95% koodareista, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Itse tunsin että minua on petetty käytettyäni kaikki nuo vuodet jatkuvaan uuden oppimiseen omalla ajalla. Joten äänestin jaloillani ja muutin Ruotsiin, olen nyt lähes 50, edelleen saan 3 kutsua haastatteluun jos laitan 4-5 hakemusta paikkoihin joihin olen pätevä. Suomessa 30 hakemukseen en yhtään. Bonuksena palkat täällä +20% suomen it palkkoihin verrattuna ja tahti kohtuullisen rentoa. Ainoa todellinen ongelma on vuokra-asunnon hankinta Tukholman seudulla johon kannattaa varata 6 kk aikaa, itse vuokrat ovat vain puolet PK-seudun vuokrista kiitos vuokrakattojen. Suomessa alan ikäsyrjintätilanne on kestämätön ja täysin moraaliton!

Kiitos tästä informaatiosta. FM tietojenkäsittelytieteessä ja noin 15 vuotta työkokemusta alalla, niin kiinnostaa.

Vierailija
164/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

biologia hukassa kirjoitti:

tällä alalla töitä löytyy kuhan olet riittään kokenut, motivaatio koodaamiiseen jne pitää olla vuosien kokemus.

Tuo pätee kunnes täytät 35, sen jälkeen iskee suomalainen ikäsyrjintä, et saa kutsua haastatteluun vaikka tietäisit 100% varmasti osaavasi kuvatut hommat etu- ja takaperin helposti, jopa parin kaljan jälkeen. Nimim. 7 sertifiointia ja 4 major kieltä hallussa, mutta ikää yli 35.

Vierailija
165/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pidä paikkaansa. Itse sain kutsun haastatteluun ja sain uuden työpaikan 40-vuotiaana. Nyt viimeisen parin vuoden aikana on tullut paljon kyselyitä uusiin paikkoihin haastatteluun ilman että edes haen. Kyllä koodaushommissa ratkaisee 90%:sti osaaminen ja työhistoria. Toki sitten haastattelussa se pitää vielä todistaa ja vakuuttaa niille haastattelijoille.

Vierailija
166/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pula kovista C++-ammattilaisista. C++ on tämän hetken koviten nouseva kieli:

https://www.techrepublic.com/article/c-is-now-the-fastest-growing-progr…

Unohtakaa se webbipelleily! Tosin kyllähän webbiäkin voi nykyään tehdä C++:lla ja myös fronttia WebAssemblyllä.

Toi on just se suurin harhaluulo, että tietyn kielen osaajista olisi pulaa (jos nyt unodetaan cobol). Koska se, että osaat koodata ja ajatella oikein, on se kaikkein tärkein. Se kieli on kuitenkin sivuseikka. Jos sulla on vaikka oliomaailman teoreettisesti hallussa, ei se kieli enää siinä ole se ongelma. Kieli on se helpoin asia koodaamisessa oppia. Se on vaan syntaksia, jonka se tietokone vieläpä tarkastaa. Mutta se miten ajattelet ja rakennat sen koodin, miten saat sen ongelman pilkottua sille koneen ymmärtämälle tasolle, se on se mikä erottaa jyvät akanoista. 

C ja C++ osaajia on huudeltu viimeset 20 vuotta mitä itse olen IT-alalla ollut. Kummasti se tarve on aina lakannut vaiko lie osaaminen, kun koodarille on tullut 45v täyteen. Sen jälkeen voikin olla varma seuraavien yt-kierrosten lopputuloksesta, monoa vilkkuu. Eikä yksikään firma sen jälkeen vaivaudu edes kutsumaan haastatteluun. Josku miettinyt, että pitäs laittaa pystyyn oma konsulttifirma, joka välittää näitä kovan tason ammattilaisia (kaikkia IT-osaajia), joita muut firmat ei itse palkkaa.   

No höpö höpö! Itse olen ollut parissakin konsulttifirmassa koodarina ja molempiin otettiin ihmisiä TAITOJEN perusteella eikä iän. Paljon vanhempiakin tuli töihin kuin 45 vuotta. Tuo on niin täyttä katkeraa paskaa kuin vain voi. Jos ei osaa mitään niin turha syyttää siitä ikää.

Oma kokemus täysin eri. Ikää 46 v (nainen) ja haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Haastatteluun pääsee jättämällä iän pois CV:stä ja hakemuksesta, mutta kun näkevät että se monipuolinen full stack koodari ja kahden pilvisertifikaatin omistaja onkin "vanha äm mä" niin siihen loppuu kiinnostus. Yksi pikkufirman kaveri jopa sanoi mulle suoraan että se on vähä niin että naisten parasta ennen päivä näissä hommissa menee umpeen 40-vuotiaana ja miesten 50-vuotiaana. Minulla on myös useita korkeakoulutettuja, osaavia tuttuja jotka on joutuneet yt:issä pois yli 40v. ja huonosti on työllistyneet. Moni vaihtanut alaa kun ei työtä saa.

Uskomatonta miten on varaa nirsoilla.

Oikeastaan tuo nirsoilu paljastaa, että todellista pulaa hakijoista, tekijöistä ja osaajista ei Suomessa ole. 

Jos on vielä varaa pelleillä tuolla tavalla ja valikoida ihmisiä "höperöillä" perusteilla, niin sitten rekrytoijilla on ylitarjontaa. 

Työvoimapulien valittaminen ja esittäminen voi olla myös alan tai oman yrityksen trendikkyyskohotusta, jonkunlaista markkinointia. 

Vierailija
167/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pula kovista C++-ammattilaisista. C++ on tämän hetken koviten nouseva kieli:

https://www.techrepublic.com/article/c-is-now-the-fastest-growing-progr…

Unohtakaa se webbipelleily! Tosin kyllähän webbiäkin voi nykyään tehdä C++:lla ja myös fronttia WebAssemblyllä.

Toi on just se suurin harhaluulo, että tietyn kielen osaajista olisi pulaa (jos nyt unodetaan cobol). Koska se, että osaat koodata ja ajatella oikein, on se kaikkein tärkein. Se kieli on kuitenkin sivuseikka. Jos sulla on vaikka oliomaailman teoreettisesti hallussa, ei se kieli enää siinä ole se ongelma. Kieli on se helpoin asia koodaamisessa oppia. Se on vaan syntaksia, jonka se tietokone vieläpä tarkastaa. Mutta se miten ajattelet ja rakennat sen koodin, miten saat sen ongelman pilkottua sille koneen ymmärtämälle tasolle, se on se mikä erottaa jyvät akanoista. 

C ja C++ osaajia on huudeltu viimeset 20 vuotta mitä itse olen IT-alalla ollut. Kummasti se tarve on aina lakannut vaiko lie osaaminen, kun koodarille on tullut 45v täyteen. Sen jälkeen voikin olla varma seuraavien yt-kierrosten lopputuloksesta, monoa vilkkuu. Eikä yksikään firma sen jälkeen vaivaudu edes kutsumaan haastatteluun. Josku miettinyt, että pitäs laittaa pystyyn oma konsulttifirma, joka välittää näitä kovan tason ammattilaisia (kaikkia IT-osaajia), joita muut firmat ei itse palkkaa.   

No höpö höpö! Itse olen ollut parissakin konsulttifirmassa koodarina ja molempiin otettiin ihmisiä TAITOJEN perusteella eikä iän. Paljon vanhempiakin tuli töihin kuin 45 vuotta. Tuo on niin täyttä katkeraa paskaa kuin vain voi. Jos ei osaa mitään niin turha syyttää siitä ikää.

Taidat ihan aidosti luulla tietäväsi muiden ihmisten asiat paremmin kuin he itse? Ei ole sivistynyttä noin kommentoida muiden mielipiteitä, narsistit ja psykopaatit saisi väitellä ihan muilla palstoilla, kiitos.

Vierailija
168/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pidetään kovasti kiinni tietorakenteiden ja algoritmien teoreettisesta opiskelusta ja jos noita kursseja ei läpäise niin jää opinnot monesti kesken. Oli se itsellekin kovan työn takana varsinkin kun opiskelin niitä perheellisenä ja vielä aikana jolloin netistä ei löytänyt kaikkea mahdollista.

Ja sitten kun suoritat kurssit loistavasti, et kuitenkaan saa töitä, koska olet "liian teoreettinen", etkä sellainen rento tyyppi joka pärjäisi firman poikien kanssa.

Joo, olen katkera ja kateellinen niille, joilla on töitä. Juuri nuo kurssit eivät minulle olleet vaikeita, ja matematiikkakin sujuu. Mutta suhteilla taitaa koodarin paikat mennä. Olet kaveri opiskeluaikana jonkun kanssa, se suosittelee sinua töihin. Jos ei kiinnosta hengailla tuopin ääressä nauramassa teekkarihuumorille, se on sitten siitä. 

Koodaaminen tai oikeammin ohjelmistokehityksen tekninen puoli on paljon muutakin kuin tietorakenteita ja algoritmeja tai matematiikkaa. Kokonaisuus ratkaisee.

Suomessakin on tämä vihdoin tajuttu ja tuosta puhtaan teoreettisen opiskelun ihannoinnista ollaan siirtymässä tasapainoisempaan systeemiin. Osittain pakon sanelemana, koska ei kukaan halua opiskella oppiainetta joka ei työllistä muita kuin yliopiston lehtoreita.

Vierailija
169/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xsa kirjoitti:

Mutta onhan koulun - siis amk-, korkeakoulu- ti yliopistotutkinnon - kesken jättänytkin sentään jotain alalla opiskellut. Esim. jos on suorittanut edes puolet tutkinnosta. Opiskelutaustana sekin on huomattavasti enemmän kuin nolla.

Suomessa on tosiaan eri aloilla paljon porukkaa, jotka varsinkin gradu- tai lopputyövaiheessa kosahtavat opinnoissaan. Se on tietysti sääli. Koulutus on ilmaista, siis ainakaan ei ole lukukausimaksuja, niin ihmiset eivät ehkä arvosta tarpeeksi sitä, että ovat päässeet amk- , korkeakoulu- yliopistotasoiseen koulutukseen.

Näissä se suurin ongelma onkin persoona/luonne. Jos noin helposti jättää opinnot kesken niin mikä estää ettei sama toistu työelämässä? Itse sain pari tällaista drop-outtia kollegakseni ja jatkuvasti saa olla patistamassa ja vahtimassa että vievät projektit loppuun saakka.

Vierailija
170/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaispoika on alle 20-vuotias, ja opiskelee alaa itsenäisesti. Ei käy mitään koulua sen takia. Hän  on erittäin lahjakas. Mutta uskon, että pelkästään kovalla työlläkin pääsee pitkälle ja koulutuksesta on apua, jos on itsestään vähänkin epävarma.

En kutsuisi sukulaispoikaasi edes haastatteluun koska hänellä ei ole mitään papereita, ei minkäänlaista tutkintoa

Vierailija
171/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan täällä on yksinkertaisesti liian vähän työpaikkoja suhteessa hakijoihin. Silloin se näyttäytyy tuollaisena, että töiden saanti jäi kiinni iästä, ihonväristä, sukupuolesta, naamasta tai raitasukista riippuen hakijasta.

ohis

Vierailija
172/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko enkun taito pakollinen?

Itse kirjoitin lukion pitkästä englannista aikoinaan B:n, mutta olen silti pärjännyt tällä alalla hyvin. Englantini kyllä harjaantui yliopistossa reippaasti, ja kun koodausta on ollut pakko opiskella englanniksi ja työelämässä on ollut pakko kommunikoida englanniksi, niin siinä on sitten pakon edessä puristettu sitä englantia ulos. :D Eli ei tarvitse olla mitään L:n kirjoitustulosta enkusta eikä sitä kieltä tarvitse päntätä ihan himona, vaan kielitaito kyllä kehittyy silloin kun englantia on pakko käyttää työvälineenä. Tässäkin on mielestäni yksi syy opiskella koodaamista korkeakoulussa ennen kuin yrittää IT-alalle töihin.

Vierailija
173/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

satakunnassa ei ainakaan ole yhtään alan työpaikkoja vaikka yrittäjät kilpaa valittavat valtavaa työvoimapulaa. Mol sivu on täynnä alan työpaikkailmoituksia ja niistä suurin osa on ollut siellä jo 5v ja ketään niihin ei edes aiota palkata. Nämä hämäystyöpaikkailmoitukset on ilmeisesti luotu sinne, että eräs taho sai luotua alan koulutusta poriin. Joku sillä uudella koululla teki rahaa. Töitä koodareille ei tule satakunnasta koskaan löytymään. Paitsi, jos sinulla on yli 20v alan työkokemusta ja ikää alle 20v ja olet tyytyväinen 2100e bruttopalkkaan.

Vierailija
174/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nämä ikäsyrjimisestä valittavat ovat oikein töissä? Jossain "nuorekkaassa" firmassa joka pitää keski-iän keinotekoisesti alhaalla että voi hyväksikäyttää nuoria koodaajia? Kyllä niissä "hyvissä" eli eettisesti toimivissa IT-yrityksissä on 40+-ikäisiä koodaajia sukupuoleen katsomatta vaikka kuinka paljon, naisia toki vähemmän koska naiskoodareita nyt sattuu olemaan pienemmissä määrin. Jos on haluttua osaamista ja on kohtuu normaali persoonana, niin iän kanssa ei palkkaaja nirsoile.

Vierailija
175/472 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lähde nettisivujen tekijäksi. Mä ite olin kolme vuotta sitten samassa tilanteessa kuin sä, eli harrastin nettisivuja ja halusin siitä ammatin. Sen myös sain, mutta nyt olen kurkkua myöten täynnä aihetta. Niitä nettisivuja on kiva tehdä itselle, mutta asiakastyö on ihan hirveää. Palaveria palaverin perään, asiakkaat juoksuttaa jatkuvasti eri tavoin. Loputtomasti deadlineja, joissa ei asiakkaat tahdo pysyä itse, mutta sinulta vaaditaan kuitenkin älytöntä venymistä. 

Vierailija
176/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43 - vuotias IT- alalla töissä oleva nainen. Olen 4 viime vuoden aikana hakenut töitä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla 3 haastattelua, joista 2 työnantajaa tarjosi töitä. Jälkimmäisellä kerralla 2 haastattelua ja 2 tarjottua paikkaa.

Ehkäpä sun osalta hakemusta pitäisi fiksata. Ja sanon suoraan että itse käytän häikäilemättä avuksi olemassa olevia suhteita. Jos työnantaja X julkaisee mielenkiintoisen tehtävähaun, niin ensin tsekkaan LinkedInin kautta ketä tunnen sieltä. Sitten olen omiin kontakteihini yhteydessä ja pyydän suosittelijaksi. Vielä ei ole kukaan kieltäytynyt ja suosituksia on myös kuunneltu hyvin.

50- vuotias ystäväni laittoi vuosi sitten yhden ainoan hakemuksen eteenpäin ja sai hakemansa työn. Tehtävä oli ns modernien työkalujen parissa tehtävää. Hänellä oli osaamista ja asennetta, joten hän sai paikan.

Tiedän että on yrityksiä jotka YT-kierroksella laittavat vanhimmasta päästä ulos tai sopivat eläkejärjestelyistä (ainakin kolmikirjaiminen iso talo toimii näin). Mutta valtaosa IT- alan firmoista arvostaa osaamista, jos sitä riittää, ei sua potkita ulos. Kannattaa pysyä ajan hermoilla ja pitää oma osaaminen ajan tasalla. Sen jälkeen kaikki on kiinni vain sun persoonasta ja asenteesta.

Vierailija kirjoitti:

tällä alalla töitä löytyy kuhan olet riittään kokenut, motivaatio koodaamiiseen jne pitää olla vuosien kokemus.

Tuo pätee kunnes täytät 35, sen jälkeen iskee suomalainen ikäsyrjintä, et saa kutsua haastatteluun vaikka tietäisit 100% varmasti osaavasi kuvatut hommat etu- ja takaperin helposti, jopa parin kaljan jälkeen. Nimim. 7 sertifiointia ja 4 major kieltä hallussa, mutta ikää yli 35.

Vierailija
177/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nettisivujen ja muutenkin Frontenfin teko on kilpailluin pää.

Koko ajan on pula koodaajista, jotka ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, oli se sitten pankki, leipomo, verotus, kirjanpito tai sairaala. Pitää ymmärtää se asiakkaan tarve ja sen mukaan suunnitella ja ohjelmoida. Toki läheskään kaikki koodarit ei ole mukana suunnitteluvaiheessa, mutta tekemistä helpottaa kun tietää mitä on tekemässä.

Jos ei ole supertekninen, niin kannattaa suunnata Sap-konsultiksi. Kaikki isot yritykset käyttää Sappia ja käyttää vielä lähivuosina. Hyvät palkat ja koko ajan pula osaajista.

Vierailija
178/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nettisivujen ja muutenkin Frontenfin teko on kilpailluin pää.

Koko ajan on pula koodaajista, jotka ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, oli se sitten pankki, leipomo, verotus, kirjanpito tai sairaala. Pitää ymmärtää se asiakkaan tarve ja sen mukaan suunnitella ja ohjelmoida. Toki läheskään kaikki koodarit ei ole mukana suunnitteluvaiheessa, mutta tekemistä helpottaa kun tietää mitä on tekemässä.

Jos ei ole supertekninen, niin kannattaa suunnata Sap-konsultiksi. Kaikki isot yritykset käyttää Sappia ja käyttää vielä lähivuosina. Hyvät palkat ja koko ajan pula osaajista.

Miten Sap-konsultiksi pääsee? Sappia kun ei voi harjoitella kotona kuten esim fronttidevausta.

Vierailija
179/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 43 - vuotias IT- alalla töissä oleva nainen. Olen 4 viime vuoden aikana hakenut töitä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla 3 haastattelua, joista 2 työnantajaa tarjosi töitä. Jälkimmäisellä kerralla 2 haastattelua ja 2 tarjottua paikkaa.

Ehkäpä sun osalta hakemusta pitäisi fiksata. Ja sanon suoraan että itse käytän häikäilemättä avuksi olemassa olevia suhteita. Jos työnantaja X julkaisee mielenkiintoisen tehtävähaun, niin ensin tsekkaan LinkedInin kautta ketä tunnen sieltä. Sitten olen omiin kontakteihini yhteydessä ja pyydän suosittelijaksi. Vielä ei ole kukaan kieltäytynyt ja suosituksia on myös kuunneltu hyvin.

50- vuotias ystäväni laittoi vuosi sitten yhden ainoan hakemuksen eteenpäin ja sai hakemansa työn. Tehtävä oli ns modernien työkalujen parissa tehtävää. Hänellä oli osaamista ja asennetta, joten hän sai paikan.

Tiedän että on yrityksiä jotka YT-kierroksella laittavat vanhimmasta päästä ulos tai sopivat eläkejärjestelyistä (ainakin kolmikirjaiminen iso talo toimii näin). Mutta valtaosa IT- alan firmoista arvostaa osaamista, jos sitä riittää, ei sua potkita ulos. Kannattaa pysyä ajan hermoilla ja pitää oma osaaminen ajan tasalla. Sen jälkeen kaikki on kiinni vain sun persoonasta ja asenteesta.

Vierailija kirjoitti:

Siinä tulikin sun salaisuus: suhteet ja kontaktit. Niillä voi kyllä päästä vanhempanakin töihin. Kaikilla meistä ei vaan semmoisia ole ja vaikeaa on.

Vierailija
180/472 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä ikäsyrjimisestä valittavat ovat oikein töissä? Jossain "nuorekkaassa" firmassa joka pitää keski-iän keinotekoisesti alhaalla että voi hyväksikäyttää nuoria koodaajia? Kyllä niissä "hyvissä" eli eettisesti toimivissa IT-yrityksissä on 40+-ikäisiä koodaajia sukupuoleen katsomatta vaikka kuinka paljon, naisia toki vähemmän koska naiskoodareita nyt sattuu olemaan pienemmissä määrin. Jos on haluttua osaamista ja on kohtuu normaali persoonana, niin iän kanssa ei palkkaaja nirsoile.

Joo, on toki yli 40 v koodareita koska ei niitä entisiä potkita pois kun 40 täyttävät. Mutta erittäin harvoin palkataan uutena yli 40 v koodaria. Ainakaan meillä, olen töissä maan toiseksi suurimmalla it alan työllistäjällä.