Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
Millaista työ on?
Parhaillani seuraan toisella silmällä raksuttavaa skriptiä selaillessani vauvapalstaa.
Joskus työ on myös vähemmän rentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle osui silmään aloituksesta, että AP:ta kiinnostaisi nimeonaan nettisivujen koodaus. Tämä nyt ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä, ja tällä puolella ei sitä työvoimapulaa ole. Ennemminkin toisin päin.
Mun näkemys on aivan toinen. Varsinkin jos osaat suunnitella nettisivujen ulkoasuja perus html/css-merkkauksen lisäksi, niin vientiä on. Ja WordPress-osaaminen toki pitää olla kun melkein koko netti pyörii sen päällä nykyisin. Mulla on edellä mainitut taidot ja töitä tulisi ovista ja ikkunoista niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta toistaiseksi olen sairaslomalla burnoutin takia. Voisi kuvitella että nettisivujen tekijöistä on ylitarjontaa mutta asiakkaitakin on niin paljon ettei tekijöitä hevillä liikaa ole. Mutta älä polta itseäsi loppuun kuten minä.. Parhaimmillaanhan tuo on hauskaa hommaa.
HTML ja CSS eivät ole ohjelmointikieliä.
Nettisivujen tekemisessä React on nykyään kova sana.
Miksi maksaa kymppitonni Reactilla toteutetusta sivustosta kun veljenpoika pykää saman WordPressillä satkulla per vuosi?
Se Reactilla tehty on paljon ihananpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle osui silmään aloituksesta, että AP:ta kiinnostaisi nimeonaan nettisivujen koodaus. Tämä nyt ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä, ja tällä puolella ei sitä työvoimapulaa ole. Ennemminkin toisin päin.
Mun näkemys on aivan toinen. Varsinkin jos osaat suunnitella nettisivujen ulkoasuja perus html/css-merkkauksen lisäksi, niin vientiä on. Ja WordPress-osaaminen toki pitää olla kun melkein koko netti pyörii sen päällä nykyisin. Mulla on edellä mainitut taidot ja töitä tulisi ovista ja ikkunoista niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta toistaiseksi olen sairaslomalla burnoutin takia. Voisi kuvitella että nettisivujen tekijöistä on ylitarjontaa mutta asiakkaitakin on niin paljon ettei tekijöitä hevillä liikaa ole. Mutta älä polta itseäsi loppuun kuten minä.. Parhaimmillaanhan tuo on hauskaa hommaa.
Miksi maksaa kymppitonni Reactilla toteutetusta sivustosta kun veljenpoika pykää saman WordPressillä satkulla per vuosi?
Koodarin homma ei ole mitään nettisivujen tekoa. Se on monimutkaista perehtymistä asiakkaan prosesseihin ja asiantuntemusta. Täytyy tietää mitä tekee, vaaditaan nopeaa oivaltamista ja toimialaosaamista. Kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeet ja toteuttaa ne teknisesti. Pelkkä ohjelmoinnin osaaminen ei ole yhtään mitään, jollei ymmärrä asiaa jota tekee. Päämääriä, tarkoitusta, lopputulosta ja prosessia siihen saakka.
- sivusta
Olen it-konsultti ja koodaan työkseni myös paljon Reactilla. React ei ole ohjelmointikieli vaan Javascript-kirjasto. Tosin koodaaminen suoritetaan nykyään kehittyneemmällä Typescript-ohjelmointikielellä.
Ei kukaan tee nettisivuja Reactilla vaan sillä tehdään nettipalveluita. Tämä raja on toki ymmärrettävästi hyvin hämärä tavallisen käyttäjän ymmärtää. Reactin kanssa toki käytetään myös sitä HTMLää ja CSSää joilla muodostetaan sivuston ulkoasu.
Yhden staattisen sivuston olen Gatsbylla väsännyt. Etuna mm. Contentful-integraatio verrattuna ihan ad hocina kyhättyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri meni amikseen suorittamaan kaksoistutkintoa. Lukio loppui alkuunsa kunnei kiinnosta kun koodaaminen. Voi voi, meil on töissä näitä amiskoodareita - eron todella huomaa niihin, joilla on tutkinto tai opiskeluja yliopistossa, jotka on niitä kehittäjiä!
Eiköhän siihen eroon vaikuta enemmän se oma aktiivinen itsensä kehittäminen, kuin koulun todistus. Ei se pelkkä yliopiston tutkinto merkkaa mitään, jos ainoa saavutuksesi on 'print("Hello World!")'
Luuletkos, että tuo riittää korkeakoulututkintoon? Suosittelen perehtymään tutkintorakenteisiin.
Vierailija kirjoitti:
NAISET EI KUULU MIESTEN TÖIHIN!
Tää on totta, esim. gigolon homma hoituu naisilta huonosti. Koodaus taas sitten lähtökohtaisesti siinä missä miehiltäkin.
Alunperinhän koodaus muuten oli naisten töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alalla kirjoitti:
Et tule työllistymään ilman korkeakoulututkintoa sekä erittäin kovaa harrastuneisuutta. Jos et meinaa uskoa tuon koodarihypen takia, niin kuvittelepa kuinka monta muuta "harrastelijaa" on hakemassa niitä entry-tason työpaikkoja. Niitä on loputtomasti.
Ei siihen korkeakoulututkintoa tarvita. Riittää harrastuneisuus ja tietty asenne. Työpaikkoja löytyy täsmäosaajille ja luonnonlahjakkuuksille vaikka koulutus olisi joku markkinointimerkonomi muinaisuudesta
Ei löydy. Suomessa työnantaja vaatii nimellisen akateemisen koulutuksen eikä edes noteeraa muita hakijoita. Koulutuksen ei tarvitse sivuta tietotekniikkaa vähäisemmässäkään määrin.
Höpöhöpö.
Korkeintaan valtionhallinnossa ja julkkaripuolella vaaditaan akateemista tutkintoa it-alalle rekryprosessissa. Jokaikinen it-firma palkkaa porukkaa ilman tutkintoa, jos kaverilla on alalta aikaisempaa taustaa cv:ssä. Ja palkkaa siis parhaimmillaan porukkaa lähemmäs kymppitonnin kuukausipalkoille, jos oikeasti kaverin asiantuntemus on kunnossa, vaikka kouluja on vain lukio käytynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodarin homma ei ole mitään nettisivujen tekoa. Se on monimutkaista perehtymistä asiakkaan prosesseihin ja asiantuntemusta. Täytyy tietää mitä tekee, vaaditaan nopeaa oivaltamista ja toimialaosaamista. Kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeet ja toteuttaa ne teknisesti. Pelkkä ohjelmoinnin osaaminen ei ole yhtään mitään, jollei ymmärrä asiaa jota tekee. Päämääriä, tarkoitusta, lopputulosta ja prosessia siihen saakka.
- sivusta
Samaa mieltä kanssasi, lisäisin tärkeiksi ominaisuuksi vahvan loogisen ajattelun ja monipuolisen lukutaidon. Pitää kyetä lukemaan kuin piru raamattua, ymmärtää tarkoitus, erottaa pääpointit rönsyistä, hallita kokonaisuuksia, uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa.. Näkökulmaa on hyvä osata vaihtaa yksityiskohdista yleiseen ja päin vastoin.
Tärkeää on myös osata tiivistää ja yksinkertaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sivusta
Samaa mieltä kanssasi, lisäisin tärkeiksi ominaisuuksi vahvan loogisen ajattelun ja monipuolisen lukutaidon. Pitää kyetä lukemaan kuin piru raamattua, ymmärtää tarkoitus, erottaa pääpointit rönsyistä, hallita kokonaisuuksia, uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa.. Näkökulmaa on hyvä osata vaihtaa yksityiskohdista yleiseen ja päin vastoin.
Tärkeää on myös osata tiivistää ja yksinkertaistaa.
Lisäisin vielä kiinnostuksen ja motivaation kehittyä ja oppia uutta kokoajan. Ala on sellainen, että ihan muutamassa vuodessa osaaminen vanhentuu. Aikaisemman osaamisen päälle aina toki uusien teknologioiden haltuunotto on helpompaa, kun osaamisella on hyvä perusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä on. Itse olen ihan keskinkertainen koodari, sain vakituisen työpaikan siinä vaiheessa kun opinnoista oli takana vuosi. Sen jälkeen olen saanut monta työtarjousta opintojen ollessa vielä kesken.
Työ itsessään on tiimityötä. Koodaamista toki enimmäkseen, mutta palavereja, suunnittelemista, demoamista yms. on todella paljon myös. Sanoisin, että koodaustaitoja tärkeämpiä ovat ihmissuhdetaidot. Esiintymistaitoja myös tarvitsee. Ei todellakaan introvertin työtä, vaikka usein niin sanotaan. Ihan antoisaa työtä kuitenkin.
20 vuotta ollut koodarina enkä kertaakaan ole "esiintynyt". Muut saa hoitaa sen puolen. Palaverissa vastaan jos joku jotain kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri meni amikseen suorittamaan kaksoistutkintoa. Lukio loppui alkuunsa kunnei kiinnosta kun koodaaminen. Voi voi, meil on töissä näitä amiskoodareita - eron todella huomaa niihin, joilla on tutkinto tai opiskeluja yliopistossa, jotka on niitä kehittäjiä!
Eiköhän siihen eroon vaikuta enemmän se oma aktiivinen itsensä kehittäminen, kuin koulun todistus. Ei se pelkkä yliopiston tutkinto merkkaa mitään, jos ainoa saavutuksesi on 'print("Hello World!")'
Luuletkos, että tuo riittää korkeakoulututkintoon? Suosittelen perehtymään tutkintorakenteisiin.
Riippuu mistä kohtaa tuon projektisi aloitat. Jos siihen sisältyy käyttöjärjestelmä tarvittavine osineen ja siihen päälle ohjelmointikielen kääntäjä tai tulkki (plus ohjelmointikieli) plus palvelinsofta plus se varsinainen "hello world" koodi niin eiköhän tuossa olla jo aika lähellä tutkintoa. Voihan siihen pistää vielä alla pyörivän laitteistonkin suunnittelua ja kokoamista. Toki se tutkinto on ne kurssit jossa tuon kaiken oppii plus riittävä määrä peruskursseja ja yleistä teoriaa eikä tuo koodaus mutta kuitenkin.
Ja lopputyössä tuo koodaus on vain osa kokonaisuudesta ja teoreettinen jaarittelu se pääasia analyyseineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä on. Itse olen ihan keskinkertainen koodari, sain vakituisen työpaikan siinä vaiheessa kun opinnoista oli takana vuosi. Sen jälkeen olen saanut monta työtarjousta opintojen ollessa vielä kesken.
Työ itsessään on tiimityötä. Koodaamista toki enimmäkseen, mutta palavereja, suunnittelemista, demoamista yms. on todella paljon myös. Sanoisin, että koodaustaitoja tärkeämpiä ovat ihmissuhdetaidot. Esiintymistaitoja myös tarvitsee. Ei todellakaan introvertin työtä, vaikka usein niin sanotaan. Ihan antoisaa työtä kuitenkin.
20 vuotta ollut koodarina enkä kertaakaan ole "esiintynyt". Muut saa hoitaa sen puolen. Palaverissa vastaan jos joku jotain kysyy.
Nykyään työpaikkailmoitusten perusteella voisi tosiaan luulla että tuo konsulenttihomma on se pääasia it-alallakin.
Ok, eli ei siis ole oikeasti työvoimapulaa tälläkään alalla. Amis ei kelpaa, yliopistotutkinto ei kelpaa, tutkinnon puuttuminen ei kelpaa, yli 40v ikä naisella ei kelpaa, yli 50v ikä miehellä ei kelpaa... Työnantaja haluaa valmiin osaajan ilmaiseksi ja jos työnhakija tahtoo palkallista työtä, niin pitää olla suhteita tai muuttaa ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli ei siis ole oikeasti työvoimapulaa tälläkään alalla. Amis ei kelpaa, yliopistotutkinto ei kelpaa, tutkinnon puuttuminen ei kelpaa, yli 40v ikä naisella ei kelpaa, yli 50v ikä miehellä ei kelpaa... Työnantaja haluaa valmiin osaajan ilmaiseksi ja jos työnhakija tahtoo palkallista työtä, niin pitää olla suhteita tai muuttaa ulkomaille.
Kyllä osaajapulaa on, mutta paino nimenomaan sanalla OSAAJA. Olen data-analyytikko ja alallani on pula OSAAJISTA, mutta se EI TARKOITA pulaa näistä kaikenmaailman pikaisella rekrykoulutuksella koulutetuista PowerBI:n vääntäjistä. Jos alalta haluaa oikeasti töitä, pitää osata matematiikkaa niin, että voi suunnitella ja toteuttaa oikeasti tehokkaita algoritmeja, tuottaa automaattista raportointia, tehdä tarkkoja ennusteita pienillä virherajoilla jne. Käytännössä tämä edellyttää yliopistotason pääaineena matematiikan osaamista ja sen lisäksi vahvaa koodaustaustaa. Ikä ei ole mikään este, näissä hommissa on myös paljon vanhempaa porukkaa ja olen palkannut sellaista itsekin.
Tämä koodipuoli on sellainen, jossa OSAAJAN ja "osaajan" tuottavuusero voi olla monikymmenkertainen, siksi ihan ketä tahansa töhöä ei näihin hommiiin voi palkata.
Itse miellän koodarin vähän eri asiaan kuin tekemään nettisivuja, mutta varmaan sekin on koodausta. Koodariksi miellän sellaisen, joka osaa Pythonilla tai Javalla (tai millä kielellä sitten onkaan tarve rakentaa) toteuttaa suunnittelijan ja asiakkaan määrittelemän toiminnon esimerkiksi datan siirtoon tietokannoissa tai ohjelmistojen rakentamiseen. Itsekin luen vähän koodia ja jotain osaan kirjoittaakin, vaikka olen suunnittelijana it-alalla ja työni tuotteena on loppukäyttäjän sovellus. Oma koulutus on tietojenkäsittelyn tradenomi sieltä parinkymmenen vuoden takaa.
Osaajista on pula. Tarkoittaa korkeakoulutettuja asiantuntijoita, joilla on käytännön osaamista ja tietoa sekä teoreettista, myös matemaattista osaamista.
HTML web-suunnittelijoista ei liene pulaa.
Ohjelmistosuunnittelijoille ei ole olemassa vaatimuksia joten ihmisillä on hyvin vääränlaisia käsityksiä siitä, millainen asiantuntija on tällä alalla. Kuuden viikon intensiivikurssin läpikäynyt on vasta ottanut ensimmäisen askeleen noin 5-10 vuotta kestävällä polulla asiantuntijaksi.
Jos ensimmäisen paikan löytäminen tuntuu hankalalta niin kannattaa suunnata katse julkisen puolen toimijoihin. Siellä ollaan joustavampia kriteerien suhteen, hakijoita ei ole samalla tavalla jonoksi asti kuin yksityisellä.
Työpaikkoja on todellakin paljon erilaisia koodausalalla, eli ei ole yhtä vastausta. Itse työskentelen vähän marginaalisemmalla sulautettujen järjestelmien alalla ja osaajia on vaikea löytää. Se ei tarkoita, että työ olisi vaikeaa, mutta tuntuu, että koulutus tähtää nykyään peliteollisuuteen uusien uniikkien unikornien toivossa ja mediassakin hehkutetaan vain näitä pallomerillä varustettuja firmoja, joten vaikea on työnhakijoiden mielenkiintoa herättää. En usko hetkeäkään, että kaikki pelifirmatkaan olisivat rehellisesti mainostettuna sitä, mitä mediassa on saanut ymmärtää. Mutta kuten kunnon työpaikoissa myös ohjelmistoalalla työntekijästä pitää huolehtia ja varmistaa, että ei työskentele itseään loppuunpalamiseen asti. Nuorempana sitä oli innokas ja teki vaikka ympäripyöreitä päiviä, mutta vähän vanhempana sitä on oppinut toppuuttelemaan nuoren intoa ja antamaan arvoa myös omalle elämälleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän koodarin vähän eri asiaan kuin tekemään nettisivuja, mutta varmaan sekin on koodausta. Koodariksi miellän sellaisen, joka osaa Pythonilla tai Javalla (tai millä kielellä sitten onkaan tarve rakentaa) toteuttaa suunnittelijan ja asiakkaan määrittelemän toiminnon esimerkiksi datan siirtoon tietokannoissa tai ohjelmistojen rakentamiseen. Itsekin luen vähän koodia ja jotain osaan kirjoittaakin, vaikka olen suunnittelijana it-alalla ja työni tuotteena on loppukäyttäjän sovellus. Oma koulutus on tietojenkäsittelyn tradenomi sieltä parinkymmenen vuoden takaa.
Kyllä javascriptinkin hallitseminen vaatii koodaustaitoja, mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Itse vaatisin "oikealta" koodarilta C/C++:n taitoa ja mielellään vähän assemblerosaamistakin. Oikea koodaaja ei tarvitse virtuaalikoneita. ;)
Minkä alan koodaajista on pulaa? Pc ohjelmien, puhelinsovellusten? Mitä ohjelmia kannattaisi opetella jos haluaisi työllistyä? Kuinka kauan menee oppia nämä ohjelmat?
Eläimen hommia lähes kaikki ovat.