Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
Jos olet huomattavasti parempi tai osaat jonkun huomattavasti tärkeän asian paermmin kuin intialaiset kollegasi.
Vierailija kirjoitti:
On töitä, jos tietää mitä std::optional ja std::accumulate tekevät. React-iroskalle ei ole töitä enää tarjolla.
Eli modernin C++:n osaajille?
Suosittelisitko pistämään jotain työnäytteitä Githubiin (keksis vaan sopivan projektin; ei oikein luovuus riitä), vai millä tavoin kerrotaan, että tietää?
Nykyään koodaus tuntuu olevan vain jotain back-end, front-end, full stack -matskua. Vaikka koodaustaitoja niissä tarvitaan, niin arvostan eniten korkeimmalle joitain sulautettujen järjestelmien koodailua, jossa oikeasti saa tehdä jotain konkreettista ja järjellisillä resursseilla, jossa oppii myös vähän sitä, että muisti ei ole ilmaista ja aika on rajallista.
Tosin sulautettuihinkin tungetaan nykyään pythonia, joka ei varsinaisesti ole mikään kovin kevyt tapa tehdä laiteläheistä ohjelmointia. Nykyään ehkä rust voisi olla alalla hyvä oppia, tietenkin c/c++ otettava haltuun, vaikka vanhanaikaiselta kuulostaakin. Assyllä ei näillä nykyprossuilla oikein pysty tekemään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet huomattavasti parempi tai osaat jonkun huomattavasti tärkeän asian paermmin kuin intialaiset kollegasi.
Algoritmit ei liene huomattavan tärkeä asia...
Tuli opiskeluaikoina osana yhtä kurssia osallistuttua muutamaan netin algoritmiohjelmointikilpailuun. Niissä oli aina pilvin pimein intialaisia koodarinalkuja, mutta tulokset heillä ihan surkeita. Ilmeisesti Intia on edelleen niin kastiyhteiskunta, että katsotaan, että ihmisen sosiaalinen tausta määrää, mihin ammatteihin hän soveltuu. Niinpä siellä on sitten koodariksi kouluttautumassa ihmisiä, joilla ei ole mitään lahjoja alalle. Ja toisaalta varmaan paljon käyttämätöntä lahjakkuutta myös.
Kiinalaiset osaa paremmin, siellä on tasa-arvoisempi yhteiskuntakin (vaikka sitten kyllä muuten kaikkea ikävää).
Koodarille tosiaankaan töitä enää ole, loppuneet.
Taas se aika alkanut kun IT firmat irtisanoo 45+ porukkaa ja palkkaa lähitulevaisuudessa nuoria. Tällä hetkellä nuoriakaan ei juuri palkata. Hankala tilanne jos olet vastavalmistunut tai liian vanha koodari.
Työpaikanvaihto jamboreet on nyt loppuneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Algoritmit ei liene huomattavan tärkeä asia...
Tuli opiskeluaikoina osana yhtä kurssia osallistuttua muutamaan netin algoritmiohjelmointikilpailuun. Niissä oli aina pilvin pimein intialaisia koodarinalkuja, mutta tulokset heillä ihan surkeita. Ilmeisesti Intia on edelleen niin kastiyhteiskunta, että katsotaan, että ihmisen sosiaalinen tausta määrää, mihin ammatteihin hän soveltuu. Niinpä siellä on sitten koodariksi kouluttautumassa ihmisiä, joilla ei ole mitään lahjoja alalle. Ja toisaalta varmaan paljon käyttämätöntä lahjakkuutta myös.
Kiinalaiset osaa paremmin, siellä on tasa-arvoisempi yhteiskuntakin (vaikka sitten kyllä muuten kaikkea ikävää).
Määrä korvaa laadun. Vaikka intialaiset tekevät virheitä tulee se silti halvemmaksi kuin kotimainen koodari. Varsinkin kun asiakas maksaa usein näiden kämmäilyt.
Meillä taloon jää pidemmäksi aikaa ne jotka todella tahtovat ymmärtää mitä asiakkaan ongelmaa / prosessia halutaan ratkaista ja perehtyvät riittävästi substanssiin. Ne jotka odottaa että speksit tulee valmiina ja sitten niiden pohjalta vaan kirjoitetaan melko mekaanisesti se tekninen toteutus lähtevät joko itse tai saavat yt:ssä kenkää.
Eipä ole palkattu töihin. Olen tosin käynyt pelisovelluslinjan, ja tykkään koodata vain pelejä. Harrastan tätä intohimoisesti ja koulusta tuli huippuarvosanat.
Kyllähän nuita fronttikehittäjän paikkoja näkee jatkuvasti pomppivan esiin. En tiedä miten vaikea niihin on lopulta päästä, en ole webkehittäjä.
Vastaukset: On. Työ on koodaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä töitä on. Itse olen ihan keskinkertainen koodari, sain vakituisen työpaikan siinä vaiheessa kun opinnoista oli takana vuosi. Sen jälkeen olen saanut monta työtarjousta opintojen ollessa vielä kesken. Koodaamista toki enimmäkseen, mutta palavereja, suunnittelemista, demoamista yms. on todella paljon myös.
Joo. On se kumma, kun ei tässä maassa voi aamulla edes kadulla kävellä, niin joku tulee repimään jo töihin taas toiseen firmaan entistä isomman rahasalkun kanssa. Kuulostaa kyllä niin h.lvetin turhalta käsienheiluttelulta nuo demoamiset ja muut viinerin ja vichyn mussutuskilpailut. Naurattaa vallan. Suurin aika ja tarmo teilläkin menee siihen, kun lounaalla Kotipizzassa kaakatatte toisillenne näistä turhista palavereistanne ja niiden hurjista saavutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloon jää pidemmäksi aikaa ne jotka todella tahtovat ymmärtää mitä asiakkaan ongelmaa / prosessia halutaan ratkaista ja perehtyvät riittävästi substanssiin. Ne jotka odottaa että speksit tulee valmiina ja sitten niiden pohjalta vaan kirjoitetaan melko mekaanisesti se tekninen toteutus lähtevät joko itse tai saavat yt:ssä kenkää.
Eli taloon jäi nää kommentissasikin näkyvät termi(bs)bingon taitajat ja varsinaiset osaajat lähti muualle?
Mutta ainahan voitte ostaa alihankintana sen varsinaisen koodaustyön muualta ja jäädä pitämään noita substanssipalavereitanne avainasiakasprosessien tiimoilta keskenänne, mikä voisi mennä vikaan, lol.
Viimeksi hakemaani paikkaan vain 26 hakijaa. En päässyt haastattelukierrokselle, vaikka tällä kertaa sekä osaamiseni ja työkokemukseni olisi ollut aika sataprosenttisesti tehtävää vastaava. Pistin kysymystä mistä jäi kiinni, mutta arvelen, etten rehellistä vastausta tule saamaan. Veikkaan nimittäin, että olin vain liian vanha.
Meidän firmassa on useita koodareita somaliasta,
erittäin ammattitaitoista ja ahkeraa porukkaa.
T.Skäbä
Tekoäly on vähentämässä koodaustyötä kovaa vauhtia koko ajan, ei kannata alalle kouluttautua ellei se suorastaan ole intohimo. Eikä sitä sellaista peruskoodausta kovin kauaa enää ihmiset tee, muita it-alan hommia toki. Jo nyt, itse kun olen koodari, tekoäly on tehostanut työtä todella paljon. Esim. modernisointiprojekti, jossa vanha Cobol-ohjelmisto muunnettiin nykytekniikoille, meni suit sait vaan tekoälyn avulla, ilman että tarvittiin cobol-osaajia lainkaan ja myös niitä uudempien osaajien tekniikoiden osaajia hyvin vähän.
Hesarikin on kirjoittanut siitä, miten Suomen koodaripula on kadonnut hetkessä. Tämä ei vielä tosin täysin johdu tekoälyn käytöstä työn apuna, vaan ihan suhdannevaihteluista myös. https://www.hs.fi/talous/art-2000010438455.html
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa on useita koodareita somaliasta,
erittäin ammattitaitoista ja ahkeraa porukkaa.
T.Skäbä
Jännä muuten, olen ollut useissa it-firmoissa duunissa yli 20-vuotisen urani aikana, ja yhtään afrikkalaistaustaista koodaria en ole tavannut. Se on suorastaan omituista, koska jotkut työympäristöt on olleet hyvinkin kansainvälisiä. On ollut jengiä Intiasta, Itä-Euroopasta, Venäjältä, Etelä-Euroopasta, vaan ei afrikkalaistaustaisia.
"Määrä korvaa laadun. Vaikka intialaiset tekevät virheitä tulee se silti halvemmaksi kuin kotimainen koodari. Varsinkin kun asiakas maksaa usein näiden kämmäilyt."
Tekoäly on huomattavasti parantanut noiden intialaisten yms. tuottavuutta ja koodin laatua. Se on suurin apu juuri sellaiselle keskinkertaiselle koodarille, joka osaa itsekin jotain, niin että osaa kysellä tekoälyltä oikeat asiat, mutta ei itse osaa huomioida kaikkea tehdessään. Itse olen parhaillani projektissa jossa koodaus on off-shoressa Intiassa, ja kun on saaneet Co-Pilotin käyttöön ja ChatGPT:n niin on lähtenyt homma sujumaan ihan uudella tavalla.
Niinhän se on, mutta miten siitä seuraa, että määrittelyjä voisi googlata?