Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä näyttää ainakin avoimessa haussa olevien työpaikkojen osalta, että suurimmaksi osaksi töitä on vain senior-tason koodareille. Junior-paikkoja on tosi vähän. Sitten on myös jonkin verran trainee eli siis harjoittelijan paikkoja, mutta ne on vaan opiskelijoille ja/tai kesätyöntekijöille.
Liian vanha et kuitenkaan saa olla. Softafirmoista pistetään meitä päälle viisikymppisiä armotta pihalle. Sen jälkeen ei töitä ole.
Etkö voi itse sen jälkeen ohjelmoida vaikka yrittäjänä? Tehdä nettisivuja muille, suunnitella omia sovelluksia, peli tai muuta.
Jos haluat koodariksi ja sinulla on tietämystä perusnettisivujen tekemisestä, niin voin sanoa suoraan, että näillä on harvoin mitään tekemistä toistensa kanssa. En vähättele nettisivujen tekemistä, mutta se oikea koodaustyö käsittää vaikka jonkun suuren asiakastietojärjestelmän tekemisen. Siinä ei html riitä.
Harvoin, toki joskus, junnukoodari pääsee tekemään mitään aivan uutta ensimmäisenä. Kun pääset johonkin talon sisään, luultavasti alat korjata jotain olemassaolevaa järjestelmää ja sieltä löytyneitä ongelmia ja mahdollisesti pääset lisäämään joitain pieniä uusia ominaisuuksia. Tämä työ on kuitenkin tärkeää ja auttaa sinua ns. sisäänajossa. Jokainen ohjelmistotalo ja jokainen järjestelmä on erilainen ja niissä näkyy sen talon tapa tehdä asioita. Näitä et opi missään etukäteen.
Hanki joko amk- tai yliopistotutkinto, datanomi paperilla et välttämättä pääse kovin pitkälle, ellet ole poikkeuksellisen lahjakas. Ja pelkällä paperilla et muutenkaan mihinkään, vaan sun tarttee olla lisäksi potentiaalinen oppija. Itse olen palkannut useita suoraan koulusta, kun olen pyrkinyt näkemään sen kyvyn siinä aloittelijassakin. Opettele react, vue, c# tms. Lisäksi sun pitää sopia työyhteisöön. Ei tartte olla muuta kuin oma itsensä, mutta persoonan on oltava sellainen, että haastattelussa esihenkilö mielessään pystyy näkemään sut osana tiimiä, koska tiimin hyvä keskinäinen toiminta on tärkeää. Joskus myös tiimi voi haastatella sut. Et voi oikeastaan vaikuttaa tähän valintaan mitenkään, joko sovit porukkaan tai et. Kaikki sopivat johonkin porukkaan, mutta jokainen tiimi ei ole kaikkia varten.
Ala ei ole minusta kilpailuhenkinen, ihmiset eivät juurikaan kilpaile keskenään, koska tavoite on aina yleensä toisaalla. Kiire on oikeastaan jatkuvaa ja sen kanssa on opeteltava elämään. Kukaan ei katso sua kieroon, jos teet vain normaalia työaikaa, mutta myöskään sädekehää ei kannata kiillottaa jos teet. Puolin ja toisin kannattaa tosin aina joustaa, mikäli vain pystyy. Jos on deadline käsillä, porukka yleensä joustaa ja näitä saa sitten joko vapaana tai rahana pois.
Jonkun sortin pulaa täytyy olla. On niin luokattoman huonoja koodareita ollut parilla järjestelmätoimittajalla. Ihmetellään ettei toimi mutta ihmetys hävisi kun koodari aloitti kertomalla googlanneensa määrittelyitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä näyttää ainakin avoimessa haussa olevien työpaikkojen osalta, että suurimmaksi osaksi töitä on vain senior-tason koodareille. Junior-paikkoja on tosi vähän. Sitten on myös jonkin verran trainee eli siis harjoittelijan paikkoja, mutta ne on vaan opiskelijoille ja/tai kesätyöntekijöille.
Liian vanha et kuitenkaan saa olla. Softafirmoista pistetään meitä päälle viisikymppisiä armotta pihalle. Sen jälkeen ei töitä ole.
Etkö voi itse sen jälkeen ohjelmoida vaikka yrittäjänä? Tehdä nettisivuja muille, suunnitella omia sovelluksia, peli tai muuta.
En osaa markkinoida. En tiedä, mistä ja miten löytäisin asiakkaita. Unelmaduunissani minulla olisi muutama pitkäaikainen vakioasiakas, joiden kanssa yhdessä kehittäisin heidän systeemejään. Mistä sellaisia saa?
En myöskään taida tarpeeksi lujasti luottaa omaan osaamiseeni. Töissä sentään tiedän, että viimeistään kaverilta tulee palautetta, jos haluan. Ehkä yrittäjänä pitäisi olla rehvakkaampi tyyppi, joka luulee itsestään paljon - ehkä liikojakin. En tiedä, mikä olisi konsti saada realistinen käsitys omasta osaamisestaan ja sen puutteista, enkä kehtaa ruveta markkinoimaan ennen sitä.
Oikein mielelläni kyllä esim. korjaisin tämän käytettävyydeltään surkean lainaussysteemin täällä. Eiköhän se onnistuisi. (Ei näköjään sinultakaan ole sen käyttö sujunut, mutta koskaan en syyttäisi käyttäjää vaan systeemin heikkoa käytettävyyttä.)
Vierailija kirjoitti:
Jonkun sortin pulaa täytyy olla. On niin luokattoman huonoja koodareita ollut parilla järjestelmätoimittajalla. Ihmetellään ettei toimi mutta ihmetys hävisi kun koodari aloitti kertomalla googlanneensa määrittelyitä..
Ai teidän järjestelmän määrittelyjä? Onko ne Googlella löydettävissä? Eikös projektien ja toimitettavien tuotteiden määrittelyt ole tilaajan ja toimittajan välinen asia vain? Jos ne löytyy Googlella mutta ei löydy muulla tavoin, niin vika on kyllä organisaatioissa eikä koodarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai teidän järjestelmän määrittelyjä? Onko ne Googlella löydettävissä? Eikös projektien ja toimitettavien tuotteiden määrittelyt ole tilaajan ja toimittajan välinen asia vain? Jos ne löytyy Googlella mutta ei löydy muulla tavoin, niin vika on kyllä organisaatioissa eikä koodarissa.
Varmaan se järjestelmä on rakennettu erilaisista kilkkeistä, jotka pitää osata konffata oikealla tavalla, että toimivat yhdessä. On ihan perusjuttu googlailla tuollaisia. Nykyisin käytetään myös Chat GPT:tä apuna ongelman selvittelyssä, kun aiemmin Stack Overflow oli se nopein tapa etsiä tietoa. Alkuperäistä dokumentaatiota aletaan lukea usein vasta siinä vaiheessa, kun kaikkea muuta on jo yritetty.
On, jos hyväksyy sen tosiasian, että palkat ovat Suomessa varsin matalat. Koodareiden mediaanipalkka alkaa kakkosella, kun otetaan huomioon kaikki harjoittelijat ja junnut, mitä alalla paljon työskentelee. Muutamien supersennujen palkka nostaa koodareiden yhteenlaskettua keskipalkkaa korkeammaksi, mitä se valtaosalla todellisuudessa on.
Kannattaa osaa käyttää AI, kaupallista niin eipä sinulla tee sitten enää mitään. Tämä on fuctaa. Ulos ot to vir azto tappaa Zinut ennen kuin teet izarrin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli ei siis ole oikeasti työvoimapulaa tälläkään alalla. Amis ei kelpaa, yliopistotutkinto ei kelpaa, tutkinnon puuttuminen ei kelpaa, yli 40v ikä naisella ei kelpaa, yli 50v ikä miehellä ei kelpaa... Työnantaja haluaa valmiin osaajan ilmaiseksi ja jos työnhakija tahtoo palkallista työtä, niin pitää olla suhteita tai muuttaa ulkomaille.
Kyllä osaajapulaa on, mutta paino nimenomaan sanalla OSAAJA. Olen data-analyytikko ja alallani on pula OSAAJISTA, mutta se EI TARKOITA pulaa näistä kaikenmaailman pikaisella rekrykoulutuksella koulutetuista PowerBI:n vääntäjistä. Jos alalta haluaa oikeasti töitä, pitää osata matematiikkaa niin, että voi suunnitella ja toteuttaa oikeasti tehokkaita algoritmeja, tuottaa automaattista raportointia, tehdä tarkkoja ennusteita pienillä virherajoilla jne. Käytännössä tämä edellyttää yliopistotason pääaineena matematiikan osaamista ja
En ymmärrä, miksi nykyisin halutaan matemaatikkoja koodareiksi. Mitä olen vierestä katsonut, niin eivät ymmärrä käytännön jutusta yhtä hyvin kun dipat. Ja hinkkaavat viikkotolkulla jotain yksinkertaista asiaa, minkä itse olisin tehnyt päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella yli 50 vuotiaalla on osaaminen hieman jämähtänyt viime vuosituhannen puolelle ja kova palkka. Siksi heidät on helppo korvata päivitetyllä osaamisella ja pienemmällä liksalla.
Kuulun itsekin tähän ryhmään ja tuli kenkää Nokialta 45 vuotiaana. Sen jälkeen rupesin embedded softan vääntäjäksi ja nykyään headhunterit vainoaa harva se kuukausi. Omaan osaamista ja kokemusta jota ei koulussa voi oppia mutta toisaalta en osaisi lonkalta ruveta pilvipalveluita tai webbi-sivuja vääntämään.
Käytännössä riittää osata jotain millä on nykyään kysyntää ja mitä kovin moni muu ei osaa yhtä hyvin. Kokemus on itseasiassa tässä yhteydessä pikemminkin etu kuin taakka.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Kyllä koodarit työllistyy aina jos on sen verran sosiaalinen että uskaltaa työhaastattelussa katsoa silmiin ja kertoa osaamisestaan.
Olen itse palkannut 3 itseoppinutta koodaria. Sellaista joilla ei ole joko lainkaan koulutusta tai on koulutus ihan väärälle alalle. Taitoja näillä kuitenkin on ja se riittää mulle. Eikä mua haastattelijana kiinnosta pätkääkään se mitä hakija on opiskellut vaan se mitä se osaa ja tuleeko toimeen sen tiimin kanssa johon on sijoittumassa.
Olen minä pari ohjelmoinnin maikkaa jättänyt valitsemattakin, kun toisen taidot ei sopineet käytännön työelämään - en oikein tee mitään hyvällä tutkielmalla kun asiakkaalle pitää saada verkkokauppa pystyyn. Toisen englanninkielen taidot oli niin onnettomat ettei sopinut kansainväliseen tiimiin.
Ei ole väliä miten opiskelet, kunhan sulla on hyvät näytöt ja suoriudut teknisestä testistä. Jos sulla on visuaalista silmää niin rake
Jos tosiaan on tuota visuaalista silmää niin kannattaa tuoda se esiin. Hyvien koodareiden joukossa on harvemmassa niitä, jotka koodaamisen ohella osaavat tehdä hyviä käyttöliittymiä.
On töitä, jos tietää mitä std::optional ja std::accumulate tekevät. React-iroskalle ei ole töitä enää tarjolla.
Yhdistelet valmiita pätkiä ja katsot mitä tuli, osaavammat tekee itse.
Älä jää Suomeen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman sosiaaliturvaa on niin helppo elää suomessa /s
Ei tuommoisilla tienaa todennäköisimmin juuri mitään. Pelejäkin tekee ties kuinka moni harrastuksekseenkin ja yhden tekemisessä voi mennä vuosikin, tai 20 vuotta riippuen siitä miten kunnianhimoinen peliprojekti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan on tuota visuaalista silmää niin kannattaa tuoda se esiin. Hyvien koodareiden joukossa on harvemmassa niitä, jotka koodaamisen ohella osaavat tehdä hyviä käyttöliittymiä.
Jos koodari ei kykene hyvään käyttöliittymään, niin kyseessä ei ole hyvä koodari. Hyvän käyttöliittymän tekeminen palvelee käyttäjää ja piilottaa toteutuksen. Tämä on yksi perusvaatimus hyvälle koodarille.
Sitten on Web -sivujen tekijöitä ja visualisointia tekeviä osaajia mutta ovatko he koodareita on ehkä enempi makuasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi haastavimmista kohdista softaprojektissa on saada selville että mitä se asiakas nyt oikeasti haluaa tai tarvitsee kun aika usein nuo ei tiedä sitä itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Miten keinoäly tulee vaikuttamaan alaan?
Se on uusin hypesana jolla konsulentit vakuuttaa kaikkien vanhojen ongelmien ratkeavan (ei ratkea) ja unohtaa kertoa että se tuo mukanaan vain liudan uusia ongelmia entisten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koodari ei kykene hyvään käyttöliittymään, niin kyseessä ei ole hyvä koodari. Hyvän käyttöliittymän tekeminen palvelee käyttäjää ja piilottaa toteutuksen. Tämä on yksi perusvaatimus hyvälle koodarille.
Sitten on Web -sivujen tekijöitä ja visualisointia tekeviä osaajia mutta ovatko he koodareita on ehkä enempi makuasia.
Kokemusten perusteella niitä todella hyviä käyttöliittymän tekijöitä ei kuitenkaan joka puussa kasva. Eikä tarvitsekaan, koodauksessa on paljon muutakin. Itse olen urani aikana tehnyt melkeinpä kokonaan muuta koodia kuin käyttöliittymiä ja hommaa on piisannut.