Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
alalla kirjoitti:
Et tule työllistymään ilman korkeakoulututkintoa sekä erittäin kovaa harrastuneisuutta. Jos et meinaa uskoa tuon koodarihypen takia, niin kuvittelepa kuinka monta muuta "harrastelijaa" on hakemassa niitä entry-tason työpaikkoja. Niitä on loputtomasti.
Ei siihen korkeakoulututkintoa tarvita. Riittää harrastuneisuus ja tietty asenne. Työpaikkoja löytyy täsmäosaajille ja luonnonlahjakkuuksille vaikka koulutus olisi joku markkinointimerkonomi muinaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle osui silmään aloituksesta, että AP:ta kiinnostaisi nimeonaan nettisivujen koodaus. Tämä nyt ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä, ja tällä puolella ei sitä työvoimapulaa ole. Ennemminkin toisin päin.
Mun näkemys on aivan toinen. Varsinkin jos osaat suunnitella nettisivujen ulkoasuja perus html/css-merkkauksen lisäksi, niin vientiä on. Ja WordPress-osaaminen toki pitää olla kun melkein koko netti pyörii sen päällä nykyisin. Mulla on edellä mainitut taidot ja töitä tulisi ovista ja ikkunoista niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta toistaiseksi olen sairaslomalla burnoutin takia. Voisi kuvitella että nettisivujen tekijöistä on ylitarjontaa mutta asiakkaitakin on niin paljon ettei tekijöitä hevillä liikaa ole. Mutta älä polta itseäsi loppuun kuten minä.. Parhaimmillaanhan tuo on hauskaa hommaa.
HTML ja CSS eivät ole ohjelmointikieliä.
Nettisivujen tekemisessä React on nykyään kova sana.
Miksi maksaa kymppitonni Reactilla toteutetusta sivustosta kun veljenpoika pykää saman WordPressillä satkulla per vuosi?
Koodarin homma ei ole mitään nettisivujen tekoa. Se on monimutkaista perehtymistä asiakkaan prosesseihin ja asiantuntemusta. Täytyy tietää mitä tekee, vaaditaan nopeaa oivaltamista ja toimialaosaamista. Kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeet ja toteuttaa ne teknisesti. Pelkkä ohjelmoinnin osaaminen ei ole yhtään mitään, jollei ymmärrä asiaa jota tekee. Päämääriä, tarkoitusta, lopputulosta ja prosessia siihen saakka.
- sivusta
Vierailija kirjoitti:
Peliohjelmoija amiksesta kirjoitti:
Junioreille ei ole töitä, eikä harjoittelupaikkoja. Pääkaupunkiseudulta valmistuneet amis peliohjelmoijat löytävät itsensä kortistosta, eikä lisäkoulutus tuo yhtään sen enempää työpaikkaa. Koodaajista on ylitarjontaa, ja tulee olemaan vielä vuosia. Koodi ostetaan Intiasta halvalla, ja sen näköistä on jälkikin. Jos haluat työn, valitse jokin toinen, harrastusmielessä koodaus on ihan jees, ammatiksi ei. Paitsi jos olet valmis kilpailemaan todella alipalkatun ylityöllistetyn intialaisen kanssa, joita on tuhansittain rivissä.
Ja sen intialaisen vääntämä sekametelisoppakin on jotain aivan omalaatuista. Ei tiedä uskaltaako siihen koskea vai leviääkö koko p**ska kerralla. Jos haluaa jälkikäteen tehdä muutoksia niin helpoimmalla pääse kun tekee kaiken alusta. Miksi ylipäätään haalitaan halvinta mahdollista työvoimaa jos jäljet joutuu myöhemmin korjaamaan kalliimmalla? Onko se liian vaikeaa ymmärtää miten "maksoin tonnin että säästin satasen" ajatus ei voi mitenkään olla kannattavaa?
Jorma Ollilla varmaankin osaa vastata tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junioreille ei ole töitä, eikä harjoittelupaikkoja. Pääkaupunkiseudulta valmistuneet amis peliohjelmoijat löytävät itsensä kortistosta, eikä lisäkoulutus tuo yhtään sen enempää työpaikkaa. Koodaajista on ylitarjontaa, ja tulee olemaan vielä vuosia. Koodi ostetaan Intiasta halvalla, ja sen näköistä on jälkikin. Jos haluat työn, valitse jokin toinen, harrastusmielessä koodaus on ihan jees, ammatiksi ei. Paitsi jos olet valmis kilpailemaan todella alipalkatun ylityöllistetyn intialaisen kanssa, joita on tuhansittain rivissä.
Ja sen intialaisen vääntämä sekametelisoppakin on jotain aivan omalaatuista. Ei tiedä uskaltaako siihen koskea vai leviääkö koko p**ska kerralla. Jos haluaa jälkikäteen tehdä muutoksia niin helpoimmalla pääse kun tekee kaiken alusta. Miksi ylipäätään haalitaan halvinta mahdollista työvoimaa jos jäljet joutuu myöhemmin korjaamaan kalliimmalla? Onko se liian vaikeaa ymmärtää miten "maksoin tonnin että säästin satasen" ajatus ei voi mitenkään olla kannattavaa?
Koulutin joskus vuosia sitten omaan hommaani muutaman intialaisen, päivän videoneuvottelupikakoulutuksella :) Suurpiirteisellä, opetelkoot itse. Niin minäkin tein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutin joskus vuosia sitten omaan hommaani muutaman intialaisen, päivän videoneuvottelupikakoulutuksella :) Suurpiirteisellä, opetelkoot itse. Niin minäkin tein
Ne oli tyyppejä, jotka lisäsivät cv:hen " osaan linuxia" jos olivat kuulleet sanan linux. Yksi osaaja ja sata muuta, jotka ei tienneet mistään mitään
alalla kirjoitti:
Et tule työllistymään ilman korkeakoulututkintoa sekä erittäin kovaa harrastuneisuutta. Jos et meinaa uskoa tuon koodarihypen takia, niin kuvittelepa kuinka monta muuta "harrastelijaa" on hakemassa niitä entry-tason työpaikkoja. Niitä on loputtomasti.
Näillä trendikoulutuksilla saadaan huijattu ihmisiä vaikka mihin, ei kannata niihin liiaksi laittaa luottoa, ovat olemassa vain näennäisyydestä, jotta koulutuksen perustajille saadaan haalittua mahdollisimman paljon julkista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle osui silmään aloituksesta, että AP:ta kiinnostaisi nimeonaan nettisivujen koodaus. Tämä nyt ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä, ja tällä puolella ei sitä työvoimapulaa ole. Ennemminkin toisin päin.
Mun näkemys on aivan toinen. Varsinkin jos osaat suunnitella nettisivujen ulkoasuja perus html/css-merkkauksen lisäksi, niin vientiä on. Ja WordPress-osaaminen toki pitää olla kun melkein koko netti pyörii sen päällä nykyisin. Mulla on edellä mainitut taidot ja töitä tulisi ovista ja ikkunoista niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta toistaiseksi olen sairaslomalla burnoutin takia. Voisi kuvitella että nettisivujen tekijöistä on ylitarjontaa mutta asiakkaitakin on niin paljon ettei tekijöitä hevillä liikaa ole. Mutta älä polta itseäsi loppuun kuten minä.. Parhaimmillaanhan tuo on hauskaa hommaa.
Miksi maksaa kymppitonni Reactilla toteutetusta sivustosta kun veljenpoika pykää saman WordPressillä satkulla per vuosi?
Koodarin homma ei ole mitään nettisivujen tekoa. Se on monimutkaista perehtymistä asiakkaan prosesseihin ja asiantuntemusta. Täytyy tietää mitä tekee, vaaditaan nopeaa oivaltamista ja toimialaosaamista. Kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeet ja toteuttaa ne teknisesti. Pelkkä ohjelmoinnin osaaminen ei ole yhtään mitään, jollei ymmärrä asiaa jota tekee. Päämääriä, tarkoitusta, lopputulosta ja prosessia siihen saakka.
- sivusta
Tän kyllä huomaa nykyisistä nettisivujen laadusta. Ohjelmointitaidoista ei ole tietoakaan, pitää vaan saada ketterästi jotain kyhättyä kasaan joka miellyttää asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sivusta
Olen it-konsultti ja koodaan työkseni myös paljon Reactilla. React ei ole ohjelmointikieli vaan Javascript-kirjasto. Tosin koodaaminen suoritetaan nykyään kehittyneemmällä Typescript-ohjelmointikielellä.
Ei kukaan tee nettisivuja Reactilla vaan sillä tehdään nettipalveluita. Tämä raja on toki ymmärrettävästi hyvin hämärä tavallisen käyttäjän ymmärtää. Reactin kanssa toki käytetään myös sitä HTMLää ja CSSää joilla muodostetaan sivuston ulkoasu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö koodarin homma ole henkisesti hyvin rasittavaa, kun koko ajan on jaksettava miettiä vaikeita juttuja?
Pitää ymmärtää suunnitella kaikenlaiset algoritmit ja toimintalogiikat. Pitää miettiä miten se toimisi tehokkaimmin. Pitää osata ratkaista ongelmat, että miksi se ei toimi. Pitää tehdä siitä tietoturvallista hekkereita vastaan. Pitää tehdä tämä kaikki nopeasti ja tehokkaasti. Yms.
Siis pitää ratkaista hankalia ongelmia koko ajan. Raskasta pohdintaa ja ajatustyötä tauotta 8h päivässä.
Vai olenko saanut väärän käsityksen koodarin hommasta?
Aika rutiinihommaa tämä useimmiten on eikä tällaisessa yritysmaailman koodaaminen on. Tietoa syötetään johonkin verkkopalveluun tai sitten se tulee sähköisesti jostain. Sitten sitä vähän käsitellään ja ehkä yhdistellään ja sitten viedään tietokantaan. Ei tarvitse mitään korkeampaa matematiikkaa tai muuta sellaista. Tehokkuus on harvemmin nykypäivänä iso ongelma.
Välillä on toki päiviä jolloin tuntuu että mikään ei onnistu ja vikaa ei löydy mutta sen takia tehdään tiimissä työtä että voi sitten kaverin kanssa yhdessä katsoa. Yleensä se ongelma löytyy silloin helpommin.
Tämän päivän teknologiaan pohjautuvissa tuotteissa melkein aina se koodi on sen tuotteen sielu. On kyse sitten autoista, kännyköistä, lääketieteellisistä laiteista, kodin automaatiosta, etc. Niitä jotka osaavat sekä luoda toimivia algoritmeja ja sulauttaa ja testata ne isojen järjestelmien osana, ovat erittäin arvokkaita työntekijöitä, ja heillä on myös sen mukainen palkka.
Tässä tämän päivän todellisuutta:
https://www.hs.fi/visio/art-2000008787966.html
"VALITETTAVASTI emme valinneet teitä tehtävään tällä kertaa.
Pahoitteluviesteihin on hyvä tottua. Varsinkin, jos aikoo ryhtyä koodariksi."
Vierailija kirjoitti:
alalla kirjoitti:
Ei siihen korkeakoulututkintoa tarvita. Riittää harrastuneisuus ja tietty asenne. Työpaikkoja löytyy täsmäosaajille ja luonnonlahjakkuuksille vaikka koulutus olisi joku markkinointimerkonomi muinaisuudesta
Ei löydy. Suomessa työnantaja vaatii nimellisen akateemisen koulutuksen eikä edes noteeraa muita hakijoita. Koulutuksen ei tarvitse sivuta tietotekniikkaa vähäisemmässäkään määrin.
Vierailija kirjoitti:
No sama kuin kaikilla aloilla, työnantajat haluaa huippuosaava henkilökuntaa halvalla ja kun eivät saa niin valittavat työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alalla kirjoitti:
Ei löydy. Suomessa työnantaja vaatii nimellisen akateemisen koulutuksen eikä edes noteeraa muita hakijoita. Koulutuksen ei tarvitse sivuta tietotekniikkaa vähäisemmässäkään määrin.
Pitää pystyä omaksumaan uutta ja monimutkaista, työnantaja haarukoi.
Vierailija kirjoitti:
Ai sulle sentään vastataan?
Minulle ei usein sitäkään.
Viime viikon alussa otti yhteyttä rekryfirman ilmeisen kokematon ja yli-innokas ihan muulta alalta näköjään valmistunut tyyppi, juteltiin puhelimessa, sitten hänen piti vielä saman viikon aikana palata asiaan, mutta eipä ole kuulunut mitään. Lienee saanut toimeksiantajalta hyytävää palautetta, ettei kaltaisiani vanhoja kääkkiä töihin enää kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Kyllä koodarit työllistyy aina jos on sen verran sosiaalinen että uskaltaa työhaastattelussa katsoa silmiin ja kertoa osaamisestaan.
Olen itse palkannut 3 itseoppinutta koodaria. Sellaista joilla ei ole joko lainkaan koulutusta tai on koulutus ihan väärälle alalle. Taitoja näillä kuitenkin on ja se riittää mulle. Eikä mua haastattelijana kiinnosta pätkääkään se mitä hakija on opiskellut vaan se mitä se osaa ja tuleeko toimeen sen tiimin kanssa johon on sijoittumassa.
Olen minä pari ohjelmoinnin maikkaa jättänyt valitsemattakin, kun toisen taidot ei sopineet käytännön työelämään - en oikein tee mitään hyvällä tutkielmalla kun asiakkaalle pitää saada verkkokauppa pystyyn. Toisen englanninkielen taidot oli niin onnettomat ettei sopinut kansainväliseen tiimiin.
Ei ole väliä miten opiskelet, kunhan sulla on hyvät näytöt ja suoriudut teknisestä testistä. Jos sulla on visuaalista silmää niin rakenna itsellesi sivut joita voit esitellä haastattelussa. Käytä moderneja tekniikoita niiden rakentamiseen. Voit ottaa mallia isoilta suosituilta kaupoilta, kunhan kokonaisuudesta näkyy sun kädenjälki
Kuten itsekin viestissäsi toteat, ei se riitä, että katsoo silmiin ja kertoo osaamisestaan.
Nimittäin jos se osaaminen on muuta kuin mitä haluat. Siinäpä se.
Itse olen kiinnostunut algoritmien näpräämisestä, mutta sillepä ei tunnu olevan kysyntää oikein missään. Ei myöskään sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö koodarin homma ole henkisesti hyvin rasittavaa, kun koko ajan on jaksettava miettiä vaikeita juttuja?
Pitää ymmärtää suunnitella kaikenlaiset algoritmit ja toimintalogiikat. Pitää miettiä miten se toimisi tehokkaimmin. Pitää osata ratkaista ongelmat, että miksi se ei toimi. Pitää tehdä siitä tietoturvallista hekkereita vastaan. Pitää tehdä tämä kaikki nopeasti ja tehokkaasti. Yms.
Siis pitää ratkaista hankalia ongelmia koko ajan. Raskasta pohdintaa ja ajatustyötä tauotta 8h päivässä.
Vai olenko saanut väärän käsityksen koodarin hommasta?
Rasittavinta on se, ettei tuollaista pääse tekemään.
Ei pääse suunnittelemaan algoritmeja, vaikka juuri se olisi kivaa. (Arkkitehtuuria saattaa vielä päästäkin suunnittelemaan). Aika harvoin pääsee tehokkuutta miettimään; itse olen kyllä joskus päässyt. Parasta olisikin tuo, että voisi vain keskittyä bugijahtiin s.o. selvittämään, miksi se ei toimi, mutta kun ei.
Kokouksissa istumista on vähän liikaa. Minulla oli myös viimeisellä työnantajallani liikaa byrokratiaa. Työt piti kirjata vartin tarkkuudella seurantajärjestelmään, koska kirjausten perusteella laskutettiin asiakasta. Usein meni enemmän aikaa kirjauspaikan etsintään kuin itse työn tekemiseen, mikä lievästi ns. söi.
Asiakkaan kanssa tulin kyllä juttuun, mutta aika paljon se oli projekteissa sitä, ettei niitä koskaan päässyt näkemään. Ainakaan niitä loppukäyttäjiä, joille sitä mielellään olisi koodannut.
Vierailija kirjoitti:
Muistan eräässä projektissa kun Intialainen poppoo teki meidän järjestelmäämme pienen alikokonaisuuden. Oli välideadline ja oltiin jo huolissaan kun ei oltu saatu softaa testattavaksi mutta inkkarit sanoi että kaikki kunnossa. No sitten kun saatiin koodit ja piti aloittaa integraatiotestaus niin koodi ei edes kääntynyt siinä olevien alkeellisten virheiden takia - tuskin olisi muutenkaan toiminut. Onneksi pomotkin ymmärsivät nopeasti ongelman ja homma koodattiin kotimaassa uusiksi. Sen koommin kukaan ei ole ehdottanut että säästetään aikaa ja rahaa käyttämällä intialaisia.
Töitä on ja palkat ovat pääsääntöisesti vähintään ok. Kokeneena jopa erinomaiset. Jos ei heti työllisty koodariksi, myös esimerkiksi testaajan tai testiautomaatiokehittäjän rooleja kannattaa miettiä. Varjopuolet:
-Alalla monesti kova kiire.
-Koodarit monesti vähän semmoisia nörttejä. Pahimmillaan sosiaalisesti kyvyttömiä autisteja, joiden kanssa pääsee sitten inttämään.
-Helevetin tylsää hommaa, jos ei tunne sisäistä paloa koodaukseen.
-Sisällä koneen ääressä ähöttämistä (voi olla jollekin hyväkin juttu)