Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?
Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?
Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Kaveri meni amikseen suorittamaan kaksoistutkintoa. Lukio loppui alkuunsa kunnei kiinnosta kun koodaaminen. Voi voi, meil on töissä näitä amiskoodareita - eron todella huomaa niihin, joilla on tutkinto tai opiskeluja yliopistossa, jotka on niitä kehittäjiä!
Eiköhän siihen eroon vaikuta enemmän se oma aktiivinen itsensä kehittäminen, kuin koulun todistus. Ei se pelkkä yliopiston tutkinto merkkaa mitään, jos ainoa saavutuksesi on 'print("Hello World!")'
Eikö koodarin homma ole henkisesti hyvin rasittavaa, kun koko ajan on jaksettava miettiä vaikeita juttuja?
Pitää ymmärtää suunnitella kaikenlaiset algoritmit ja toimintalogiikat. Pitää miettiä miten se toimisi tehokkaimmin. Pitää osata ratkaista ongelmat, että miksi se ei toimi. Pitää tehdä siitä tietoturvallista hekkereita vastaan. Pitää tehdä tämä kaikki nopeasti ja tehokkaasti. Yms.
Siis pitää ratkaista hankalia ongelmia koko ajan. Raskasta pohdintaa ja ajatustyötä tauotta 8h päivässä.
Vai olenko saanut väärän käsityksen koodarin hommasta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö koodarin homma ole henkisesti hyvin rasittavaa, kun koko ajan on jaksettava miettiä vaikeita juttuja?
Pitää ymmärtää suunnitella kaikenlaiset algoritmit ja toimintalogiikat. Pitää miettiä miten se toimisi tehokkaimmin. Pitää osata ratkaista ongelmat, että miksi se ei toimi. Pitää tehdä siitä tietoturvallista hekkereita vastaan. Pitää tehdä tämä kaikki nopeasti ja tehokkaasti. Yms.
Siis pitää ratkaista hankalia ongelmia koko ajan. Raskasta pohdintaa ja ajatustyötä tauotta 8h päivässä.
Vai olenko saanut väärän käsityksen koodarin hommasta?
On se. Juniorkoodaajan asema voi olla rennompi, kun ei ole niin suurta vastuuta ja voi aina tukeutua kokeneempien ohjeistuksiin. Palkka tosin on sitten heikompi.
Ongelmia voi ratkaista monilla tavoilla. Joskus pähkäilemäsi ja omasta mielestäsi hyvin keksimäsi ratkaisu voi ollakin muiden mielestä ihan huono, eikä sitä toteuteta. Joskus käytät aikaa pään hakkaamiseen seinään, etkä siltikään löydä hyvää ratkaisua. Joskus aiemmin hyväksi luultu ratkaisu osoittautuukin myöhemmin huonoksi.
On erittäin paljon töitä. Ehdotan että haet harjoittelua ennen varsinaista työtä.
Junioreille ei ole töitä, eikä harjoittelupaikkoja. Pääkaupunkiseudulta valmistuneet amis peliohjelmoijat löytävät itsensä kortistosta, eikä lisäkoulutus tuo yhtään sen enempää työpaikkaa. Koodaajista on ylitarjontaa, ja tulee olemaan vielä vuosia. Koodi ostetaan Intiasta halvalla, ja sen näköistä on jälkikin. Jos haluat työn, valitse jokin toinen, harrastusmielessä koodaus on ihan jees, ammatiksi ei. Paitsi jos olet valmis kilpailemaan todella alipalkatun ylityöllistetyn intialaisen kanssa, joita on tuhansittain rivissä.
Puheita koodaripulasta lietsotaan, että saataisiin lisää koulutettuja tekijöitä. Kun jengiä on enemmän, alkaa työttömien osuus kasvaa ja sitä kautta saadaan poljettua liksoja. Kyse ei ole koodaripulasta, koska aina löytyy koodari paikkaan. Ongelma on, että ei haluta maksaa yli 3000€ kk-palkkaa tohtorista.
Jos eläimen / elävän koneen homma kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
NAISET EI KUULU MIESTEN TÖIHIN!
Miten tämä ajatus muuten liittyy koodaamiseen? Koodaaminenhan oli alunperin naisten työtä.
Peliohjelmoija amiksesta kirjoitti:
Junioreille ei ole töitä, eikä harjoittelupaikkoja. Pääkaupunkiseudulta valmistuneet amis peliohjelmoijat löytävät itsensä kortistosta, eikä lisäkoulutus tuo yhtään sen enempää työpaikkaa. Koodaajista on ylitarjontaa, ja tulee olemaan vielä vuosia. Koodi ostetaan Intiasta halvalla, ja sen näköistä on jälkikin. Jos haluat työn, valitse jokin toinen, harrastusmielessä koodaus on ihan jees, ammatiksi ei. Paitsi jos olet valmis kilpailemaan todella alipalkatun ylityöllistetyn intialaisen kanssa, joita on tuhansittain rivissä.
Ja sen intialaisen vääntämä sekametelisoppakin on jotain aivan omalaatuista. Ei tiedä uskaltaako siihen koskea vai leviääkö koko p**ska kerralla. Jos haluaa jälkikäteen tehdä muutoksia niin helpoimmalla pääse kun tekee kaiken alusta. Miksi ylipäätään haalitaan halvinta mahdollista työvoimaa jos jäljet joutuu myöhemmin korjaamaan kalliimmalla? Onko se liian vaikeaa ymmärtää miten "maksoin tonnin että säästin satasen" ajatus ei voi mitenkään olla kannattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Peliohjelmoija amiksesta kirjoitti:
Ja sen intialaisen vääntämä sekametelisoppakin on jotain aivan omalaatuista. Ei tiedä uskaltaako siihen koskea vai leviääkö koko p**ska kerralla. Jos haluaa jälkikäteen tehdä muutoksia niin helpoimmalla pääse kun tekee kaiken alusta. Miksi ylipäätään haalitaan halvinta mahdollista työvoimaa jos jäljet joutuu myöhemmin korjaamaan kalliimmalla? Onko se liian vaikeaa ymmärtää miten "maksoin tonnin että säästin satasen" ajatus ei voi mitenkään olla kannattavaa?
Juurihan täällä vakuutettiin, että koodi väännetään ilman etukäteissuunnittelua, algoritmianalyysia, skaalautuvuuden selvittämistä yms. eli mestarikoodarit vaan istuu näppiksen luokse ja koodaa softan ilman mitään dokumentteja tai dokumentaatiota. Kun softa on valmis, on vaan se kymmeniä tuhansia rivejä koodia.
Onnea vaan tuonkin koodin muuttamisessa tai korjaamisessa jonkin ajan päästä. :)
Juuri äskettäin kumottiin enemmistöllä ajatus, että softista tehtäisiin etukäteissuunnittelua ja dokumentaatiota. Se oli sitä muinaishistoriaa, kun ei vielä osattu. Paras selitti, miten joku automaattipulautin tekee objektiorientoituneen softan, kun sille vaan kertoo mitä sen pitää tehdä, eli ei tarvi edes ohjelmoijaa eikä erillistä suunnittelua, kun eihän sitä koodia itse tehdä.
Koodaus on henkisesti väsyttävää ja usein turhauttavaa hommaa. 8 h päivässä ja usein pitempäänkin ratkot monimutkaisia ongelmia ja luet tuntitolkulla puuduttavaa dokumentaatiota ja katsot erilaisia tutorialvideoita, kun muut harrastavat ja nauttivat elämästä. Palkat ovat liioiteltuja eli mitään yli 6000 euron liksoja ei koodareille makseta. Ihan hyvin toki alalla tienaa.
Lisäksi jonkun muuttumattoman tai hitaasti muuttuvan alan asiantuntijoina toimivat eivät *käsitä* koodarin työn vaativuutta ja jatkuvaa vaihtuvuutta ja pitävät sitä palikkahommana, jonka apinakin osaa. Eivätkä erota laadukasta koodia huonosta. Eli asiakkaat, perheesi ja kaverisi eivät arvosta (elleivät satu itse olemaan devaajia).
Eli älä ryhdy ellei koodaus ole sinulle elämäntapa ja intohimo. Jos taas on niin tervetuloa joukkoon!
Töitä löytyy kunhan kokemusta on juniorillakin 10v.
Vierailija kirjoitti:
Mulle osui silmään aloituksesta, että AP:ta kiinnostaisi nimeonaan nettisivujen koodaus. Tämä nyt ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä, ja tällä puolella ei sitä työvoimapulaa ole. Ennemminkin toisin päin.
Mun näkemys on aivan toinen. Varsinkin jos osaat suunnitella nettisivujen ulkoasuja perus html/css-merkkauksen lisäksi, niin vientiä on. Ja WordPress-osaaminen toki pitää olla kun melkein koko netti pyörii sen päällä nykyisin. Mulla on edellä mainitut taidot ja töitä tulisi ovista ja ikkunoista niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta toistaiseksi olen sairaslomalla burnoutin takia. Voisi kuvitella että nettisivujen tekijöistä on ylitarjontaa mutta asiakkaitakin on niin paljon ettei tekijöitä hevillä liikaa ole. Mutta älä polta itseäsi loppuun kuten minä.. Parhaimmillaanhan tuo on hauskaa hommaa.
Tällä hetkellä tosiaan kova pula nk. senior tason osaajista, mutta ala on myös sillä tavalla
valikoiva, että pitää usein olla osaamista (junioreilla) juuri siihen haettuun työtehtävään tai sitten
kova näyttö aikaisemmista projekteista.
En nyt näe, että aloittelevia mitenkään vieroksuttaisiin, mutta monessa yrityksessä työ on enemmän tai vähemmän myös konsultointia joten se asettaa omat vaatimuksensa.
Koodaajia on sekä intro- ja extroverttejä. Ei haittaa jos esiintymistaitoinen todellakaan, jotkut ovat olleen tosi päteviä työntekijöitä mutta suoraan sanoneet että eivät halua esiintyä ja se on ollut sillä selvä. Toiset taas esiintymishaluisia ja heillä sitten joskus tuo toteuttaminen on voinut olla vähän heikompaa esim. keskistymiskyvyn takia. Molempia tarvitaan.
Kannattaa asennoitua siten, että työ on jatkuvaa oppimista. Minulle tämä on ollut pelkästään positiivinen asia. Ja alalta löytyy hyvin monipuolisesti erilaisia työtehtäviä, ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia ja työt eivät ole karkaamassa Intiaan
Tervetuloa alalle!
Olen ihan epätoivoinen harkkapaikan löytymisen suhteen.
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle osui silmään aloituksesta, että AP:ta kiinnostaisi nimeonaan nettisivujen koodaus. Tämä nyt ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä, ja tällä puolella ei sitä työvoimapulaa ole. Ennemminkin toisin päin.
Mun näkemys on aivan toinen. Varsinkin jos osaat suunnitella nettisivujen ulkoasuja perus html/css-merkkauksen lisäksi, niin vientiä on. Ja WordPress-osaaminen toki pitää olla kun melkein koko netti pyörii sen päällä nykyisin. Mulla on edellä mainitut taidot ja töitä tulisi ovista ja ikkunoista niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta toistaiseksi olen sairaslomalla burnoutin takia. Voisi kuvitella että nettisivujen tekijöistä on ylitarjontaa mutta asiakkaitakin on niin paljon ettei tekijöitä hevillä liikaa ole. Mutta älä polta itseäsi loppuun kuten minä.. Parhaimmillaanhan tuo on hauskaa hommaa.
HTML ja CSS eivät ole ohjelmointikieliä.
Nettisivujen tekemisessä React on nykyään kova sana.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ymmärtää suunnitella kaikenlaiset algoritmit ja toimintalogiikat. Pitää miettiä miten se toimisi tehokkaimmin. Pitää osata ratkaista ongelmat, että miksi se ei toimi.
Jos se olisikin tuota, se olisi herkkua.
Mutta käytännössä se on
- sitä, että joudut puolen vuoden välein opiskelemaan uuden muotiteknologian, eli työkalun jolla voit tehdä tasan saman mitä aina ennenkin olet tehnyt, mutta vähän eri tavalla ja vain koska se on nyt muotia;
- kokouksia, jotka keskeyttävät ajattelun;
- firman sisäisiä huonosti toimivia prosesseja, esim. työajan kirjaus konsulttihommissa yhtä h*vettiä;
- sitä että markkinointi kilpailun voittaakseen lupasi mahdottomia ymmärtämättä mitä meni lupaamaan;
- sitä että kukaan ei tiedä, missä ne vuonna miekka ja kypärä toteutetun kriittisen palikan dokumentit ovat;
- sitä että sinun ja asiakkaan välissä on hitonmoinen byrokratia, joka estää kysymästä asiakkaalta suoraan, mitä tämä haluaa.
alalla kirjoitti:
Et tule työllistymään ilman korkeakoulututkintoa sekä erittäin kovaa harrastuneisuutta. Jos et meinaa uskoa tuon koodarihypen takia, niin kuvittelepa kuinka monta muuta "harrastelijaa" on hakemassa niitä entry-tason työpaikkoja. Niitä on loputtomasti.
Plaa, plaa, plaa. Nättillä hymyllä ohittaa tuhat pujopartanörttiä ihan koska vaan.
Vierailija kirjoitti:
developer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HTML ja CSS eivät ole ohjelmointikieliä.
Nettisivujen tekemisessä React on nykyään kova sana.
No niinhän tuossa luki "ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä". AP nimenomaan oli kiinnostunut nettisivujen teosta ja on ihan huomionarvoista että sekin on työllistävä ala - osasi sitten koodata tai ei.
Kaveri meni amikseen suorittamaan kaksoistutkintoa. Lukio loppui alkuunsa kunnei kiinnosta kun koodaaminen. Voi voi, meil on töissä näitä amiskoodareita - eron todella huomaa niihin, joilla on tutkinto tai opiskeluja yliopistossa, jotka on niitä kehittäjiä!