Ärsyttääkö muitakin kun joku valittaa huonosta palkasta?
Mulla on tuttavapiirissä muutamia henkilöitä ketkä aika ajoin jaksavat muistuttaa / valittaa siitä kuinka huono palkka heillä on. Vaikka heillä oikeasti onkin pieni palkka, niin mielestä se on vähän rasittavaa valittaa siitä
Kenellekään fiksulle ihmiselle ei pitäisi tulla yllätyksenä se mikä on opiskelemansa alan palkkataso. Huono palkka monilla aloilla nyt vaan heijastaa niitä omia päätöksiä mitä on tehnyt kun on lähtenyt opiskelemaan jotakin. Eikö niin?
Eli seuraavan kerran kuin valitat palkastasi, niin muista että se on ammatinvalinta kysymys. Jos alasi palkkaus ei miellytä, niin vaihda hommia. Siitä on turha purnata
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäainen palkka itselläsi on ap? Kysyn siksi, koska se saisi asian jotenkin kontekstiin.
Nyt ei ollut kyse siitä paljonko minä tienaan, vaan siitä että kukaan ei jaksa kuunnella sitä että joku valittaa pienestä palkasta. Itsehän me kaikki ollaan valittu mitä opiskellaan ja mihin hakeudutaan töihin, joten pulinat pois jos ei oman alan palkkaus miellytä
Höpö höpö. Matalapalkka-alojen palkat ovat niin pienet, ettei niillä elä. Kenenkään ei pitäisi joutua myymään aikaansa noin halvalla. Tämä voitaisiin korjata jos poliittista tahtoa olisi.
Mitä helvetin poliittista tahtoa? Seinästäkö ne rahat taiotaan? Hyvin noilla tuloilla tulee toimeen. köyhänhän ei edes suomessa tarvi paljoa mistään mitään maksaa: pieni veroprosentti, ilmainen koulutus, julkinen terveydenhuolto, ansiosidannaistakin saa kun liittyy kassaan etc.
Miksi mielestäsi on oikein että työnantaja maksaa mahdollisimman pientä palkkaa ja sitten valtio (eli me kaikki) lisätään siihen tukia niin ettei kukaan ihan nälkään kuole? Että kun nyt niin on aina ollut että palkat on pienet, niiden pitää jatkuvasti pysyäkin ihan minimissä? Miksi haluat tällaisen systeemin jatkuvan?
Kysyn teiltä kaikilta työttömiltä sekä pienipalkkaisilta suuria tukia saavilta, eikö olisi parempi että perustulo korvaisi kaikki tuet ja korvaukset? Että ihminen ikään kuin palautettaisiin "sossuelätistä ja uhrista" normaaliksi kansalaiseksi? Nykymaailmassa ei selviä ilman rahaa, jokainen maapala on jonkun omistama, ei voi vain muuttaa telttaan mätänemään.
Jokainen ihminen ansaitsee perustulon pelkästään koska on olemassa. Ei tarvitse tehdä mitään ansaitakseen sen. Ja te jotka väitätte ettei tähän ole varaa olette huonoja matikassa. Tähän on varaa, ja tämä on ainoa oikea ratkaisu.
Ja te hyvinpalkatut jotka alatte nyt vinkua että ilmaiseksi annetaan teidän rahojanne taas, tekin saisitte sen kansalaispalkan. Myös te saisitte tämän perustulon. Ja voisitte tehdä sillä ihan mitä huvittaa.
Valittaminen mistä tahansa on rasittavaa.
Itse olen pienituloinen, opiskelut eivät onnistuneet (en tässä selitä miksi), mutta olen sorvannut elämäntyylini sellaiseksi että pärjään, ja makselen omaa asuntoakin jopa, mitä 5 vuotta sitten en uskonut ikinä tapahtuvaksi.
Mistä palvelusta olette valmiit maksamaan enemmän, jotta sen tuottajan palkkaa voidaan nostaa? Esim onko ok
- korottaa terveyskeskusmaksua jotta hoitajille saadaan lisää palkkaa
- nostaa päivähoitomaksuja jotta lastenhoitajien palkkaa voi nostaa
- kallistaa ruokaa kaupassa jotta myyjät ja siivoojat saavat lisää
- tuplata postimerkin hinta jotta postin kuljettajan palkkaa voidaan nostaa
- korottaa kunnallisveroa ja kiinteistöveroa jotta lumiaurakuskin palkkaa saadaan isommaksi
Vai mistä muusta olette valmiit maksamaan enemmän?
Valittaminen on todella rasittavaa ihan mistä tahansa, mutta sen olen taisteluissa oppinut ja kovissa tiloissa, että ne jotka valittaa. Niissä on vielä toivoa.
Ne jotka painaa katseen hiljaa maahan ja on hiljaa ja hiljaa vain.
Voin todeta että he ovat mennyttä miestä. Ei näiden kanssa enää elävät keskustele.
Siksi äärimmäisissä olosuhteissa ne kiroilevat ja valittavat yksilöt on selviytyjiä. Heissä pihisee vielä sitä jotain, kun muut on manalan maille mielissään vaeltaneet jo.
Jos joudutte joskus kriisitilanteeseen, missä kuolema on läsnä ja meno on kovaa. Pistäkääpä merkille ja muistakaa valittaa elämästänne. Älkää hiljentykö.
Muuten olet kuoleman kamaa.
Erityisen tärkeää olisi valittaa näistä palkoista näkyvästi mediassa ja somessa. Monelle tulee yllätyksenä että työnteosta ei makseta kuin muutaman satasen enemmän mitä tukien varassa saa ja sitten se epäkohta että meillä on eläkeläisiä, jotka saa eläkettä enemmän kuin joku otsa hiessä ylitöissä raatava matala-alan työntekijä.
Kyllä siinä on huutava vääryys ja kertoo ettei perinteistä luterilaista työntekoa enää arvosteta tässä maassa.
Arvot on kadonneet!
Ei minua ärsytä, jos kyse on oikeasti pienestä palkasta ja tiedän, että ihminen saa painaa duunia niska limassa vaikka epämiellyttävissä vuoroissa, mutta silti näppiin jää se vajaa 1500€. Jos taas joku oikeasti hyvätuloinen valittaa, että rahat on aina loppu ja palkka ei riitä, mutta kuitenkin pihassa koreilee 2 uutta autoa ja moottoripyörä, niin saatan kyllä katsoa alta kulmien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä jos pienipalkkaiset valittaisivat, mutta yleensä se valittaja on keskituloinen. Sitä valitusta ihmettelen, varsinkin jos on pariskunta kyseessä ja kumpikin hankkii 2500, ei vaan tunnu riittävän.
Netto vai brutto? Jos tuo on molempien brutto, esim Helsingissä vuokrataso nappaa siitä tulosta melko paljon. Mutta pärjää silläkin.
Pärjää helposti, itse asun Helsingissä (reunamilla) yksin ja netto on 1700. Siitä vuokra haukkaa ison siivun mutta ei ole leipäjonoon ollut vielä tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä palvelusta olette valmiit maksamaan enemmän, jotta sen tuottajan palkkaa voidaan nostaa? Esim onko ok
- korottaa kunnallisveroa ja kiinteistöveroa jotta lumiaurakuskin palkkaa saadaan isommaksiVai mistä muusta olette valmiit maksamaan enemmän?
Ottamatta muuhun kantaa, niin lumiaurakuskin työ on pitkälti päivystävää työtä ja tiedän kyllä heidän tienaavan aika hyvin ko. työstä, kun sitä lunta on. Tosin tekeväthän he varmasti muutakin duunia...
Vierailija kirjoitti:
- korottaa kunnallisveroa ja kiinteistöveroa jotta lumiaurakuskin palkkaa saadaan isommaksiVai mistä muusta olette valmiit maksamaan enemmän?
Otetaan pois jotajilta jotka tienaa yli 10 000e kk.
Ei kukaan tarvitse niin isoa kuukausipalkkaa.
Jos johtajia ei kiinnosta, niin minulle kelpaa tuo palkka ja olen pätevä tekemään hänen työt ja ylitöitäkin.
Eli etenkin miljoonajohtajilta pois rahaa alemmas.
t. työtön.
Halloween ja kuoleman kamaa kirjoitti:
Valittaminen on todella rasittavaa ihan mistä tahansa, mutta sen olen taisteluissa oppinut ja kovissa tiloissa, että ne jotka valittaa. Niissä on vielä toivoa.
Voin todeta että he ovat mennyttä miestä. Ei näiden kanssa enää elävät keskustele.
Siksi äärimmäisissä olosuhteissa ne kiroilevat ja valittavat yksilöt on selviytyjiä. Heissä pihisee vielä sitä jotain, kun muut on manalan maille mielissään vaeltaneet jo.
Jos joudutte joskus kriisitilanteeseen, missä kuolema on läsnä ja meno on kovaa. Pistäkääpä merkille ja muistakaa valittaa elämästänne. Älkää hiljentykö.
Erityisen tärkeää olisi valittaa näistä palkoista näkyvästi mediassa ja somessa. Monelle tulee yllätyksenä että työnteosta ei makseta kuin muutaman satasen enemmän mitä tukien varassa saa ja sitten se epäkohta että meillä on eläkeläisiä, jotka saa eläkettä enemmän kuin joku otsa hiessä ylitöissä raatava matala-alan työntekijä.
Kyllä siinä on huutava vääryys ja kertoo ettei perinteistä luterilaista työntekoa enää arvosteta tässä maassa.
Arvot on kadonneet!
Hyvä havainto!
Tekisin vedonlyönnin valittajan puolesta.
Alkoholisoitunut työtön ei enää jaksa edes valittaa. Suomen järjestelmä on pistänyt monta työukkoa juomaan viinaa jo ysäriltä alkaen. Sinne se minunkin ukko upposi jonnekin hiljaisuuden syövereihin. Aluksi jaksoi valittaa ja ottaa kantaa asioihin. Kävi oikein äänestämässä ja yritti vaikuttaa jotenkin. Sitten loppui usko ja mies vajosi syviin vesiin.
Lopetti valittamisen ja alkoi rännittämään kunnon kamaa.
r.i.p sinne vaan jonnekin valahalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos johtajia ei kiinnosta, niin minulle kelpaa tuo palkka ja olen pätevä tekemään hänen työt ja ylitöitäkin.
t. työtön.
Jotkut on sitä mieltä ettei sosialismi toimi, mutta tässäkin ketjussa on ollut porukkaa joiden mielestä ihan hyvin pärjää 1500 e alle tuloilla kuussa.
Rahaa jää oikein säästöönkin.
Ajattelin aluksi ehdottaa tasapalkkaa kaikille 3000e kk, mutta kyllähän tuolla 1500e kk allekin pärjää kuulemma.
Itse en pärjäisi ja ei lapsetkaan pärjäisi.
valitus loppuu, alkaa masennus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. työtön.
Jotkut on sitä mieltä ettei sosialismi toimi, mutta tässäkin ketjussa on ollut porukkaa joiden mielestä ihan hyvin pärjää 1500 e alle tuloilla kuussa.
Ajattelin aluksi ehdottaa tasapalkkaa kaikille 3000e kk, mutta kyllähän tuolla 1500e kk allekin pärjää kuulemma.
Suuri enemmistöhän elääkin alle tonnin tuloilla tai asumistuet päälle niin vähän päälle tonni.
Sitten eliitti nurisee veroista, mutta näyttäisi ihminen pärjäävän hyvin aktiivimallin kokoisella panoksella vallan hyvin. Tulee mieleen että mitä kukaan tekee yli kolmentonnin tuloilla?
Lääkäreiden tilalle saisi halvemmalla ulkomailta lääkäreitä. Palkkoja voisi tasata hoitajille näiltä.
Ei pidä tyytyä liian pieneen palkkaan. Tietenkin siitä tulee valittaa, mutta kannattaa valittaa oikeille tahoille joilla on valtaa muuttaa sitä. Eivät hekään sitä nosta, koska pienipalkkaisilla ei ole heille väliä, mutta silti; sinne vaan sitä tulikiven katkuista palautetta.
Palkan suuruus on sen absoluuttisen arvon (ostovoima) lisäksi suhteellinen käsite, joka riippuu työn vaativuudesta. Itse olen tehnyt matalamman palkan työtä myymäläapulaisena ja palkkani (vähän yli 2000 €/kk) oli kohtuullinen työn vaativuuteen nähden. Teen nyt huomattavasti vaativampaa työtä, johon korkeakoulututkinnon lisäksi on vaadittu aika paljon lisäkoulutusta ja kokemusta. Kohtuullinen palkka tästä työstä on taas ihan eri mittakaavassa. En tekisi tätä työtä koskaan alle 5000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Olet hakoteillä.
Yritysten tulee tyytyä pienempiin voittoihin ja johdon ylisuuret palkat ja edut kohtuullistettava. Ei tarvita kymmenien tuhansien golf-osakkeita tai satojen eurojen lounaita muiden piikkiin.
Näinhän ei toki tule tapahtumaan, koska tilanne on näin, että se piirtää kellä on liitua.
Kerroin vain faktan, että näin se homma toimisi, jos ihminen ei olisi ahne olento.
Halloween ja kuoleman kamaa kirjoitti:
Arvot on kadonneet!
Juuri näin. Jos työtä tekevä yli 40 h viikossa painava saa palkkaa alle sen mitä joku vetää eläkkeitä, niin kyllä on systeemi vaakalaudalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin tyhmä, että luulet esim. kaikkien insinöörien tai sairaanhoitajien saavan samaa palkkaa? Esim. kassatkin saavat eri palkkaa riipuen kokemusvuosista ja työnantajasta.
Juu, kassa tienaa ekoina vuosina päälle 10 €/ h. 8 vuoden työkokemuksella palkka on tapissaan eli 13 € ja risat tunnissa. Harva työnantaja maksaa tessin yli. Jos nyt saivarrella haluaa, niin onhan noissa eroa.
Vierailija kirjoitti:
valitus loppuu, alkaa masennus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. työtön.
Suuri enemmistöhän elääkin alle tonnin tuloilla tai asumistuet päälle niin vähän päälle tonni.
Sitten eliitti nurisee veroista, mutta näyttäisi ihminen pärjäävän hyvin aktiivimallin kokoisella panoksella vallan hyvin. Tulee mieleen että mitä kukaan tekee yli kolmentonnin tuloilla?
Lääkäreiden tilalle saisi halvemmalla ulkomailta lääkäreitä. Palkkoja voisi tasata hoitajille näiltä.
Jos ihminen tulee Suomessa mainiosti toimeen 1500 eurolla, miksi minä maksan palkasta veroa 30 tonnia vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Palkan suuruus on sen absoluuttisen arvon (ostovoima) lisäksi suhteellinen käsite, joka riippuu työn vaativuudesta. Itse olen tehnyt matalamman palkan työtä myymäläapulaisena ja palkkani (vähän yli 2000 €/kk) oli kohtuullinen työn vaativuuteen nähden. Teen nyt huomattavasti vaativampaa työtä, johon korkeakoulututkinnon lisäksi on vaadittu aika paljon lisäkoulutusta ja kokemusta. Kohtuullinen palkka tästä työstä on taas ihan eri mittakaavassa. En tekisi tätä työtä koskaan alle 5000 €/kk.
Jotkut tekevät myymäläapulaisen työtä paljon vaativampaa työtä tuolla nippanappa yli 2000€:n palkalla.
Ymmärrän mitä sanot, mutta kun nykyään edes koulutus ei takaa kunnollista palkkaa. Usean alan palkkaus on yksinkertaisesti liian huono. Ja niitä palkkoja on vaikea kerralla yhtäkkiä nostaa.