Ärsyttääkö muitakin kun joku valittaa huonosta palkasta?
Mulla on tuttavapiirissä muutamia henkilöitä ketkä aika ajoin jaksavat muistuttaa / valittaa siitä kuinka huono palkka heillä on. Vaikka heillä oikeasti onkin pieni palkka, niin mielestä se on vähän rasittavaa valittaa siitä
Kenellekään fiksulle ihmiselle ei pitäisi tulla yllätyksenä se mikä on opiskelemansa alan palkkataso. Huono palkka monilla aloilla nyt vaan heijastaa niitä omia päätöksiä mitä on tehnyt kun on lähtenyt opiskelemaan jotakin. Eikö niin?
Eli seuraavan kerran kuin valitat palkastasi, niin muista että se on ammatinvalinta kysymys. Jos alasi palkkaus ei miellytä, niin vaihda hommia. Siitä on turha purnata
Kommentit (134)
En ymmärrä miksi joku tarkoituksella hakeutuu pienipalkkaiselle alalle yleensä vieläpä julkiselle sektorille ja alkaa sitten kitistä palkastaan. Hakeutukaa yksityissektorille "miesten" hommiin!
Vierailija kirjoitti:
Mua kans ärsyttää. Omat työkaveritkin valittaa kilvan kun palkka on niin surkea eikä riitä mihinkään. Ollaan kumminkin ihan keskipalkkaisia, 3000-3500 e brutto. Itse koen että palkka riittää oikeinkin mukavaan elämään.
Selitätkö miten 3500 brutto josta jää 2400 käteen riittää oikeinkin mukavaan elämään? Vuokraan ja ruokaan lähtee jo puolet netosta. Siitä sitten autoa, harrastuksia ja muuta niin korkeintaan muutama satanen jää kuukaudessa. Ja nyt sitten jotku tulevat selittämään, että mitäs asut noin "leveästi" ja omistat auton. VALOJA PÄÄLLE nyt puhutaan kuitenkin ihan keskitulosiesta ihmisestä mutta Suomessa se ostovoima ei riitä yhtään mihinkään.
Olen fiksu ihminen ja minulle tuli hyvinvointivaltiossa yllätyksenä heikko palkkataso ja se mistä jo vanhemmat aikoinaan purnasivat, että työelämä ja työnteko ei kannata.
Tästä he purnasivat jo pitkän uran tehneenä ja enää muutama kymmenen vuotta työelämää olisi ollut edessä ennen eläkeikää.
2005 totesivat että ei työnteko enää kannata rahallisesti. Saman saa tekemättäkin.
Molemmat kokeneita tekijöitä.
Ajattelin että mitä hulluja. Ajat on siitä pahentuneet ja nyt tämä on ihan konkretiaa.
Minua ihan oikeasti vähän harmittaa että en tajunnut katsoa palkkatasoja. Ajattelin että työnteolla oikeasti tienaisia ainakin tonnin enemmän kuin mitä tuista saisi, mutta ei, pari hunttia vain.
Eli työnteko ei oikeasti kannata ellei tee sitä marxilaisessa harrastemielessä.
Vaimoni pitkään vastusti tätä ajatusta aatteellisesti, mutta nyt hänkin (tosin parempituloisena) on jo samaa mieltä. Työelämä on paskaa ja minimiväellä palkattua yli buukattua epärealistiseen tahtiin toimitettua silkkaa paskaa.
Odotan aina työttömyyttä kuin hullu täysikuuta.
Ei tätä ilman työttömyyttä jaksaisi jatkaa enää.
Annan täyden tuen niille jotka haluaa olla työttömiä kokoajan.
Minä näyttelen vähän työntekoa lasten vuoksi, että saavat työssä käyvän vanhemman mallin.
Vähän niin että kulissit on kunnossa.
Ei ärsytä. Jos on isot menot,niin pieni palkka ei riitä. Ja asuntolainat ym.on voitu ottaa sillon,kun palkka on ollut isompi mutta joutunut vaikka vaihtamaan työpaikkaa.
Jos kuukausituloista jää laskujen jälkeen käteen 200-300e, niin kyllä se on sillon pieni palkka. Kannattais ennemmin olla työtön mutta kun ne lainat pitää maksaa.
Kyllä se monelle nuorellekin tulee yllätyksenä miten heikko ja alhainen ostovoima meillä on suhteessa siihen mitä saa tekemättä.
Se oikeasti tulee yllätyksenä ja ihan oikeasti :D
Täysin hullua. Hullu maa kun haalitaan vielä alhaisemmin palkattua väkeä.
Siis näille ei makseta edes sitä kelvotonta 10e tuntipalkkaa, vaan vielä vähemmän.
Koulunkäynnin pilannut tarkaavaisuushäiriö olikin varmaan oma valintani?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se monelle nuorellekin tulee yllätyksenä miten heikko ja alhainen ostovoima meillä on suhteessa siihen mitä saa tekemättä.
Se oikeasti tulee yllätyksenä ja ihan oikeasti :D
Täysin hullua. Hullu maa kun haalitaan vielä alhaisemmin palkattua väkeä.
Siis näille ei makseta edes sitä kelvotonta 10e tuntipalkkaa, vaan vielä vähemmän.
Pienipalkkaisilla aloilla ei ole mitään hyötyä käydä töissä. Taino ehkä kannattaa käydä se 300e hakemassa joka ei vaikuta tukiin. Keskituloisena käyt töissä 37,5h viikossa ja saat ehkä tuurilla 500e kuussa enemmän kuin täysin tuella elävät. Keskituloisena sinun ei myöskään kannata kehittää itseäsi tai panostaa töihin koska yli puolet korotuksesta lähtee veroihin ja maksuihin ja työt muuttuvat vastuullisemmaksi.
Suomessa tosiaan työnteko ei kannata jos sitä järjellä ajattelee. Töitä kannattaa tehdä vain jos nauttii alasta ja työkäverit ovat mukavia. Rahan takia ei.
Itse tienasin hyväsydämisenä viime kuussa alle 700e nollatuntisopparilla.
Tukien varassa työttömäksi jääneenä olisin tienannut parisen sataa enemmän ansiosidonnaisella, jos ei olisi lainaa ja olisin vuokralla, niin tuohon päälle olisi ansiosidonnaisen lisänä tullut asumistukikin.
Ajattelin jeesata firmaa, mutta..
Ei helvetti ei työelämä oikein kannata tässä maassa. Harmi kun on tullut otettua lainaa.
Siis kun eihän noin alhaisella palkalla elätä itseään tai lapsiakaan.
Puhutaan alle 700e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä jos pienipalkkaiset valittaisivat, mutta yleensä se valittaja on keskituloinen. Sitä valitusta ihmettelen, varsinkin jos on pariskunta kyseessä ja kumpikin hankkii 2500, ei vaan tunnu riittävän.
Eikö 2500e ole juuri pienipalkkainen?
Ei, vaan keskituloinen.
Keskipalkka 2019 3386e/kk. Siten 2500e on kyllä pienipalkkainen ammatti
Niin, keskipalkka eli keskiarvo tai mediaani. Keskiarvoa korottaa hyvätuloiset kun joillakin on palkka 5000-10000. Mutta keskituloinen on n 2500-3500. Suomen yleisin palkkatulo on 2500-2600, joten kyllä se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä jos pienipalkkaiset valittaisivat, mutta yleensä se valittaja on keskituloinen. Sitä valitusta ihmettelen, varsinkin jos on pariskunta kyseessä ja kumpikin hankkii 2500, ei vaan tunnu riittävän.
Ei, vaan keskituloinen.
Niin, keskipalkka eli keskiarvo tai mediaani. Keskiarvoa korottaa hyvätuloiset kun joillakin on palkka 5000-10000. Mutta keskituloinen on n 2500-3500. Suomen yleisin palkkatulo on 2500-2600, joten kyllä se riittää.
Höpöhöpö.
Keskiarvo ei ole sama kuin mediaani.
Ap on oikeassa. Itse tein asialle jotain jo kymmenisen vuotta sitten. Vetäydyin täysin työelämästä.
Suostun korkeintaan tekemään sen sovitun määrän ettei vaikuta tukiin.
Otan aina työhaastattelussa puheeksi sen asian ensimmäisenä ja että työnteko on asia millä hankin elintason nostoa itselleni.
Alanvaihto ei auta asiaan. Joka alalla on mädänneisyyttä ja yritysjotajuus on lähes identtistä.
Työntekijä on kustannus ja palkat on sitä luokkaa ettei kannata.
Lopettakaa valitus ja lopettakaa työnteko, niin minäkin tein ja kyllä kannatti.
Antaa hullujen vassareiden raataa.
1200ekk kirjoitti:
Olen fiksu ihminen ja minulle tuli hyvinvointivaltiossa yllätyksenä heikko palkkataso ja se mistä jo vanhemmat aikoinaan purnasivat, että työelämä ja työnteko ei kannata.
Tästä he purnasivat jo pitkän uran tehneenä ja enää muutama kymmenen vuotta työelämää olisi ollut edessä ennen eläkeikää.
2005 totesivat että ei työnteko enää kannata rahallisesti. Saman saa tekemättäkin.
Molemmat kokeneita tekijöitä.
Ajattelin että mitä hulluja. Ajat on siitä pahentuneet ja nyt tämä on ihan konkretiaa.
Minua ihan oikeasti vähän harmittaa että en tajunnut katsoa palkkatasoja. Ajattelin että työnteolla oikeasti tienaisia ainakin tonnin enemmän kuin mitä tuista saisi, mutta ei, pari hunttia vain.
Eli työnteko ei oikeasti kannata ellei tee sitä marxilaisessa harrastemielessä.
Vaimoni pitkään vastusti tätä ajatusta aatteellisesti, mutta nyt hänkin (tosin parempituloisena) on jo samaa mieltä. Työelämä on paskaa ja minimiväellä palkattua yli buukattua epärealistiseen tahtiin toimitettua silkkaa paskaa.
Odotan aina työttömyyttä kuin hullu täysikuuta.
Ei tätä ilman työttömyyttä jaksaisi jatkaa enää.
Annan täyden tuen niille jotka haluaa olla työttömiä kokoajan.
Minä näyttelen vähän työntekoa lasten vuoksi, että saavat työssä käyvän vanhemman mallin.
Vähän niin että kulissit on kunnossa.
Mikä siinä. Näyttelet työtä tekevää parikymmentä vuotta ja teet vaihdon.
Menet ikäänkuin eläkkeelle ja lapset saavat vähän tehdä töitä hyvinvoinnin eteen.
Saivat mallin sinulta ja sitten saat ottaa lepoa.
Meillähän on jo eläkeikäkin niin absurdi.
Ongelma ei selvästikään ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan keskituloinen.
Höpöhöpö.
Keskiarvo ei ole sama kuin mediaani.
En tarkoittanut että ne ovat sama. Tarkoitin tuota mainittua summaa että se on jompikumpi, en viitsinyt lähteä etsimään tilastoa että kumpi se on, mutta ne ovat aika lähellä toisiaan, kolmen ja puolen tonnin kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän oikeasti että tuo on tuonut sulle lisähaasteita, mutta nyt kun diagnoosi on kunnossa (ja mahdollisesti saanut lääkitystä) niin mikä nyt estää esim. menemästä iltalukioon ja sieltä amk:hon/yliopistoon ja sitä kautta hankkia joku hyvä/ok duuni?
Toki asiat eivät ole noin yksinkertaisia, mutta jos sulla on diagnosoitu tarkkaavaisuushäiriö niin kai se on hoidettukin? Niin silloin mikä estää nyt aikuisena yrittämästä uudelleen?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei selvästikään ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet.
No ei.
Suurin osa on myös työttömänä ja niillä työttömyystuillakaan ei elä hyvin.
Sitten työstä saatu on vain parisataa enemmän. Ei se houkuta ja ei siinä hohda logiikka.
Tukia ei kukaan työtätekevä ole halukas laskemaan koska meillä on pätkätyöt ja nollatuntisopparit.
Tuet ovat myös pätkätyöläisten ainoat lomat, kun ei mitään palkallisia lomia ole nykyajan duunareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäainen palkka itselläsi on ap? Kysyn siksi, koska se saisi asian jotenkin kontekstiin.
Nyt ei ollut kyse siitä paljonko minä tienaan, vaan siitä että kukaan ei jaksa kuunnella sitä että joku valittaa pienestä palkasta. Itsehän me kaikki ollaan valittu mitä opiskellaan ja mihin hakeudutaan töihin, joten pulinat pois jos ei oman alan palkkaus miellytä
Entä jos huomaat esim. 20 vuotta töitä tehtyäsi että työnkuva on muuttunut hurjasti, työn määrä ja kuormittavuus lisääntynyt, eikä palkka ole juuri muuttunut? Tämä olisi pitänyt ennustaa opiskelemaan lähtiessä? Aikuisena alan vaihto on työlästä, vaikka ei nyt sentään mahdotonta. Tulot kuitenkin tippuu hetkeksi, ja voiko työllistymisestä olla varma. Ei vaan huvittais, ja kyllä kyrsii jos palkka ei ole kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän oikeasti että tuo on tuonut sulle lisähaasteita, mutta nyt kun diagnoosi on kunnossa (ja mahdollisesti saanut lääkitystä) niin mikä nyt estää esim. menemästä iltalukioon ja sieltä amk:hon/yliopistoon ja sitä kautta hankkia joku hyvä/ok duuni?
Toki asiat eivät ole noin yksinkertaisia, mutta jos sulla on diagnosoitu tarkkaavaisuushäiriö niin kai se on hoidettukin? Niin silloin mikä estää nyt aikuisena yrittämästä uudelleen?
Minulla on lievä kehitysvamma, kun vanhemmat löivät minua lapsuudessa.
En kykene opiskelemaan pitkälle. En myöskään pääse eläkkeelle ja en voi edetä töissä.
Kun olen työttömänä olen hyvin tyytyväinen elämääni. Kun aletaan ahdistaa työelämään, niin en ole tyytyväinen. En myöskään tunne oloani hyväksi kun töissä huudetaan ja uhkaillaan, sekä painostetaan ylitöihin, vaikka en haluaisi.
Ylitöistä ei myöskään koskaan 20 vuoden uralla ole maksettu ylityölisiä.
Palkka tosiaan on vain kaksi sataa euroa enemmän kuin mitä tuista saisi.
Nekin menee työruokailuun ja työmatkoihin.
Eli en saa mitään enemmän työnteosta. Menetän vapaa-aikanikin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Klassikko on tuo lääkäri joka valitti kun 3500 äitiysrahaa ei riitä elintason pitämiseen vaan käy äitiyslomalla töissä vaikka lapsi on 2kk.
Että aika ärsyttävä tapaus oli tuo valittaja.
Mua kans ärsyttää. Omat työkaveritkin valittaa kilvan kun palkka on niin surkea eikä riitä mihinkään. Ollaan kumminkin ihan keskipalkkaisia, 3000-3500 e brutto. Itse koen että palkka riittää oikeinkin mukavaan elämään.