Ärsyttääkö muitakin kun joku valittaa huonosta palkasta?
Mulla on tuttavapiirissä muutamia henkilöitä ketkä aika ajoin jaksavat muistuttaa / valittaa siitä kuinka huono palkka heillä on. Vaikka heillä oikeasti onkin pieni palkka, niin mielestä se on vähän rasittavaa valittaa siitä
Kenellekään fiksulle ihmiselle ei pitäisi tulla yllätyksenä se mikä on opiskelemansa alan palkkataso. Huono palkka monilla aloilla nyt vaan heijastaa niitä omia päätöksiä mitä on tehnyt kun on lähtenyt opiskelemaan jotakin. Eikö niin?
Eli seuraavan kerran kuin valitat palkastasi, niin muista että se on ammatinvalinta kysymys. Jos alasi palkkaus ei miellytä, niin vaihda hommia. Siitä on turha purnata
Kommentit (134)
Miksi monia fyysisiä aloja aliarvioidaan pelkästään koulutuksen takia ja niistä maksetaan huonoa palkkaa? Kuka esim. ylläpitää kiinteistöjen kuntoa ja huolehtii teknisten laitteiden toimivuudesta, joista monet vaikuttavat kiinteistön arvon säilymiseen. Monet ammattikoulualat vaativat nykyään monipuolista ammattiosaamista, mutta arvostus on surkea.
Itse ärsyttää suunnattomasti. Tein kolmekymppiseksi asti "duunarin-hommia", kyllästyin ja opiskelin työnohessa, muksut nurkissa insinööriksi ja nyt palkka on kaksi kertaa se mitä aiemmin.
Tämä tuntuu olevan vanhojen tuttujen mielestä huutava vääryys. Olivat oikein käynteet verotoimistosta selvittämässä paljonko tienaan nykyisin.
Jatkuvasti kuulee seuraavaa:
"Ei yksi ihminen voi olla niin tärkeä, että pälä pälä palkka..."
"Olisin minäkin, mutta kun lapset" - oli mullakin
"Olisin minäkin, mutta lainat" - oli mullakin
Suomessa on hyväksytympää voittaa lotossa tai syntyä kultalusikka suussa kuin yrittää luokkanousua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä jos pienipalkkaiset valittaisivat, mutta yleensä se valittaja on keskituloinen. Sitä valitusta ihmettelen, varsinkin jos on pariskunta kyseessä ja kumpikin hankkii 2500, ei vaan tunnu riittävän.
Sama. Kieltämättä ottaa päähän kun ystäväni valittaa että palkka on niin hävyttömän pieni ettei kertakaikkiaan riitä mihinkään. Minä tienaan reippaan tonnin vähemmän kuussa, monesti puolitoista tonnia. Ja kolmivuoroa tehdään molemmat. En jaksa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä jos pienipalkkaiset valittaisivat, mutta yleensä se valittaja on keskituloinen. Sitä valitusta ihmettelen, varsinkin jos on pariskunta kyseessä ja kumpikin hankkii 2500, ei vaan tunnu riittävän.
Klassikko on tuo lääkäri joka valitti kun 3500 äitiysrahaa ei riitä elintason pitämiseen vaan käy äitiyslomalla töissä vaikka lapsi on 2kk.
Että aika ärsyttävä tapaus oli tuo valittaja.
Eihän tuo olen mitään valittamista siltä lääkäriltä, vaan fiksua toimintaa käydä töissä kun tulot ovat pienemmät ja tarvii rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäainen palkka itselläsi on ap? Kysyn siksi, koska se saisi asian jotenkin kontekstiin.
Nyt ei ollut kyse siitä paljonko minä tienaan, vaan siitä että kukaan ei jaksa kuunnella sitä että joku valittaa pienestä palkasta. Itsehän me kaikki ollaan valittu mitä opiskellaan ja mihin hakeudutaan töihin, joten pulinat pois jos ei oman alan palkkaus miellytä
Höpö höpö. Matalapalkka-alojen palkat ovat niin pienet, ettei niillä elä. Kenenkään ei pitäisi joutua myymään aikaansa noin halvalla. Tämä voitaisiin korjata jos poliittista tahtoa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäainen palkka itselläsi on ap? Kysyn siksi, koska se saisi asian jotenkin kontekstiin.
Nyt ei ollut kyse siitä paljonko minä tienaan, vaan siitä että kukaan ei jaksa kuunnella sitä että joku valittaa pienestä palkasta. Itsehän me kaikki ollaan valittu mitä opiskellaan ja mihin hakeudutaan töihin, joten pulinat pois jos ei oman alan palkkaus miellytä
Höpö höpö. Matalapalkka-alojen palkat ovat niin pienet, ettei niillä elä. Kenenkään ei pitäisi joutua myymään aikaansa noin halvalla. Tämä voitaisiin korjata jos poliittista tahtoa olisi.
Tämä. Kaikki eivät voi olla lääkäreitä ja dippainssejä, yhteiskunnassa tarvitaan myös suorittavan työn puurtajia. Ongelma Suomessa on se että palkat ovat niillä aloilla niin naurettavan pieniä että ostovoima on surkea, ja valtio joutuu avustamaan jengiä asumiskustannuksissa ja muissakin. Ei sen niin kuuluisi olla.
/44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin poliittista tahtoa? Seinästäkö ne rahat taiotaan? Hyvin noilla tuloilla tulee toimeen. köyhänhän ei edes suomessa tarvi paljoa mistään mitään maksaa: pieni veroprosentti, ilmainen koulutus, julkinen terveydenhuolto, ansiosidannaistakin saa kun liittyy kassaan etc.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tarvittaisi minimipalkkalaki.
Laskin lonkalta että noin 15e tunti.
Olen matematiikassa huippotason nero ihan maailmantasolla. Nyt minun taitojani hyödynnetään vain tässä keskustelussa ja teen sen ilmaiseksi.
Minun kaltaisia tavataan vain kaksi tuhannesta.
Olen samaa mieltä kanssasi, alapeukutin, koska ei tässä luterilaisessa maassa ylpeillä laskutaidoilla tai millään muullakaan.
Jos sä haluut olla hyvä, niin sä et ylpeile taidoillas ja tuo itseäs ylitse muiden. Sä oot samalla tasolla meidän muiden kanssa. Sä kuuntelet muita ja nyökyttelet päätäs ja sun pitää osata tuoda itses esille neutraalimmin.
Vaikka olisit mitä tahansa ja sen lisäksi persepurilainen, niin et sä olet muita parempi ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin poliittista tahtoa? Seinästäkö ne rahat taiotaan? Hyvin noilla tuloilla tulee toimeen. köyhänhän ei edes suomessa tarvi paljoa mistään mitään maksaa: pieni veroprosentti, ilmainen koulutus, julkinen terveydenhuolto, ansiosidannaistakin saa kun liittyy kassaan etc.
Ei noista tarvitse varakkaammankaan maksaa.
Ostovoima on päivän sana. Jos palkasta jää pakollisten kulujen (asuminen, lääkkeet, vakuutukset yms.) jälkeen käteen niin vähän että joudut aina ruokakaupassa laskemaan sentilleen mitä on varaa ostaa, on jotain pielessä. Jos siis kuitenkin annat aikaasi työnantajalle nelisenkymmentä tuntia viikossa.
Kannustinloukku on päivän toinen sana. Miksi mennä töihin kun melkein saman saa tekemättä yhtään mitään? Palkan pitäisi jokaisella alalla olla sellainen että se nostaa selvästi elintasoa verrattuna työttömänä loisimiseen. Nythän näin ei monessakaan tapauksessa ole.
/44
Se on jännä. Itsellä tulot alle 1500/kk ja jää ylimääräistä rahaa. Mitään ei puutu, enkä koe olevani köyhä.
Ärsyttää ainoastaan jos joku yli viisi tonnia tienaava valittaa. Sitä vähemmän saavien kuuluukin valittaa. Jokaisen kokopäivätyöläisen pitäisi ansaita vähintään 3000 e brutto. Palkat ovat jääneet junasta, eläminen on tosi kallista nykyään suhteessa palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kaikki eivät voi olla lääkäreitä ja dippainssejä, yhteiskunnassa tarvitaan myös suorittavan työn puurtajia. Ongelma Suomessa on se että palkat ovat niillä aloilla niin naurettavan pieniä että ostovoima on surkea, ja valtio joutuu avustamaan jengiä asumiskustannuksissa ja muissakin. Ei sen niin kuuluisi olla.
/44
Suomessa on ihan hirveästi dipaninssejä ja hirveästi myös työttöminä niitä.
Kyllä tässä massa on ihan järkyttävä määrä inssi-inflaatiota.
Enemmän näiden inssien pitäisi suunnata aloille jossa tienataan lähemmäs tonnin kuussa, mutta kun työttömänä saa melkein saman. Ja ollaan liian fiksuja muka niihin hommiin.
Henkseleitä paukutellaan kotona ja syljetään kattoon. Ajatellaan kapitalistisesti ja kilpaulutetaan palkkoja oleilemalla kotona tekemättä mitään ja saadaan kolmedonaa kuussa sohvalla makoilusta.
Tälläinen sankari mulla on faijana. Hän aina ihmettelee miksi oma poika raataa ja käy töissä. Kuulemma hölmö työtä tekee ja viisas pääsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä. Itsellä tulot alle 1500/kk ja jää ylimääräistä rahaa. Mitään ei puutu, enkä koe olevani köyhä.
niin no, sähän ootkin kuin sarjakuvahahmo.
Siksi just.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ärsyttää nämä tyypit, jotka ovat tekevinään tuottavaa työtä toimistossa tai etätöissä, mutta eivät saa oikein mitään aikaan ja tienaavat +5 tonnia kuukaudessa. Palkkaa pitäisi aina saada lisää. Ainoa mitä he tuottavat, on lämmin paska, voin sanoa tällaisella alalla työskennelleenä. Ovat muutenkin irrallaan todellisuudesta.
Hallitus ja niiden sihteeriköt/avustajat
dipaninssit tiedetään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/44
Suomessa on ihan hirveästi dipaninssejä ja hirveästi myös työttöminä niitä.
Kyllä tässä massa on ihan järkyttävä määrä inssi-inflaatiota.
Enemmän näiden inssien pitäisi suunnata aloille jossa tienataan lähemmäs tonnin kuussa, mutta kun työttömänä saa melkein saman. Ja ollaan liian fiksuja muka niihin hommiin.
Henkseleitä paukutellaan kotona ja syljetään kattoon. Ajatellaan kapitalistisesti ja kilpaulutetaan palkkoja oleilemalla kotona tekemättä mitään ja saadaan kolmedonaa kuussa sohvalla makoilusta.
Tälläinen sankari mulla on faijana. Hän aina ihmettelee miksi oma poika raataa ja käy töissä. Kuulemma hölmö työtä tekee ja viisas pääsee vähemmällä.
Noh noh, mieheni oli työtön melkein kolme vuotta suuren ja kauniin kaaduttua. Hakemuksia järjetön määrä, mutta ei vaan saanut paikkaa. Yritti sitä te-palvelujen koulutuksen kautta eli oli ilmaisessa harjoittelussa ensin yhdessä ja sitten toisessa firmassa. Toiseen sitten palkattiin. Ei tosiaankaan syljeskellyt kattoon. Ei sitä voi alkaa vaan olemaan, koska ei sitä työpaikkaa tosta vaan sitten saa, kun tippuu pois ansiosidonnaiselta. Eikä se 400 päivää niin pitkä ole, että voisi ihan passiiviseksi alkaa. Se työttömyys on oikeesti melko ahdistavaa ja epätoivo vaan kasvaa niiden jatkuvien "valinta ei kohdistunut sinuun"-ilmoitusten myötä. Pää ei vaan meinaa kestää.
Itseäni tavallaan ärsyttää juuri tuo asia.
Kun tiedän sen ja itse saan enemmän ja samaan aikaan on työntekijöitä jotka tekee varsinaisen hoitotyön sen raskaan työn. Itse vain istun ja otan vastaan ihmisiä.
Se että minun palkasta otettaisi heille jotka tekee enemmän kuin minä ja hyvin matalalla palkalla. Siihen en suostu. Siksi aihe ärsyttää, kun pelottaa että haluaako ne sosialistit minun palkasta osan itselleen.
Jostain syystä yhteiskuntaa eniten hyödyttävät hommat (vaikka siivous, sairaanhoito tms.) ovat huonoiten palkattuja, ja yhteiskuntaa vähiten hyödyttävät parhaiten palkattuja (hätäännytkö kun pankinjohtaja on kipee eikä tuukkaan duuniin?). Muutamia poikkeuksia on, esim. juuri lääkärit, jotka (hyvät selllaiset) tekevät korvaamatonta työtä hyvällä palkalla.
Jostain syystä tämä vain hyväksytään. Mutta monikin on itse kokenut millaista on odottaa vaikka putkimiestä kun asunto tulvii. Arvostan todella paljon jokaista joka ylläpitää infraa, sekä kaikkia kauniiden asioiden tuottajia.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni tavallaan ärsyttää juuri tuo asia.
Kun tiedän sen ja itse saan enemmän ja samaan aikaan on työntekijöitä jotka tekee varsinaisen hoitotyön sen raskaan työn. Itse vain istun ja otan vastaan ihmisiä.
Se että minun palkasta otettaisi heille jotka tekee enemmän kuin minä ja hyvin matalalla palkalla. Siihen en suostu. Siksi aihe ärsyttää, kun pelottaa että haluaako ne sosialistit minun palkasta osan itselleen.
Ei sosialidemoratian idea ole että palkat tasataan. vaan että myös pienituloiset ansaitsevat tarpeeksi että pystyvät elämään ilman kitua ja tukia. Tällä hetkellä valtio maksaa sen puuttuvan palkanosan tukina. Tämä on mielestäni väärin. Työnantajan täytyy maksaa kunnon palkka. Ja on väärin että esim. Malinen ansaitsi miljoonia istumalla pöydän takana sillä aikaa kun postinkantajat juoksivat rännässä minipalkalla. Tosi väärin.
Pitää osata erottaa sosialismi ja sosialidemokratia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noista tarvitse varakkaammankaan maksaa.
Ostovoima on päivän sana. Jos palkasta jää pakollisten kulujen (asuminen, lääkkeet, vakuutukset yms.) jälkeen käteen niin vähän että joudut aina ruokakaupassa laskemaan sentilleen mitä on varaa ostaa, on jotain pielessä. Jos siis kuitenkin annat aikaasi työnantajalle nelisenkymmentä tuntia viikossa.
Kannustinloukku on päivän toinen sana. Miksi mennä töihin kun melkein saman saa tekemättä yhtään mitään? Palkan pitäisi jokaisella alalla olla sellainen että se nostaa selvästi elintasoa verrattuna työttömänä loisimiseen. Nythän näin ei monessakaan tapauksessa ole.
/44
Tämä totta. Monen alan palkkaus on täysin jämähtänyt johki vuoteen -95.
Suomeen tarvittaisi minimipalkkalaki.
Laskin lonkalta että noin 15e tunti.
Olen matematiikassa huippotason nero ihan maailmantasolla. Nyt minun taitojani hyödynnetään vain tässä keskustelussa ja teen sen ilmaiseksi.
Minun kaltaisia tavataan vain kaksi tuhannesta.