Paljonko tuet yli 18-vuotiasta, opiskelevaa lastasi?
Meillä opiskelijalapsemme saa 350 euroa kuussa + satunnaisesti enemmän jos tarvitsee isoja hankintoja. Olemme kummatkin vakituisessa työssä, eikä muita lapsia ole, joten ylimääräistä jää.
En halua että lapseni joutuu uhraamaan opintomenestystään ja jaksamistaan töiden tekemiseen opintojen ohessa. Kesällä toki tekee töitä jo ihan työkokemusta saadakseen.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 00:31"]
Tehtiin sopimus, että rahaa ei anneta. Ostetaan ruokaa ja käydään shoppailemassa yhdessä vaatteita ja kodin juttuja.
Aina saavat meidän luo tulla syömään. Sunnuntaisin kaikki samaan aikaan.
Laskuissakin varmaan autettais, jos pyytäisivät..
Kaikki ovat osa-aika töissä ja hyvin pärjäävät opiskeluissaankin. Ehtivät bilettämäänkin, olemme huomanneet.
[/quote]
Heh, luulin jo vastanneeni tänne kerran - oli niiin tutunoloista tekstiä! Meilläkin nuoret aikuiset käyvät 2-3x kuukaudessa sunnuntaina syömässä ja on varaa bilettääkin:D
42
Tuen kaikessa. Asunto on ostettu, kaikki ylimääräinen suurempi maksetaan. Itse en saanut mitään.
^^ On mullakin rahaa bilettää opiskelujen rinnalla mutta mä olenkin ottanut pikavippejä ja olen pian velkahelvetissä. Toiv sun lapses eivät ole.
Auttaisin enemmän, jos pystyisin, joskus annan muutaman kympin tai maksan jonkun laskun. Lapseni nostaa opintolainaa.
18v muutin pois kotoa, opiskelin vielä amiksessa silloin. Olin säästänyt kesätyörahoja kotona asuessa, niillä sitten kalustin oman kämppäni. Vanhempani auttoivat pienissä huonekaluostoksissa, kuten jonkun lampun tai maton ostoksissa. Muuten ei minun opiskeluaikoina tarvinnut KERTAAKAAN pyytää rahaa vanhemmiltani. Opintotuella maksoin vuokran, siitä jäi muutama kymppi käteen kuussa ja muuten elin loma-aikoina tehdyillä tuloilla. Ylpeä olen siitä, etten kertaakaan ollut kinuamassa/ottamassa vastaan vanhempieni rahoja, vaan selvisin itse opiskelujeni läpi. Nykyään nuorempi sisarukseni joutuu taas vähän väliä lainaamaan rahaa vanhemmiltani.
Niinhän se menee, että vanhempien huolenpitovelvollisuus päättyy kun lapsi on 18. Ihmettelen tätä vanhempien määrää, jotka hyysäävät lapsiaan pitkälle aikuisuuteen. Ostelevat asuntoja lapsen takia (!?!?!?!), antavat montasataa euroa kuussa..... Pilalle hemmottelette lapsenne ;)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 09:00"]
^^ On mullakin rahaa bilettää opiskelujen rinnalla mutta mä olenkin ottanut pikavippejä ja olen pian velkahelvetissä. Toiv sun lapses eivät ole.
[/quote]
Ei ole. Kuten kirjoitin nyt opiskeleva käy töissä (välillä jopa 2:ssa) ja tienaa hyvin opiskelun ohessa. Velkaa 0€. Nyt siis ulkomailla tekemässä jatko-opintoja.
42
Omat vanhemani tukivat todella paljon, muutin toiselle paikkakunnalle lukioon. Maksoivat vuokran siihen asti, kunnes pääsin lukiosta. Sain vain 200 e asumislisää, joten ei sillä olisi pärjännyt. Pääsin heti opiskelemaan lukion jälkeen ja saan nyt normaalin opintotuen 470 e. Maksan niistä vuokran, mutta vanhemmat auttaa silti muuten rahallisesti tarvittaessa. Olen kesätöissä vuosittain ja tienaan 4000-5000 e vuodessa.
Kaipa tuolla ja opintotuella pärjäisi, mutta vanhemmat auttaa mielellään. Ei tarvitse laskea senttejä ruokakaupassa ja kaiken kohtuullisen tarvittavan voin ostaa.
Rahallisesti aika vähän, mutta ruokakasseja viedään, sekä on autettu huonekalu- ja kodinkonehankinnoissa. Yleensä on ostettu kodinkoneita synttärilahjaksi, ettei liian hemmotelluksi tule. Kotimatkarahat on usein annettu myös tai joskus haettukin, matkaa on 200 km. Nyt aloittaa syksyllä seuraava opiskelut ja sitten onkin pitempi matka, hän lähtee yli 500 km päähän. hänelle on jo vähän hankittu astioita tarjouksesta ja lakanoita yms. ettei kaikki tule kerralla, mm. cittarin pentikin lakanoita ostin keräilymerkeillä poikaa varten. Nyt on intissä ja pistää aika visusti päivärahoja säästöön, eli plussan puolelle jää. Toisen kanssa jatketaan samaa linjaa. Pientä rahallista bonusta annetaan myös kun tulee opintosuorituksia, kun vanhemmalla on ollut välillä vaikeaa. Nuoremman tiedän pärjäävän, vaikka yliopistoon meneekin, joten siinä onkin haastetta miten olla tasapuolinen. Ensimmäinen on amk:ssa.
2 lisää, että opintolainaa olen nyt kyllä ottanut myös opintolainaa ja vanhemmat auttavat entistä vähemmän rahallisesti.
Asuu ilmaiseksi omistamassani kaksiossa ja saa käyttörahaa 800 e/kk. Rahoitus päättyy, kun muuttaa avoliittoon.
Itselle (ja myös siskolle) vanhemmat laittaa tileille 200e/kk. Molemmat olemme yli 20-vuotiaita ja asumme poissa kotoa avopuolisoiden kanssa. Opiskellaan sentään molemmat :D Kyllä vähän jo hävettää tämä tilanne, mutta tiedän kuinka tärkeää tuo rahallinen avustaminen on mun vanhemmille. Sillon 15-18- vuotiaana kävin töissä enkä huolinut penniäkään vanhemmilta, eli nyt kun opiskelut "rankempia" otan rahan vastaan kiitollisena.
Ja tosiaan minä ja sisko ollaan molemmat opiskelujen ohella töissä niin, että tienataan noin 500e/kk + tietty kaikki lomat kanssa tehdään töitä.
t. 5
Mä maksan kaiken, koska aikuinen ja kotoaan muuttanut lapseni ei minun tulojeni takia saa opintotukea ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:56"]
Mä maksan kaiken, koska aikuinen ja kotoaan muuttanut lapseni ei minun tulojeni takia saa opintotukea ollenkaan.
[/quote]
Ei voi pitää paikkaansa. Lapsesi kusettaa sinua.
http://www.kela.fi/opintoraha_maara
Mulle vanhemmat antoi vuokrarahat, joten käyttörahaa jäi opintotuki + asumislisä. Kyllä sillä eli. Sen lisäksi sponsoroivat isompia hankintoja ja maksoivat aina yläkanttiin matkat kotiin. Tuki loppui, kun menin töihin vähän ennen valmistumista. Sen jälkeen olen saanut isompia kertasummia mm. asuntoon, autoon jne. Mitään kuukausiavustusta en saa tai tarvikaan.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:56"]
[/quote]
Ei voi pitää paikkaansa. Lapsesi kusettaa sinua.
http://www.kela.fi/opintoraha_maara
[/quote]
Ei kun lukiossa ja amiksessa näköjään voikin, anteeksi. Sotkin kun oma poika oli amk:ssa jo 18-vuotiaana (aloitti koulun 6-v.), siihen ei vaikuta.
Opiskelen itse AMK:ssa ja vanhempani tukevat talouttani maksamalla minulle autovakuutuksen vuosittain. Muuten en rahaa saa enkä sitä oikeastaan tarvitsekaan, autovakuutuksen maksaminen on minulle luksusta. Teen töitä koulun ohella, opintolainaa olen myös ottanut.
Harvoin rahallisesti, tuntuu pärjäävän opinotuillaan ja satunnaisesta lastenhoitotyöstä tienaamillaan rahoilla. Pari kertaa kuussa käydään yhdessä kaupassa jolloin tottakai maksan myös hänen ostoksensa. Rahaa toki saa kun pyytää. Asumme samassa kaupungissa joten kaikki apu on tarvittaessa saatavilla.
3 lasta jo omillaan, opiskelleet ja 2 vakitöissä.
Emme ole tukeneet rahallisesti juuri lainkaan vaikka aina kysymme tarvitsevatko jotain. Ovat halunneet selvitä itse, tehneet töitä opiskeluaikana ja kesät. Kotoa muuttaessa kävimme ostamassa kodin välttämättömiä tarvikkeita parilla satasella, loput hankkivat itse. Joulu yms lahjoiksi on ostettu kalliimpia tarvikkeita jos ovat toivoneet (kahvikone, yleiskone tms).
Lähinnä tuo tuki on ollut sitä että laitamme pakkaseen ylijääneet ruuat ja opiskeleva tytär tankkaa niitä mukaansa. Hän opiskelee tällähetkellä ulkomailla joten niitäkään ei tarvita. Yhdet lentoliput olen hänelle puoliväkisin maksanut joululahjaksi: 160€ kun halusi viikonloppulomalle.
Kukaan lapsista ei ole ottanut opintolainaa, selvinneet palkalla ja opintorahalla. Asuvat Helsingissä/Espoossa