Keksikää työpaikka introvertille
Ja jossain määrin epäsosiaaliselle ihmiselle...Olen ahkera ja tunnollinen työntekijä. Joitakin vuosia olen ollut nyt hoitoalalla töissä, mutta jotenkin se jatkuvasti erilaisten ihmisten kohtaaminen ja sosiaalisena oleminen ja ihan jo pelkästään jatkuva puhuminenkin rassaa.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:27"]
On muuten yllättävän vaikea päästä sisään kouluunkin, jos on introvertti/vähemmän puhelias. Ainakaan sosiaalialalle, johon useimmat tässä tehdyt ammatti ehdotukset kuuluvat. Useimmissa pääsykokeissa on ryhmähaastattelutilanne, ja jos et siellä saa tarpeeksi tuotua itseäsi esille, niin et varmasti pääse sisään. Nimim. kokemusta on...
[/quote]
Onhan se selvää, että työyhteisössä on saatava suunsa auki - varsinkin sosiaalialalla! Miten tämä voi tulla yllätyksenä?
Niin. Mutta sellaisissa tilanteissa, esim pääsykokeiden ryhmähaastattelussa, jossa kaikki puhuu päällekkäin ja tarkoitus on ikäänkuin "mainostaa" itseään, niin kyllä introvertti jää helposti alakynteen. Hyviin sosiaalisiin taitoihin kuuluu muuten myös kyky osata kuunnella toista. Helposti sekoitetaan hyvät sosiaaliset taidot ja ektroverttiys, jotka eivät tosiaankaan tarkoita samaa asiaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:41"]
On muuten yllättävän vaikea päästä sisään kouluunkin, jos on introvertti/vähemmän puhelias. Ainakaan sosiaalialalle, johon useimmat tässä tehdyt ammatti ehdotukset kuuluvat. Useimmissa pääsykokeissa on ryhmähaastattelutilanne, ja jos et siellä saa tarpeeksi tuotua itseäsi esille, niin et varmasti pääse sisään. Nimim. kokemusta on...
[/quote]
Onhan se selvää, että työyhteisössä on saatava suunsa auki - varsinkin sosiaalialalla! Miten tämä voi tulla yllätyksenä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:48"]
Niin. Mutta sellaisissa tilanteissa, esim pääsykokeiden ryhmähaastattelussa, jossa kaikki puhuu päällekkäin ja tarkoitus on ikäänkuin "mainostaa" itseään, niin kyllä introvertti jää helposti alakynteen. Hyviin sosiaalisiin taitoihin kuuluu muuten myös kyky osata kuunnella toista. Helposti sekoitetaan hyvät sosiaaliset taidot ja ektroverttiys, jotka eivät tosiaankaan tarkoita samaa asiaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Todellakin! Pitää osata kuunnella, mutta pitää myös pystyä ottamaan oma tilansa ryhmässä silloin kun on sen aika. Muuten ei vaan kerta kaikkiaan homma toimi. Tällä en kuitenkaan tarkoita tuota toisten päsmäröintiä.
Jos uuden opiskelu kiinnostaa niin suosittelen oikeustiedettä. Sieltä löytyy hyväpalkkaisia ammatteja, joissa voi "hautautua papereihin" eikä välttämättä tarvitse juuri asiakkaita nähdä. Tällaisia virkoja löytyy esim. oikeuslaitoksesta, ministeriöistä ja virastoista. Itse olen introvertti, mutta päädyin lopulta asianajajaksi.
Tutkijat joutuvat tutkimustyön ohella luennoimaan, verkostoitumaan, julkaisemaan ja matkustamaan varsin paljon, sekä luennoimaan myös ulkomailla. Kirjastonhoitajan työ on eräs sosiaalisimmista töistä, siinä ollaan asiakaspalvelijoita, tiskillä, puhelimessa ja koneen ääressä ja monipuolinen kielitaito ainakin suuremmissa kirjastoissa on välttämättömyys.
Ap, kuinka olisi tekninen piirtäjä? Nimi viittaa piirustustaitoihin, mutta niitä ei siinä kaivata. Yksinäistä puurtamista toisten jälkiä korjaten, ei tarvitse poistua tietokoneen äärestä. Riittää että on pikkutarkka ja keskinkertainen matematiikassa eikä pitkästy kuoliaaksi.
Onkohan AP:lla muutakin ongelmaa kuin introus? Itse INTJ ja minulla ei ole mitään ongelmaa puhua asioista missä tiedän ammattitaitoni olevan kunnossa, oli sitten aspa tai asiantuntijarooli. Vaikenen silti heti kun keskustelu ajautuu johonkin offtopiciin. Mihinkään myyntihommiin minusta ei olisi kun niissä tarvitsee yllättäen puhua paskaa kaikesta asiaan liittymättömästä, mutta voin iisisti vaikka esiintyä yleisölle jostain aiheesta minkä tunnen, kunhan saan vähän valmisteluaikaa.
Jeps, introverttiys ei välttämättä tarkoita sitä, että kokisi puhumisen kaikissa tilanteissa epämiellyttäväksi. Mä olen töissä se, joka laitetaan asiapitoisiin palavereihin edustamaan meidän osastoa, koska saan meistä parhaiten suuni auki silloin kun on oikeasti tärkeää sanottavaa.
Pystyn myös ongelmitta luennoimaan isoillekin ryhmille. Mutta se 10 min ennen luennon alkua, kun osallistujia alkaa pikkuhiljaa valua opetustilaan ja mun pitäisi jutustella heidän kanssaan niitä näitä mukavia, on aina helvettiä.
Työpaikan virkistyspäiviä tms. vapaamuotoisia sosiaalisia tilanteita pidän niin epämiellyttävinä että yritän luistaa niistä joka kerta jollain tekosyyllä. Jos en mitenkään pysty skippaamaan, valvon öitä hermostuksesta.
Ala vetämään irtoperää pitkin Eurooppaa.
Ei paljon tarvitse esiintyä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:43"]
Tutkijat joutuvat tutkimustyön ohella luennoimaan, verkostoitumaan, julkaisemaan ja matkustamaan varsin paljon, sekä luennoimaan myös ulkomailla. Kirjastonhoitajan työ on eräs sosiaalisimmista töistä, siinä ollaan asiakaspalvelijoita, tiskillä, puhelimessa ja koneen ääressä ja monipuolinen kielitaito ainakin suuremmissa kirjastoissa on välttämättömyys.
Ap, kuinka olisi tekninen piirtäjä? Nimi viittaa piirustustaitoihin, mutta niitä ei siinä kaivata. Yksinäistä puurtamista toisten jälkiä korjaten, ei tarvitse poistua tietokoneen äärestä. Riittää että on pikkutarkka ja keskinkertainen matematiikassa eikä pitkästy kuoliaaksi.
[/quote]
Oisko tiedossa teknisen piirtäjän paikkoja?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:43"]
[/quote]
Oisko tiedossa teknisen piirtäjän paikkoja?
Mä taas en suosittele suuhygienistin töitä jos oot introvertti. Itse olen väkisin opetellut olemaan puhelias tässä duunissa mutta mua esim. vituttaa kun aina joudun nalkkiin töissä puhumaan joillekin yläasteikäisille hampaiden hoidosta, niitä kiinnosta pätkääkään mitä selitän, tai muutenkin jotain ryhmätapaamisia. Muutenkin paskaa hommaa jos et jaksa ihmisiä, puheliaita mummoja ja vittumaisia potilaita riittää ja on pakko olla kohtelias kaikille vaikka minkälainen kyrpä otassa sillä hetkellä :D
Ei ehkä sovi ap:lle, mutta muuten introvertille istuva homma on kääntäjän työ. Varsinkin freelance-kääntäjänä ei tarvitse edes tavata ketään (edes kollegoita) ellei halua, asiakkaiden kanssa työt sovitaan yleensä sähköpostitse, joskus pitää keskustella puhelimessakin. Saa kaikessa rauhassa uppoutua siihen työhönsä ja antaa flow'n viedä.
Monet tietotekniikka-asiantuntijoista tuntuvat olevan introvertteja. Tietty jollain koodaajalla (ohjelmoijalla) pitäisi olla jotain kiinnostusta ja lahjojakin siihen työhön.
Valitettavasti ei ole nyt kääntäjän markkinat. Palkat poljettu ja kilpailua paljon.
Jäi hieman hämäräksi suuhygienistien kanta siitä kannattaako alaa opiskella jos on introvertti. Itse opiskelen shg ensimmäistä vuotta ja voin sanoa että ala kiinnostaa mutta opiskelu on yhtä tuskaa kun ei löydä samanlaisia kavereita ja ryhmätöitä on joka kurssissa. En nyt tietenkään sen takia aio keskeyttää että haahuilen yksin koko opiskeluajan, mutta eniten mietityttää se työelämä ja ne potilaat.. Onko muilla introverteilla muuten sellaista että kun on viettänyt paljon aikaa ihmisten parissa niin aivot alkaa lyömään tyhjää?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:27"]On muuten yllättävän vaikea päästä sisään kouluunkin, jos on introvertti/vähemmän puhelias. Ainakaan sosiaalialalle, johon useimmat tässä tehdyt ammatti ehdotukset kuuluvat. Useimmissa pääsykokeissa on ryhmähaastattelutilanne, ja jos et siellä saa tarpeeksi tuotua itseäsi esille, niin et varmasti pääse sisään. Nimim. kokemusta on...
[/quote]
öö...??? Sehän on SOSIAALIala!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:59"]
Valitettavasti ei ole nyt kääntäjän markkinat. Palkat poljettu ja kilpailua paljon.
[/quote]
Toki näinkin. Tosin hyvälle erikoisalan kääntäjälle löytyy taatusti töitä, ja niistä jopa maksetaan. Toiseksekseen, vastasin vain otsikon kysymykseen. Kuten vastauksessani jo totesin, tämä työ ei muutenkaan välttämättä sovi ap:lle, vaatii koulutusta ynnä jonninmoista lahjakkuutta.
Motokuski?
Saat painaa työtä yksinäsi kaukana muista, ei tule kukaan häiritsemään.