Keksikää työpaikka introvertille
Ja jossain määrin epäsosiaaliselle ihmiselle...Olen ahkera ja tunnollinen työntekijä. Joitakin vuosia olen ollut nyt hoitoalalla töissä, mutta jotenkin se jatkuvasti erilaisten ihmisten kohtaaminen ja sosiaalisena oleminen ja ihan jo pelkästään jatkuva puhuminenkin rassaa.
Kommentit (57)
Olen pääsihteeri. Sopii hyvin, koska puheenjohtaja haluaa olla "tähti".
Yleensäkin kaikenlainen taustatyö ja asiantuntijatyö sopii introvertille.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 21:05"]Vaikea sanoa kun tuntuu että yltiösosiaalisuus on tärkein ominaisuus nykyisessä työelämässä. Sillä ei ole paljoa väliä mitä osaat, ainoastaan se ratkaisee että olet "hyvä tyyppi", eli olet koko ajan höpöttämässä niitä näitä. Muutoin voi olla vaarana että joutuu yt-neuvotteluiden tuloksena pellolle koska ei ollut "hyvä tyyppi." :D
[/quote]
Tää. On järjettömän raskasta, että koko ajan pitäs hölistä, jotta olet työpaikalla pidetty. Moinen syö introverttiä. Olen noteerannut, että extrovertit voisivat puhua itsestään ja heidän elämäntarinastaan non-stoppina, kun minä taas introverttinä keskityn kuuntelemaan ja kyselen toisten kuulumisia.
Olen introvertti ja opettaja. Onneksi töitä on vai 3h päivässä ja pitkät lomat, muuten ei olisi aikaa palautua, vaikka koenkin olevani ns. "sosiaalinen introvertti" :D
Itsestäni en edes osaa sanoa, että olenko introvertti vai päinvastoin. Oli se kyllä jossain Ylen jutussakin parisen vk. sitten, että kukaan ihminen ei ole pelkkä introvertti tai ekstrovertti.
Kyllä mulla vieraan ihmisen kanssa voi kauankin kestää, siis useamman kohtaamisen ajan, että alkaisin vapautuneemmin puhelemaan. Yhtäkkiä vaan löydän jotenkin sellaisen fiiliksen tai luottamuksen.
Höpötteleekö ekstrovertit sitten vai täysin tuntemattomien ihmisten kanssa heti kaikista asioista lähes, ja niin, ettei ole mitään vaikeuksia keksiä puheenaiheita.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:48"]
Itsestäni en edes osaa sanoa, että olenko introvertti vai päinvastoin. Oli se kyllä jossain Ylen jutussakin parisen vk. sitten, että kukaan ihminen ei ole pelkkä introvertti tai ekstrovertti.
Kyllä mulla vieraan ihmisen kanssa voi kauankin kestää, siis useamman kohtaamisen ajan, että alkaisin vapautuneemmin puhelemaan. Yhtäkkiä vaan löydän jotenkin sellaisen fiiliksen tai luottamuksen.
Höpötteleekö ekstrovertit sitten vai täysin tuntemattomien ihmisten kanssa heti kaikista asioista lähes, ja niin, ettei ole mitään vaikeuksia keksiä puheenaiheita.
[/quote]
Olin juuri aikeissa kirjoittaa tuota samaa omana mielipiteenäni.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:48"]
[/quote]
Ei kai introverttiydessä siitä ole kyse, vaan karkeasti siitä että introvertti latautuu yksin ja ekstrovertti ihmisten seurassa? Itse ainakin juttelen ihan mielelläni vaikka tuntemattomien kanssa, mutta kaikki sosiaalinen kanssakäyminen väsyttää tosi paljon, ja tarvitsen vähintään tuplasti palautumisaikaa omien ajatusteni kanssa että taas jaksaa muita ihmisiä.
Ootko sairaanhoitaja? Etkö voisi hakeutua esimerkiksi leikkaussaliin töihin? Siellä potilas on usein nukutettuna, joten hänen kanssaan ei edes pystyisi rupattelemaan. Tai sitten voisit kouluttautua esim. bioanalyytikoksi. Siinä ei asiakasta tarvitse nähdä kuin sen näytteenoton ajan.
Mulle myös vinkkejä kiitos. Sopiva määrä ihmiskontaktia päivän mittaan ihan ok, liika ei.
Minulle ammatinvalintapsykologi suositteli arkistonhoitajan ammattia, tai sitten taloushallintoa (palkanlaskija tms.)
Opiskele suuhygienistiksi. Siinä ei odoteta että puhuisit koko ajan.
Olen sairaanhoitaja. Luulen, että leikkaussalissa työskentely ei olisi myöskään mun juttu, bioanalyytikon hommaa olen joskus miettinytkin. Olen kyllä ihan avoin vaihtamaan täysin alaakin. Jos vaatii (etenkin pidempää) opiskelua, niin mielellään sitten sellanen ala jossa työllistyy hyvin. Tietääkö joku bioanalyytikoiden työtilanteesta millanen on? Toisaalta kouluaikakin oli aika tuskaa kun on tällainen hiljaisempi tyyppi, mutta ehkä jollain muulla alalla en olisi se ainoa.
-ap
Itsenäinen toimistotyö on hyvä, jos ei ole puhelinasiakaspalvelua tai mitään sellaista jne.
Tilitoimistotyö. Asiakkaita käy muutama viikossa ja puhelin ei soi juuri koskaan.