Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmistuin viime vuonna sosiaalialalle, enkä ole löytänyt töitä...!

Vierailija
27.01.2014 |

Mitä ovat olleet ne puheet, että kyllä töitä tällä alalla riittää? Olen pistänyt kymmeniä hakemuksia ja ilmottautunut sijaisrekistereihin, mutta mitään ei ole vielä ilmaantunut! Asun Helsingissä. Minulle kävisi mitkä tahansa oman alan työt (ei varhaiskasvatus), vaikka osa-aikaisena. Kaikkiin paikkoihin on ollut lähes toistasataa hakijaa, ja näyttävät palkkaavan suoraa oman talon porukkaa, mutta ilmeisesti yleinen ilmoitus työpaikasta on pakko laittaa.. Eli todellisuudessa töitä ei olekaan?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen myös valmistunut sosiaalialata samana vuonna kuin sinäkin. itse olen tehnyt lyhyitäkin sijaisuuksia, työmatka on välillä ollut pitkäkin 1h/suunta. etkö ole saanut edes muutaman viikon sijaisuuksia?

Vierailija
22/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 20:40"]

"Kaikkiin paikkoihin on ollut lähes toistasataa hakijaa..."

Tämäkös on sitä sote -sektorin työvoimapulaa?

[/quote]

...hiukan huolestuttaa, ajatellen, että sote ilmiesesti on ainakin toistaiseksi vielä parhaita työllistäjiä. Tosin kun julkisen sektorin säästötarpeet sen kuin kovenevat, verokertymä pienenee ja kuntataloudet on kuralla, niin eipä taida palkanmaksijia juuri löytyä, oli sitten tarpeet mitä oli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatukseen ei välttämättä ole pätevyyttä.

Vierailija
24/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 20:45"]

itse olen myös valmistunut sosiaalialata samana vuonna kuin sinäkin. itse olen tehnyt lyhyitäkin sijaisuuksia, työmatka on välillä ollut pitkäkin 1h/suunta. etkö ole saanut edes muutaman viikon sijaisuuksia?

[/quote]

Tätäkin on siis tuo paljon puhuttu työvoimapula? Pätkää ja lyhyitä sijaisuuksia?

Minusta kyllä tuntuu, että tämä ala ei ole työvoimapulaa nähnytkään

Vierailija
25/35 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karua fakta on se,  että sosiomeja koulutetaan ihan liikaa. Ja tuo että töitä olisi sosiaaliohjaajille ei ihan pidä paikkaansa. Julkisuudessa vaan aina puhutaan ympäripyöreästi että "sosiaalialalla on töitä", mutta ei tarvitse kuin mennä sinne molliin katsomaan tilanne: tänään sosiaaliohjaajan (sosionomi AMK) paikkoja oli auki pk-seudulla 6 joista puolet sijaisuuksia. Sen sijaan samalla pk-seudulla sosiaalityöntekijän paikkoja oli auki 24 joista lähes kaikki vakituisia virkoja!!

Itse valmistuin sosionomi AMK:si 2009. Olin jo 2008 ensimmäiset kerrat aikuissosiaalityössä töissä ja kokopäiväisesti heti kun valmistuin. Hain vuosina 2009 ja 2010 todella montaa vakituista ohjaajan paikkaa; 6 eri toimistossa kävin haastattelussa - mihinkään ei valittu. Aina päteviä hakijoita oli 70-100 ja yleensä tehtävään oli aina valittu joku talonsisäinen hakija. Onneksi lopulta sain vakkaripaikan mutta jouduin joustamaan ja ottamaan huonompi palkkaisen työn. Mutta ei se auta kuin jokin ottaa jos saa ja siitä sitten kivuta ylöspäin.

Vierailija
26/35 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jatkoin vielä opsiekelua ja valmsituin nyt 2015 sosionomi YAMK:si. Voin kertoa että siihen on avoimia paikkoja vielä vähemmän!! Ei  tuota YAMKia oikein "tunnisteta"... ainoa oikeestaan on joku kotihoidon esimies... jossa tosi huono palkka tai koulukuraattori. 

Itse päätikin lähteä lukemaan itteni vielä VTM:si, sitten on varaa valita mihin menisi töihin.

Vierailija
27/35 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelupaikat kannattaa valita ja miettiä huolella. Itse valmistuin sosionomiksi 2014 (olen nelikymppinen alanvaihtaja), ja alle vuosi valmistumisesta jo vakipaikassa vakipaikassa, joka myös oli yksi harjoittelupaikoistani. Sitä ennen tein pitkän sijaisuuden toisessa harjoittelupaikassa. Myös opinnäytetyön aiheen valitsin nimenomaan työllistymistä ajatellen.

Suhteiden luomiseen jo opiskeluaikana siis pitää panostaa. Jos hakijoita on kymmeniä tai sata, ovat jo ennestään tutut ja hyviksi todetut tyypit aina vahvoilla.

Ja sosiaaliohjaajana työskentelen.

Vierailija
28/35 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuspuolella varmasti töitä jos vaan kelpaa

T.lähäri

Vierailija
29/35 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma tosin muuttuu tulevaisuudessa. Hoitotyötä aletaan pilkkomaan ja vähemmän ammattitaitoa vaativat osuudet teetetään sosiaaliturvan vastikkeeksi kolmannen sektorin palkattomina töinä, minne luonnollisesti kyllä alan koulutuksella pääsee.

Ei tosin varmaankaan ole sitä, mitä halusit.

Nyt vain on raa'asti niin, että tulevaisuudessa kaikille ei palkkatyötä riitä, joten osalle lankeaa orjan rooli.

Anteeksi mitä? Luuletko tosiaan että ihmiset suostuvat orjiksi? Suomestahan pääsee sitten muuallekin jos työnantajaa ei palkanmaksu kiinnosta. Kunnanjohtajat sitten itse vaan hommiin laitoksiin.

Ja rahastahan sitä pulaa ei ole se on fakta, kyseessä on ahneus ja rahat valuvat rikkaiden porsastelujuhliin ja matkoille. Näin se on aina ollut.

Vierailija
30/35 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä! Tämä taitaa olla mun aloitus!! 

Pääsin lopulta lyhyeen sijaisuuteen sattumien kautta! Siitä sitten työsuhteet ovat jatkuneet ja kehittyneet! Olen onnekas, toivottavasti jatkuu..! Saan kokea oikeasti saavani tehdä juuri sitä omaa hommaa johon koulutus on! 

Kuitenkin muutoin paikkoja ei juurikaan yleisille markkinoille avaudu. Nyt sen näkee että todellakin 90% vakansseihin on henkilöt talon sisältä. Hakijoita paljon. Ainoastaan sosiaalityöntekijät voivat olla onnekkaampia paikkojen valitsijoita. 

Sosiaaliohjaajilla näyttäisi tämän kokemuksen perusteella olevan tärkeintä jotenkin saada se jalka oven väliin ja sitten kaikin tavoin pyrkiä tekemään vaikutus, jotta sinut muistetaan kun paikka aukeaa.. Moni haluaa aikuispuolelle töihin mutta harva pääsee..  Vaihtuvuutta vähän.

Vierailija
31/35 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa viesti on vanha - mutta toki jollekin toiselle ajankohtainen. Onnea työllistymisestäsi, ap.  

Eikö nyt kannattaisi hakea turvapaikanhakijoiden/ pienryhmäkotien töitä. Esim yksin tulleiden lasten osalta paikkoja on. Siis tasapainoisten, tervepäisten hakijoiden...

Pirteää syksyä kaikille, olipa töitä tai vasta työnhakua! 

Vierailija
32/35 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ihan samaa mieltä noista harjoittelupaikoista! Itse pääsin harjoitteluun aikuissosiaalityöhön ja sille tielle jäin. Sieltä sian sitten kesätyön ja töitä jo ennen valmistumista. En tosin vakipaikkaa. Hyvin pian itselle selvisi että vuorotyötä en ala tekemään niin se karsii jo aika hyvin paikkoja pois. Ja tosiaan vakituisia sosiaaliohjaajan paikkoja täällä aikuispuolella on aika harvoin auki ja niissä aina joku talonsisäinen hakija. Eikä sekään aina riitä että olet entuudestaan tuttu; itse yritin jo vakipaikan saaneena hakea takaisin sinne entiseen työpaikkaani jossa olin töissä kun valmistuin - niin eipä otettu. Oli toinenkin hakija joka oli ollut siellä töissä ja jolla oli muka pari kuukautta enemmän työkokemusta...jep jep. Ja nyt viime kesänä hain paikkaa täällä oman työpaikkani sisällä, olen ollut 5 vuotta täällä, niin eipä otettu siihenkään! Muka taas toisella työntekijällä sitten oli lastensuojelutyöstä kokemusta niin se ratkaisi. 

Vierailija
33/35 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tekee "sosiaaliohjaaja"?

Vierailija
34/35 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon siitä missä on töissä :D Itse teen suunnitelmallista sosiaalityötä; ohjaan ja neuvon asiakkaita etuisuuksien hakemisessa, ohjaan Kelaan, työkkäriin, yhteistyötahoille, käyn verkostokokouksissa jne. Ihan yleisesti mietitään asiakkaan kanssa mitä voitaisiin tehdä, että hänen elämäntilanteensa kohenisi tai edes pysyisi stabiilina. 

Vierailija
35/35 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien terveystietojen tulisi näkyä kaikille sosiaalivirkailijoille

Monilla työttömillä on mielenterveydellisiä ongelmia, ja heitä ei saa silloin päästää tiettyihin sosiaalialan-tehtäviin. Tähän pitäisi puutua jo työllistymissuunnitelmaa laadittaessa.

Työttömien joilla on jokin mielisairaus, pääsy sosiaalialalle tulisi estää , koska he eivät sovi palveluohjaajiksi, lastensuojeen, vammaispalveluun tai muihin vaativimpiin tehtäviin

Tällaiset työttömät on ohjattava yksinkertaisiin fyysisiin töihin kuten siivous tai rakennusala

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan