Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmistuin viime vuonna sosiaalialalle, enkä ole löytänyt töitä...!

Vierailija
27.01.2014 |

Mitä ovat olleet ne puheet, että kyllä töitä tällä alalla riittää? Olen pistänyt kymmeniä hakemuksia ja ilmottautunut sijaisrekistereihin, mutta mitään ei ole vielä ilmaantunut! Asun Helsingissä. Minulle kävisi mitkä tahansa oman alan työt (ei varhaiskasvatus), vaikka osa-aikaisena. Kaikkiin paikkoihin on ollut lähes toistasataa hakijaa, ja näyttävät palkkaavan suoraa oman talon porukkaa, mutta ilmeisesti yleinen ilmoitus työpaikasta on pakko laittaa.. Eli todellisuudessa töitä ei olekaan?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suuntautunut varhaiskasvatukseen, enkä totta puhuen olisi oikea henkilö sinne... Mutta olen tosiaan hakenut nimenomaan kaikkea muuta! Lyhyitä sijaisuuksiakin. Olen myös Seurelle soitellut mutta eivät ilmeisesti tarvitse juuri nyt porukkaa sosiaalialan hommiin? En ainakaan ole itse saanut työtarjouksia. Juuri tänään laittelin avoimia hakemuksia lisää kun ei kohdistetuista tunnu poikivan mitään. Luulin että löydän töitä helpommin. Olen valmistunut hyvin paperein ja jonkin verran on myös työkokemusta. CVn olen juuri uusinut hienoksi ja osaan tehdä ihan hyviä hakemuksia. Mitä niissä oikein pitäisi lukea että kutsu haastatteluun tulisi? Olen kertonut pätevyyksistäni ja siitä kuinka kiinnostunut ja oikea henkilö työhön olen.

Ap

Vierailija
2/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tutkinto sulla on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanmoinen, paitsi v.2012 valmistuin! Ainut työ, jonka sain, oli reilun 150km päässä. kuljin muutaman päivän, jonka jälkeen luovutin hankalan matkan takia. Alueella oli vähän alan osaajia, joten vastavalmistuneena pääsin.

No, missä asustelen, niin töihin pääsee vain työkokemuksella, jes. sitähän ei sitten saa kerättyä ilman töitä...ja nyt on kuulema jo vierähtänyt liian kauan valmistumisesta,joten alan unohtaa asiat!  En päässyt edes "alempaan" pestiin aiemmin mainitun seikan vuoksi.

Työkokemuksen kartuttamiseksi olen harkinnut ottavani puheeksi työkkärissä, kuinka pääsisin alani töihin esim. harjoittelulla. Nyt onneksi ollut toisen ammattini töitä, joten en ole koko aikaa ollut töittä.

Ja tiedän,että lähihoitajiakin on työttömänä ja kilpailu vakkaripaikoista kovaa, joten välillä ihmetyttää,että joka helkutin työtön pääsee lähäriksi opiskelemaan ja heitä koulutetaan aivan hirveällä tahdilla "on varmasti töitä"

Vierailija
4/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalialalla on muitakin tutkintoja kuon lähihoitaja..

Vierailija
5/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi

Vierailija
6/35 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata odottaa että saisi heti vakipaikan tai pitkäaikaisen sijaisuuden ellei sitten hae esim. kaupungin kotihoitoon lähihoitajaksi.

Soita eri paikkoihin ja kerro halukkuudesta sijaisuuksiin. Soita jokaiseen paikkaan, johon olet hakemuksen laittanut. Ainakin sairaalapuolella ei epäaktiivisia kutsuta yleensä edes haastatteluun.

Esim. monet sosionomiopiskelijat keikkailevat jo opiskeluaikana ja pääsevät sitä kautta töihin - jopa niihin vakituisiin.

Itse työskentelen terveysalalla. Keikkatyön kautta usein meilläkin duunit joutuu aloittamaan. Oman uran alkutaipaleellakin oli usean vuoden ajan pelkkiä sijaisuuksia - paljon jopa päivän keikkoja. Pikku hiljaa sain pitempiä pestejä ja jopa vakituisen paikan. Tosin siinä vaiheessa nostin kytkintä ja vaihdoin duuneja.

Vierailija
7/35 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:44"]

Täällä toinen samanmoinen, paitsi v.2012 valmistuin! Ainut työ, jonka sain, oli reilun 150km päässä. kuljin muutaman päivän, jonka jälkeen luovutin hankalan matkan takia. Alueella oli vähän alan osaajia, joten vastavalmistuneena pääsin.

No, missä asustelen, niin töihin pääsee vain työkokemuksella, jes. sitähän ei sitten saa kerättyä ilman töitä...ja nyt on kuulema jo vierähtänyt liian kauan valmistumisesta,joten alan unohtaa asiat!  En päässyt edes "alempaan" pestiin aiemmin mainitun seikan vuoksi.

Työkokemuksen kartuttamiseksi olen harkinnut ottavani puheeksi työkkärissä, kuinka pääsisin alani töihin esim. harjoittelulla. Nyt onneksi ollut toisen ammattini töitä, joten en ole koko aikaa ollut töittä.

Ja tiedän,että lähihoitajiakin on työttömänä ja kilpailu vakkaripaikoista kovaa, joten välillä ihmetyttää,että joka helkutin työtön pääsee lähäriksi opiskelemaan ja heitä koulutetaan aivan hirveällä tahdilla "on varmasti töitä"

[/quote]

"...joka helkutin työtön"?

Kyllä lukemat ovat ennemminkin olleet esim. pk-seudulla jopa lähes 400 hakijaa / 16 opiskelupaikkaa, joten ei ihan joka helkutin työtön pääse vaikka haluaisikin. Sitä paitsi, paikkoja ei ole, vakipaikkoja vielä vähemmän, johtun siitä, ettei näitä ole varaa palkata.

Homma tosin muuttuu tulevaisuudessa. Hoitotyötä aletaan pilkkomaan ja vähemmän ammattitaitoa vaativat osuudet teetetään sosiaaliturvan vastikkeeksi kolmannen sektorin palkattomina töinä, minne luonnollisesti kyllä alan koulutuksella pääsee.

Ei tosin varmaankaan ole sitä, mitä halusit.

Nyt vain on raa'asti niin, että tulevaisuudessa kaikille ei palkkatyötä riitä, joten osalle lankeaa orjan rooli.

Vierailija
8/35 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:14"]

Olen kertonut pätevyyksistäni ja siitä kuinka kiinnostunut ja oikea henkilö työhön olen.

[/quote]

Yritä kuvailla nuo asiat konkreettisesti, esim. minkälaisista asioista olet saanut hyvää palautetta. 

Löytyykö suosittelijoita esim. kesätöistä?

Yritä päästä mihin työhön tahansa - siinä on joku kumma "taika": helpommin saa duunia, jos on jo jossakin, vaikka se ei olisikaan oman alan duunia ja kuuluis ns. paskaduuneihin...

Vierailija
9/35 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sosionomien ei varmasti olekaan läheskään niin helppo työllistyä kuin pätevien sosiaalityöntekijöiden (YTM tai VTM). Mutta kyllä varmasti töitä löytyy. Noita sosiaalityöntekijän paikkojakin kannattaa hakea mutta niitä ei sosionomin ole kyllä helppo saada kun teologeja yms. on hakemassa noihin töihin...

Laitospuolella ainakin luulisi tarvetta olevan ohjaajille. Jos ei muuta löydy niin tuota varhaiskasvatushommaakin kyllä kannattaa tehdä jonkin aikaa. Työkokemusta arvostetaan sen verran, että kovin pitkään ei kannata työttömänä olla ellei sille ole perustetta (esim. pienet lapset kotona).

T:sosiaalityöntekijä, joka kylläkin miettii alanvaihtoa.

Vierailija
10/35 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:24"]

No sosionomien ei varmasti olekaan läheskään niin helppo työllistyä kuin pätevien sosiaalityöntekijöiden (YTM tai VTM). Mutta kyllä varmasti töitä löytyy. Noita sosiaalityöntekijän paikkojakin kannattaa hakea mutta niitä ei sosionomin ole kyllä helppo saada kun teologeja yms. on hakemassa noihin töihin...

Laitospuolella ainakin luulisi tarvetta olevan ohjaajille. Jos ei muuta löydy niin tuota varhaiskasvatushommaakin kyllä kannattaa tehdä jonkin aikaa. Työkokemusta arvostetaan sen verran, että kovin pitkään ei kannata työttömänä olla ellei sille ole perustetta (esim. pienet lapset kotona).

T:sosiaalityöntekijä, joka kylläkin miettii alanvaihtoa.

[/quote]

"Työkokemusta arvostetaan sen verran, että kovin pitkään ei kannata työttömänä olla ellei sille ole perustetta (esim. pienet lapset kotona)."

Tämä se on kyll' hämmästyttävä ilmiö.

Jos olet poissa töistä tuon syyn takia, tai vaikkapa siksi, että l'hdet vuoden maailmaympörimatkalle, se on ihan OK, mutta jos olet ihan yhtä kauan poissa työelämästä sen takia, ettet saa hakemisesta huolimatta töitä, se johtaakin välittömästi asianomaisen leimaamiseen kelvottomaksi, vähintäänkin epäilyttäväksi.

Vierailija
11/35 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos viesteistänne. Yritän entistä enemmän panostaa keikkatöihin ja lyhyisin sijaisuuksiin ja määräaikaisiin. 

Avoimia paikkoja on kuitenkin ollut sen verran avoinna, että jotenkin olin harhautunut uskomaan, että mahdollisuuksia olisi. Mutta ei. Opiskeluaikana ei kertaakaan varoiteltu, että yhdestä palkkatyöstä taistelee väh. sata muutakin henkilöä, joilla enemmän työkokemusta.

Jos ei mitään tule, voinko tarjoutua ilmaiseksi harjoittelijaksi? Voiko työpaikka ottaa palkatta "töihin", ihan työtodistusta vastaan? Jos näin olisi kuukauden ja sitten irtoaisi joku sijaisuus.

Ja hakemukseen olen yrittänyt laittaa ihan konkreettisesti, että mikä työkokemus tai opintokokoaisuus tai luonteenominaisuus hyödyttää missäkin työssä vaadittavassa asiassa. Suosittelijoita en ole laittanut, sillä en ole aiemmista töistä tajunnut yhtään kysyä, että saako laittaa suosittelijaksi, ja muistaako enää esimies, jota kerran pari näki jonkun pätkän aikana? Vaikeaa on. 

ap

Vierailija
12/35 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä kysyä suosittelijaa! Esim. entisen harjoittelupaikan ohjaajaa (jonka ainakin luulisi sinut muistavan jos joku lyhytaikainen pomo ei muista).

Vierailija
13/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans vm.2013 valmistunut sosionomi (amk). Olin työttömänä kesän, palkkatuella työkkärin toimistossa töissä jouluun saakka, tammikuusta lähtien tähän saakka työttömänä taas. Yli puoli vuotta siis. Satoja hakemuksia, kaksi haastattelua. Kaikkiin paikkoihin on kymmeniä hakijoita. Kysyn aina aktiiviesti syytä, miksi minua ei valittu tai miksi en päässy haastateluun. Joko on aina joku parempi, jolla on vuosien kokemus juuri siitä tehtävästä tai sitten hakemani paikka on sellainen, mihin käy myös lähihoitajan tai merkonomin tutkinto, jolloin he ajattelevat, että olen ylikoulutettu, eikä motivaatio ehkä riitä "liian rutiininomaisiin tehtäviin". Tämä on todella raivostuttavaa. Minäkin olin siinä uskossa, että meistä sosiaalialan ammattilaisista suurinpiirtein riideltäisiin ja revittäisiin..mutta ei todellakaan :( Hirveä on kilpailu, ainakin tällä etelä-suomessa uudellamaalla. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
14/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulut sitten niihin, jotka ihan oikeasti uskovat työvoimapulaan?

Vierailija
15/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen puolella ne työt tuolla alalla ovat. Kannattaisiko vaan mennä töihin eikä olla turhan valikoiva,.

Vierailija
16/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarkastellut hakemustasi jonkun kanssa? Oliskohan siinä jotain vikaa? Ja tee hakemus aina yksilöidysti juuri siihen paikkaan johon haet. Tusinahakemus ei kiinnitä huomiota. Korjaa virheet. Tee hakemuksesta mielenkiintoinen.

Ja mitä kautta haet? Käytätkö mol.fi ja helsinkirekryä? Älä hae vakkaripaikkaa, vaan määräaikaisuuksia.

Kyllä sosiaalialalla pääsee töihin, jos vain oikeasti on intoa. Ja mikset menisi varhaiskasvatuksen puolelle hetkeksi. Jos sinulla ei ole lainkaan työkokemusta, niin et ole hirveän vahvoilla...

Vierailija
17/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei varhaiskasvatus? 

Vierailija
18/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkiin paikkoihin on ollut lähes toistasataa hakijaa..."

Tämäkös on sitä sote -sektorin työvoimapulaa?

Vierailija
19/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tehnyt keikkatyötä esim. Seuren kautta? Totta helvetissä meillekin palkataan sellainen ihminen, josta on kokemusta, jos vaihtoehtona on uppo-outo henkilö, joka ei ole viitsinyt edes tehdä päivääkään alan töitä.... Ei muuta kuin jalka oven väliin, vaikka sieltä varhaiskasvatuksen kautta. Seurellakin töitä riittää niille, jotka ovat itse aktiivisia. Ei riitä että ilmoittautuu johonkin rekisteriin ja odottelee, että kotiin soitetaan.

Vierailija
20/35 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi