Miksei kaksiomme mene kaupaksi?
Myymme siis itse kaksiota. Se sijaitsee kaupunginosassa joka on hieman maaseudun rauhassa mutta siitä on lyhyet kulkumatkat kahteen isoon kaupunkiin (max 8km) Täällä on oma kaupat ja upeat merenrantamaastot uimarantoineen kouluineen kivenheiton päässä.
Asunto itsessään on täysin remontoitu pari vuotta sitten. Todella hieno ja tyylikäs 65m2 koti. Ainut puute on sauna, mutta taloyhtiöstä löytyy aina vapaana oleva sauna. Myös saunan rakentaminen on mahdollista kuten naapurissakin on tehty.
Myydään asuntoa itse nyt ja ollaan pidetty näyttöjä. Kukaan ei ole yli kuukauteen tullut paitsi yksi pariskunta. Heistä ei sen koommin ole kuulunut enään. Onko totta, että ihmiset vieroksuvat noin paljon jos asuntoa myy yksityinen ihminen? Nyt annamme tämän välittäjälle sillä unelmien koti odottaa meitä jo ja vanha on auttamatta tiellä :)
Kommentit (43)
Tuo "Todella hieno ja tyylikäs koti." on ainakin meidän tapauksessamme tarkoittanut täysin tyylitajutonta, tajunnan räväyttävää värimaailmaa ja vieläpä huonosti tehtyä remonttia. Seinille on vedetty migreenin laukaisevat tapetit/maalikerrokset, eikä mikään huonetiloista ole juuri koirankoppia isompi tai viihtyisämpi. Siksi. Mutta ehkä teillä on oikeasti todella hieno ja tyylikäs koti. :-)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:48"]
Se sijaitsee kaupunginosassa joka on hieman maaseudun rauhassa mutta siitä on lyhyet kulkumatkat kahteen isoon kaupunkiin (max 8km)
[/quote]
Se on siis kerrostaloasunto jossain maalla keskellä ei mitään? Asunto voi olla hyvinkin hieno, mutta epäilen, että sijaintiin nähden hintaa pyydetään liikaa.
Yksityinen myyjä ei ole ongelma.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:54"]
Minulle taas yksityinen myyjä on ongelma.
[/quote]
Miksi ihmeessä?
65 neliön kaksio on aika iso, asuin aiemmin itse 67 neliön kaksiossa, ja tilaa oli hyvin. Mutta se sopii kenties pariskunnalle, vanhemmalle sellaiselle, jos siis sijaitsee kaukana kaikesta. Nuoremmat haluaa keskeisemmän sijainnin, ja lapsiperheet sen oman huoneen lapselle. Meidän kaksio oli keskustassa, mutta kun lapsi oli 2 v, halusimme enemmän tilaa ja lapselle oman huoneen.
Monet tykkää asioida mielummin välittäjän kanssa. Monet tuttavat yrittäneet myydä itse, mutta kaikki joutuneet laittamaan välittäjälle ja sitten asunnot menneet tosi nopeasti. Hassua sinänsä, koska myyjä tuntee kohteen parhaiten ja osaa kertoa siitä ihan eri tavalla kuin välittäjä. Eikä myyntiin liittyvä "paperisota" ole mitään rakettitiedettä..
Ehkä ihmiset ei uskalla katsella asuntoa samalla tavalla kun paikalla on omistaja. Se, mikä on omistajan itse mainostama tyylikkyys, voi ostajan mielestä olla aivan kamala ja hän saattaa miettiä remontoivansa kaikki pinnat mitä omistaja itsee kehuu.
Hinta on varmaan suurin syy. Tai sitten teidän maku on aivan erilainen kuin muiden. Eli sun mielestä tyylikäs asunto onkin muille kauhistus. Ja kun te olette nostaneet hintaa hienon rempan myötä, niin kukaan ei halua ostaa sitä. Liian kallis, jos pitää heti alkaa remppaamaan.
Hintapyyntö on liian iso, jos kukaan ei vaivaudu tulemaan katsomaan. Vertaile hintaanne alueen muiden samankokoisten ja ikäisten asuntojen hintapyyntöihin.
mä olen ostanut 5 asuntoa, käynyt sadoissa esittelyissä ja yhtään hyvää asunnon omistajan esittelyä en muista. Osa ok, valtaosa todella huonoja.
Eihän asunnon ostamisessa saisi kemiat vaikuttaa mutta pakko sanoa kun yleisesti mies on se, joka on äänessä, kehuu kun kaikki on niin hyvin ja vaimo tuppisuuna takana, pelkotilassa, tulee mieleen äkkiä pois täältä.
Muistan yhdenkin asunnon, jossa mies kehui tehneensä itse pintaremontin ja joka huoneessa tapeteissa oli kupruja, kuviot eivät olleet kohdakkain, paljon, hyvin paljon pientä viilaamista. Ajattelin jos tämä on hyvää työtä, mitä sitten on itse väkerellyt, esim sähkötöitä, jotka jälkikäteen paljastuu.
Mä jotenkin näen punaista kun omistaja sanoo meillä on kaunis koti myyntitilanteessa ja itse olen täysin eri mieltä. Nämähän ovat aina makuasioita.
Tällä hetkellä on ostajan markkinat ja se ettei teidän asunnosta ole edes kiinnostusta viittaa siihen että hinta on liian kallis.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:54"]
Minulle taas yksityinen myyjä on ongelma.
[/quote]
Miksi ihmeessä?
[/quote]
Luulevat, että välittäjältä ostaminen on jotenkin turvallisempaa. Vaikka välittäjällä ei oikeasti olekaan mitään vastuuta mistään, eikä sitä mahdollisessa riitatilanteessa voisi asia vähempää kiinnostaa.
Mäkin olen ostanut useampia asuntoja ja käynyt näytössä toisensä perään. Kyllä se surkeimmat, missä olen ollut, on niitä, missä on krapulainen, ylimielinen ja täysin tietämätön välittäjä - ja niitä on tullut vastaan paljon. Omaa asuntoaan myyvät ovat sentään aina olleet paikalla, aina selvin päin ja aina tienneet, mitä ovat myymässä.
Minä en osta kemiaa myyjän tai välittäjän kanssa, vaan asuntoa. Mulle on selvä, että tottakai myyjä pitää asuntoaan hyvänä ja kotiaan kauniina - jos ei pitäisi niin kai hän olisi yrittänyt tehdä niistä toisenlaiset. Jos minä ostan sen, minä teen siitä sellaisen kuin itse haluan. Toisen tekemästä pintarempasta en toki maksa lisähintaa, ellei se ole juuri sitä, mitä itsekin haluan - mutta olen myös tietoinen siitä, millainen vaiva ja kustannus remontti on, joten ymmärrän rempatun ja remppaamattoman hintaeron.
Mulle yllä kuvatun asunnon ongelma olisi tuo 8 km matka, jota minä en pitäisi siedettävänä. kaksiot ovat keskusta-asuntoja: 8 km päässä keskustasta minä haluaisin asua jo aika paljon kerrostalokaksiota väljemmin ja mukavammin. Tai sit sen pitäisi olla oikeasti halvempi.
Jos annat linkin asuntoon, voin katsoa ammattilaisena mainosmateriaalin kannalta mikä tökkii. Onko kuvat huonoja, ehkä sisustuksessa joku kupru tai esittelytekstit tökkivät yms. Ensimmäinen askel on kuitenkin se että ilmoituksella saadaan houkuteltua asiakas paikanpäälle esittelyyn.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:48"]
Myymme siis itse kaksiota. Se sijaitsee kaupunginosassa joka on hieman maaseudun rauhassa mutta siitä on lyhyet kulkumatkat kahteen isoon kaupunkiin (max 8km) Täällä on oma kaupat ja upeat merenrantamaastot uimarantoineen kouluineen kivenheiton päässä.
[/quote]
Missä tuollainen paikka oikein on, että ollaan maaseudulla ja kaksi isoa kaupunkia on alle 16 km päässä toisistaan? Kaarinasta ei vielä tee isoa se, että Piikkiö liitettiin siihen.. ainoa mikä tulee noilla tiedoilla mieleen.
Turha käyttää välittäjää, sillä ei ole muuta intressiä kuin saada palkkansa eli ottaa kirjaimellisesti välistä. Asunnon kunnosta tai mahdollisista jatko-ongelmista ei välittäjän tarvitse ottaa mitään vastuuta. Välittäjä pitää näytön ja yrittää kerätä ihmisiä, siinä se.
Osaava ihminen pystyy kyllä myymään asunnon itsekin, ja takuulla osaa kertoa asunnosta enemmän ja tarkemmin kuin välittäjä, joka pahimmillaan lukee esitetekstistä mainoslauseita.
Teillä on varmaan aika kova hintapyyntö, eikä ihmiset halua remontoida uusiksi, jos on vasta rempattu, vaikkei maut menisi yksiin. Asunnon sijainti vaikuttaa tietysti siihen, onko siellä edes kysyntää.
Itse en arvosta välittäjiä, joten heidän puuttumisensa ei haittaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:56"]
Monet tykkää asioida mielummin välittäjän kanssa. Monet tuttavat yrittäneet myydä itse, mutta kaikki joutuneet laittamaan välittäjälle ja sitten asunnot menneet tosi nopeasti.
[/quote]
Ja kannattaa kokeilla pieniä välitysfirmoja. Miehen työkaveri laittoi ensin asuntonsa myyntiin isolle firmalle, mutta kun välitettäviä asuntoja oli monta, firma ei jaksanut panostaa tämän nimenomaisen asunnon myyntiin kovinkaan tarmokkaasti. Kun omistajat vaihtoivat asunnon pois isolta välittäjältä paljon pienemmälle, kaupat tehtiin melkein siltä seisomalta.
On vain yksi syy miksi asunto ei käy kaupaksi. Hinta on väärä.