Kyttääkö mun lääkärikaverit mun sairaushistoriaa?
Mua hävettä kun mulla on nuoruusvuosina ollut kaikenlaisia ongelmia ja "diagnooseja", esim. ahdistusta, joku puoskari diagnosoi minulle jopa kaksisuuntaisen mielialahäiriön parin käynnin perusteella. Nykyisin panen ne nuoruuden kuohunnan piikkiin, oli ikävuosina 20-25. Olen nyt elänyt vuosikymmenen erittäin täysijärkisenä, tasaista perhe-elämää ja ilman minkäänlaisia psyykkisiä ongelmia tai lääkityksiä. Mielestäni olen mieleltäni harvinaisen vakaa ihminen, työelämässä menestynyt ym.
Mutta.. Mulla on paljon lääkärikavereita ja tuttuja, ja aina mulla on sellainen tunne että ne kuitenkin on stalkannut mun terveystietoja ja edellä mainitut jutut hävettää. Mitä mieltä, onko huoleni aiheellinen? Vanheneeko terveystiedot koskaan? (Tiedot pääosin YTHS:llä ja Terveystalolla)
Kommentit (124)
olen itsekin pohtinut pariin otteeseen, että jos utelias ex luokkakaveri tms on kouluttautunut sairaanhoitajaksi, lääkäriksi tms niin voiko hän vain käydä lukemassa sairashistoriani työpaikallaan.. Ja levitellä sen jälkeen eteenpäin kaikki nolot teini sairastelut yms... :-/
En oikein luota tähän järjestelmään...
Lääkäri en oo, mutta farmaseuttina voin todeta, että kun asiakastilanteita tulee ja menee päivittäin kymmeniä jopa yli sata, niin siinä ei oikeesti jaksa pysähtyä ihmettelemään saatikka painamaan mieleen tuttujen lääkityksiä, jos kohdalle sattuu. Ja jos sattuu joku mieleen jäämään, niin eipä tuo hetkauta mihinkään suuntaan. Ihmiset sairastaa iästä, sukupuolesta, koulutuksests, ammatista riippumatta sairauksia laidasta laitaan. Jos työn puolesta selviää, että joku tuttu vaikkapa syö jotain psyykelääkkeitä niin ei se oikeasti hetkauta. Enemmän sitä pysähtyy joskus miettimään asiakkaita, joilla vaikka pieni lapsi sairastaa syöpää tms. Silloin tuntee surua ym ohimennen. Mutta muu on peruskauraa.
En oikein jaksa uskoa, että ketään kiinnostaisi. Toisaalta asun suurkaupungissa. Valitettavasti tiedän, että pikkupaikkakkunnilla toisten asiat tuntuvat herättävän mielenkiintoa tietynlaisissa ihmisissä.
Psykiatrian välilehti ei kyllä näy kenelle tahansa, mutta jos olet tavallisella tk:n lääkärillä ollut, sitä tuskin voi välttää. Mutta ainahan voit tilata raportin niistä, jotka ovat tietojasi käyneet katselemassa!
Emme käy katsomassa tuttujen terveystietoja, ei tulisi mieleenkään. Omienkin katsominen on kiellettyä, tiesittekös sitä. Joku yksittäinen tonttuhan on joskus jäänyt sellaisista kiinni, mutta pääsääntöisesti ei ole todellakaan tapana. Lääkäritkin näkevät vaikka minkälaista työssään samoin kuin sairaanhoitajat, vaikka itse kertoisit heille nuoruusvuosistasi, tuskin kukaan hätkähtäisi.
Ensinnäkin potilasrekisteri on paikkakohtainen eli sinun tapauksessasi Terveystalon lääkärit näkevät ainoastaan sen paikan potilaskertomukset jne. Yksityisillä lääkäriasemilla, sairaaloilla ja kuntien terveyskeskuksilla on omat rekisterinsä ja tietojärjestelmänsä. Toiseksi on lain vastaista katsoa muita kuin sen potilaan tietoja ketä SILLÄ HETKELLÄ hoitaa. Eli, jos potilas ei enää ole hoidossani, en voi myöhemmin katsoa hänen tietojaan, kun on esim.osastolta päässyt pois. Jos olen töissä esim. sairaalassa osasto ykkösellä, näen ainoastaan sen hetkisen potilastilanteen osastolla, jolla työskentelen. Eli tunnuksilla ei pääse muiden osastojen tietoihin. Ja kun potilas on kotiutunut, hänen tietonsa poistuvat osaston tiedoista ja "lukittautuvat" eli ovat vain avainhenkilöiden haettavissa. Jos esim.lääkäri tai sairaanhoitaja tarvitsee arkistosta jonkun potilaan tiedot, hänen täytyy "anoa" ne nähtäväksi ts. pitää olla perustelu ja syy. Esimerkiksi psykiatrian tiedot eivät ole kaikkien hoitohenkilökunnan saatavilla, ainoastaan niiden, jotka työskentelevät ko.yksikössä silloin, kun hoitavat ko.potilasta. Eli tk-lääkäri ei näe psykiatrian tietoja, kun menet flunssan takia vastaanotolle. Sairaaloissa ja eri hoitopaikoissa tehdään säännöllisesti listauksia, siitä ketkä ovat potilastietoja käyneet katsomassa ja tarkistetaan ovatko kaikki asianmukaisia. Kaikista paikoista voit halutessasi pyytää nähtäväksi tiedot, ketkä ovat potilastietojasi katselleet. Jos, joku on ilman syytä käynyt tarkastelemassa asiaankuulumattomasti jonkun henkilön tietoja, seuraa siitä syyte ja mahdollisesti työpaikan menetys. Näistä ollaan nykyisin hyvin tarkkoja ja tietoturvaan suhtaudutaan vakavasti.
t: SH
nro 8. En nyt aivan usko kirjoitustasi. (erityisesti kohta: "Eli tk-lääkäri ei näe psykiatrian tietoja, kun menet flunssan takia vastaanotolle.") Tästähän tehtiin suomessa muutama vuosi sitten väitöskirjakin, että ihmiset keillä on menneisyydessään mielenterveysongelmia, kuolevat noin 10-vuotta muuta väestöä aiemmin, koska lääkärit eivät ota heidän oireitaan todesta. Esim entinen mielenterveyspotilas, joka tulee valittamaan sydänoireista, saa rukkaset lääkäriltä. Lääkäri sanoo, että vika on päässä eikä sydämessä, eikä potilas edes saa lähetettä asianmukaisiin tutkimuksiin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:24"]
Olen nyt elänyt vuosikymmenen erittäin täysijärkisenä (...)
(...) aina mulla on sellainen tunne että ne kuitenkin on stalkannut mun terveystietoja
[/quote]
Joku tässä ei nyt täsmää.
Tk-lääkäri näkee sen, mitä on kirjoitettu tavalliseen tk:n potilasrekisteriin eli jos joku on hakenut apua esim.masennukseen tms.mielenterveyden häiriöön terveyskeskuksesta. Monethan eivät saa muuta hoitoa. Jos potilas on ollut esim.psyk.sairaalassa osastojaksolla tai psykiatrian poliklinikalla, niin näitä tietoja ei näy. Toki sen verran, jos on hakeutunut hoitoon tk-päivystyksen kautta ja saanut lähetteen psyk.yksikköön, niin se näkyy ja tietenkin lähete. Se mitä psyk. yksikössä sitten kirjataan, niin se ei näy.
T: nro 8
Nro 8 ja 11 jatkaa.. Olen itse myös huolissani siitä, että jotkut lääkärit saattavat kiinnittää asiatonta huomiota, jos potilasti tiedoissa näkyy merkintä esim.masennuksesta ja potilas jää ilman asianmukaista hoitoa. Se on suurta ammattitaidottomuutta.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:24"]
Olen nyt elänyt vuosikymmenen erittäin täysijärkisenä (...)
(...) aina mulla on sellainen tunne että ne kuitenkin on stalkannut mun terveystietoja
[/quote]
Joku tässä ei nyt täsmää.
[/quote]
Hehe, itsekin huomasin ironian. :) Eipä tämä asia minua niin suuresti hetkauta, joskus tulee vaan mieleen. Mutta kiitos asiantuntevasta selvityksestä nro.8! Lisäsi paljon luottamusta "systeemiin".
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:57"]
Tk-lääkäri näkee sen, mitä on kirjoitettu tavalliseen tk:n potilasrekisteriin eli jos joku on hakenut apua esim.masennukseen tms.mielenterveyden häiriöön terveyskeskuksesta. Monethan eivät saa muuta hoitoa. Jos potilas on ollut esim.psyk.sairaalassa osastojaksolla tai psykiatrian poliklinikalla, niin näitä tietoja ei näy. Toki sen verran, jos on hakeutunut hoitoon tk-päivystyksen kautta ja saanut lähetteen psyk.yksikköön, niin se näkyy ja tietenkin lähete. Se mitä psyk. yksikössä sitten kirjataan, niin se ei näy.
T: nro 8
[/quote]
Riippuu paikkakunnasta. Meidän kaupungissa psykiatrian tiedot näkyvät myös terveyskeskuksen lääkäreille.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 01:22"]Nro 8 ja 11 jatkaa.. Olen itse myös huolissani siitä, että jotkut lääkärit saattavat kiinnittää asiatonta huomiota, jos potilasti tiedoissa näkyy merkintä esim.masennuksesta ja potilas jää ilman asianmukaista hoitoa. Se on suurta ammattitaidottomuutta.
[/quote]
Tämä on mun mielestä yksi suurimmista epäkohdista tällä hetkellä. Puolen vuoden ajan kävin lääkärillä valittelemassa kaikenmaailman oireita, jotka rajoitti kovinkin normaalia elämistä. No, kun siellä vanhoissa tiedoissa komeilee se masennus, niin kaikki oireet niputettiin siihen. Tosin kyllähän minä aloin masentuakin, juuri sen takia, että minua ei uskottu.
Vasta parinkymmenen käynnin jälkeen minua alettiin tutkimaan, ja lopulta löytyikin autoimmuunisairaus. Tuon vitkastelun takia kerkesin saamaan mm. hermostollisia vaurioita.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 01:22"]Nro 8 ja 11 jatkaa.. Olen itse myös huolissani siitä, että jotkut lääkärit saattavat kiinnittää asiatonta huomiota, jos potilasti tiedoissa näkyy merkintä esim.masennuksesta ja potilas jää ilman asianmukaista hoitoa. Se on suurta ammattitaidottomuutta.
[/quote]
Tämä on mun mielestä yksi suurimmista epäkohdista tällä hetkellä. Puolen vuoden ajan kävin lääkärillä valittelemassa kaikenmaailman oireita, jotka rajoitti kovinkin normaalia elämistä. No, kun siellä vanhoissa tiedoissa komeilee se masennus, niin kaikki oireet niputettiin siihen. Tosin kyllähän minä aloin masentuakin, juuri sen takia, että minua ei uskottu.
Vasta parinkymmenen käynnin jälkeen minua alettiin tutkimaan, ja lopulta löytyikin autoimmuunisairaus. Tuon vitkastelun takia kerkesin saamaan mm. hermostollisia vaurioita.
[/quote]
Tee asiassa potilasvahinkoilmoitus. Olet oikeutettu korvauksiin!
Olen sairaanhoitaja, pikkupaikkakunnan päivystyksessä, ja tuttuja potilaita tulee vastaanotolle päivittäin. Minua ei todellakaan jaksa kiinnostaa, millainen sairaushistoria päivystyksen läpi kulkevilla ihmisillä on, vaikka minulla on pääsy sekä perusterv.huollon ja erikoissairaanhoidon tietokantoihin. Luen asiat lääkärin tekstistä siinä määrin, että pystyn antamaan raportin jatkohoitoon niiden potilaiden osalta, jotka jatkohoitoon menevät ja joita hoidan.
Tuttuja en yleensä edes hoida - se on kaikille mukavampaa. Joskun on sattunut, etten ole voinut välttyä kuulemasta tutun ihmisen mt-ongelmista työssäni (on vaikkapa psykoosissa tullut päivystykseen ja on ollut vaikea olla huomaamatta). Ymmärrän kuitenkin koulutukseni puolesta, että kun ko. ihminen on paremmassa kunnossa, hän voi olla taas ihan työkykyinen ja terve, eikä minua hänen sairastumisensa kiinnosta tai hetkauta vapaa-aikanani, enkä todellakaan asiasta ikinä missään puhu.
Ei tulisi mieleenkään katsella tuttujen tietoja tietokannoista. Se ei ensinnäkään kiinnosta. Toisekseen en haluaisi edes tietää tuttujen sairauksista - kertovat itse sen mitä haluavat jos haluavat, niin kuin muutenkin ihmiset toisilleen. Lisäksi urkkiminen on laitonta ja siitä kiinnijääminen johtaa potkuihin. Potilatietojen käyttöä tarkkaillaan pistokokein. Pian käyttöönotettavassa Kanta-Arkistossa potilaat pääsevät katsomaan terv.huollon kirjauksia pankkitunnuksillaan, sekä näkevät mistä yksiköstä heidän potilastiedoissaan on vierailtu. Urkkimisesta jää jälki, ja jokainen voi seurata lokitietoja kotoaan.
Et saa mitään raportteja vaikka pyytäisit. Ja voivat tuttusi katsella mutta mitä sitten? Tuskin olet ihan niin tärkeä.
Itseä koskevien potilastietojen lokitiedot (eli kuka niitä on selaillut) on saatavissa, tiedoksi nrolle 18. Valitettavasti pieni vähemmistö sairaanhoitajista ja lääkäreistä asiattomasti urkkii tuttavien tietoja.
Syytä sille miksi haluaa tietää ketkä omia tietoja ovat selanneet, ei tarvitse edes esittää, se että haluaa tietää riittää perusteeksi.
Ilman perusteltua syytä (eli hoitosuhde) potilaan tietojen selailu on rikollista. Sairaanhoitaja tai lääkäri tms. voi menettää työpaikkansa sellaisen vuoksi. Terveitä ihmisiä ei yleensä kiinnosta huvin vuoksi selailla potilastietoja, sairaalloisen uteliaat yksilöt voivat sitä tehdäkin.
Luonnollinen uteliaisuus on ihan ymmärrettävää.
Mistä sen raportin sitten saa tilattua niistä katselusta?
Kysy tietosi tarkistettavaksi. Näet kuka on tietojasi katsonut. Se on rikos, jos ovat tietojasi urkkineet. Mutta senhän varmaan tiesitkin jo?