Mies tuli uskoon, eroko?
Uskoon tulo tuli aivan yllättäin...sen jälkeen olemme etääntyneet toisistamme. Nyt ei saa enää kuunnella "maallista" musiikkia, joka päivä pitää rukoilla ym. Kaiken lisäksi Raamatun mukaan ei kuulemma saa mennä uudestaan naimisiin. Ja koska mies oli ennen minua jo kerran naimisissa, en olekaan enää hänen vaimonsa. Meillä on lapsia ja tilanne on vaikea (minulle). Lapset eivät tästä näytä kärsivän.
Mies sanoo, että ei halua erota vaan asuu lasten takia täällä niin kauan kunnes lapset ovat isoja.
Pitäisikö vaan erota vai odottaa vaan että hän tulee joskus "järkiinsä"?
Kommentit (69)
Mikä seurakunta/kirkko???? Tosi outoa minun mielestä, että et muka olisi hänen vaimo sitten enää. Ei se mene noin tavallisen uskovan mielestä (joka uskoo ihan Raamattuun ja elää uskonsa mukaan muutenkin). t. Helluntaiseurakuntaan kuuluva
Jos tuo on nyt pysyvä olotila, niin kyllä ottaisin lapset mukaani ja katoaisin. Elämä jatkuu ja sinä vastaat hyvin pitkälle omasta elämästäsi ja myös lasten normaalista elämästä ilman mitään suuria miehen järjestämiä tempauksia ja uusia päähänpinttymiä. Mies siis maksakoon tästä uudesta harrastuksestaan ilmeisen kalliisti, mutta se oli hänen valintansa, sinä huolehdit nyt sinun ja lasten valinnoistasi.
Numero 14: Kyllä siis onko sulla esim. jotain Raamatun kohtaa jossa näin sanotaan? Olen yrittänyt etsiä, mutta en löydä...
Ei ei ei. Se, mitä on tehnyt ennen uskoon tuloa ei ole hänelle mikään ohjenuora nyt. Uskoon tullut tekee ns. kääntymyksen eli kääntyy pois syntisestä elämästä Jumalan puoleen elämään toisin, ns. Jumalalla otollista elämää. Vaikka olisi uskoontullessa 8. avioliitossa ja pettänyt, juonut viinaa ja valehdellut ja vaikka mitä - sellaistahan se yleensä on, kun uskoon tullaan, on aikamoinen menneisyys takanamme. Mutta siksihän sitä juuri tullaankin uskoon eli jätetään se vanha elämäntyyli ja uudistutaan. Siis nyt enää hän ei mene kolmanteen avioon, mutta avioliitto sinun kanssasi luonnollisesti jatkuu, koska hän uskoontulohetkellä oli naimisissa kanssasi. Muutenhan hän eroaisi uskossa olevana. Selitä tämä hänelle.
Onkohan mielenterveysongelma? Vai mikä ihmeen seurakunta noin opettaa??
Ja selvennykseksi vielä, että miehelle sanottiin että koska hän on jo tehnyt syntiä (mennyt uudelleen naimisiin), voi synnin saada anteeksi ainoastaan jos elää loppuelämänsä selibaatissa.
En viitsi tarkemmin sanoa mikä kirkko tämä on, koska on kuitenkin niin pieni että kaikki tuntevat toisensa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:33"]
Jos puuttuu sun tekemisiin, ei ole ok. Jos pitää omana asianaan ja kunnioittaa sinua (ja sinä häntä), on ok.
[/quote]
No ei herrajjumala. Vaikkei puuttuisikaan apn tekemisiin (mitä sitäpaitsi tekee) niin eihän tuollaisen kanssa VOISI elää. Aikanaan valittu kumppani muuttuu eri ihmiseksi. osanotto ap, kamala tilanne kun lapsia teillä mutta tottakai eroat! Ethän aikanaan mennyt hourupään hihhulin kanssa vihille.
Sitten teillä ei ryypätä eikä pidetä jumalatonta menoa. Kai sentään harrastetaan hmmm lapsentekoa.....
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:44"]
Ei ei ei. Se, mitä on tehnyt ennen uskoon tuloa ei ole hänelle mikään ohjenuora nyt. Uskoon tullut tekee ns. kääntymyksen eli kääntyy pois syntisestä elämästä Jumalan puoleen elämään toisin, ns. Jumalalla otollista elämää. Vaikka olisi uskoontullessa 8. avioliitossa ja pettänyt, juonut viinaa ja valehdellut ja vaikka mitä - sellaistahan se yleensä on, kun uskoon tullaan, on aikamoinen menneisyys takanamme. Mutta siksihän sitä juuri tullaankin uskoon eli jätetään se vanha elämäntyyli ja uudistutaan. Siis nyt enää hän ei mene kolmanteen avioon, mutta avioliitto sinun kanssasi luonnollisesti jatkuu, koska hän uskoontulohetkellä oli naimisissa kanssasi. Muutenhan hän eroaisi uskossa olevana. Selitä tämä hänelle.
[/quote]
Kiitos tästä! Tätä en olisi osannut ajatellakaan.
ap
[/quote]
ap
[/quote]
ap
Nyt menee jo liian paksuksi, tuo selibaattikin vielä... no sittenhän se saa elää rauhassa selibaatissa kun jätät sen.
Nyt horjuu jo munkin usko, voiko tollasta ollakaan!
En pysty kunnioittamaan ihmistä, jolla on tuollaisia harhakuvitelmia, ja ilman kunnioitusta ei parisuhteesta tule mitään. Ero olisi väistämättä edessä.
MEillä muuten vähän samanlainen tilanne, tosin paaaljon lievempänä, mies,viinaan- ja naisiiinmenevä, haluaa muuttaa elämäntapojaan radikaalisti liiton pelastamiseksi ja haluaakin nyt vaalia kristillisiä arvoja... ja odottaa multa samaa. Eli pitäis lopettaa iltamenot ja sinkkukavereiden kanssa hauskanpito, kun meidän kuuluu avioparina tehdä kaikki yhdessä. Pläääh, tottakai heitän romukoppaan vuosien mittaan rakennetun itsenäisen elämäni.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:49"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ole hyvä :)
Raamatussa sanotaan ihan selvästi, että ihmisen tulee jäädä siihen asemaan, jossa on sillä uskoontulohetkellä. Eli naimisiin kanssasi ja aviomieheksesi.
Ei ei-uskovan ihmisen elämän kunnollisuudella ole mitään merkitystä. Pahempaakin saa tehdä kuin olla eronnut avioliitosta ja silti saa tulla Jumalan lapseksi. Vankiloissa tullaan uskoon jne.
Miehesi on nyt harhaanjohdettu, sääli, että uskonelämä alkaa tällaisella sotkulla.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:27"]
Tämä kirkko noudattaa Raamattua aivan sana sanalta. Pyysin miestä kysymään seurakunnan pastorilta neuvoa tähän tilanteeseen ja tälläisen neuvon hän sai. Ja uskoo tätä, koska he uskovat, että jos ei noudata raamattua joutuu helvettiin.
Olen myös itse yrittänyt etsiä raamatusta kohtia tätä vastaan, mutta miehen mielestä hänen kirkkonsa on se ainoa oikea. Aika avuton olo on...
ap
[/quote]
Nyt on sitten joko miehesi ymmärtänyt väärin tai olet itse väärässä siinä, että noudattavat tuossa srk:ssa Raamatun Sanaa sana sanalta.
Raamattu toki kieltää eronjälkeen avioitumasta uudelleen, mutta se ei koske teidän mennyttä elämäänne vaan RAAMATUN SANAn mukaan on niin, että koska nyt olette aviossa niin hän on sinun miehesi ja sinä hänen vaimonsa (se ex vaimo ei tähän "soppaan" liity enää mitenkään). Ja Raamatun mukaan miehesi pitää pysyä kanssasi aviossa jos sinä et itse halua erota, miehelläsi on oikeus erota sinusta vain jos teet huorin!!!
Miehesi voi toki itse päättää mitä hän kuuntelee ja hänellä on myös tietty oikeus opettaa lapsiaan, mutta toki sinä voit kuunnella mitä haluat eikä hän voi sinua pakottaa rukoilemaan. Olen itse uskovain ja monen mielestä kait "hihhuli" eli en kuulu kirkkoon, olen käynyt aikuiskasteella, en kiroile, en käytä alkoholia, tupakoi tms, mutta en voi määräillä muita. Toki yritän kasvattaa lapseni hyvin ja toivon, että hekin tulisivat uskoon, mutta ketään ei voi väkisin muuttaa.
En nyt tajua mihin ihmeen "jengiin" miehesi on liittynyt, ainoat joiden tiedän ajattelevan erosta suunnilleen noin kun sanoit, ovat Jehovan todistajat...jos heihin on liittynyt, niin sitten ehkä vaikeanpi juttu. Mutta selvitäppä nyt ensin itsellesi jä tänne muille lukijoille, että mikä srk tuo on, ettei kaikkia uskovia tuomita tuon "outouden" mukaan!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:46"]
Ja selvennykseksi vielä, että miehelle sanottiin että koska hän on jo tehnyt syntiä (mennyt uudelleen naimisiin), voi synnin saada anteeksi ainoastaan jos elää loppuelämänsä selibaatissa.
En viitsi tarkemmin sanoa mikä kirkko tämä on, koska on kuitenkin niin pieni että kaikki tuntevat toisensa.
[/quote]
Okei. Eli tuo ei ole mikään normaali seurakunta tai kirkko, vaan joku pieni yhteisö, joku outo. Tuossa jo muutama selittikin sinulle hyvin, että siitä ex-vaimosta ei tarvitse välittää, tärkeää on se että te olette nyt toistenne puolisot ja uskolliset toisillenne. Kuulin kerran vähän samantyyppisen tarinan, se oli surullista katsoa vierestä. Voimia sulle. Voisko miestä houkutella mukaan vaikka ihan luterilaisen kirkon jumalanpalveluksiin, tai vapaakirkkoon tai helluntaiseurakuntaan? Siellä on normaalia porukkaa, ne ei ole mitään lahkoja.
Lisäksi tuo miehen selibaatti-ajatus on ihan yhtä pimeä...
Toivon sulle ja miehellesi sellaista, että mies löytäisi jonkun muun seurakunnan kuin tuon lahkon missä käydä (toki miehelläsi on oikeus omiin arvoihin ja uskoa mihin haluaa, sama oikeus sinulla), ja elämä asettuisi taas mukavaksi teille molemmille. :)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 21:33"]
Voisitko vähän selventää? Tätä olen itsekin yrittänyt sanoa, mutta en osaa perustella tätä väitettä.
ap
[/quote]
tarkoititko minua, siis minua joka kirjoitin, ettei ole Raamatun mukaista, että hän eroaksi?